Odpowiednie ogumienie jest kluczową kwestią wpływającą tak na prowadzenie samochodu, spalanie, a w szczególności na bezpieczeństwo. Opony pod kątem wzoru bieżnika możemy podzielić na wersje symetryczne i asymetryczne, przy czym zarówno obie mogą być kierunkowe, co jest jednak osobnym zagadnieniem . W tym artykule zajmiemy się pierwszym, najprostszym typem. Podpowiemy, jak zakładać opony symetryczne, opiszemy ich zalety oraz wady, a przede wszystkim postaramy się wyjaśnić, kiedy sprawdzą się najlepiej. Zapraszamy do lektury!
Czym charakteryzują się opony symetryczne?
Modele symetryczne to tradycyjne rozwiązanie stosowane odkąd tylko na pierwszych „pneumatykach” pojawił się bieżnik. Prawa i lewa strona opony są tu swoimi lustrzanymi odbiciami – w przeciwieństwie do wersji asymetrycznych, gdzie można bardzo łatwo wyróżnić stronę wewnętrzną oraz zewnętrzną. Najczęściej w przypadku modeli do użytku cywilnego (wyścigowe to osobna sprawa) nie są też one kierunkowe. Takie rozwiązanie jest proste w produkcji, łatwe w montażu i uniwersalne. Nic więc dziwnego, że opony symetryczne nadal są popularnym wyborem.
Opony symetryczne – oznaczenie
Jak je rozpoznać? Z boku po… braku specjalnych oznaczeń. Modele asymetryczne zawsze mają duże i wyraźne napisy „inside” oraz „outside”. Jeśli ich nie znajdujesz, możesz śmiało założyć, że patrzysz na opony symetryczne. Najprościej jednak jest obejrzeć bieżnik. Jeśli wygląda tak samo z obu stron, to już na pewno nie ma wątpliwości – ewentualne różnice są zawsze duże i niemożliwe do przegapienia.
Szczególnie polecane przez nas symetryczne opony letnie:
Imperial Ecovan 3 Niezwykle popularna propozycja do samochodów dostawczych. Dodatkowe bloki wzmacniają oponę, dzięki czemu jest ona odporna na duże obciążenia. Zadbano też o skuteczne odprowadzanie wody dzięki trzem głębokim wyżłobieniom. Oponę wyróżniają też świetna trwałość i niskie opory toczenia.
Nexen Roadian CT8 Aby dostosować ją do przewozu ciężkich ładunków, zastosowano specjalną architekturę rowków, aby zapobiec ich napieraniu na siebie. Bieżnik charakteryzuje też zwiększona sztywność bloków, która po pierwsze zwiększa żywotność i wytrzymałość, po drugie poprawia prowadzenie samochodu.
Hankook RA-18 Znany model, również będący oponą dostawczą. W najnowszej wersji wytrzymałość poprawiono o 12%, zredukowano opory toczenia oraz ulepszono właściwości jezdne przy bardziej dynamicznych manewrach. To bardzo uniwersalne ogumienie, które świetnie sprawdza się również w deszczu – zminimalizowano ryzyko występowania aquaplaningu.
Rozsądne rozwiązanie do umiarkowanie intensywnego użytku
Choć zazwyczaj opony symetryczne ustępują osiągami i przyczepnością asymetrycznym, to są od nich zdecydowanie tańsze. Jednocześnie w przypadku szerokiej gamy użytkowników, którzy jeżdżą samochodem głównie po mieście lub użytkują go rzadko, będzie to zupełnie wystarczający i, co ważne, bezpieczny wybór. To opcja zalecana do większości starszych aut, a także miejskich hatchbacków oraz innych modeli kompaktowych. Jeśli pojazd nie dysponuje wysoką mocą bądź nie służy do pokonywania tras w wymagających warunkach, zwyczajnie nie ma potrzeby stosowania zaawansowanych technologicznie i drogich opon.
Terenowe opony symetryczne
Sytuacja podobnie wygląda w przypadku ogumienia przeznaczonego do jazdy poza asfaltem. Choć w przypadku ekstremalnego off-roadu, zastosowań sportowych lub nowych luksusowych aut używa się dwustronnych modeli, to opony symetryczne nadal królują w użytkowych terenówkach. Są proste, niedrogie i wytrzymałe – idealne do pracy w gospodarstwie rolnym, w lesie albo na budowie.
Popularne terenowe opony symetryczne:
Yokohama Geolandar A/T G015 - ogumienie całoroczne z mieszanki trzech polimerów, wyróżniające się bardzo głębokimi kanałami, które skutecznie odprowadza wodę na zewnątrz. Dzięki wzmocnieniu dwiema stalowymi taśmami od wewnątrz jest też bardzo stabilna, co znacząco poprawia prowadzenie się auta, zwłaszcza na asfalcie.
BFGoodrich All Terrain T/A KO2 W najnowszej wersji zwiększono twardość bocznych ścian opony o 20%, dzięki czemu znacząco poprawił się komfort jazdy i jakość prowadzenia. Zwiększono też odporność na uszkodzenia. Agresywny bieżnik z dużą kostką mocno wbija się w ziemię, zapewniając niezawodne ruszanie oraz hamowanie w terenie.
Falken Wild Peak A/T AT3WA Czterostrefowa opona symetryczna zaprojektowana do jazdy w zróżnicowanym terenie. Zastosowano w niej unikalną konstrukcję ściany bocznej z bloczkami na powierzchni. Zwiększa to stabilność, ułatwia manewrowanie oraz zapobiega zapychaniu się krawędzi kamieniami. Innowacyjna i skuteczna.
