Macie w planach wakacje w Europie bądź czeka Was podróż biznesowa za granicę? Przed wyruszeniem w drogę zawsze warto odpowiednio się do niej przygotować. Aby ułatwić dokładne zaplanowanie trasy, przygotowaliśmy kompleksowy przewodnik po najważniejszych europejskich autostradach. Zebraliśmy w nim aktualne cenniki przejazdu, obowiązujące restrykcje i limity prędkości, a także miejsca wypoczynkowe czy odcinki specjalne.

widok na dwa pasy autostradyAutostrady znacznie skracają czas podróży

Opierając się na oficjalnych danych z ostatnich dwóch lat, pochodzących między innymi od dedykowanych organów państwowych, stron internetowych operatorów dróg, czy popularnego systemu Yanosik, stworzyliśmy przejrzyste vademecum wiedzy o europejskich autostradach.

Integracja i rozwój: jak sieć autostrad łączy Europę

Kierowcy podróżujący po europejskich drogach nie mają powodów do narzekań. Obecnie mają do dyspozycji bogato rozbudowaną sieć tras, tuneli, dróg dojazdowych, mostów i wiaduktów, dzięki którym podróżowanie do niemal każdego zakątka naszego kontynentu jest bezpieczne i bezproblemowe. Dodatkowo, nieustannie rozwijająca się infrastruktura drogowa oraz rosnący standard miejsc wypoczynkowych podnoszą komfort wojaży.

Tak niezwykle dogodne warunki zawdzięczamy kilku czynnikom. Do zwiększenia integracji państw leżących na Starym Kontynencie w znaczniej mierze przyczyniła się Unia Europejska. Dzięki wprowadzeniu systemu bezpaszportowego oraz strefy Schengen podróżowanie po Europie stało się niezwykle wygodne i bezpieczne. 

Nowe regulacje ułatwiły nie tylko wymianę handlową pomiędzy państwami, ale także sprawiły, że bez problemu możemy odwiedzić naszych sąsiadów, unikając kolejek na granicach, a ciągły rozwój oraz modernizacja istniejących już dróg znacznie zwiększają komfort podróżowania.


Grafika przedstawiająca ilość kilometrów autostrad w poszczególnych państwach europejskichEuropejska sieć autostrad liczy sobie prawie 81 tysięcy kilometrów


Oczywiście nie w każdym państwie europejskim sieć autostrad jest równie dobrze rozbudowana. Takie projekty niosą bowiem ze sobą ogromne koszty. Dlatego najlepiej rozbudowaną infrastrukturę znajdziemy w ekonomicznie wysoko rozwiniętych krajach, jak Hiszpania, Niemcy oraz Francja.

Jednak dobre skomunikowanie krajów europejskich wpłynęło również na dynamiczny rozwój sieci drogowej w byłych krajach bloku wschodniego. Choć liczba autostrad w państwach postsocjalistycznych wciąż nieco odbiega standardem od Europy Zachodniej, różnice te w ostatnich latach zaczęły się mocno zmniejszać.

Trasy europejskie – czym są i co im zawdzięczamy?

Aby usprawnić proces integracji krajów europejskich, w latach 50. XX wieku zrodził się pomysł stworzenia sieci dróg szybkiego ruchu umożliwiających jak najsprawniejsze poruszanie się pomiędzy państwami. W tym celu Komisja Gospodarcza Narodów Zjednoczonych (UNECE) ujednoliciła oznakowanie dróg w państwach europejskich tak, by stały się one dla wszystkich czytelne i zrozumiałe. Był to początek Międzynarodowej Sieci Drogowej E.

znak trasy europejskiej E 26Standardowe oznaczenie trasy europejskiej to zielone tablice z białym napisem

Trasy Europejskie obejmują drogi o numerach od E1 wzwyż. Ich współczesna struktura niczym nie przypomina tej sprzed 70-ciu lat. Obecnie jest to szeroko rozbudowana, nowoczesna sieć dróg, pozwalająca bez problemu poruszać się nie tylko między najważniejszymi miastami Europy, ale także dotrzeć do państw Azji Centralnej.

