Montaż łańcuchów śniegowych w pewnych sytuacjach bywa nieunikniony. Kiedy na drodze zalega kilkunastu centymetrowa warstwa białego puchu, a w dodatku pod nią może znajdować się jeszcze lód, ciężko mówić o komfortowej jeździe. W skrajnie trudnych warunkach opony zimowe potrzebują dodatkowego wsparcia, a specjalnie skonstruowane, stalowe opasanie zakładane na koła, przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i zminimalizuje ryzyko wystąpienia groźnych sytuacji w ruchu drogowym.
Zakładanie łańcuchów na koła w celu uniknięcia niekontrolowanych poślizgów jest w Polsce normowane przepisami (art. 60 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Mimo iż w ich świetle nie mamy obowiązku wożenia ich ze sobą na co dzień, to mogą przydarzyć się sytuacje, kiedy stalowe opasanie na koła będzie nieuniknione, szczególnie kiedy zamierzamy jeździć krętymi drogami po górach. To właśnie w tych rejonach warunki pogodowe zimą potrafią być wyzwaniem dla kierujących, dlatego w niektórych miejscach znajdują się znaki nakazu C-18, informujące podróżnych, że jazda na łańcuchach jest obowiązkowa.
Jak założyć łańcuchy na koła?
Przed eksploatacją łańcuchów warto wykonać próbny montaż, np. na parkingu czy przy garażu. Jest on pomocny, aby nauczyć się poszczególnych kroków i sposobów, jak należy obchodzić się z opasaniem. Choć sama czynność nie jest skomplikowana to w przypadku kiedy wykonujemy ją pierwszy raz, brak doświadczenia może dać się we znaki. Zakładanie łańcuchów samochodowych w ramach ćwiczenia sprawi, że nabierzemy wprawy i kiedy zajdzie faktyczna konieczność opasania nimi kół, będziemy wiedzieli, jak postępować.
Zakładanie łańcuchów śniegowych krok po kroku
Aby ułatwić sobie zakładanie łańcuchów na koła, instrukcję przedstawioną poniżej warto przećwiczyć kilka razy. Oto co należy zrobić, w przypadku posiadania standardowej wersji opasania.
- Wyciągamy łańcuchy z pudełka i łapiemy za linkę będącą tylnym pierścieniem. Trzymając w ten sposób, musimy nimi potrząsnąć, ponieważ całość jest zazwyczaj splątana. To spowoduje, że cała siatka w szybki sposób się rozwinie.
- Zakładanie łańcuchów będzie o wiele prostsze, jeżeli ułożymy je na ziemi pod samochodem (najlepiej, aby środek łańcucha był po wewnętrznej stronie koła, a konstrukcja tworzyła półkole skierowane na zewnątrz).
- Teraz przyszedł czas na dokładne naciągnięcie całości na oponę i połączenie zewnętrznej części łańcucha.
- Przy zakładaniu łańcuchów na opony musimy także pamiętać o przesunięciu tylnego pierścienia na wewnętrzną stronę koła.
- Kontynuujemy naciąganie łańcucha i przewlekamy go przez odpowiednie bloczki, jednocześnie go napinając.
- Montaż łańcuchów na koła jest już prawie w całości wykonany. Musimy jeszcze zahaczyć łańcuch napinający w odpowiednim miejscu i gotowe.
Przy zakładaniu łańcuchów samochodowych z samonapinaczem kontrolowanie stanu ich naciągnięcia nie jest koniecznością. Kiedy mamy jednak do czynienia z klasyczną wersją opasania, dobrze jest wykonać jazdę próbną. Wystarczy przejechać nawet 50 metrów, żeby sprawdzić jego ułożenie i ewentualne niedociągnięcia skorygować.
Warto mieć na uwadze fakt, że stalową siatkę na koła zakładamy zawsze, zanim zmierzymy się z trudniejszymi warunkami na drodze, aby nie być zaskoczonym podczas podróży. W przeciwnym wypadku montaż opasania w czasie intensywnych opadów białego puchu jest ryzykowny dla kierowcy oraz innych uczestników ruchu. Kiedy wyjedziemy na dłuższy, suchy odcinek, łańcuchy śniegowe na asfalcie nie będą nam już potrzebne, więc należy je ściągnąć.
Łańcuchy śniegowe na 2 czy 4 koła?
Istotną kwestią jest to, na które koła zakładać łańcuchy. Wszystko sprowadza się do napędu naszego samochodu. Przyjmuje się, że dla każdego rodzaju zasady są zgoła inne.
Przy stałym napędzie 4x4, takim, jaki znajdziemy w autach terenowych, łańcuchy montujemy na obu osiach. Mimo iż samochód o większej liczbie koni pod maską poradzi sobie lepiej w trudniejszych warunkach niż model miejski, to nie należy jednak wychodzić z założenia, że stalowe opasanie jest przez to zbędne.
Jak założyć łańcuchy śniegowe w autach z dołączanym napędem 4x4? Wiele zależy od tego, która oś jest w nich napędzana i tylko na niej znajdzie się opasanie. Przykładowo w BMW z napędem na 4 koła będzie to zazwyczaj tył, z kolei w Audi zwykle przód.
Jak zakładać łańcuchy na koła w przypadku przedniego napędu? Przyjmujemy regułę, że montujemy je z od frontu auta, po stronie kierowcy i pasażera. Adekwatnie postępujemy, jeżeli posiadamy pojazd z napędem tylnym. Stalowe opasanie powinno znaleźć się na drugiej osi.
Poszukujesz łańcuchów śniegowych do swojego pojazdu? Znajdziesz je na Oponeo.pl.