Większość właścicieli aut kupując opony skupia się przede wszystkim na marce, modelu oraz wyborze odpowiedniego rozmiaru. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że największą oszczędność w kwestii spalania paliwa zapewniają niskie wskaźniki oporów toczenia. Sprawdź, czym jest współczynnik tarcia tocznego oraz co może oznaczać dla kierowcy.
Czym jest opór toczenia opony?
Jak sama nazwa wskazuje, opór toczenia opony to siła działająca na koła przeciwnie do kierunku jazdy. Im jest ona większa, tym auto potrzebuje więcej energii, aby się poruszać. Wraz ze zwiększoną siłą oporu wzrasta również ilość spalanego paliwa.
Jeżeli auto byłoby wyposażone w całkiem gładkie opony i poruszałoby się po idealnie równej nawierzchni, na pojazd nie działałyby żadne siły spowalniające. Jednak w rzeczywistości ogumienie w samochodzie musi zmierzyć się z szeregiem utrudnień na drodze. Podczas kontaktu z podłożem opona pod wpływem ciężaru pojazdu cyklicznie ugina się, by po chwili wrócić do swojego pierwotnego kształtu. To zachowanie pozwala dobrze tłumić nierówności nawierzchni oraz zachować odpowiednią przyczepność, jednak powstające w ten sposób krótkie odkształcenia są przyczyną utraty energii kinetycznej przekształcającej się w cieplną.
Jak opory toczenia wpływają na spalanie auta?
Kierowca, któremu zależy na zmniejszeniu rachunków podczas wizyty na stacji benzynowej, przy zakupie nowych opon powinien zwrócić szczególną uwagę na modele cechujące się niskimi oporami toczenia. Im lepszą klasę energetyczną ogumienia wybierzemy, tym więcej zaoszczędzimy w trakcie codziennego użytkowania samochodu. Opór toczenia opony a spalanie są bowiem ściśle ze sobą związane. Według ekspertów może on odpowiadać nawet za 20% zużycia paliwa.
Warto wspomnieć, że dobra efektywność paliwowa to nie tylko mniejsze spalanie. Odpowiednio zoptymalizowane tarcie toczne pozwala również na oszczędniejsze zużycie płynów eksploatacyjnych samochodu. Dodatkowo, opony o niskim oporze toczenia mają także pozytywny wpływ na środowisko, obniżając emisję CO2 do atmosfery.
Planujesz dłuższą podróż? Chcesz wiedzieć, ile wydasz na paliwo? Sprawdź przygotowany przez nas kalkulator spalania!
Jak opory toczenia przekładają się na koszt paliwa?
Efektywność paliwowa określana jest na podstawie współczynnika oporu toczenia – RRC. Im jest on wyższy, tym niższa efektywność paliwowa przekładająca się na wyższe spalanie. Wartość ta wyrażona jest w klasach, oznaczonych literami od A do E, gdzie A zapewnia najniższy, zaś E najwyższy opór toczenia opony. Tabela zamieszczona poniżej prezentuje obecne wartości dla samochodów osobowych i dostawczych:
Klasa efektywności paliwowej | Przedział RRC dla samochodów osobowych (kg/t) | Przedział RRC dla samochodów dostawczych (kg/t) |
---|---|---|
A | RRC ≤ 6.5 | RRC ≤ 5.5 |
B | 6.6≤ RRC ≤ 7.7 | 5.6 ≤ RRC ≤ 6.7 |
C | 7.8 ≤ RRC ≤ 9.0 | 6.8 ≤ RRC ≤ 8.0 |
D | 9.1 ≤ RRC ≤ 10.5 | 8.1 ≤ RRC ≤ 9.0 |
E | RRC ≥ 10.6 | RRC ≥ 9.1 |
Z powyższego zestawienia wynika, że różnica pomiędzy poszczególnymi klasami opon to 0,1 l/100 km. Przyjmując, że obecna cena paliwa to około 6,50zł/l, zaś średnie spalanie auta kompaktowego wynosi ok 6l/100 km, oszczędności te rozkładają się następująco:
Klasa efektywności paliwowej | Przelicznik | Koszt |
---|---|---|
A | 6 l/km x 6,50 zł/l | 39,00 zł/100 km |
B | 6,1 l/100 km x 6,50 zł/l | 39,65 zł/100 km |
C | 6,2 l/100 km x 6,50 zł/l | 40,30 zł/100 km |
D | 6,4 l/100 km x 6,50 zł/l | 41,60 zł/100 km |
E | 7 l/100 km x 6,50 zł/l | 45,50 zł/100 km |
Obliczenia te wskazują, że różnica w spalaniu pomiędzy najwyższą a najniższą klasą energetyczną może wynosić nawet 6,50 zł/100 km. Czy to dużo? Dla osoby, poruszającej się głównie po mieście i jednie sporadycznie wybierającej się w dłuższe podróże kwota ta może nie być znacząca. Jednak dla kierowcy, który potrafi pokonać miesięcznie nawet 10 tysięcy kilometrów, jest to oszczędność rzędu nawet 260 zł miesięcznie, a w całym roku to aż 3120 zł!
Obejrzyj nasz filmik i sprawdź, jak opony wpływają na oszczędności w zużyciu paliwa!
Co wpływa na wysokość oporów toczenia?
Na opór toczenia wpływają wszystkie siły fizyczne, powodujące spowalnianie pojazdu. Wyróżniamy jednak kilka najważniejszych kwestii, które znacznie zwiększają ten współczynnik. Najważniejsze z nich to:
- opór aerodynamiczny, jaki stawia naszym kołom otaczające je powietrze. Wartość oporu aerodynamicznego opony rośnie wraz z prędkością i może stanowić od 0% do 15% całkowitej wartości oporów toczenia;
- masa – im mniejsza jest masa pojazdu i ogumienia, tym niższe są opory toczenia. Lżejszą wagą cechują się wąskie opony niskoprofilowe. Wysokość modelu ma również wpływ na jego sztywność, im jest ona niższa, tym mniejszy współczynnik toczności;
- budowa i kształt bieżnika – zastosowana mieszanka oraz zoptymalizowany kształt bieżnika mogą obniżyć współczynnik tarcia tocznego nawet o 60%;
- mikropoślizg – zjawisko to związane jest z utratą przyczepności w wyniku powstających odkształceń na przestrzeni opony. Poszczególne jej części ulegają minimalnym poślizgom, wytracając energię. Udział tego zjawiska w oporach toczenia jest stosunkowo niewielki. Przy jeździe na wprost jest on mniejszy niż 5%. Może jednak wzrastać w przypadku gwałtownego przyśpieszania, hamowania lub nagłej zmiany kierunku;
- poziom ciśnienia w oponie – niedostateczny poziom ciśnienia powoduje wzrost przylegania ogumienia do nawierzchni. Zbyt niska ilość powietrza w opopnie wiąże się ze zwiększeniem oporów toczenia nawet o 30%;
- stopień zużycia opony – im bardziej zużyta opona, tym mniej swoich właściwości zachowuje. Dlatego należy kontrolować stan bieżnika i nie dopuszczać do jego zbytniego zużycia.
Wpływ poszczególnych zjawisk na opór toczenia opon pokazany jest na prostym schemacie:
Opór toczenia a etykieta opony. Gdzie znaleźć interesujące nas informacje?
Do 2012 roku jedynym sposobem na sprawdzenie oporów toczenia modelu było zapoznanie się z opisami handlowymi, opiniami kierowców, wynikami testów ADAC lub magazynów motoryzacyjnych. Sytuacja zmieniła się wraz z wejściem w życie obowiązkowych etykiet.
Od 1 maja 2021 roku Unia Europejska wprowadziła ujednolicenie etykietowania opon, dzięki czemu bez problemu można znaleźć na nich dane dotyczące właśnie oporu toczenia, ale również poziomu generowanego przez ogumienie hałasu czy skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni. Na ilustracji poniżej objaśnione zostały wszystkie elementy znajdujące się na aktualnej wersji etykiety.