Najdłuższa trasa, E40, to aż 8 500 km dobrze zintegrowanych ze sobą dróg i towarzyszących im udogodnień dla podróżujących. Biegnie ona niemal przez całą Europę – rozpoczyna się w Calais we Francji i prowadzi do miasta Ridder w Kazachstanie.

Jednak nie tylko wschodni i zachodni kraniec Europy jest ze sobą dobrze skomunikowany. Trzecia pod względem długości trasa E75 rozpoczyna się w mroźnym norweskim Vardø i prowadzi do miasteczka Sitia w Grecji, na wschodnim krańcu wyspy Kreta. Jej całkowita długość wynosi 4 380 km. Cała Europa w zasięgu ręki!

grafika przedstawiająca najdłuższe trasy europejskie

Ceny korzystania z autostrad w Europie

Podróżowanie samo w sobie jest bardzo przyjemne, jednak koszty z nim związane potrafią już być uciążliwe. Dotyczy to w szczególności dłuższych tras. Na koszty, z jakimi będziemy musieli się zmierzyć, wpływa wiele zmiennych. Należą do nich m.in. wydatki związane z tankowaniem na trasie, noclegiem, wyżywieniem czy postojami. Do tego należy doliczyć także opłaty drogowe. Ceny za przejazd autostradami w niektórych państwach mogą przyprawić o zawrót głowy!


kierowca opłacający przejazd autostradąOpłaty za przejazd europejskimi autostradami znacznie się od siebie różnią

Planując podróż musimy pamiętać, że płatne drogi w Europie to niemal codzienność i należy uwzględnić je w kosztorysie. Przyjrzyjmy się zatem bliżej cenom za przejazdy autostradami i sprawdźmy, czy faktycznie będą one tak dużym obciążeniem dla naszego budżetu, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka.

Jakie systemy płatnicze są obecne na europejskich autostradach?

Możemy wyróżnić trzy główne systemy poboru opłat na europejskich autostradach. Poniżej podpowiadamy, w jakich państwach one funkcjonują.   

System bezpłatny: jak sama nazwa wskazuje, umożliwia on poruszanie się po autostradach bez konieczności uiszczania opłat za przejazd. Swoje drogi bezpłatnie udostępnia zaledwie jedenaście krajów europejskich: Niemcy, Litwa, Belgia, Dania, Szwecja, Finlandia, Holandia, Luksemburg, Cypr, Norwegia oraz Wielka Brytania.


auta czekające w kolejce do bramki na autostradzieOdcinkowy pobór opłat za przejazd autostradą jest bardzo popularny w Europie

System odcinkowy: rozwiązanie to najlepiej jest nam znane z polskich autostrad. Kwota za przejazd jest jednorazowa i pobiera się ją na bramkach po przejechaniu danego odcinka. System ten spotkamy również podróżując po Włoszech, Francji, Grecji, Portugalii, Hiszpanii, Chorwacji czy Irlandii.

winiety przyklejone do szyby samochodowejSystem winietowy umożliwia nielimitowane poruszanie się po płatnych drogach w danym kraju

System winietowy: wykupienie winiety umożliwia nam nielimitowane korzystanie z płatnych dróg na terenie danego kraju. Jest ona wykupowana na dany okres. W zależności od państwa, dostępne są wersje upoważniające do przejazdu na czas kilku dni, miesięcy bądź przez cały rok. Rozwiązanie to wykorzystywane jest w Austrii, Bułgarii, Czechach, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii oraz na Węgrzech.

cennik opłat za przejazd autostradami w Europie

Na której europejskiej autostradzie zapłacimy najwięcej, a na której najmniej?

Opłaty autostradowe w Europie nie są ujednolicone i mogą się znacznie różnić od siebie. Co więcej, przejazd różnymi odcinkami na terenie danego kraju może mieć zupełnie inne ceny. Wyprawa w które kraje europejskie najbardziej nadszarpnie nasz budżet?

