Wyniki branżowych testów opon są nieocenionym źródłem wiedzy dla osób poszukujących idealnego ogumienia na okres zimowy. Najnowsze wyniki zaprezentowane przez ADAC na sezon 2024/2025 z pewnością pomogą kierowcom w dokonaniu świadomego wyboru najlepszego modelu, który będzie w pełni dopasowany do ich potrzeb.
Testy opon zimowych organizowanych przez niemiecki automobilklub są jednymi z najbardziej wyczekiwanych w branży. Organizacja ADAC znana jest z dokładności, bezstronności oraz rzetelnego podejścia do prowadzonych badań. To właśnie dlatego prezentowane wyniki uznawane są przez środowisko motoryzacyjne za najbardziej miarodajne i godne zaufania.
Tradycyjnie, specjaliści klubu próbom poddali dwa rozmiary 215/55 R17 oraz 205/55 R16. Ogumienie w tej wielkości najczęściej montowane jest w samochodach kompaktowych i SUV-ach, czyli typach aut, które obecnie najczęściej można spotkać na drodze.
Kryteria oceny testu opon zimowych ADAC 2024/2025
Opony zimowe muszą wykazywać się dobrą przyczepnością na zróżnicowanych nawierzchniach. Dlatego podczas przeprowadzanych testów ogumienie poddawane jest licznym wyzwaniom, pozwalającym wyłonić modele sprawdzające się najlepiej w ciężkich zimowych warunkach. W tym celu ADAC korzysta z kilku torów testowych imitujących różny stan dróg występujących w sezonie zimowym. Jazda na suchej nawierzchni sprawdzana jest w ośrodkach testowych Bridgestone oraz ADAC we Włoszech i w Bawarii. Zachowanie na lodzie poddawane jest próbie na torze lodowym należącym do marki Continental. Warto jednak zaznaczyć, że żaden z producentów nie ma wpływu na rezultaty przeprowadzanych badań.
W roku 2024 niemieccy specjaliści kontynuowali metodologię oceny opony rozpoczętą w ubiegłym sezonie, w którym testowane były rozmiary 225/45 R17 oraz 205/60 R16. Poza podstawowymi elementami wpływającymi na bezpieczeństwo jazdy w zimowych warunkach, sprawdzane były także kwestie związane z ochroną środowiska.
Pierwszą kategorią podlegającą ocenie było bezpieczeństwo jazdy. Na aż 70% noty końcowej składały się takie czynniki, jak:
- zachowanie na suchej nawierzchni – 30% oceny kategorii,
- zachowanie na mokrej nawierzchni – 40% oceny kategorii,
- zachowanie na śniegu i lodzie (nawierzchnia zimowa) – 30% oceny kategorii.
Pozostałe 30% oceny całościowej stanowiła równowaga środowiskowa. W jej ramach testowane były:
- przebieg – 40% oceny kategorii,
- zużycie opon – 20% oceny kategorii,
- wydajność – 20% oceny kategorii,
- generowany hałas – 10% oceny kategorii,
- zrównoważony rozwój – 10% oceny kategorii.
Klasyfikacja oceny ADAC
ADAC do testów wybiera opony pochodzące z każdego przedziału – budżetowe, średnie oraz premium. Wszystkie modele biorące udział w badaniu zostały poddane szczegółowym testom w każdej z poszczególnych kategorii. Specjaliści na podstawie uzyskanych wyników przyznają odpowiednią notę. Im mniej punktów zdobywa opona – tym lepszy rezultat uzyskała. Pamiętajmy, że pozytywną rekomendację organizacji uzyskują jedynie modele, które otrzymują ocenę zadowalającą i wyższą.
Skala ocen ADAC
Ocena | Nota |
---|---|
0,6 – 1,5 | Bardzo dobra |
1,6 – 2,5 | Dobra |
2,6 – 3,5 | Zadowalająca |
3,6 – 4,6 | Wystarczająca |
3,6 – 4,6 | Niewystarczająca |
Sprawdź, jak poradziły sobie modele, które brały udział w zeszłorocznym teście opon zimowych ADAC 2023, gdzie specjaliści organizacji wzięli pod lupę rozmiary 205/60 R16 oraz 225/45 R17.
Test opon zimowych ADAC 2024/2025 w rozmiarze 215/55 R17
Tradycyjnie, badaniom poddane zostały dwa jedne z najczęściej kupowanych rozmiarów opon na rynku europejskim. Pierwszy z nich, 215/55 R17, bardzo często spotykany jest w cieszących się niesłabnącą popularnością crossoverach i SUV-ach. Wielość ta będzie odpowiednia także dla wielu aut klasy średniej, jak Toyota Yaris Cross, Skoda Superb, Hyundai Kona, Opel Insignia czy Seat Ateca. By uzyskać najbardziej miarodajne wyniki, za pojazd testowy posłużył VW T-Roc.
