Każdy kierowca słyszał o ogumieniu letnim, zimowym oraz wielosezonowym. Nie wszyscy jednak wiedzą, że są również inne rodzaje opon. Różnice wynikają przede wszystkim z konstrukcji oraz przeznaczenia. W tym artykule dowiesz się, jakie są dostępne na rynku warianty oraz kiedy powinny być wybierane.
Rodzaje opon samochodowych to zagadnienie, z którym warto się zapoznać. Dzięki dobrej znajomości typów ogumienia można dobrać produkt idealnie dopasowany do potrzeb. Przekłada się to nie tylko na bezpieczną jazdę, ale również na większy komfort podróżowania.
Rodzaj opon a pora roku
Podstawowy, a przy tym najbardziej powszechny i znany przez kierowców jest podział ze względu na porę roku. Warunki atmosferyczne odgrywają niezwykle istotną rolę w kwestii doboru ogumienia. Całkowicie inne parametry potrzebne są w okresie letnim, kiedy asfalt rozgrzewa się do wysokich temperatur, a burze przynoszą intensywne opady deszczu, a inne zimą, gdy śnieg pokrywa nawierzchnię, panuje mróz, a miejscami drogi skute są lodem. Dlatego kupując nowe opony, rodzaje trzeba zawsze dopasowywać do warunków, w jakich będą użytkowane.
Pamiętaj!
Nawet jeśli wybierzesz odpowiedni rodzaj ogumienia, nie będzie ono prawidłowo spełniało swojego zadania, jeśli nie zostanie właściwie napompowane. Skorzystaj z naszego konfiguratora ciśnienia opon, aby mieć pewność, że wtłoczysz w nie odpowiednią ilość powietrza.
Opony letnie
Ten rodzaj ogumienia przystosowany jest do ciepłych pór roku. Opony letnie świetnie radzą sobie przy wysokich temperaturach, dzięki sztywnym mieszankom. Ze względu na wzór bieżnika mają też niższe opory toczenia i świetnie odprowadzają wodę. Rodzaje opon letnich zależne są od producenta i stosowanych przez niego rozwiązań.
Nie wiesz, jakie opony letnie wybrać? Najlepiej postawić na dobrze sprawdzone modele. Sprawdź test opon letnich ADAC 2024!
Opony zimowe
Ogumienie przeznaczone na mroźne dni, produkowane jest z odpowiednich mieszanek, które utrzymują swoje parametry mimo niskich temperatur. Opony zimowe mają zazwyczaj mocno rozbudowany bieżnik. Dzięki specjalnym rowkom i lamelom dobrze trzymają przyczepność nawet na ośnieżonych nawierzchniach. Zazwyczaj generują też większe opory toczenia od modeli przeznaczonych na lato oraz są od nich głośniejsze. Podobnie jak w przypadku opon letnich, istnieją różne rodzaje opon zimowych wynikające z ich klasy oraz stosowanych w nich rozwiązań.
Potrzebujesz nowego kompletu opon zimowych, ale nie wiesz, które modele są warte uwagi? Wybór ułatwi Ci test opon zimowych ADAC 2024.
Opony wielosezonowe
Najbardziej uniwersalny, a przez to również coraz popularniejszy wariant. Opony całoroczne projektowane są tak, aby radzić sobie zarówno latem, jak i zimą. Wiąże się to z pewnymi kompromisami, dlatego zalecane są przede wszystkim dla osób, które jeżdżą po dobrze utrzymywanych drogach i nie robią dużych rocznych przebiegów.
Opony wielosezonowe muszą radzić sobie w różnych warunkach, dlatego warto stawiać na produkty, które zostały odpowiednio sprawdzone. Zobacz test opon wielosezonowych ADAC 2024.
Rodzaje opon – podział według klasy
Poszczególne opony, zarówno letnie, zimowe, jak i wielosezonowe dzielą się również na klasy. Zależne są one od ich producentów. Im wyższa, tym lepsze właściwości oferuje. Wiąże się to jednak z większymi kosztami. Dlatego dobór ogumienia do samochodu powinien być oparty nie tylko o model pojazdu i warunki atmosferyczne, ale również indywidualny styl prowadzenia kierowcy. Jakie typy opon wyróżniamy? Oto trzy segmenty.
Klasa premium
Opony klasy premium są najdroższe, ale przy tym oferują najlepsze parametry. Stosowane są w nich najnowocześniejsze technologie, co sprawia, że gwarantują doskonałe parametry jezdne oraz długi czas eksploatacji. Będą więc odpowiednie dla wymagających kierowców, którym zależy na najwyższym poziomie bezpieczeństwa.
Klasa średnia
To rodzaj opon, który docenią osoby szukające bezpiecznego ogumienia, a jednocześnie chcąc trochę zaoszczędzić. Produkty z tego segmentu oferują trochę słabsze osiągi od modeli premium, ale także sprawdzą się zarówno w mieście, jak i na trasie, a przy tym są tańsze. Z tego powodu chętnie stawia na nie duża część kierowców. Opony klasy średniej będą idealnym wyborem do codziennej jazdy po mieście i okazjonalnych wyjazdów na dalsze trasy.