Wśród państw, w których obowiązuje system odcinkowy, najkorzystniej podróżuje się po Chorwacji. Kwota, jaką zapłacimy za przejechanie 100 kilometrów, to około 28,34 zł (6,5 euro). Najwięcej wydamy zaś poruszając się po Irlandii i Francji – tutaj musimy przygotować się na kwotę 39,24 zł/100km (9 euro). Opłaty w Polsce również nie należą do najniższych – cena za przejazd to bowiem średnio 36 zł/100km. Rekordzistą jest natomiast Hiszpania – opłata w tym państwie wynosi aż 43,62 zł/100km (10 euro)!

Wiele państw stosujących system winietowy wprowadziło tzw. winiety turystyczne, będące dużym udogodnieniem dla podróżujących. Wykupywane są na okres kilku dni i umożliwiają poruszanie się po państwowych autostradach bez limitu. Tego typu rozwiązanie stosuje m.in. Austria, Czechy czy Bułgaria.

W jakich krajach są bezpłatne autostrady?

Podróżować bez opłat możemy zaledwie w jedenastu państwach europejskich. Wybierając się do takich krajów, jak: Belgia, Cypr, Dania, Finlandia, Holandia, Litwa, Norwegia, Luksemburg, Szwecja i Wielka Brytania, będziemy mogli skorzystać z autostrad bezpłatnie.

Jednak nie dajmy się zaskoczyć! Choć większość dróg we wspomnianych krajach jest udostępniana kierowcom za darmo, w niektórych z nich możemy napotkać na swojej drodze odcinki płatne. Poniżej podpowiadamy, w gdzie musimy się przygotować na dodatkowe koszty:

Belgia: przejazd tunelem Liefkenshoek. Jest to jedyny płatny odcinek w tym państwie. W zależności od tego, gdzie wykupimy bilet, opłata wynosi od 3,56 euro do 6 euro.

Norwegia: za większość mostów i tuneli pobiera się opłatę za przejazd. W tym jeden z najdłuższych tuneli drogowych na świecie – Laerdal.

Wielka Brytania: tutaj przygotujmy się na dodatkowe koszty przejeżdżając m.in. przez most Severn Bridge czy tunel Dartford Crossing. Zapłacimy również wjeżdżając na M6 Toll – droga ta została wybudowany w celu odciążenia publicznej autostrady M6.

Dania i Szwecja: choć w obu państwach wiele autostrad jest bezpłatnych, za przejazd mostem Öresund łączącym oba państwa będziemy musieli uiścić opłatę.

Jak zmieniły się ceny za korzystanie z autostrad na przestrzeni ostatnich 5 lat?

Co nie powinno dziwić, obecne ceny za przejazd autostradami w Europie nieco różnią się od tych, jakie obowiązywały pięć lat temu. Największy wzrost odczujemy przejeżdżając przez nasze rodzime drogi. Podczas, gdy większość państw podniosła kwotę za przejazd maksymalnie o 1 euro, w porównaniu z 2018 r. w Polsce musimy zapłacić średnio aż o 12zł/100km więcej.

Jedynie Włosi zdecydowali się na obniżenie cen przejazdu. W 2018 roku za przejazd włoskimi drogami należało zapłacić ok. 9 EUR/100km, a w 2022 r. 7,5 EUR/100km.

KrajCena za przejazd w 
2018 roku
Cena za przejazd w 2022 roku
Polska24 zł/100 km36 zł/100 km
Włochy 9 EUR (38,36 zł/100 km)7,5 EUR (32,70 zł/100 km)
Francja8 EUR (34,10 zł/100 km)9 EUR (39,24 zł/100 km)
Grecja6 EUR (25,57 zł/100 km)7 EUR (30,53 zł/100 km)
Portugalia8 EUR (34,10 zł/100 km)8 EUR (34,90 zł/100 km)
Hiszpania9,5 EUR (40,49 zł/100 km)10 EUR (43,62 zł/100 km)
Chorwacja50,7 HRK (29,15 zł/100 km)6,5 EUR (28,34 zł/100 km)
Irlandia9 EUR (38,36 zł/100 km)9 EUR (39,24 zł/100 km)

Bezpieczeństwo w Europie: wskazówki dla podróżujących po autostradach

Nieustanny rozwój sieci autostrad wpływa nie tylko na komfort podróżowania. Obecne standardy technologiczne w budownictwie koncentrują się na tym, by zapewnić także najwyższy poziom bezpieczeństwa osobom korzystającym z dróg szybkiego ruchu.

