Intensywne opady deszczu sprawiają, że jazda samochodem staje się dużo trudniejsza. Auto może zachowywać się niestabilne, wydłuża się droga hamowania, a zbyt dynamiczne manewry mogą zakończyć się poślizgiem. W tak niesprzyjających warunkach dużą wypływ na bezpieczeństwo podczas jazdy ma odpowiednie ogumienie. Podpowiadamy, gdzie szukać informacji o przyczepności opony na mokrej nawierzchni.
Przyczepność auta – od czego zależy?
Warto wytłumaczyć, czym charakteryzuje się przyczepność opony. Jest to jeden z najważniejszych parametrów, mających wpływ na jej właściwości jezdne, ale również zapewniający odpowiedni poziom bezpieczeństwa jazdy. Adhezję, jak inaczej nazywa się to zjawisko, najprościej można określić jako siłę tarcia działającą pomiędzy gumą a podłożem.
Podczas jazdy polimery zawarte w mieszance gumowej oddziałują na strukturę nawierzchni, po której porusza się samochód. Guma odkształca się, dopasowując swój kształt do terenu, a powstała wskutek siły tarcia energia sprawia, że pomiędzy tymi dwiema powierzchniami tworzą się wiązania, odpowiadające właśnie za przyczepność.
Wyróżniamy dwa rodzaje adhezji: wzdłużną, związaną z poruszaniem się do przodu, oraz poprzeczną pojawiającą się przy zmianie kierunku ruchu. Nacisk na oponę dodatkowo zwiększa się podczas pokonywania zakrętów, dlatego podczas dynamicznej jazdy po łuku bardzo często ogumienie może tracić kontakt z nawierzchnią.
Czy wiesz, że…
Idealną przyczepność uzyskujemy wtedy, gdy podróżujemy na granicy uślizgu (nawet lekko ją przekraczając), mieszanka gumy jest miękka, podłoże natomiast gładkie i o wysokiej temperaturze. Wtedy to, na powierzchni styku dominują siły adhezji, odpowiedzialne za efekt „wczepienia się” gumy w asfalt.
Suche podłoże zazwyczaj nie stanowi problemu dla opon. Auto dobrze „klei się” do drogi i sprawnie pokonuje zakręty. Inaczej jest w przypadku jazdy po mokrym podłożu. Takie warunki wymagają od kierowcy zwiększonej uwagi podczas kierowania samochodem.
Przyczepność opony a rzeźba bieżnika
Jedną z najważniejszych kwestii wpływających na zachowanie odpowiedniej przyczepności jest zastosowana w oponie rzeźba bieżnika. Odpowiednie ukształtowanie rowków pozwala sprawnie odprowadzać wodę spod kół, co nie tylko wpływa na utrzymanie dobrego kontaktu koła z podłożem, ale także znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu. W przypadku modeli dedykowanych na deszcz najczęściej spotykane są modele o kierunkowej rzeźbie.
Mieszanka gumowa wpływa na przyleganie opony do podłoża
Mieszanka gumowa stosowana w ogumieniu deszczowym jest zazwyczaj wzbogacona o dużą ilość krzemionki. Przekłada się to na zwiększony kontakt gumy z nawierzchnią, a w rezultacie poprawione przyleganie koła do podłoża. Dzięki temu auto prowadzi się pewnie i stabilnie.
Im bardziej zużyte opony, tym gorsza przyczepność
Wraz z wiekiem ogumienie zaczyna tracić swoje pierwotne właściwości. Przyjmuje się, że opony zachowują swoje cechy do 5 lat użytkowania. Po tym czasie guma może być już zbyt krucha i twarda, co przekłada się na zmniejszone bezpieczeństwo podczas jazdy, a także zwiększa się ryzyko jej wystrzału. Pamiętajmy również, aby głębokość bieżnika nie była płytsza, niż 3 mm. Jest to wartość, poniżej której nie tylko znacznie zmniejsza się poziom przyczepności, ale zatracają się także podstawowe właściwości.
Odpowiedni poziom ciśnienia zwiększa przyczepność auta
Właściwy poziom ciśnienia w oponach bardzo pozytywnie wpływa na zachowanie samochodu podczas jazdy. Przede wszystkim pozwala zachować wszystkie właściwości ogumienia, jak również zapobiega jego przedwczesnemu zużyciu. Utrzymywanie ciśnienia na właściwym poziomie przekłada się dodatkowo na dobrą przyczepność samochodu. Warto pamiętać, że zbyt mała ilość barów podczas jazdy po mokrej nawierzchni znacznie zwiększa podatność na aquaplaning.
