Bezpieczeństwo jazdy jest niezwykle ważną kwestią, dlatego warto poświęcić chwilę na wybór ogumienia odpowiedniego do naszych potrzeb. Test opon letnich ADAC 2025 z pewnością pomoże kierowcom dokonać świadomego wyboru najlepszego wariantu na zbliżający się sezon. W obecnym badaniu specjaliści niemieckiej organizacji przebadali 18 modeli w popularnym rozmiarze 225/40 R18.

Czym jest ranking opon ADAC?
Niemiecki automobilklub ADAC uznawany jest za jeden z najważniejszych organów opiniotwórczych w branży motoryzacyjnej. Przeprowadzane przez organizację badania słyną z bezstronności oraz rygorystycznych kryteriów oceny. Jej cyklicznie publikowane testy opon letnich, zimowych i wielosezonowych są jednymi z najbardziej wyczekiwanych zarówno przez producentów, jak i konsumentów. Są one poddawane sprawdzianom w warunkom charakterystycznym dla danej pory roku, przez co uzyskane wyniki są miarodajne i pozwalają zweryfikować obietnice producentów.
Jak powstał tegoroczny ranking opon letnich ADAC?
Tegoroczne testy opon letnich zostały przeprowadzone w podobny sposób jak w roku 2024. Badaniu zostały poddane modele w rozmiarze 225/40 R18, który jest standardem dla takich samochodów, jak Skoda Octavia, Toyota Corolla, Audi Q3 czy Opel Astra. Autem testowym w tym roku ponownie został VW Golf. Przebadane ogumienie pochodzi z oferty producentów premium, klasy średniej i budżetowej, dzięki czemu każdy odbiorca może znaleźć wariant odpowiadający swoim potrzebom.
Wybrane opony zostały poddane rygorystycznym testom zarówno na suchej nawierzchni, jak i w warunkach mokrych, dzięki czemu kierowcy otrzymują kompleksowy obraz możliwości ogumienia. Uzyskane wyniki poddano wnikliwej analizie, na podstawie której dokonano klasyfikacji według określonych kryteriów oceny.
Warto podkreślić, że przeprowadzane badania są całkowicie niezależne, co oznacza, że producenci ogumienia nie mieli wpływu na uzyskane rezultaty.
Test opon letnich ADAC 2025 – kryteria oceny
Automobilklub zastosował podobne kryteria oceny opon jak w ubiegłym roku. Po raz kolejny największy nacisk kładziony był na kwestię bezpieczeństwa, która stanowi aż 70% oceny ogólnej. Pozostałe 30% to kwestie środowiskowe, już po raz trzeci uwzględniane podczas przeprowadzanych testów.
Główne kategorie poddawane ocenie:
Bezpieczeństwo jazdy (70% noty końcowej), w skład którego wchodzą:
- zachowanie na suchej nawierzchni (40% wyniku w kategorii);
- zachowanie na mokrej nawierzchni (60% wyniku w kategorii).
Równowaga środowiskowa (30% noty końcowej), do której zalicza się:
- przebieg (40% wyniku kategorii);
- zużycie opon (20% wyniku kategorii);
- wydajność (20% wyniku kategorii);
- generowany hałas (10% wyniku kategorii);
- zrównoważony rozwój (10% wyniku kategorii).
Chcąc jak najlepiej zinterpretować wyniki przeprowadzonych testów, warto przyjrzeć się czynnikom, które miały wpływ na ocenę.
Zachowanie na suchej nawierzchni – w trakcie testów na suchej drodze badane było zachowanie ogumienia podczas takich manewrów, jak jazda po prostej, jazda po łuku czy przyczepność podczas zmiany pasa. Duży wpływ na ocenę ma również droga hamowania z użyciem systemu ABS od 100 km/h. Sprawdzany był także komfort jazdy, reakcje na ruchy kierownicą czy ogólna stabilność pojazdu.
Zachowanie na mokrej nawierzchni – na ocenę w tym kryterium wpływała odporność na aquaplaning, długość drogi hamowania z systemem ABS (od prędkości 80 km/h), a także ogólne zachowanie podczas jazdy z dużą prędkością na mokrej nawierzchni po krętej drodze.