Rozbudowana sieć kamer monitoringu, regularne kontrole techniczne stanu nawierzchni, systemy badające poziom natężenia ruchu czy dobrze zintegrowane znaki drogowe to tylko część środków, które w ostatnich dekadach znacznie poprawiły bezpieczeństwo kierowców zarówno w Polsce, jak i w całej Europie.

Jak zwiększyć swoje bezpieczeństwo na autostradzie?

Dobra nawierzchnia, bezkolizyjne skrzyżowania czy wysokie limity prędkości mogą zachęcać do dynamicznej jazdy. Pamiętajmy jednak, że tak dogodne warunki nie zwalniają nas z odpowiedzialności za właściwe zachowanie na drodze. Niezależnie od tego, jak nowoczesną autostradą się poruszamy, powinniśmy stosować się do kilku zasad. O czym należy pamiętać?

Podstawą poruszania się na autostradzie jest płynna jazda, dostosowana do prędkości innych uczestników ruchu. Także gwałtowne manewry nie są wskazane. Kierowcy znajdujący się zarówno przed, jak i za nami mogą nie mieć czasu na reakcję.

Pamiętajmy także o zachowaniu odpowiedniego odstępu od auta jadącego przed nami. Miejmy na uwadze, że zwłaszcza przy gwałtownym hamowaniu, dystans pomiędzy pojazdami bardzo szybko się zmniejsza. Trzymanie odpowiedniej odległości da nam czas na reakcję.

Dostosujmy prędkość do panujących obecnie warunków atmosferycznych. Gdy widoczność jest mocno ograniczona, bądź występują intensywne opady deszczu lub śniegu, lepiej nieco zdjąć nogę z gazu i dojechać bez przykrych niespodzianek. Niestety wciąż duża liczba kierowców nie wie, jak się zachować w trakcie wpadnięcia w poślizg, szczególnie poruszając się z dużą prędkością.

Warto także pamiętać o tym, że za to samo przewinienie drogowe w różnych krajach może obowiązywać odmienna kara. Niewiedza nie zwalnia nas z odpowiedzialności, dlatego przed wyruszeniem w trasę warto zapoznać się z obowiązującymi na terenie danego kraju zasadami ruchu drogowego.


rozbite auto na drodzeWypadki w czasie jazdy z dużą prędkością są niezwykle niebezpieczne


Punkty SOS

Jednym ze środków pomagających zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących są punkty SOS. Mają one zazwyczaj postać pomarańczowej budki, z której możemy wezwać pomoc w przypadku awarii lub wypadku. Są one umieszczane w odległości 1,5-2 kilometrów od siebie. Drogę do nich wskazują strzałki umieszczone na słupach drogowych. Jeśli musimy dojść do wspomnianego punktu, starajmy się poruszać poza barierką. 

Korzystanie ze wspomnianej budki jest bezpłatne. Za jej pomocą można poinformować zarządcę drogi o naszej awarii lub wypadku. Nie musimy znać swojej dokładnej lokalizacji – wyświetli się ona automatycznie na aparacie. Operator wyśle we wskazane miejsce odpowiednie służby, które zabezpieczą miejsce zdarzenia. W przypadku polskich autostrad, numer, pod który należy zadzwonić, to 19 111.

Współcześnie wiele krajów rezygnuje z tego typu rozwiązań.  W dzisiejszych czasach niemal każda osoba posiada telefon komórkowy, z którego bez problemu możemy wezwać pomoc. Także wysokie koszty utrzymania sprawiają, że rozwiązanie to jest coraz rzadziej stosowane.

