Drgania kierownicy podczas jazdy to częste zjawisko, z którym musiało się zmierzyć wielu kierowców. Powodów jego występowania jest wiele, dlatego najlepiej od razu udać się do profesjonalnego mechanika. Znajdzie on usterkę, a następnie ją wyeliminuje. Przyjrzyjmy się zatem możliwym przyczynom oraz sposobom ich usunięcia. O wypowiedź poprosiliśmy także Marcina Gagackiego – doświadczonego kierowcę rajdowego i wyścigowego.
Dlaczego drgania na kierownicy podczas jazdy są niebezpieczne?
Bicie na kierownicy, zależnie od przyczyny, może mieć różne natężenie – lekkie wibracje, drgania, mocne trzęsienie, a nawet szarpanie. O ile niewielkie drżenie jest po prostu nieco irytujące, to mocniejsze zakłócenia w pracy układu kierowniczego prowadzą już do pogorszenia panowania nad autem. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w których jedzie się z dużą prędkością, np. na autostradzie. Kierowca odruchowo mocniej ściska kierownicę, a mięśnie rąk szybciej się męczą.
Warto również pamiętać, że ignorowanie wibracji podczas jazdy często prowadzi do pogłębiania się usterki odpowiedzialnej za powstawanie tego zjawiska, co może prowadzić do poważnej awarii, grożącej całkowitą utratą kontroli nad autem. Dlatego z tym problemem trzeba rozprawić się możliwie jak najszybciej.
Drgania kierownicy – możliwe przyczyny
Kiedy wystąpi drżenie kierownicy, bardzo ważne jest szybkie odnalezienie przyczyny oraz wyeliminowanie usterki. Powodów występowania tego zjawiska jest jednak bardzo wiele. Potwierdza to Marcin Gagacki, kierowca rajdowy i wyścigowy:
Za powstawanie drgań na układzie kierowniczym odpowiedzialnych może być naprawdę wiele elementów - opony, felgi, piasty, zaciski i tarcze hamulcowe, półośki, a nawet pierścienie centrujące.
Przyjrzyjmy się poszczególnym usterkom, które mogą sprawiać, że trzęsie się kierownica podczas jazdy.
Czujesz drgania na kierownicy? Sprawdź opony!
Jeżeli wyczujesz wibracje, a tym bardziej, kiedy wystąpią drgania kierownicy i ściąganie auta na jedną stronę, koniecznie zbadaj stan swoich opon. Sprawdź, czy ciśnienie jest prawidłowe oraz, czy na ich powierzchni nie pojawiły się defekty takie, jak wybrzuszenia, pęknięcia czy zmiana struktury bieżnika. Często pozornie niewielkie deformacje mają duży wpływ na komfort jazdy.
Warto zadbać zwłaszcza o wyważenie. W tym celu najlepiej będzie podjechać do warsztatu, w którym przeprowadzony zostanie test drogowy Hunter. Wskaże on, czy stan ogumienia jest prawidłowy oraz czy koło nie wymaga dołożenia dodatkowych ciężarków.
Pamiętaj!
Bardzo ważny jest właściwy dobór opon do auta. Powinny one mieć odpowiedni rozmiar, a także właściwe indeksy – prędkości i nośności. Tylko wtedy będą mogły prawidłowo spełniać swoje zadanie.
Wibracje na kierownicy – przyczyną mogą być felgi
Kiedy kierownica drży podczas jazdy, dobrze będzie przyjrzeć się obręczom. Przede wszystkim, trzeba zatroszczyć się o odpowiedni dobór felg do auta. Należy też dbać o ich stan techniczny. Nie mogą być one wykrzywione, ponieważ powoduje to wibracje, które przenoszone są na układ kierowniczy. Podobnie, jak w przypadku ogumienia, także i na obręczach przyczynę stanowić może niewłaściwe wyważenie. Winę za drgania ponosi czasem nawet brud, który dostał się na połączenie felgi z piastą. Warto więc dokładnie zbadać stan tego komponentu, aby zaoszczędzić czas na niepotrzebnym przeglądaniu pozostałych podzespołów w samochodzie.
Elementami, które warto sprawdzić, są również pierścienie centrujące. Jeżeli ulegną one uszkodzeniu, nie będą właściwie spełniały swojego zadania. Felga nie będzie więc prawidłowo leżała na piaście, co może powodować bicie kierownicy.
Jeżeli zarówno opony, jak i felgi są w dobrej kondycji, warto bliżej przyjrzeć się półosiom. Jak wskazuje Marcin Gagacki:
Jeżeli stracą one wyważenie, złapią luzy lub będą wygięte, mogą w odczuwalny sposób wpływać na układ kierowniczy.