Przebieg – test był wykonywany podczas jazdy w konwoju w identycznych samochodach na dystansie 15 tys. kilometrów. Co 2,5 tys. kilometrów specjaliści dokonywali laserowego pomiaru głębokości bieżnika. Badania były prowadzone do momentu przejechania wyznaczonej odległości lub do chwili, kiedy profil osiągnął minimalną dopuszczalną głębokość 1,6 mm.
Zużycie opon – na wynik kryterium wpływ miała prędkość ścierania się warstwy gumowej w oponie.
Efektywność – w tym kryterium kluczowym czynnikiem była masa opony oraz jej wpływ na przyspieszenie, a także rzeczywisty poziom spalania paliwa podczas jazdy ze stałą prędkością 100 km/h.
Generowany hałas – aspekt ten miał na celu ocenę głośności pracy ogumienia. Na wynik w kategorii składają się dwa pomiary. Pierwszy to dźwięk słyszalny w kabinie auta przy prędkości pomiędzy 130 a 30 km/h. Drugi zaś mierzony był na zewnątrz przy prędkości ok 80 km/h oraz podczas toczenia się pojazdu z wyłączonym silnikiem.
Zrównoważony rozwój – jest to kryterium, na które wpływa najwięcej części składowych. Brane są pod uwagę m.in. takie aspekty, jak: kraj produkcji przekładający się na czas dostawy, zgodność z certyfikacją ISO 14001 (zarządzanie środowiskowe) ISO 14025 i 14040/44 (cykl życia), możliwość zwrotu testowanych modeli opon, a także obecność pozostałości produkcyjnych na oponie. Sprawdzane jest także członkostwo producenta w UN Global Compact, możliwość bezdotykowej identyfikacji (np. RFID) oraz certyfikacja zrównoważonego rozwoju Ecovadis.
Tabela klasyfikacji ADAC
Nota | Ocena |
---|---|
0,6 - 1,5 | Bardzo dobra |
1,6 - 2,5 | Dobra |
2,6 - 3,5 | Zadowalająca |
3,6 - 4,5 | Wystarczająca |
4,6 - 5,5 | Niewystarczająca |
ADAC – test opon letnich 2025 w rozmiarze 225/40 R18
Tegoroczne wyniki testów opublikowane przez Automobilklub prezentują się naprawdę ciekawie. Po raz kolejny żadna z badanych opon w klasyfikacji ogólnej nie uzyskała noty bardzo dobrej, jednak aż 11 pozycji otrzymało wynik dobry. To prawdziwy rekord. Cztery modele zostały uznane za zadowalające, dwa wystarczające, a jedna niewystarczającą. Poniżej prezentujemy wyniki.
Miejsce | Model | Punktacja | Ocena |
---|---|---|---|
1. | Continental SportContact 7 | 1,8 | Dobra |
2. | Bridgestone Potenza Sport | 1,9 | Dobra |
3. | Michelin Pilot Sport 5 | 1,9 | Dobra |
4. | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 1,9 | Dobra |
5. | Vredestein Ultrac Pro | 2,2 | Dobra |
6. | Yokohama Advan Sport V107 | 2,3 | Dobra |
7. | Firestone Firehawk Sport | 2,4 | Dobra |
8. | Falken Azenis FK520 | 2,4 | Dobra |
9. | Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,4 | Dobra |
10. | Nexen N'Fera Sport | 2,4 | Dobra |
11. | Toyo Proxes Sport 2 | 2,4 | Dobra |
12. | Ceat SportDrive | 2,9 | Zadowalająca |
13. | Kumho Ecsta PS71 | 2,9 | Zadowalająca |
14. | Nokian Tyres Powerproof 1 | 3,1 | Zadowalająca |
15. | Giti GitiSport S2 | 3,2 | Zadowalająca |
16. | Norauto Prevensys 4 | 3,9 | Wystarczająca |
17. | Syron Tires Premium Performance | 3,9 | Wystarczająca |
18. | DoubleCoin DC100 | 5,5 | Niewystarczająca |
Autor ADAC, Jochen Wieler, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifent1,est/sommerreifen/225-40-r18/#auf-diese-autos-passt-225/40-r-18
Sprawdź również wyniki ubiegłorocznych testów ADAC 2024, gdzie niemiecka organizacja poddawała próbom 16 modeli w rozmiarze 215/55 R17.