Najwięcej punktów SOS obecnie znajduje się wzdłuż niemieckich autostrad. Kierowcy do dyspozycji mają aż 13360 budek. Dla porównania, w Polsce kierowcy mogą skorzystać z „zaledwie” 780 budek alarmowych, jednak jest to w dużej mierze związane z mniejszą liczbą kilometrów dróg szybkiego ruchu w naszym kraju. 

grafika przedstawiająca informację o punktach SOS na autostradach

Liczba wypadków na europejskich autostradach

Niezależnie od tego, jak duże środki zostały podjęte w kwestii poprawy bezpieczeństwa, wypadki drogowe są niestety codziennością. Według statystyk podanych przez Eurostat*, w 2021 roku we wszystkich krajach członkowskich w wypadkach drogowych zginęło łącznie 1728 osób. Choć liczba ta jest niepokojąca, statystyki uległy znacznej poprawie. W porównaniu z rokiem 2017, w którym w następstwie kolizji drogowej życie straciło aż 1977 osób, możemy zaobserwować znaczny trend spadkowy.

grafika przedstawiająca liczbę wypadków śmiertelnych na europejskich autostradach

Największe prędkości na europejskich drogach

Opłaty za przejazd autostradą zdecydowanie należą do tych mniej przyjemnych aspektów podróży. Jednak korzyści płynące z jazdy tego typu drogami w znacznym stopniu je rekompensują. Mowa tu oczywiście o wysokich limitach prędkości. To właśnie dzięki nim, poruszanie się autostradami pozwala znacznie szybciej pokonywać trasy oraz oszczędzać czas. Gdzie w Europie możemy pojechać najszybciej?

grafika o limitach prędkości na europejskich autostradach

Limity prędkości na autostradach w Europie

Symbolem drogowej wolności od lat są niemieckie autostrady. Nie obowiązują tam bowiem konkretne limity, jedynie zaleca się podróżowanie z prędkością 130 km/h. Jednak drogi naszego zachodniego sąsiada to nie jedyne, gdzie możemy poczuć przysłowiowy „wiatr we włosach”. W Polsce, obok Bułgarii, możemy cieszyć się najwyższym limitem w Europie – dopuszczalna wartość na liczniku to 140 km/h.

W większości państw na Starym Kontynencie obowiązuje limit 120-130 km/h. Zawrotnego tempa nie rozwiniemy za to na Cyprze czy w Norwegii. Maksymalna prędkość, z którą możemy jechać we wspomnianych krajach, to zaledwie 100 km/h.

Zmienne limity prędkości

Planując podróż należy pamiętać o tym, że niektóre państwa wprowadziły zmienne limity prędkości, obowiązujące w wyjątkowych sytuacjach. Takie rozwiązania można spotkać m.in. we Francji, gdzie w czasie deszczu możemy jechać nie przekraczając 100 km/h.

Przejeżdżając przez Finlandię, na różnych odcinkach możemy spotkać odmienne ograniczenia: 80 km/h, 100 km/h oraz 120 km/h. W Luksemburgu - oprócz zwolnienia do 110 km/h w czasie deszczu – kiedy  widoczność nie przekracza 50 m, możemy jechać maksymalnie 50 km/h. Na Litwie zaś dozwolona prędkość na autostradzie zależna jest od pory roku. W okresie od 1.11 do 31.03 wynosi ona 110 km/h, zaś od 1.04 do 31.10 – 130 km/h.

Nim wyruszymy w trasę warto zapoznać się z regulacjami obowiązującymi w danym regionie. Wiedza ta może nas uratować przed bolesnym mandatem.

grafika o zmiennych limitach prędkości na europejskich autostradach

Odpoczynek w drodze: infrastruktura przy autostradach

Każdy kierowca zna to uczucie, kiedy podczas długiej podróży zmęczenie zaczyna niepokojąco dawać o sobie znać, oczy się przymykają, żołądek o sobie przypomina, a wskaźnik paliwa zbliża się do rezerwy. Jednak podróżując po Europie nie musimy się obawiać o brak miejsc do odpoczynku na trasie czy uzupełnienia zapasów paliwa.

Punkty MOP na autostradzie

Wzdłuż każdej autostrady mamy możliwość skorzystania z punktu MOP, czyli Miejsca Obsługi Podróżnych, w którym można odpocząć, zjeść czy skorzystać z toalety. Najbardziej dogodne warunki czekają na nas w Niemczech. Tam do dyspozycji jest aż 1780 punktów wypoczynkowych. To zdecydowanie najlepszy wynik w Europie.