Czy opony symetryczne mają jakieś wady?
Oczywiście, gdyby nie miały, nie powstałyby nowsze technologie. W porównaniu z oponami asymetrycznymi wypadają gorzej przede wszystkim pod kątem trakcji. Z tego względu właśnie nie stosuje się ich w cięższych i mocniejszych pojazdach, gdyż znacząco pogorszyłoby to trzymanie się w zakrętach oraz negatywnie wpłynęło na drogę hamowania. Różnica jest widoczna zwłaszcza w mokrych warunkach – lustrzana budowa oznacza kompromisy i to właśnie pod kątem odprowadzania wody opony symetryczne ustępują asymetrycznym. Z tego powodu należy być w ich przypadku bardziej wyczulonym na ryzyko wystąpienia aquaplaningu.
Często kupowane u nas zimowe modele symetryczne przeznaczone do aut dostawczych:
Firemax FM809 to niedroga propozycja o rozsądnych właściwościach. Żebrowany bieżnik obniża opory toczenia pod dużym obciążeniami w autach dostawczych. Gęsta sieć lameli gwarantuje przewidywalne prowadzenie na śniegu, a kostka o dużej powierzchni zapewnia przyczepność, gdy asfalt jest suchy.
Imperial Snowdragon VAN Prosta opona dobrej jakości w świetnej cenie. Pewnie wbija się w śnieg, a obwodowe i poprzeczne rowki doskonale radzą sobie z wodą i pluchą, które często pokrywają drogi w czasie zimy. Blokowy wzór bieżnika wykazuje się dobrą pracą nawet z dużymi obciążeniami w dostawczakach.
Nexen Winguard WT1 to opony, które poradzą sobie nawet podczas srogich zim dzięki elastycznej mieszance gumy odpornej na niskie temperatury. Bardzo szerokie rowki skutecznie pozbywają się wody, śniegu oraz problematycznego błota pośniegowego. Ta opona oferuje dobry komfort oraz bezpieczeństwo w atrakcyjnej cenie.
Podsumowanie wad i zalet
Najważniejsze cechy opon symetrycznych w porównaniu do asymetrycznych możemy przedstawić w formie niewielkiej tabeli.
Zalety | Wady |
---|---|
Przystępna cena | Gorsza przyczepność |
Łatwiejsze rotowanie | Mniej skuteczne odprowadzanie wody |
Prosty montaż | Rzadziej stosowane zaawansowane rozwiązania konstrukcyjne |
Większa żywotność | |
Niskie opory toczenia |
Inne nieoczywiste zalety opon symetrycznych
Nie tylko cena jest ich atutem. Opony symetryczne mogą być zakładane na każdym kole, w związku z czym idealnie nadają się do rotowania między osiami podczas kolejnych sezonów. W połączeniu z dużą wytrzymałością, wynikającą z równomiernie rozkładających się naprężeń, ten rodzaj bieżnika odznacza się dobrą żywotnością. Widać to zwłaszcza w mieście, gdzie częste cykle przyspieszania i hamowania szybciej zużywają bardziej zaawansowane konstrukcje, a te tradycyjne wytrzymują dłużej. W dodatku mają niskie opory toczenia, co nieco zmniejsza spalanie, w dalszym stopniu obniżając koszty. Warto też na koniec wspomnieć, że ten typ ogumienia charakteryzuje się cichą pracą.
Jak zakładać opony symetryczne?
W przypadku nowych egzemplarzy naprawdę nie da się pomylić (poza wspomnianymi modelami kierunkowymi, ale te spotyka się raczej w sporcie). Po prostu umieść je na oczyszczonych felgach pokrytych na rancie smarem montażowym z pomocą montażownicy lub łyżek i tyle – każda konfiguracja będzie odpowiednia. Przy sezonowej zmianie opon warto oznaczyć, która gdzie się znajdowała. Dzięki temu przy kolejnej wymianie wulkanizator będzie wiedział, na którym kole były zamontowane. Tak zresztą znakuje się nie tylko opony symetryczne. Oznaczenie takie przydaje się też, gdy po sezonie lub dwóch zamienia się te umieszczone na przedniej osi z tylnymi, aby wyrównać ich zużycie.
Jak zwykle przypominamy, że zakładanie opon najlepiej zlecić sprawdzonemu warsztatowi – robienie tego samodzielnie zajmuje dużo czasu, jest męczące, a do tego łatwo uszkodzić felgę czy stopkę ogumienia. Można też samemu nabawić się kontuzji.
Opony symetryczne, a asymetryczne – co wybrać?
Biorąc pod uwagę, że ceny jednych i drugich mogą się znacząco różnić, warto to dobrze przemyśleć. Zanim jednak przejdziesz do oszczędności, sprawdź koniecznie zalecenia producenta (podobnie jest w przypadku doboru wielkości opon). Może się bowiem okazać, że rekomendowane do danego modelu auta są tylko jedne z nich, nie będziesz mieć również dylematu czy kupić opony symetryczne, czy asymetryczne. Jeśli jednak dopuszczalne są oba rodzaje, zastanów się, na jakich dystansach jeździsz, jak często i w jakich warunkach. Do miasta oraz na krótsze dystanse świetnie sprawdzą się modele symetryczne. Jeśli natomiast pokonujesz duże wyprawy, szczególnie w deszczu i śniegu, warto zastanowić się nad bardziej zaawansowanym bieżnikiem w asymetrycznej konstrukcji. Możesz też skorzystać z naszego prostego w obsłudze konfiguratora doboru opon.