Zwycięzca testu opon ADAC 2025 - Continental SportContact 7
Zaszczytne pierwsze miejsce w tegorocznym teście zajęła opona Continental SportContact 7, która zdetronizowała konkurencję. Uzyskała notę „bardzo dobrą” w kategorii bezpieczeństwo jazdy, a także wyróżniła się na tle konkurencji pod względem równowagi środowiskowej.
Dzięki adaptacyjnemu wzorowi bieżnika oraz innowacyjnej mieszance gumowej BlackChili wyznacza standardy na suchej nawierzchni, zapewniając doskonałą trakcję i precyzyjne prowadzenie, także podczas jazdy po łuku. Co istotne, model ten uzyskał najlepsze wyniki w testach na mokrej nawierzchni, oferując rewelacyjną przyczepność i wyjątkowo krótką drogę hamowania. SportContact 7 gwarantuje świetny balans prowadzenia na każdej letniej nawierzchni.
Opona marki Continetnal to także świetny wybór pod kątem zrównoważonego rozwoju. W tej kategorii uzyskała notę dobrą dzięki niskiemu współczynnikowi ścierania, wysokiemu przebiegowi oraz satysfakcjonującej wydajności. To nie tylko doskonały wybór pod względem parametrów jezdnych, ale również pod względem walorów ekologicznych. Prawdziwy produkt premium!
Drugie miejsce - Bridgestone Potenza Sport
Bridgestone Potenza Sport, obok Continental SportContact 7, to jedyne modele, które w tegorocznym badaniu otrzymały ocenę „bardzo dobra” w kategorii bezpieczeństwo jazdy. To idealny wybór dla kierowców ceniących doskonałe parametry jezdne oraz pełną kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych panujących latem.
Starannie zaprojektowany asymetryczny bieżnik zapewnia nie tylko świetną trakcję na suchej nawierzchni, ale także efektywne odprowadzanie wody spod kół. Odporność na aquaplaning podczas testów była naprawdę imponująca. Dzięki temu Potenza Sport sprawdza się rewelacyjnie na każdej nawierzchni. Sportowy kształt profilu dodatkowo podnosi wrażenia z jazdy, pozwalając w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w samochodzie. Opona doskonale reaguje na ruchy kierownicą i zapewnia krótką drogę hamowania, co przekłada się na maksymalne bezpieczeństwo.
Choć w kategorii równowagi środowiskowej Bridgestone Potenza Sport uzyskał ocenę „zadowalającą”, niewiele brakowało do noty „dobry”. Na nieco gorszy rezultat wpłynął wysoki poziom spalania oraz spora masa opony. Długi przewidywalny przebieg oraz dobra odporność na zużycie to cechy, które zdecydowanie przemawiają na korzyść tego modelu.
Podium zamyka Michelin Pilot Sport 5
Michelin Pilot Sport 5 oferuje najlepszy balans między bezpieczeństwem jazdy a równowagą środowiskową. W testach uzyskał świetne rezultaty na suchej nawierzchni, zapewniając stabilność, przewidywalność oraz bardzo dobrą responsywność na ruchy kierownicą.
Dzięki zastosowaniu innowacyjnych autorskich technologii oraz zaawansowanego bieżnika Dual Sport Thread Design, model ten w pełni zaprezentował swój potencjał w trakcie testów na mokrej nawierzchni. Model zapewnił krótką drogę hamowania w symulowanych deszczowych warunkach, bardzo dobrą przyczepność oraz kontrolę nad kierunkiem jazdy – był to jeden z najlepiej radzących sobie na wodzie modeli biorących udział w teście.