Klasa ekonomiczna
Dla osób stawiających przede wszystkim na najlepszy stosunek ceny do jakości oraz jeżdżących mało i przede wszystkim po mieście, odpowiednie mogą okazać się opony ekonomiczne. To najtańszy segment, w którym można kupić cały komplet nawet za ok. 700-800 zł. Nie oferują one aż tak dobrych parametrów, jak wymienione wcześniej rodzaje ogumienia, jednak przy spokojnej jeździe będą bezpieczne i zapewnią dobre wrażenia z użytkowania.
Rodzaje opon samochodowych – różnice w konstrukcji
Wewnętrzna konstrukcja opon może być różna. Z tych podziałów wynikają kolejne rodzaje opon. Niektóre rozwiązania praktycznie zniknęły z rynku, ponieważ wyparły je nowocześniejsze technologie.
Kształt osnowy
Na rynku dostępne są modele radialne oraz diagonalne. Różnią się one między sobą przede wszystkim ułożeniem osnowy. Wpływa to nie tylko na właściwości jezdne, ale również na trwałość. Obecnie najpopularniejsze rodzaje opon samochodów osobowych to wersje radialne.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, czym różni się opona radialna od diagonalnej, zobacz artykuł, który poświęciliśmy temu zagadnieniu.
Ogumienie dętkowe i tubeless
Opona z dętką to rozwiązanie, które właściwie nie jest już stosowane. Była wykorzystywana na przełomie XIX i XX wieku. Wynalezienie ogumienia tubeless całkowicie wyparło jednak poprzednią technologię. Modele bezdętkowe są lżejsze i znacznie wygodniejsze w użytkowaniu.
System Run Flat
Run Flat – co to za opony i czy warto w nie inwestować? Wszystko zależy od potrzeb. Ten rodzaj ogumienia wyróżnia się specjalną, wzmocnioną konstrukcją. Dzięki temu można kontynuować jazdę mimo przebicia. Warto jednak wiedzieć, że jest to obwarowane pewnymi ograniczeniami dotyczącymi prędkości oraz dystansu.
Opony z kolcami
Ten rodzaj ogumienia zaprojektowano do trudnych warunków zimowych, ale warto zaznaczyć, że nie jest dopuszczony do użytku w Polsce. Specjalne ćwieki sprawiają, że mocno wgryza się w podłoże, dzięki czemu zapewnia właściwą przyczepność na ośnieżonej czy oblodzonej drodze. Warto jednak wiedzieć, że w okresie letnim może prowadzić do uszkodzenia nawierzchni, a dodatkowo oferuje słabsze osiągi niż standardowe opony.
Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem ogumienia z ćwiekami, przeczytaj nasz artykuł – opony z kolcami a warunki w Polsce. Dowiesz się tam m.in. w jakich krajach dozwolone jest użytkowanie tego typu opon.
Opony – rodzaje w zależności od bieżnika
Jednym z ważniejszych aspektów, którymi różnią się poszczególne modele, jest bieżnik opony. Budowa i rodzaje tej części ogumienia decydują o tym, w jakich warunkach sprawdzi się ono lepiej. Omówmy po krótce, jakie są rodzaje bieżnika.
Kierunkowy
Ten wariant, jak sama nazwa wskazuje, zaprojektowany jest tak, aby jego wzór ułożony był zgodnie z kierunkiem jazdy. Opony kierunkowe to bardzo popularne rozwiązanie, zwłaszcza w oponach zimowych. Oferuje świetną przyczepność i dobrze radzi sobie nawet w wymagających warunkach.
Symetryczny
Wzór, który stosowany jest głównie w autach miejskich. Oferuje słabsze parametry niż opcje kierunkowe czy asymetryczne. Będzie jednak odpowiedni do spokojnej jazdy po dobrze utrzymanych drogach, a odwdzięczy się mniejszym spalaniem. Opony symetryczne oferowane są też w korzystnych cenach.
Asymetryczny
Opony asymetryczne bardzo dobrze sprawdzają się w trakcie dynamicznej jazdy. Charakteryzuje je odmienne ułożenie lameli po stronie wewnętrznej i zewnętrznej. Takie rozwiązanie gwarantuje pewne wchodzenie w zakręty oraz dobrą efektywność paliwową.
Opony kierunkowe czy asymetryczne – jakie wybrać? To dylemat, przed którym staje wielu kierowców. W jednym z naszych artykułów szczegółowo omówiliśmy to zagadnienie.
Jakie są rodzaje opon do poszczególnych aut?
W niektórych przypadkach ogumienie jest również odpowiednio dopasowane do pojazdów. Za przykład posłużyć mogą:
Każda z nich oferuje inne parametry, a ich konstrukcja dostosowana jest do specyfiki danego auta, np. jego masy, przyspieszenia itd.