Drgania samochodu podczas jazdy a układ hamulcowy
Wbrew pozorom uszkodzony układ hamulcowy może powodować uczucie, że trzęsie autem podczas jazdy, a nie wyłącznie przy zmniejszaniu prędkości. Przyczyną mogą być skrzywione tarcze hamulcowe. Taka usterka powinna być wyeliminowana jak najszybciej, ponieważ prowadzi do nierównomiernego ścierania klocków, które zaczynają jeszcze bardziej niszczyć same tarcze. W konsekwencji poza pogorszeniem kontroli nad autem coraz mniej efektywne staje się hamowanie, co wiąże się z poważnym zagrożeniem, zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością.
W celu oszczędzania tarcz i klocków hamulcowych bardzo dobrą praktyką jest hamowanie silnikiem.
Przyczyn bicia koła podczas jazdy wynikających z nieprawidłowej pracy układu hamulcowego czasem należy szukać także w innych komponentach. Za przykład posłużyć mogą piasty, na których mocuje się tarcze. One również ulegają skrzywieniu. Warto również sprawdzić, czy zatarciu nie uległy prowadnice zacisków. W przypadku ich zniszczenia drgania będą występowały głównie podczas zmniejszania prędkości, jednak mogą pojawiać się także w trakcie jazdy.
Więcej o defektach układu hamulcowego dowiesz się w artykule dotyczącym bicia kierownicy podczas hamowania.
Bicie na kierownicy przy 120 km/h
Bardzo często spotykane są drgania samochodu powyżej 100 km/h, zwykle w przedziale 110-130 km/h lub więcej. Większe siły działające na koła sprawiają, że ich defekty są bardziej odczuwalne. Zazwyczaj za ten stan rzeczy odpowiadają felgi albo opony. W tym przypadku im szybciej będzie jechał kierowca, tym mocniejsze będą wibracje. Drgania na kierownicy przy 130 km/h będą więc znacznie bardziej dokuczliwe niż wibracje samochodu podczas jazdy z małą prędkością. Dlatego w razie wystąpienia wstrząsów na trasie najlepiej zdjąć nogę z gazu i jechać nieco wolniej, aby nie doprowadzić do większej awarii.
Trzęsienie kierownicy przy większej prędkości może być także spowodowane uszkodzonym zaciskiem hamulcowym. Zdarza się, że tłoczek nie wraca na swoje miejsce, przez co klocki cały czas ocierają o tarczę. Poza drganiami kierownicy niejednokrotnie towarzyszy temu smród spalenizny, a koło po jeździe jest nagrzane do tego stopnia, że nie da się go dotknąć.
Drgania samochodu podczas wolnej jazdy
Kiedy pojawiają się uczucie, że buja samochodem przy wolnej jeździe, może to oznaczać usterki zawieszenia. Mocno wyeksploatowane komponenty nie są w stanie prawidłowo spełniać swojej funkcji. Mogą wówczas występować drgania kierownicy przy 80 km/h, ale także przy znacznie niższych prędkościach – czasem nawet od razu po rozpoczęciu jazdy. Warto wówczas udać się do mechanika, który dokładnie sprawdzi, skąd bierze się nieprawidłowość.
Szarpanie samochodu podczas jazdy
Czasem zdarza się, że w samochodach występuje nie tyle drganie, co wręcz szarpanie kierownicy. Jest to sytuacja, która ma negatywny wpływ nie tylko na komfort, ale także na bezpieczeństwo jazdy. Może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem, szczególnie przy zbyt luźnym chwycie kierownicy.
Za powstawanie tego zjawiska odpowiedzialna może być np. pęknięta osłona przegubu. Jej konsekwencją jest przedostawanie się wody do wnętrza części i wypłukiwanie znajdującego się tam smaru, co prowadzi do zacierania się poszczególnych elementów. – wskazuje Marcin Gagacki.
Drgania kierownicy – pozbądź się ich jak najszybciej!
W przypadku, kiedy występują drgania podczas jazdy, najlepiej od razu umówić się na wizytę w serwisie. Niezależnie od przyczyny, zwlekanie z serwisem zazwyczaj skutkuje większą awarią, wymagającą wyższych kosztów naprawy. Długotrwała jazda w takich warunkach może prowadzić do groźnych awarii, dlatego warto szybko temu zaradzić i zadbać o bezpieczeństwo swoje, pasażerów i innych uczestników ruchu.