Atutami opon asymetrycznych jest nie tylko estetyczny wygląd, ale także pożądana funkcjonalność. Ich stosowanie pozwala na polepszenie osiągów i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Chociaż do niedawna popularne były jedynie w wersjach letnich, obecnie w oczach kierowców zyskują także modele całoroczne i zimowe.

Opony asymetryczne, czyli jakie?

Modele tego typu wyróżniają się z daleka. Opona sprawia wrażenie, że składa się z dwóch części, które posiadają odmienne rozmieszczenie rowków i bloków bieżnika. Każda z nich pełni inną funkcję podczas jazdy. Wielu kierowców, którzy nie mają doświadczenia z tego typu ogumieniem, zastanawia się, jak rozpoznać opony prawa-lewa. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że powszechnie dostępne „asymetryki” nie posiadają jednak tego typu oznaczeń! W ich przypadku mówimy o stronach opony — inside, outside. Zgodnie z angielskim nazewnictwem, pierwsza jest wewnętrzna, druga zewnętrzna.


Uniroyal RainSport 3 – bieżnik asymetryczny

Część wewnętrzna ma wpływ na trakcję pojazdu, gdy nawierzchnia jest mokra. Odpowiada za szybkie i skuteczne odprowadzanie wody spod kół. Stąd wielu osobom wzór tej części bieżnika kojarzyć się może z tym umieszczanym na oponach kierunkowych. Projektanci opracowują modele w taki sposób, aby woda była skutecznie odprowadzana, co pozwala uniknąć aquaplaningu

Część opony outside jest odpowiedzialna za osiągi modelu w warunkach suchych. Jej struktura cechuje się znacznie większymi wymiarami klocków. Jednocześnie projektanci umieszczają w tym miejscu mniej rowków. Zapewnia to poprawę przyczepności. Znacznie wzrasta także komfort wchodzenia w zakręty.

Dobrze wiedzieć! 

Oznaczenia opon prawa-lewa w przypadku modeli asymetrycznych nie istnieją w powszechnym użyciu. Fakt – występują jedynie w wyspecjalizowanym ogumieniu sportowym, wykorzystywanym przez niewielką grupę profesjonalistów!

Jak zakładać opony asymetryczne?

Specyficzna budowa ogumienia sprawia, że modele tego typu nie mogą być zakładane w sposób dowolny. Montaż opon asymetrycznych musi zostać przeprowadzony zgodnie z instrukcjami przekazanymi przez producenta. Strony opony oznaczone są na boku jej bokach za pomocą napisów „INSIDE” oraz „OUTSIDE”.

INSIDE – ta strona opony powinna być skierowana przy montażu do wewnątrz.

OUTSIDE – symbol powinien być widoczny po zamontowaniu, czyli znajdować się po tej samej stronie, co front felgi.

Opony asymetryczne Uniroyal, tak samo modele asymetryczne od innych producentów, muszą być zakładane zgodnie z tymi wskazówkami. Wielu kierowców jest zaniepokojonych, gdy po montażu wzór bieżnika nie jest taki sam po każdej stronie auta. Jeżeli zakładając opony, kierujesz się wskazówkami „inside” i „outside” układ będzie prawidłowy. Należy pamiętać o tym, że to właśnie opony asymetryczne założone odwrotnie  mogą mieć negatywny wpływ na trakcję.

Masz problem z rozpoznaniem innych symboli? Sprawdź szczegółowo wszystkie oznaczenia opon.


opona asymetryczna oznaczenie insideNapis INSIDE w oponie asymetrycznej powinien znajdować się po wewnętrznej stronie felgi.


opona asymetryczna outside

Napis OUTSIDE w oponie asymetrycznej musi być po tej samej stronie co front felgi.

Przed przystąpieniem do zakładania opony wentyl musi być wykręcony:

montaż opony odkręcony wentyl

Felga zakładana jest na specjalną montażownicę. Urządzenie to jest niezbędne przy montażu opony na felgę:

montaż opony

Przed założeniem opony felga jest czyszczona przez wulkanizatora specjalną szczotką, która ma usunąć pozostałości po smarze montażowym użytym przy okazji poprzedniego montażu:

montaz opony oczyszczanie felgi

Zanim opona zostanie nałożona na felgę, jej brzegi pokrywane są specjalnym smarem montażowym, który pomoże w szybkim nałożeniu opony na obręcz i dodatkowo uchroni przed spadkiem ciśnienia w kołach:

montaz opon

Właściwy proces montowania opony na felgę:

montaz opony

montaż opony

Przy montażu opony asymetrycznej koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, żeby napis OUTSIDE znalazł się po tej samej stronie co front felgi:

montaz opony

Tak zamontowaną oponę można następnie napompować:

montaż opony

Pamiętaj, że prawidłowy poziom ciśnienia w oponach — zarówno asymetrycznych, jak i wszystkich innych typach, wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy.

montaż koła na samochod

Rotacja opon asymetrycznych

Użytkownicy ogumienia asymetrycznego powinni pamiętać o prawidłowym rotowaniu opony po każdym sezonie lub przejechaniu około 10 tys. km. Jak założyć opony asymetryczne, aby uniknąć ząbkowania? Należy zamienić je osiami przód-tył z uwzględnieniem oznaczeń inside i outside.