Czy obniżenie poziomu oporu toczenia wpływa na spadek przyczepności opony?
Wśród kierowców panuje przeświadczenie, że negatywnym skutkiem obniżania poziomu oporu toczenia jest spadek przyczepności. Stwierdzenie to miało pokrycie w rzeczywistości w przypadku starszych modeli opon. Aby uzyskać niższe opory toczenia, producenci poświęcali inne właściwości – zazwyczaj kosztem gorszej przyczepności ogumienia.
Współczesna technologia oraz zaawansowane mieszanki gumowe przystosowane do produktów o niskich oporach niwelują negatywne skutki, zapewniając wysoką trwałość i przyczepność opon. Poniższy wykres pokazuje zależności: współczynnik przyczepności opony a opory toczenia, biorąc pod uwagę różne rodzaje mieszanek.
Jak wybrać opony o niskim oporze toczenia?
Panuje przekonanie, że im droższa opona, np. należąca do segmentu premium, tym mniejsze opory toczenia. Tymczasem sprawdza się to tylko w niektórych przypadkach. Ogumienie o najmniejszym wskaźniku toczności należy do różnych klas i przedziałów cenowych.
Klasyfikacja opon ze względu na cenę, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Bardzo często modele z najwyższej półki skupiają się na innych parametrach, przykładowo na zwiększeniu przyczepności na mokrej nawierzchni. Dlatego warto porównać etykiety ogumienia należącego do różnych segmentów (popularnie funkcjonują jako: opony klasy B, opony klasy C).
Polecane modele o niskich oporach toczenia
Wraz z rozwojem oraz wzrostem popularności elektromobilności, aby sprostać oczekiwaniom swoich klientów, producenci znacznie poszerzyli swój katalog o modele z wysoką efektywnością paliwową. Dla właścicieli aut elektrycznych jest to bowiem jeden z kluczowych parametrów przy wyborze ogumienia. Dobrze dobrane opony pozwalają zwiększyć zasięg samochodu, a jazda staje się bardziej efektywna. Poniżej przedstawiamy listę modeli, na które szczególnie warto zwrócić uwagę.
Continental EcoContact 6
Continental EcoContact 6 to doskonały wybór dla osób, które cenią sobie bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii marki, model ten zapewnia nie tylko niskie opory toczenia, ale także doskonałą przyczepność i wysoką skuteczność hamowania.
Asymetryczna rzeźba bieżnika w połączeniu z innowacyjną mieszanką gumową zapewniają dobrą precyzję prowadzenia, niezależnie od warunków atmosferycznych. Dodatkowo, dzięki wzmocnionej konstrukcji, model EcoContact 6 cechuje się dużą odpornością na zużycie, pozwalając uzyskać jeszcze dłuższe przebiegi. Prawdziwa klasa premium.
Michelin E Primacy
Myślą przewodnią, jaka towarzyszyła projektantom marki Michelin przy tworzeniu modelu e.Primacy, była troska o środowisko. Zastosowana w nim technologia Energy AirShield odpowiedzialna jest za zmniejszenie utraty energii podczas jazdy.
Model ten wyróżnia się niezwykle niskimi oporami toczenia, a co za tym idzie – znacznemu zmniejszeniu zużycia paliwa oraz niższej emisji CO2. Jednocześnie opona ta jest trwała i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa na drodze.
Bridgestone Turanza T005
Opona, która sprosta oczekiwaniom najbardziej wymagających kierowców. Bridgestone Turanza T005 to model, który może poszczycić się doskonałą efektywnością paliwową, pozwalającą znacznie zmniejszyć rachunki na stacji benzynowej.
Poza niskimi oporami toczenia, opona ta cechuje się również znakomitymi parametrami jezdnymi, zaś zastosowana do jej produkcji niezwykle wytrzymała autorska mieszanka Nano Pro-Tech zapewnia bardzo dobre przebiegi. Turanza T005 wykazuje się również odpornością na aquaplaning.