Opony wielosezonowe mają niezwykle trudne zadanie – niezależnie od pory roku powinny zapewnić kierowcy odpowiedni poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy. By dowiedzieć się, które modele spełniają te warunki, warto zapoznać się z wynikami badań niezależnych organizacji motoryzacyjnych. Jednym z najbardziej wyczekiwanych był tegoroczny test opon wielosezonowych w rozmiarze 205/60 R16 niemieckiego automobilklubu ADAC.
Jak powstaje ranking opon wielosezonowych ADAC?
Niemiecka organizacja motoryzacyjna ADAC jest jedną z najbardziej cenionych opiniodawczych instytucji w branży motoryzacyjnej. Przeprowadzane przez nią analizy wyróżniają się rzetelnością, dokładnością oraz co najważniejsze – bezstronnością. Dzięki temu testy opon wielosezonowych ADAC to jedno z najbardziej miarodajnych źródeł informacji o właściwościach badanych modeli. Istotnym jest fakt, że organizacja przetestowała nie tylko ogumienie klasy premium, ale również te zaliczane do segmentu średniego czy budżetowego.
Testy odbywały się na specjalnie przygotowanych torach, m.in. na należącym do firmy obiekcie „Testworld” w Finlandii, włoskim torze Bridgestone czy też torze lodowym marki Continental. Zespół profesjonalnych kierowców poddał próbie szesnaście modeli wielosezonowych różnych producentów. Uzyskane w ten sposób wyniki pozwoliły rozstrzygnąć, jakie opony zapewnią nam najlepsze osiągnięcia na drodze o każdej porze roku, a które całoroczne są jedynie z nazwy.
W tym roku niemiecka organizacja wybrała jeden z najpopularniejszych rozmiarów montowanych w samochodach osobowych: 205/55 R16. Ogumienie tej wielkości wykorzystywane jest w takich modelach aut, jak Mercedes klasa A, Fiat 500L, Skoda Oktavia, VW Passat czy VW Golf.
Sprawdź pełną ofertę opon wielosezonowych dostępnych na Oponeo.pl
Kryteria testu opon całorocznych ADAC
Testy organizowane przez ADAC, zarówno te dotyczące opon wielosezonowych, jak i letnich czy zimowych, słyną z niezwykle rygorystycznego podejścia do oceny. Dzięki temu otrzymujemy przejrzyste i rzetelne zestawienie, które dla wielu kierowców jest nieocenioną wskazówką przy wyborze nowego ogumienia.
W tym roku niemiecka organizacja pod lupę wzięła 16 najpopularniejszych dostępnych na rynku modeli wielosezonowych. Po przeprowadzonych testach specjaliści przyznawali stosowne noty, które są składową oceny ogólniej. Punktacja, jaka obowiązywała w każdej z kategorii, wyglądała następująco:
Nota | Ocena |
---|---|
0,6 - 1,5 | Bardzo dobra |
1,6 - 2,5 | Dobra |
2,6 - 3,5 | Zadowalająca |
3,6 - 4,5 | Wystarczająca |
powyżej 4,6 | Niewystarczająca |
Źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/205-55-r16/
Na ocenę ogólną opony składają się wyniki uzyskane podczas poszczególnych testów. Kategorie, jakie brane były pod uwagę, to:
- bezpieczeństwo jazdy (70%),
- równowaga środowiskowa (30%).
Szczegółowe kryteria, jakie wchodzą w skład bezpieczeństwa jazdy:
- zachowanie na suchej nawierzchni (35% udziału w wyniku), w skład którego wchodzi: komfort jazdy (40%), jazda na granicy poślizgu (40%) oraz droga hamowania (20%),
- zachowanie na mokrej nawierzchni (45% udziału w wyniku), do czego zaliczana jest droga hamowania (30% oceny cząstkowej), aquaplaning wzdłużny (20%), aquaplaning poprzeczny (10%), prowadzenie na prostej (30%), prowadzenie po łuku (10%),
- zachowanie w warunkach zimowych (20% udziału w wyniku): hamowanie na śniegu (25%), przyczepność na śniegu (15%), komfort prowadzenia (40%) oraz hamowanie na lodzie (20%).