W tym roku testom poddane zostało 16 modeli zarówno klasy premium, jak i przedstawicieli klasy średniej czy budżetowej. Żaden z nich nie uzyskał oceny bardzo dobrej. 3 opony otrzymały notę dobrą, 7 zadowalającą, 3 wystarczającą, a 3 niewystarczającą. Kolejny rok z rzędu podium należało do przedstawicieli klasy premium. Zaskoczeniem jest zaś bardzo dobry wynik marki Semperit. Oto, jak prezentują się ogólne rezultaty badań.
Model | Nota ogólna | Ocena końcowa |
---|---|---|
2,0 | Dobra | |
2,1 | Dobra | |
2,4 | Dobra | |
2,6 | Zadowalająca | |
2,6 | Zadowalająca | |
2,7 | Zadowalająca | |
2,8 | Zadowalająca | |
2,9 | Zadowalająca | |
Giti GitiWinter W2 | 3,1 | Zadowalająca |
3,3 | Zadowalająca | |
3,6 | Wystarczająca | |
3,6 | Wystarczająca | |
3,7 | Wystarczająca | |
4,8 | Niewystarczająca | |
4,9 | Niewystarczająca | |
Davanti Wintoura + | 5,3 | Niewystarczająca |
Miejsce pierwsze - Goodyear UltraGrip Performance 3
Najlepszy wynik całościowy w tegorocznym badaniu uzyskała opona Goodyear UltraGrip Performance 3. Model ten sprawdził się bardzo dobrze zarówno na suchej i mokrej nawierzchni, zaś w zimowych warunkach wypadł doskonale. Wszystko za sprawą dopracowanego wzoru bieżnika oraz zastosowanych autorskich technologii producenta. Klasyczna jodełka to wzór, który zazwyczaj pozwala uzyskać najlepsze osiągi na zimowej nawierzchni. Duża ilość lameli w połączeniu z rozbudowaną siecią rowków odpowiadają za pełen kontakt opony z podłożem w każdych warunkach, co przekłada się na idealną przyczepność, a także znacznie skrócenie drogi hamowania na śniegu i lodzie, a w efekcie – najwyższy poziom bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Układ ten zapewnia również szybkie oczyszczanie się opony z zalegającego śniegu czy błota pośniegowego, co wpływa na znaczą poprawę osiągów. Model ze zwycięskiej trójki może poszczycić się także najlepszym przebiegiem.
Miejsce drugie - Dunlop Winter Sport 5
Opona Dunlop Winter Sport 5 kolejny rok z rzędu znalazła się na podium w zimowych testach ADAC. Uzyskała ona świetne rezultaty na każdej badanej nawierzchni. Kierunkowy bieżnik zapewnia pełną kontrolę na suchej i mokrej drodze. Zwiększona liczba bloków sprawia, że model „wgryza się” w śnieg, zapewniając niesamowitą przyczepność, co daje pewne prowadzenie oraz stabilność w tych trudnych warunkach. Za krótką drogę hamowania odpowiadają zakrzywione lamele umieszczone na barku opony. Dwa szerokie obwodowe rowki zwiększają komfort prowadzenia na mokrej nawierzchni, sprawnie odprowadzając wodę spod kół i zmniejszając ryzyko wystąpienia aquaplaningu.
Miejsce trzecie - Vredestein Wintrac Pro
Ostatnie miejsce na podium zajęła opona Vredestein Wintrac Pro. Przedstawicielka klasy UHP może pochwalić się fantastycznymi wynikami uzyskanymi na testowanych nawierzchniach. Bardzo dobre rezultaty na śniegu i lodzie, jeszcze lepsze na suchej oraz mokrej drodze sprawiają, że jest to wybór dający dużą dozę bezpieczeństwa w sezonie zimowym. Bieżnik o dużych klockach, w połączeniu z siecią licznych szerokich rowków, przekładają się na maksymalną przyczepność podczas jazdy po prostej i po łuku na ośnieżonej drodze. Dwa szerokie podłużne rowki poprawiają zaś trakcję na mokrej nawierzchni, zwiększając kontakt opony z podłożem.
Wyniki testu ADAC 2024/2025 w rozmiarze 215/55 R17 z podziałem na kategorie
Model | Bezpieczeństwo jazdy | Równowaga środowiskowa | ||||||
Zachowanie na suchej drodze | Zachowanie na mokrej drodze | Zachowanie na ośnieżonej drodze | Przebieg | Ścieranie | Wydajność | Hałas | Zrównoważony rozwój | |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,2 | 2,2 | 2,0 | 1,2 | 1,7 | 1,3 | 2,9 | 3,2 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,0 | 2,0 | 2,2 | 1,5 | 2,1 | 2,3 | 3,2 | 3,4 |
Vredestein Wintrac Pro | 2,5 | 2,5 | 1,7 | 2,6 | 2,2 | 1,9 | 2,9 | 3,4 |
Semperit Speed-Grip 5 | 2,9 | 2,4 | 2,5 | 1,6 | 1,8 | 1,7 | 2,9 | 2,7 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,8 | 2,5 | 2,4 | 1,9 | 1,7 | 2,2 | 3,1 | 3,1 |
Continental WinterContact TS 870 P | 2,9 | 2,3 | 2,2 | 2,4 | 2,0 | 1,8 | 2,9 | 2,7 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 2,9 | 2,1 | 2,0 | 2,2 | 2,3 | 2,2 | 2,9 | 3,0 |
Yokohama BluEarth-Winter V906 | 2,1 | 2,4 | 2,8 | 3,1 | 3,0 | 2,8 | 3,2 | 3,8 |
Giti GitiWinter W2 | 2,7 | 2,5 | 3,2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,7 | 4,0 |
Firestone Winterhawk 4 | 3,5 | 2,2 | 2,1 | 2,9 | 2,6 | 1,9 | 2,9 | 3,3 |
Viking WinTech | 3,6 | 3,1 | 3,0 | 1,5 | 1,7 | 1,5 | 3,4 | 2,6 |
Kumho WinterCraft WP52 | 3,6 | 2,8 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 3,0 | 3,9 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 3,7 | 2,9 | 2,8 | 2,1 | 2,0 | 2,6 | 2,8 | 4,3 |
Triangle WinterX TW401 | 2,7 | 4,8 | 2,3 | 3,0 | 1,8 | 2,2 | 3,0 | 4,3 |
Kenda Wintergen 2 KR501 | 4,2 | 3,5 | 1,9 | 0,6 | 1,8 | 4,9 | 2,7 | 4,3 |
Davanti Wintoura + | 3,1 | 5,3 | 3,5 | 2,1 | 2,5 | 3,1 | 2,9 | 4,3 |
Autor: ADAC, Jochen Wieler, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/215-55-r17/
Test opon zimowych ADAC 2024/2025 w rozmiarze 205/55 R16
Drugim wziętym pod lupę rozmiarem w tegorocznym badaniu został 205/55 R16. Wielkość ta jest niezwykle uniwersalna i pasuje do szerokiej gamy pojazdów. Ogumienie o takich parametrach dedykowane jest m.in. dla Dacii Sandero, Forda Focusa, Skody Octavii, Toyoty Corolli czy VW Golfa.
W tej kategorii przetestowane zostało 12 modeli z każdego segmentu. Ponownie, żadna pozycja nie uzyskała oceny bardzo dobrej. 3 z nich zdobyły notę dobrą, 4 zadowalającą, 4 dostateczną, a zaledwie 1 niedostateczną. Bezkonkurencyjne ponownie okazały się opony zaliczane do klasy premium. Ogromnym zaskoczeniem jest za to fatalny wynik Pirelli Cinturato Winter 2, która ze względu na mało zadowalające rezultaty na suchej nawierzchni nie uzyskała rekomendacji niemieckiego automobilklubu. Poniżej prezentujemy pełną listę wyników dla rozmiaru 205/55 R16.
Model | Nota ogólna | Ocena końcowa |
---|---|---|
Continental WinterContact TS 870 | 2,0 | Dobra |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,2 | Dobra |
Michelin Alpin 6 | 2,3 | Dobra |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,6 | Zadowalająca |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,6 | Zadowalająca |
Nokian Tyres Snowproof 2 | 2,8 | Zadowalająca |
Falken Eurowinter HS02 | 2,8 | Zadowalająca |
Zeetex WH 1000 | 3,7 | Wystarczająca |
GT Radial WinterPro2 Evo | 3,7 | Wystarczająca |
Vredestein Wintrac | 3,8 | Wystarczająca |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 3,9 | Wystarczająca |
Winrun Winter-max A1 WR22 | 5,5 | Niewystarczająca |
Autor: ADAC, Jochen Wieler, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/205-55-r16/
Miejsce pierwsze – Continental WinterContact TS 870
Zaszczytne pierwsze miejsce na podium uzyskała w tym roku opona Continental WinterContact TS 870. Stała się bezkonkurencyjna na mokrej nawierzchni, pokonała ona rywali również na śniegu oraz lodzie. Niezawodny, zapewniający pełną kontrolę nad samochodem nawet w najcięższych warunkach, model ten będzie wyborem gwarantującym najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze. Dopracowany wzór bieżnika nie tylko odpowiada za pewne prowadzenie na każdym typie nawierzchni, ale także pozwala na osiąganie fantastycznych rezultatów w czasie jazdy. Innowacyjne kieszeniowe lamele są odpowiedzialne za oczyszczanie bieżnika z nadmiaru zalegającego śniegu czy błota pośniegowego. Continental WinterContact TS 870 jest synonimem perfekcyjnej opony zimowej. Co również warto podkreślić, jest wyjątkowo cicha, co znacznie podnosi komfort podróżowania.
Miejsce drugie – Goodyear UltraGrip Performance 3
Zaraz za zwycięzcą z równie imponującymi wynikami znalazł się Goodyear UltraGrip Performance 3. Jest więc to podwójny sukces tego modelu w tegorocznych testach ADAC. Opona poradziła sobie bardzo dobrze na mokrej i suchej drodze, ale to warunki zimowe są jej prawdziwym żywiołem. Oferuje ona pełną kontrolę nad samochodem w trakcie jazdy na śniegu czy lodzie, zapewniając niesamowite wrażenia z jazdy, ale przede wszystkim gwarantując najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Miejsce trzecie - Michelin Alpin 6
Michelin Alpin 6 to opona zimowa, która od lat uchodzi za synonim bezpieczeństwa. Potwierdzeniem jej rewelacyjnych właściwości jest uzyskana trzecia pozycja w tegorocznym teście ADAC. Dopracowany zimowy bieżnik ogumienia sprawia, ze radzi ono sobie rewelacyjnie w głębokim śniegu i błocie pośniegowym. Mokra czy sucha nawierzchnia również nie stanowią dla niego wyzwania. Producent wyposażył model w technologię EverGrip, która odpowiada za poprawę właściwości jezdnych w zimowych warunkach, a także znaczne skrócenie drogi hamowania. Tak doskonała przyczepność sprawia, że nawet podczas dynamicznych manewrów samochód zachowuje się stabilnie, pozostając w pełnym kontakcie z nawierzchnią.
Wyniki testu ADAC 2024/2025 w rozmiarze 205/55 R16 z podziałem na kategorie
Model | Bezpieczeństwo jazdy | Równowaga środowiskowa | ||||||
Zachowanie na suchej drodze | Zachowanie na mokrej drodze | Zachowanie na ośnieżonej drodze | Przebieg | Ścieranie | Wydajność | Hałas | Zrównoważony rozwój | |
Continental WinterContact TS 870 | 2,0 | 1,9 | 1,6 | 2,4 | 1,8 | 2,1 | 2,9 | 2,8 |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,5 | 2,2 | 2,0 | 2,0 | 1,7 | 2,0 | 2,7 | 3,3 |
Michelin Alpin 6 | 2,5 | 2,5 | 2,0 | 1,6 | 1,4 | 2,1 | 3,2 | 3,0 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,3 | 2,8 | 2,1 | 1,6 | 1,4 | 2,1 | 3,2 | 3,1 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,8 | 2,5 | 1,7 | 2,0 | 1,7 | 1,9 | 3,4 | 3,4 |
Nokian Tyres Snowproof 2 | 2,6 | 2,4 | 2,7 | 2,9 | 1,9 | 2,0 | 3,2 | 3,1 |
Falken Eurowinter HS02 | 1,9 | 2,5 | 2,9 | 2,5 | 2,2 | 2,2 | 3,0 | 3,9 |
Zeetex WH 1000 | 3,6 | 3,7 | 3,4 | 2,4 | 2,2 | 2,6 | 2,9 | 4,3 |
GT Radial WinterPro2 Evo | 3,7 | 3,2 | 2,6 | 3,0 | 2,2 | 2,3 | 3,1 | 3,9 |
Vredestein Wintrac | 3,8 | 2,5 | 1,7 | 3,2 | 2,5 | 2,3 | 3,2 | 3,0 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 3,9 | 2,5 | 1,7 | 3,2 | 2,5 | 2,3 | 3,2 | 3,0 |
Winrun Winter-max A1 WR22 | 2,5 | 5,5 | 2,1 | 2,1 | 1,9 | 2,7 | 3,5 | 4,6 |
Autor: ADAC, Jochen Wieler, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/205-55-r16/
Porównaj wyniki testu opon zimowych ADAC i wybierz idealny model dla siebie
Jak co roku, niemiecka organizacja podeszła to badań sumiennie, a przyznawane przez nią oceny są niezwykle rygorystyczne. Test ADAC 2024/2025 jest nieocenionym źródłem informacji dla osób, którym zależy na wyborze opon bezpiecznych, trwałych i spełniających najwyższe standardy jakościowe. Pomogą one dokonać świadomego wyboru ogumienia, które będzie najbardziej dopasowane do potrzeb oraz budżetu kierowcy.