Stan techniczny samochodu
Nawet najlepsze opony nie zapewnią nam bezpieczeństwa na drodze, jeśli stan techniczny pojazdu nie będzie utrzymywany na odpowiednim poziomie. Problemy z zawieszeniem, układem kierowniczym czy hamulcowym to tylko kilka czynników, które wpływają na skuteczność hamowania samochodu.
Dlaczego przyczepność opon jest tak istotna?
Dobra przyczepność pojazdu to jeden z aspektów, który w znacznym stopniu wpływa na poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Jej wysoki współczynnik przekłada się na krótką drogę hamowania, ale także sprawia, że samochód zachowuje się bardzo stabilnie oraz prowadzi się pewnie. Dlatego tak kluczowa jest dbałość zarówno o opony, jak i o stan techniczny auta. Pozwoli to uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze, ale także podniesie komfort i wygodę podróży.
Klasy przyczepności opon na mokrej nawierzchni
Każdy nowo powstały model opony testowany jest pod kątem skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni. Po przeprowadzeniu badań w ściśle określonych warunkach i w zależności od uzyskanych rezultatów, ogumienie otrzymuje stosowny rating, mówiący o tym, jak dobrze będzie zachowywać się podczas jazdy.
Takie informacje znajdziemy na etykiecie unijnej wybranego modelu. Oprócz podstawowych danych o ogumieniu, jak model, efektywność energetyczna czy generowany hałas, zawiera ona także informację o współczynniku przyczepności opony. Ten parametr odnosi się do średniej długości hamowania na mokrej nawierzchni.
Obecny rating obowiązuje od 2021 roku i wyrażony jest literami od A do E, przy czym A odpowiada najkrótszej drodze hamowania, zaś E – to najgorsza przyczepność na mokrej nawierzchni. Skala ta prezentuje się następująco:
- Klasa przyczepności A - droga hamowania ~ 3 metry;
- Klasa przyczepności B ~ 5 metrów;
- Klasa przyczepności C ~ 7 metrów;
- Klasa przyczepności D ~ 12 metrów;
- Klasa przyczepności E ~ 18 metrów.
Są to wartości przybliżone dla samochodu poruszającego się z prędkością 80 km/h. Jak widać, w skrajnych przypadkach droga hamowania może być dłuższa aż 15 metrów. W kwestii bezpieczeństwa jest to diametralna różnica, która bardzo często może zadecydować o kolizji z innymi uczestnikami ruchu drogowego.
Rodzaj opon a przyczepność na mokrej nawierzchni
Opony sezonowe, jak również modele całoroczne, są projektowane z myślą o pracy w różnych warunkach. Zarówno ich budowa, jak i zastosowana mieszanka zostały przystosowane do skrajnie różnych sytuacji drogowych.
Klasa przyczepności opon na mokrej nawierzchni kojarzy się głównie z ogumieniem letnim. Jest to bowiem jeden z kluczowych czynników decydujących o bezpieczeństwie jazdy. Jednak dużo łagodniejsze zimy, częściej obfitujące w ulewne deszcze niż intensywne opady śniegu, wymusiły na producentach zmianę profilu opon dedykowanych na tę zimniejszą porę roku. Coraz częściej modele te wyróżniają się nie tylko wzorową trakcją podczas zimowych warunków, ale także dobrym zachowaniem na mokrej nawierzchni.
Ogumienie całoroczne, będące kompromisem pomiędzy wersjami sezonowymi, łączy w sobie ich najważniejsze cechy. Musi ono wykazywać się dobrym zachowaniem zarówno w czasie sporych upałów, jak i niskich temperatur, a także zapewnić stabilność pojazdu podczas zróżnicowanych warunków atmosferycznych. Dlatego współczynnik przyczepności na mokrej nawierzchni to jeden z najważniejszych parametrów, jaki jest brany pod uwagę podczas projektowania modelu.
Wyróżnione modele o dobrej przyczepności na mokrej nawierzchni
Zazwyczaj najlepiej z jazdą w deszczu radzą sobie opony należące do klasy premium. Producenci poświęcają dużo czasu jak i środków na rozwój technologii, mających na celu poprawę przyczepności oraz bezpieczeństwa podczas jazdy w każdych warunkach. Dzięki temu takie modele cechują się ponadprzeciętnymi osiągami, ale niestety również wyższą ceną.
Poniżej prezentujemy najlepsze opony na deszcz, które warto rozważyć podczas poszukiwania nowego kompletu ogumienia:
Opony letnie
Opony zimowe
Opony wielosezonowe