Zauważyłeś, że podczas naciskania hamulca i zatrzymywania pojazdu kierownica w Twoim samochodzie zaczyna wibrować? To często występująca usterka, powodowana przez różne czynniki. Jest ona nie tylko irytująca, ale również utrudnia manewrowanie – nierzadko będąc zwiastunem poważniejszych problemów z autem. Takie bicie kierownicy przy hamowaniu może być związane z problemami z kołami, hamulcami, zawieszeniem, a nawet układem kierowniczym. Jak rozpoznać, co jest przyczyną tego zjawiska?
Wibracje kierownicy przy hamowaniu po wymianie opon
Problem z kołami, felgami lub oponami to częsty powód wywołujący drganie kierownicy przy hamowaniu. Jeżeli prócz bicia w trakcie zatrzymywania pojazdu Twoją uwagę zwróciły także niepokojące wibracje podczas jazdy - przyspieszania czy przemieszczania się ze stałą prędkością, dokonaj dokładnych oględzin ogumienia. Zazwyczaj nietypowe symptomy pojawiają się krótko po wizycie u wulkanizatora w celu wymiany opon na nowe.
Przyczyny drżenia kierownicy przy hamowaniu po zmianie opon
Pierwszą z przyczyn może być złe wyważenie kół. Każda opona po zamontowaniu na felgę wymaga dokonania kalibracji z użyciem specjalnych ciężarków. Są one odpowiedzialne za równomierny rozkład mas wokół osi oraz harmonijny obrót.
Nieprawidłowe wyważenie może objawiać się szumem opon oraz drganiami kierownicy – od lekkich wibracji aż po mocne wstrząsy, uniemożliwiające komfortowe prowadzenie samochodu. W takim przypadku zazwyczaj wystarczy udać się na wizytę do serwisu wulkanizacyjnego, gdzie specjalista wyważy koła oraz wyeliminuje zjawisko bicia przy hamowaniu.
Jeżeli krótko po wymianie opon zauważyłeś wyczuwalne drgania na kierownicy – a jesteś pewien, że koła zostały wyważone prawidłowo, przyczyną nieprawidłowości może być ich zbyt słabe dokręcenie. Sprawdź zatem wszystkie mocowania, upewniając się, że nie ma na nich luzów.
Jaki wpływ ma stan kół na bicie kierownicy przy hamowaniu?
Przyczyną, która może powodować niepokojące wibracje, jest uszkodzenie opony. Najczęściej spotykane czynniki to pęknięcie bądź przecięcie gumy, wybrzuszenie lub nadmierne zużycie bieżnika. Taki defekt jest częstą przyczyną drgania kierownicy przy hamowaniu.
Dobra wiadomość jest taka, że wyżej wymienione wady możesz zauważyć samodzielnie, dokonując oględzin ogumienia. W razie wykrycia nieprawidłowości wystarczy wymienić opony na nowe, eliminując w ten sposób problem bicia kół.
Drganie kierownicy przy hamowaniu, a uszkodzona felga
Kolejną, jednak równie częstą przyczyną niepożądanych wibracji jest odkształcenie lub uszkodzenie felg. Może być ono skutkiem najechania na przeszkodę lub dziurę w drodze, zbyt dużej prędkości przy pokonywaniu progów zwalniających czy niskiej jakości materiału, z którego wykonano obręcz.
Jeżeli usterka jest niewielka, drżenie kierownicy przy hamowaniu możesz zlikwidować, prostując felgę na specjalnej maszynie. Niestety taki zabieg jest znacznie bardziej skomplikowany, niż wymiana ogumienia czy jego wyważenie. Należy także pamiętać, że jazda na regenerowanych felgach również nie jest bezpieczna, gdyż sama konstrukcja obręczy jest już osłabiona. Dlatego przy poważniejszym uszkodzeniu warto rozważyć kupno nowego egzemplarza.
Powodem drgań może być również defekt pierścienia centrującego, wywołujący złe wyśrodkowanie obręczy na piaście, a w konsekwencji – nierównomierne odtaczanie się koła i związane z nim wibracje kierownicy.
Bicie przy hamowaniu a awaria układu hamulcowego
W Twoim samochodzie pojawiły się wibracje kierownicy przy hamowaniu? Jeżeli wykluczyłeś przyczyny związane z samymi kołami, dobrym pomysłem będzie skontrolowanie stanu układu hamulcowego. Może bowiem okazać się, że doszło do uszkodzenia tarcz hamulcowych – ich wyszczerbienia, pogięcia lub nawet pęknięcia.
Podobne nieprawidłowości mogą być wywołane również zdarciem klocków i zacisków hamulcowych. Takie defekty są najczęściej skutkiem ich zużycia, nierzadko objawiając się biciem kół. Mogą wynikać również ze słabej jakości materiałów czy zbyt agresywnego stylu jazdy, przyspieszającego degradację części.
W tej sytuacji warto dokonać szczegółowej diagnostyki u specjalisty, w razie potrzeby wymieniając wysłużone podzespoły. Nigdy nie odkładaj ich naprawy na później, gdyż mają one ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Co więcej, długotrwałe bicie przy hamowaniu z dużej prędkości może skutkować koniecznością wymiany wszystkich opon na nowe. Nie ignoruj zatem zauważonych objawów i jak najszybciej odwiedź specjalistyczny warsztat.
Drgania kierownicy przy hamowaniu a problemy z zawieszeniem i układem kierowniczym
Powyżej wymieniliśmy najczęstsze przyczyny sprawiające, że kierownica drży przy hamowaniu. Niestety to nie jedyne powody powstawania tego zjawiska. Jeśli po ich sprawdzeniu nadal zauważasz bicie opon, koniecznie skontroluj stan zawieszenia oraz układu kierowniczego.
Upewnij się, czy poszczególne elementy nie są mocno zużyte oraz nie występują luzy w działaniu mechanizmów. Zazwyczaj nieprawidłowości dotyczą przekładni kierownicy oraz przegubów półosi, niemniej istnieje także ryzyko, że obejmują one również inny obszar. Jeżeli nie posiadasz wiedzy, aby samodzielnie ocenić stan wskazanych powyżej podzespołów, skorzystaj z usług mechanika, który pomoże Ci wykluczyć powód bicia kierownicy przy hamowaniu z dużej prędkości.