Opona Michelin Pilot Sport 5 osiągnęła także fantastyczne wyniki pod względem równowagi środowiskowej. Długi przewidywany przebieg (drugi najlepszy wynik w teście), niska masa opony oraz dobra odporność na ścieranie zapewniły jej notę „bardzo dobrą”. Co zaskakujące w przypadku opony sportowej, model ten wyróżnia się dobrą efektywnością energetyczną.
Wyniki testu opon letnich ADAC 2025 z podziałem na kategorie
Należy pamiętać, że aby uzyskać pełen obraz możliwości danej opony, warto przeanalizować wszystkie jej cechy, a nie opierać decyzji zakupowej wyłącznie na jednym kryterium. Przykładem może być model DoubleCoin DC-100, który w testach osiągnął najwyższą ocenę w kategorii zrównoważonego rozwoju, jednak uzyskał najsłabszą notę ogólną. Oznacza to, że choć cechuje się niskim zużyciem paliwa i mniejszym wpływem na środowisko, wykazuje istotne braki w kluczowych aspektach, takich jak bezpieczeństwo czy prowadzenie na mokrej nawierzchni.
Dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie warto dokładnie zapoznać się z wynikami testów ADAC i porównać je z własnymi oczekiwaniami oraz warunkami eksploatacji. Tylko kompleksowa analiza pozwoli uniknąć rozczarowania oraz pozwoli wybrać model najlepiej dopasowany do indywidualnych potrzeb.
Test opon letnich ADAC 2025 – wyniki w poszczególnych kryteriach
Model | Zachowanie na suchej drodze | Zachowanie na mokrej drodze | Przebieg | Ścieranie | Efektywność | Generowany hałas | Zrównoważony rozwój |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Continental SportContact 7 | 1,2 | 1,7 | 2,4 | 2,0 | 2,2 | 3,2 | 2,8 |
Bridgestone Potenza Sport | 1,3 | 1,7 | 1,8 | 2,0 | 2,8 | 3,6 | 3,3 |
Michelin Pilot Sport 5 | 2,1 | 1,7 | 1,3 | 1,7 | 2,2 | 3,3 | 3,0 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 1,9 | 1,7 | 1,8 | 2,3 | 2,1 | 2,8 | 3,4 |
Vredestein Ultrac Pro | 1,6 | 2,2 | 2,7 | 2,4 | 2,7 | 3,2 | 3,5 |
Yokohama Advan Sport V107 | 1,5 | 2,2 | 3,2 | 3,0 | 2,7 | 3,2 | 3,7 |
Firestone Firehawk Sport | 1,7 | 2,2 | 3,2 | 2,6 | 2,0 | 3,2 | 3,3 |
Falken Azenis FK520 | 2,2 | 2,5 | 2,2 | 1,9 | 2,4 | 2,8 | 3,9 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,3 | 2,1 | 2,6 | 2,9 | 2,1 | 3,2 | 3,3 |
Nexen N'Fera Sport | 2,3 | 2,4 | 2,4 | 2,3 | 2,3 | 2,7 | 3,3 |
Toyo Proxes Sport 2 | 2,3 | 2,1 | 3,0 | 2,7 | 2,5 | 3,1 | 4,0 |
Ceat SportDrive | 2,5 | 3,0 | 2,3 | 2,5 | 2,2 | 3,1 | 4,2 |
Kumho Ecsta PS71 | 2,9 | 1,8 | 3,0 | 2,7 | 2,6 | 3,3 | 3,9 |
Nokian Tyres Powerproof 1 | 3,3 | 2,4 | 2,5 | 2,1 | 2,0 | 3,5 | 3,6 |
Giti GitiSport S2 | 2,9 | 3,1 | 3,3 | 3,1 | 2,3 | 2,9 | 3,8 |
Norauto Prevensys 4 | 3,9 | 2,4 | 2,3 | 2,5 | 2,3 | 2,9 | 2,8 |
Syron Tires Premium Performance | 3,9 | 3,1 | 2,6 | 2,4 | 2,0 | 3,3 | 4,2 |
DoubleCoin DC100 | 4,0 | 5,5 | 0,6 | 1,3 | 1,9 | 2,9 | 4,5 |
ADAC, autor Jochen Wieler, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/225-40-r18/#auf-diese-autos-passt-225/40-r-18