Podczas oceny równowagi środowiskowej oceniane były:
- przebieg (40% udziału w wyniku),
- zużycie opon (20% udziału w wyniku),
- wydajność (20% udziału w wyniku), w skład której wchodzi masa opony i zużycie paliwa (po 50% oceny cząstkowej),
- hałas (10% udziału w wyniku), gdzie sprawdzany był hałas wewnętrzny oraz zewnętrzny (po 50% oceny cząstkowej),
- zrównoważony rozwój (10% udziału w wyniku).
Zachęcamy do zapoznania się z pełną ofertą modeli w rozmiarze 205/60 R16
Ranking opon całorocznych ADAC 2024 w rozmiarze 205/60R16
Bazując na wymienionych wyżej kategoriach, każdy model otrzymał notę odzwierciedlającą uzyskane wyniki. Po zestawieniu wszystkich rezultatów, jak zawsze surowe w swojej ocenie ADAC ogłosiło ranking najlepszych opon całorocznych.
Za ogumienie warte polecenia niemiecka organizacja uznaje takie modele, które otrzymały notę przynajmniej zadowalającą. Tegoroczna edycja jest przełomowa – po raz pierwszy w historii testów wersji całorocznych przyznano notę dobrą. Porównując wyniki z poprzednimi edycjami, widać zauważalną poprawę właściwości jezdnych opon wielosezonowych. Jednak fakt, że jedynie 7 modeli zyskało rekomendację niemieckiego automobilklubu, pokazuje, ze przed producentami jeszcze dużo pracy w kwestii zwiększenia uniwersalności ogumienia całorocznego.
Oto jak prezentuje się lista:
Miejsce | Model | Ocena ogólna | Bezpieczeństwo jazdy | Równowaga środowiskowa | Nota |
---|---|---|---|---|---|
1. | Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 2,4 | 2,7 | 1,8 | dobra |
2. | Pirelli Cinturato All Season SF2 | 2,6 | 2,3 | 3,3 | Zadowalająca |
3. | Hankook Kinergy 4S2 | 2,7 | 2,9 | 2,2 | Zadowalająca |
4. | Michelin CrossClimate 2 | 2,7 | 2,9 | 2,2 | Zadowalająca |
5. | Kumho Solus 4S HA32+ | 2,8 | 3,0 | 2,3 | Zadowalająca |
6. | Vredestein Quatrac | 2,8 | 3,1 | 2,2 | Zadowalająca |
7. | Falken EuroAll Season AS210 | 3,1 | 3,2 | 2,7 | Zadowalająca |
8. | Firestone Multiseason 2 | 3,6 | 3,6 | 3,1 | Wystarczająca |
9. | Sava All Weather | 3,7 | 3,7 | 2,3 | Wystarczająca |
10. | Nankang Cross Seasons AQ-6 | 3,7 | 3,7 | 2,9 | Wystarczająca |
11. | Toyo Celsius AS2 | 3,8 | 3,8 | 2,3 | Wystarczająca |
12. | Semperit AllSeason-Grip | 3,9 | 3,9 | 2,9 | Wystarczająca |
13. | UNIROYAL AllSeasonExpert 2 | 4,0 | 4,0 | 2,2 | Wystarczająca |
14. | Yokohama BluEarth-4S | 4,0 | 4,0 | 3,3 | Wystarczająca |
15. | Kenda Kenetica 4S | 5,1 | 5,1 | 2,8 | Niewystarczająca |
16 | Infinity Ecofour | 5,4 | 5,4 | 2,4 | Niewystarczająca |
Źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/205-55-r16/
Zwycięzcy rankingu opon wielosezonowych ADAC 2024
Miejsce pierwsze
Najlepszy wynik całościowy w tegorocznym zestawieniu uzyskał Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Jest to pierwszy przypadek w historii testów ADAC, kiedy opona wielosezonowa otrzymała wynik dobry. Osiągnęła także rewelacyjny rezultat jeśli chodzi o przebiegi. Ogumienie wykazywało dobre zachowanie w warunkach mokrych czy na zimowej nawierzchni, choć nieco gorzej poradziło sobie na suchym podłożu.
Nowoczesne rozwiązania zastosowane w modelu Vector 4Seasons Gen-3 zapewniają wyjątkową jakość prowadzenia o każdej porze roku. Doskonałe zachowanie na suchej nawierzchni i krótka droga hamowania w okresie wiosenno-letnim, a także niezawodność w sezonie jesienno-zimowym są tym, co wyróżnia ten model. Zastosowana technologia Dry Handling wpływa na zmniejszoną deformację ściany bocznej podczas jazdy, szczególnie po wybojach. Skutkuje to nie tylko poprawą przyczepności, ale także zwiększeniem efektywności energetycznej.
Doskonałą kontrolę nad pojazdem w warunkach deszczowych zapewnia system Aqua Control. Szerokie, głębokie rowki odpowiedzialne są za szybkie i efektywne odprowadzenie wody spod czoła opony, polepszając kontakt bieżnika z podłożem podczas poruszania się po mokrej nawierzchni. Taki efekt znacznie minimalizuje ryzyko powstawania zjawiska aquaplaningu.
Odpowiedni poziom bezpieczeństwa w sezonie zimowym to zasługa zastosowanej technologii Snow Grip. Odpowiada ona za poprawioną przyczepność na śniegu, gwarantując stabilną jazdę oraz pełną kontrolę nad jej kierunkiem w tych ciężkich warunkach.
Miejsce drugie
Drugi najlepszy wynik w tegorocznych testach również przypadł przedstawicielowi segmentu premium. Opona Pirelli Cinturato AllSeason SF2 jako jedyna spośród wszystkich testowanych modeli otrzymała notę dobrą w kategorii bezpieczeństwa. Wykazywała jednak dość szybkie zużycie.
Tym, co zapewniło tak imponujący wynik, jest innowacyjny adaptacyjny bieżnik. Model zachwyca swoim zachowaniem, dostosowując swoje właściwości względem panującej temperatury czy warunków pogodowych. Podczas jazdy w zimowej aurze lamele 3D otwierają się, dlatego zwiększają przyczepność samochodu, a także poprawiają trakcję na śniegu. Latem zaś rowki domykają się, co wpływa na polepszenie zachowania na suchej nawierzchni oraz znacznie skracają drogę hamowania.
W ten sposób zyskujemy ogumienie, które, niezależnie od pory roku czy stanu nawierzchni, będzie zapewniać nam odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Jodełkowy wzór bieżnika dodatkowo poprawia zachowanie w warunkach deszczowych, dając pełną kontrolę nad kierunkiem, w którym zmierza pojazd, a także minimalizuje ryzyko wystąpienia aquaplaningu.
Miejsce trzecie
Podium zamyka przedstawiciel klasy średniej, opona Hankook Kinergy 4S2. Podczas przeprowadzonych testów wykazała ona rewelacyjne właściwości na suchej nawierzchni zarówno pod względem precyzji kierowania, jak i bezpieczeństwa jazdy. Nieco gorzej poradziła sobie w deszczowych oraz w zimowych warunkach, jednak całokształt prezentuje się naprawdę zadowalająco. Hankook Kinergy 4S2 wypadł szczególnie dobrze pod względem parametrów środowiskowych. Niska waga, dobra efektywność energetyczna oraz wysoki przebieg zapewniły oponie tak wysoki wynik w tegorocznym zestawieniu.
To, co wyróżnia model, to wyjątkowy jodełkowy bieżnik przystosowany do zmieniających się warunków atmosferycznych. Podczas cieplejszych dni za najlepsze właściwości jezdne odpowiada duża ilość lameli letnich, które poprawiają kontakt opony z nawierzchnią. Szerokie boczne rowki gwarantują przyspieszone odprowadzanie wody spod kół, co przekłada się na właściwy poziom przyczepności bez ryzyka wystąpienia poślizgu.
Układ klocków został zaprojektowany również z myślą o zapewnieniu odpowiedniego komfortu także w chłodniejsze dni. Dzięki zimowym lamelom 3D hamowanie na śniegu jest bardziej skuteczne, a auto stabilnie trzyma się drogi. Ostro zakończone krawędzie klocków na barku opony mają szczególne znaczenie podczas jazdy po łuku. Dopełnieniem konstrukcji bieżnika jest zastosowana mieszanka gumowa Aqua Pine, wzbogacona o dużą ilość krzemionki, bazująca przede wszystkim na naturalnych składnikach. Wpływa ona na poprawę przyczepności nawet w niskich temperaturach.