Opony asymetryczne – zalety

Opony asymetryczne letnie różnią się od swoich symetrycznych sióstr pod kilkoma względami. Przede wszystkim łatwo zaobserwować lepsze odprowadzanie wody podczas jazdy po mokrej drodze, a co za tym idzie skuteczniejszą ochronę przed aquaplaningiem. Wchodzenie w zakręty, nawet ze znaczną przędnością, jest bezpieczniejsze – auto doskonale trzyma się nawierzchni. Dla wielu kierowców najważniejszy będzie jednak fakt, że bieżnik opony zużywa się wolno i równomiernie, dzięki czemu przez cały czas użytkowania kierowca ma zapewnione optymalne właściwości modelu.

Czy wiesz, że…

Bieżnik opon letnich, stosowanych kiedy stała temperatura w ciągu dnia wynosi ponad 7°C, ma zazwyczaj asymetryczną rzeźbę. Natomiast opony zimowe asymetryczne są w wyraźnej mniejszości. W tym przypadku znacznie częściej stosuje się kierunkową rzeźbę, która zdecydowanie lepiej radzi sobie na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym.

Opony asymetryczne – rys historyczny

Pierwszą seryjnie produkowaną oponą z bieżnikiem asymetrycznym była Michelin X-AS, zaprezentowana w 1964 roku. Innowacja modelu polegała na połączeniu wysokiej odporności na aquaplaning ze świetną precyzją prowadzenia. Wewnętrzna strona bieżnika zapewniała odpowiednią sztywność oraz bezpieczne pokonywanie zakrętów. Zewnętrzna odpowiadała za odprowadzanie wody. Opona X-AS była zdolna do bezpiecznego poruszania się z prędkością do 210 km/h. Zapewniała znakomitą stabilność oraz dużo lepszą przyczepność na prostej drodze oraz w zakrętach.

Model został doceniony przez producentów samochodów renomowanych marek i został fabrycznie montowany w Bentley S3 i T, Alpine A-110, Alfa Romeo GTV 1750/2000 i Alfetta, BMW 2002 Ti/Tii, Fiat 124 Coupe/Spider, Datsun Fairlady i 240 Z, Citroen DS 21 Pallas, Ford Capri i Lotus-Cortina, MGB, Mercedes W100 (600) i W113 (230/250/280 SL), Lotus Elan, Peugeot 404 Injection, Triumph TR4A-IRS, TR5 i TR6, Rolls-Royce Silver Shadow, Porsche 911/912.

Michelin X-AS aż do drugiej połowy lat 70. pozostawała wzorcem na rynku. W drugiej połowie lat 60. firma Uniroyal promowała serię ogumienia Master, która charakteryzowała się różniącym się wzorem bieżnika dla opon tylnych i przednich. Takie rozwiązanie miało odpowiadać na szczegółowe potrzeby każdej osi, przedniej za skręcanie, odprowadzanie wody i hamowanie, a tylnej przede wszystkim za napęd, czyli stabilność oraz równowagę samochodu.

Opony dedykowane dla osi nie zdobyły rynku, ponieważ ich cena dwukrotnie przewyższała koszt konwencjonalnych modeli.

Opony o asymetrycznej rzeźbie bieżnika są przeznaczone do pojazdów o większej mocy i sportowym charakterze. Cechuje je różna struktura bieżnika w części zewnętrznej opony – outside, i wewnętrznej – inside. Ogumienie o asymetrycznej rzeźbie musi być montowane na pojeździe zgodnie z tymi oznaczeniami. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ poszczególne części bieżnika w oponie asymetrycznej pełnią różną rolę. 

Część zewnętrzna jest odpowiedzialna za trakcję podczas pokonywania zakrętów. 

Część wewnętrzna jest odpowiedzialna za przyczepność podczas hamowania, przyspieszania oraz za odprowadzanie wody spod opony. 

Do zalet tego rodzaju ogumienia należy zaliczyć bardzo dobre właściwości trakcyjne oraz możliwość dopasowania opony do specyficznych wymagań producenta pojazdu czy użytkownika końcowego. 

Paweł Skrobisz 

Kierownik Działu Technicznego

continental logo

Jakie są najlepsze opony asymetryczne?

Popularne modele opon asymetrycznych letnich:

Popularne modele opon asymetrycznych zimowych: