Budowa opony samochodowej jest znacznie bardziej skomplikowana, niż można podejrzewać na pierwszy rzut oka. Wbrew pozorom ogumienie to coś więcej niż kilka warstw gumy ponacinanej w określony sposób i przystosowanej do nałożenia na felgę. Nasz artykuł pomoże Ci poznać wszystkie najważniejsze elementy wchodzące w skład opon oraz ich funkcje. Dzięki temu dowiesz się, co to jest kapa butylowa, a także inne części ogumienia.
Wiele osób mocno by się zdziwiło, widząc przekrój opony. Taki widok doskonale obrazuje, jak wiele kwestii muszą wziąć pod uwagę producenci na etapie projektowania i późniejszej produkcji. Każdy element odgrywa inną rolę, a wszystkie mają do spełnienia konkretne zadania. Istotna jest nawet grubość opony samochodowej.
Budowa opony – najważniejsze elementy
W budowie opony szczególnie ważnych jest kilka głównych elementów. Należą do nich osnowa, kord, drutówka, kapa butylowa, wypełniacz, pasek stopowy, guma boku, opasanie stalowe oraz bieżnik. Wszystkie razem tworzą zwartą konstrukcję, będącą w stanie wytrzymać duże obciążenia. Aby lepiej je zrozumieć, przyjrzyjmy się każdemu z nich po kolei.
Osnowa opony (warstwa tekstylna)
- Osnowa opony, to składająca się z nitek kordu tkanina tekstylna, która tworzy swoisty szkielet całej konstrukcji.
- Opona do samochodów osobowych składa się z 1, 2 lub 3 warstw tekstylnych. Są one grube na ok. 1-1,5 mm.
- Wchodząca w skład opony warstwa tekstylna ma za zadanie utrzymywać kształt ogumienia pod wpływem ciśnienia wewnętrznego, a także przenosić obciążenia podczas skręcania, hamowania i przyspieszania.
Kord opony
Kord to specjalne włókno wzmacniające opony wykorzystywane jako ich wewnętrzna warstwa tworząca osnowę. Najczęściej wykonane jest z wiskozy, poliestru, stali, poliamidu lub włókna szklanego. Wyróżnić możemy nitki kordu stalowe oraz tekstylne.
Kord stanowi główną różnicę między oponą radialną a diagonalną. W przypadku wariantów radialnych kord łączy drutówki promieniowo, opony diagonalne opierają się na dwóch warstwach ułożonych w sposób krzyżowy.
Drutówka
- Drutówka to wytrzymałe druty w oponie, które tworzą kilka zwojów.
- Dzięki nim możliwe jest osadzenie opony na obręczy.
- W oponie znajdują się dwie drutówki, będące częścią tzw. stopki opony, a wokół nich przewinięta jest warstwa osnowy tekstylnej.
Kapa butylowa
- Elastyczna, wodoodporna, gumowa warstwa uszczelniająca, która zastępuje dętkę w oponach bezdętkowych.
- Wykonana jest z butylu (kauczuku syntetycznego) – mieszanki, która nie przepuszcza powietrza.
- Charakteryzuje się dużą odpornością na działanie środków utleniających, kwasów i zasad.
- Jej zadaniem jest minimalizacja strat powietrza oraz ochrona elementów wewnętrznych przed wnikaniem tlenu, ozonu i wody.
Wypełniacz
- Wypełniacz to guma profilowana, usztywniająca stopkę opony i zapewniająca utrzymanie drutówki.
- Odpowiada on za trwałość opony, kierowalność i komfort jazdy.
Pasek stopowy
- Gwarantuje szczelność opony i jej trwałość, a także izoluje drutówkę od felgi.
- Pasek stopowy wykonany jest z materiału zapewniającego minimalne zużycie podczas ciągłego kontaktu z felgą.
Guma boku
- Guma zapewniająca ochronę opony. Zabezpiecza przed uszkodzeniami, przetarciami, otarciami i czynnikami środowiskowymi, takimi jak: promieniowanie ultrafioletowe, różnice temperatur, środki chemiczne itp.
- W składzie mieszanki gumowej tego elementu bardzo ważna jest obecność składników antystarzeniowych.
Informacje na temat konstrukcji opony znajdziesz także w poniższym filmie przygotowanym przez specjalistów z firmy Continental.
Opasanie stalowe
- Tkaniny metalowe, które tworzą uzbrojenie koła.
- Z reguły w oponie występują dwa opasania.
- Zadaniami opasań w oponach radialnych są lepsze przenoszenie poleceń kierowcy z kierownicy na drogę i poprawa kierowalności.
Karkas opony, czyli inna nazwa stalowego opasania
Karkas? Co to jest? Takie pytanie zadaje sobie wielu kierowców, którzy pierwszy raz spotkali się z tym terminem. Tymczasem odpowiedź jest bardzo prosta. To tylko inna nazwa stalowego opasania. Nazewnictwo to stosuje się często zamiennie, co osoby niezaznajomione z tematem może wprowadzić w błąd.
Bieżnik
- Bieżnik opony ma za zadanie: zapewnić kierowalność, przyczepność, odporność na zużycie, zachowanie w zakręcie, obniżenie oporów toczenia oraz poziomu hałasu.
- W mieszance gumowej bieżnika stosowane są kauczuki syntetyczne oraz kauczuki naturalne.
- Dodatkowy element stanowią np.: sadza, elastomery, oleje przyśpieszacze, krzemionka, aktywatory wulkanizacji.
Budowa opony a wzór bieżnika
Zdecydowanie jednym z najważniejszych elementów opony jest jej bieżnik. Zwykle to ok. 35% masy całkowitej modelu. Stanowi bezpośredni bufor między pojazdem a nawierzchnią. Wyróżniamy sześć podstawowych rodzajów bieżnika, z czego opony samochodowe najczęściej wyposażane są w trzy pierwsze:
- Wzór symetryczny
- Wzór asymetryczny
- Wzór kierunkowy
- Wzór mieszany
- Wzór ciągnący
- Wzór żebrowy
Elementy uzupełniające budowę opony samochodowej
Oprócz podstawowych składowych konstrukcji opony, są również elementy dodatkowe. Niektóre z nich odpowiadają za wzmocnienie ogumienia, inne za lepszą stabilizację. One również odgrywają istotną rolę, dlatego pokrótce omówimy czym są i jaki mają wpływ na produkt końcowy oraz samą jazdę.
Pasek izolacyjny
- Jest to guma znajdująca się na krawędzi opasań, która chroni karkas przed uszkodzeniami przez nitki opasania stalowego.
Pasek o kącie zero stopni
- To tkanina tekstylna, która tworzy opasanie tekstylne stabilizujące czoło opony.
- Jest to najczęściej wąski pasek, który składa się z kilku/kilkunastu nitek pokrytego gumą kordu.
- Ma on bardzo duże znaczenie przy zapewnieniu odpowiedniej odporności przy dużych prędkościach.
Czefer gumowy
- Guma profilowana, którą umieszcza się powyżej i wzdłuż wypełniacza.
- Dzięki niej auto osiąga lepsze parametry trakcyjne, wytrzymałość i sztywność.
Wzmocnienia przewinięcia
- Paski kordów tekstylnych i stalowych usztywniające stopkę opony.
- Są one stosowane w modelach o tzw. niskim przewinięciu warstwy.
Guma miejscowo wzmacniająca
- Dodatek gumy, który służy jako podkład między paskiem stopowym, a warstwą NC.
Wewnętrzny pasek wzmacniający
- Guma, która stanowi wzmocnienie opony w wewnętrznej strefie barku oraz zapobiega wnikaniu kapy butylowej między nitki warstwy tekstylnej.
Podkład bieżnika
- Guma zmniejszająca nagrzewanie się czoła opony i spełniająca funkcję ochronną względem opasań stalowych.
Budowa opony samochodowej w wersjach niestandardowych
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak skomplikowana jest opona. Budowa każdej z nich w dużej mierze zależy od jej rodzaju. Za przykład posłużyć może między innymi ogumienie runflat. Takie modele pozwalają na kontynuowanie jazdy, mimo przebicia. To wygodny system, który wymaga jednak odpowiednich rozwiązań. W tym przypadku zmienia się więc podstawowy szkielet opony.
Więcej na ten temat dowiesz się w naszym artykule: Runflat – co to za opony i czy warto w nie inwestować?
Wpływ budowy opony samochodowej na osiągi
Wszystkie elementy są potrzebne do odpowiedniej pracy ogumienia, jednak niektóre z nich mają do wypełnienia ważniejsze zadania od innych. Tak jest np. w przypadku bieżnika gumowego, charakterystyki zastosowanej mieszanki oraz kształtu nadanego przez formę wulkanizacyjną. Najważniejsze zależności można zaobserwować w poniższej tabelce, która pokazuje, jaki wpływ na parametry jazdy mają konkretne składowe opony.
Warstwa tekstylna | Bok opony | Drutówka (stopka) | Opasanie stalowe | Mieszanka bieżnika | Wzór bieżnika | Kształt formy | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Przyczepność na mokrej drodze | mały | nie dotyczy | mały | mały | duży | duży | średni |
Przyczepność na suchej drodze | mały | nie dotyczy | mały | średni | duży | duży | średni |
Prowadzenie | duży | nie dotyczy | duży | duży | duży | duży | duży |
Trwałość | średni | średni | średni | średni | duży | duży | duży |
Opory toczenia | średni | mały | mały | średni | duży | średni | mały |
Hałas | średni | mały | duży | średni | mały | duży | średni |
Komfort | średni | mały | duży | duży | średni | duży | duży |