Co więcej, w przeciągu ostatnich pięciu lat na niemieckich autostradach przybyło aż 1377 miejsc postojowych – w 2018 roku było ich jedynie 403! Nie mamy za to co liczyć na miejsce do wytchnienia podróżując po Cyprze – tam bowiem takie miejsca nie istnieją. Na polskich autostradach kierowcy mogą skorzystać z 162 punktów – tych, w porównaniu z 2018 rokiem, przybyło zaledwie 10.

grafika przedstawiająca infrastrukturę drogową w Europie

Stacje paliw na autostradach w Europie

Chociaż jazda autostradami często prowadzi do większego zużycia paliwa, w wielu krajach europejskich sieć stacji benzynowych przy tych drogach pozostaje niewystarczająca. Najwięcej, bo aż 1000 takich punktów, znajdziemy w Hiszpanii. Jest to wynik imponujący, biorąc pod uwagę fakt, że od 2018 roku przybyło ich aż 465.

Niestety, Iberia jest pod tym względem wyjątkiem. Włoskie drogi, które zajmują drugie miejsce pod względem liczby stacji benzynowych przy autostradach, mają ich „zaledwie” 580. Niemal w większości krajów europejskich wartość ta nie przekroczyła 100.

Polskie autostrady: co musimy o nich wiedzieć?

W przewodniku nie mogło zabraknąć osobnego rozdziału poświęconego naszym rodzimym drogom. Dynamiczny rozwój autostrad w Europie miał pozytywny wpływ na jakość krajowej infrastruktury. Polska może się pochwalić 1840 kilometrami autostrad, z czego płatne odcinki to niemal 730 kilometrów. Sprawdźmy zatem, co warto o nich wiedzieć.   


widok na bramkę na polskiej autostradzieOd 1 lipca 2023 roku przejazd autostradami państwowymi jest bezpłatny


Podział autostrad w Polsce

Polskie autostrady możemy podzielić na dwie kategorie. Pierwsza to odcinki znajdujące się pod nadzorem państwowym, za które odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), z których możemy korzystać za darmo. Druga to płatne odcinki autostrad, będące pod opieką prywatnych przedsiębiorców.

Odcinki zarządzane przez prywatne konsorcja:

  • A1 Gdańsk-Toruń (AmberOne – GTC)
  • A2 Świecko-Konin (Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A.)
  • A4 Katowice-Kraków (Stalexport Autostrada Małopolska S.A.)

Odcinki zarządzane przez GDDKiA:

  • A2 Konin-Stryków
  • A4 Wrocław-Gliwice

Autostrada A1 Gdańsk - Toruń

Liczący 152 kilometry odcinek, biegnący od węzła Rusocin do Nowej Wsi, znajduje się pod nadzorem firmy AmberOne. Kierowcy mogą skorzystać z siedmiu miejsc obsługi podróżnych (MOP), oddzielnie dla każdego kierunku ruchu. Stacje poboru opłat (SPO) znajdują się na jedenastu węzłach: Rusocin, Stanisławie, Swarożyn, Pelplin, Kopytkowo, Warlubie, Nowe Marzy,  Lisewo, Turzno, Grudziądz i Nowa Wieś.

Ważne! Do 31 grudnia 2023 roku do godz. 23:59 (z planami przedłużenia) pojazdy kategorii A i A1 są zwolnione z opłat za przejazd. Nadal należy jednak pobrać bilet na bramce wjeżdżając na autostradę.

Autostrada A2 Świecko – Konin

Odcinek, za który odpowiedzialne są spółki Autostrady Wielkopolska S.A. i Autostrady Wielkopolska II S.A.. Jego pełna długość wynosi 255 km. Na całej trasie czeka 11 punktów MOP, na których kierowcy mogą odpocząć w trakcie podróży. Wzdłuż odcinka funkcjonuje sześć węzłów SPO: Słupca, Buk, Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo i Torzym.

Autostrada A2 Konin – Stryków

Ta część autostrady A2 znajduje się pod nadzorem GDDKiA, i możemy z niej korzystać bezpłatnie. Od 1 lipca 2023 roku zniesiono opłaty za przejazd wszystkimi odcinkami znajdującymi się pod nadzorem państwowym. Na 92 kilometrach autostrady funkcjonuje dwanaście węzłów: Konin Zachód, Konin Wschód, Golina, Kowale Pańskie, Bramski, Emilia, Podwarpie, Dąbie, Wartkowice, Łódź Północ, Zgierz oraz Stryków. Wzdłuż odcinka możemy skorzystać z 9 punktów MOP.

Autostrada A4 Katowice – Kraków

Organem odpowiedzialnym za zarządzanie tym odcinkiem autostrady A4 jest firma Stalexport Autostrada Małopolska. Jego długość wynosi 61 kilometrów, a kierowcy na trasie mogą liczyć na odpoczynek na czterech punktach MOP. Węzły SPO, jakie funkcjonują na trasie, to: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, Balin, Chrzanów, Rudno i Balice. 

Aktualny cennik opłat za przejazd przez autostrady w Polsce

Ceny za przejazd danym odcinkiem ustalane są przez operatora i nie są one ujednolicone. Od 1 lipca 2023 roku, na mocy zmiany ustawy z 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, zniesiono opłaty za przejazd autostradami, które znajdują się pod nadzorem GDDKiA.

Odcinek autostradyOdległośćKosztZarządcaMetody płatności

A1 Gdańsk - Toruń

152 km

29,90 zł

AmberOne - Gdańsk Transport Company

Gotówka, karty kredytowe i debetowe, karty flotowe, płatności elektroniczne

A2 Świecko - Konin

255 km

102 zł

Autostrada Wielkopolska

Gotówka, karty kredytowe i debetowe, karty flotowe

A2 Konin - Stryków

99 km

bezpłatne

GDDKiA

Bramki

A4 Katowice – Kraków

 

61 km

 

15 zł

 

Stalexport Autostrada Małopolska

Gotówka, karty kredytowe i debetowe karty flotowe, aplikacje mobilne, Telepass, kartA4

A4 Wrocław - Sośnica

162 km

bezpłatne

GDDKiA

Bramki

Limity prędkości na polskich autostradach

Na polskich autostradach możemy cieszyć się jednym z najwyższych limitów prędkości w Europie. Maksymalna dopuszczalna szybkość to bowiem 140 km/h. Większą swobodę mają jedynie kierowcy korzystający z niemieckich dróg, gdzie konkretne ograniczenia po prostu nie obowiązują.

Mimo, że tak dogodne warunki zachęcają wielu kierowców do testowania możliwości swoich samochodów, nie powinny one nas zwalniać z bezpiecznej jazdy. Przede wszystkim dostosujmy się do innych uczestników ruchu. Pamiętajmy również, że przekroczenie dopuszczalnego limitu, tak jak na pozostałych drogach krajowych, karane jest mandatem.

Statystyki wypadów z polskich autostrad

W statystykach wypadków śmiertelnych, które miały miejsce na polskich autostradach, w skali europejskiej nie wypadamy najgorzej. Według danych zebranych przez Eurostat, w 2021 roku zajmowaliśmy 19 miejsce z 27 krajów pod względem liczny wypadków śmiertelnych.*

W 2022 roku na polskich autostradach doszło do 362 wypadków, w wyniku których 64 osoby poniosły śmierć, a 485 zostało rannych. Zestawiając te dane z rokiem 2018, kiedy na drogach doszło do 434 wypadków, w których zginęły 52 osoby, a 636 zostało rannych. Jak widać, liczba wypadków nieznacznie wzrosła, jednak statystyki wciąż są dość pozytywne.

Plany rozwoju odcinków autostradowych w Polsce

Mapa autostrad w Polsce nieustannie się poszerza. Realizacja obecnych założeń GDDKiA sprawi, że podróżowanie po naszym kraju będzie jeszcze wygodniejsze. Aktualny plan rozbudowy polskiej sieci dróg sięga 2030 roku, z perspektywą do 2033 roku.

Poniżej prezentujemy główne inwestycje zaplanowane do 2030 roku:

Lp.Numer drogiNazwa ciągu/zadaniaDługość szacunkowa

1

A1

Poszerzenie autostrady A1 na odcinku od węzła „Toruń Południe” do węzła „Włocławek Północ” o dodatkowe pasy ruchu

35 km

2

A2

Budowa autostrady A2 Siedlce – do granicy państwa, odcinek Biała Podlaska (węzeł Cicibór)

32 km

3

A2

Poszerzenie autostrady na odcinku węzeł „Łódź Północ” (bez węzła) – granica województw łódzkiego i mazowieckiego o dodatkowe pasy ruchu 

46 km

4

A2

Poszerzenie autostrady na odcinku granica województw łódzkiego i mazowieckiego – węzeł „Konotopa” (bez węzła) o dodatkowe pasy ruchu

42 km

5

A50

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

282 km

6

A4

Rozbudowa autostrady na odcinku Wrocław – Krzyżowa

119 km

7

A4

Rozbudowa autostrady o odcinek Wrocław – Tanów

337 km

8

A18

Budowa autostrady A18 Olszyna – Golnice (przebudowa jezdni południowej)

70 km

Wg. Załącznika nr 1 do uchwały Rady Ministrów nr 253/2022 Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r (z perspektywą do 2033 r)

Z powyższej tabeli wynika, że sieć autostrad w Polsce poszerzy się aż o 963 kilometrów. Plany te obejmują nie tylko rozbudowę obecnie istniejących już odcinków, ale także wprowadzenie całkowicie nowych tras.

Samochody elektryczne i przyszłość infrastruktury ładowania na autostradach

Ostatnia dekada stała pod znakiem dynamicznego rozwoju sektora elektromobilności. Zaprezentowany przez Międzynarodową Agencję Energetyczną (IEA) raport „Global EV Outlook 2021” dostarczył wielu ciekawych informacji dotyczących rozwoju tej gałęzi automotive. Z danych agencji wynika, że pod koniec 2020 roku na świecie liczba aut elektrycznych wynosiła już niemal 10 milionów sztuk.

Pomimo wybuchu pandemii, branża ta dalej prężnie się rozwijała, szczególnie w Europie. 2020 to rok, w którym Stary Kontynent stał się największym rynkiem dla aut elektrycznych, po raz pierwszy w historii wyprzedzając Chiny.

W tym okresie rejestracja samochodów BEV (w pełni elektrycznych) w Europie wzrosła o 41% względem analogicznego okresu w poprzednim roku. Co więcej, w 2021 r. ich sprzedaż wynosiła aż o 140% więcej, niż w zestawieniu z tym samym okresem w 2020 r. Tak dynamiczny rozkwit branży nie pozostał bez echa w kwestii unowocześnienia infrastruktury drogowej, niezbędnej do dalszego rozwoju elektromobilności.  


ładujący się samochód elektrcznyKierowcy coraz chętniej przesiadają się do aut elektrycznych


Europejskie autostrady są coraz bardziej przyjazne dla aut elektrycznych

Wielu kierowców wciąż nie jest przekonanych do aut elektrycznych, szczególnie, jeśli często pokonują długie trasy. Ich średni zasięg to ok. 350-400 km przy w pełni naładowanej baterii. Oznacza to, że wymagają one ładowania częściej, niż tradycyjne samochody spalinowe potrzebują tankowania. Jednak nieustanny rozwój infrastruktury drogowej znacznie ułatwia zaplanowanie podróży pod kątem dostępności ładowarek.

Wzdłuż europejskich autostrad coraz częściej operatorzy decydują się na budowę stacji szybkiego ładowania (100-350 kW), pozwalają znacznie skrócić czas postoju oraz usprawnić podróż elektrykiem. Również koszty podróży w pełni elektrycznym autem są niższe, niż samochodem spalinowym – według wyliczeń AbmerGo**, zarządcy autostrady A1, średnia cena za przejazd 100 km waha się od 12 zł do 30 zł. Do najpopularniejszych operatorów stacji ładujących należą firmy Ionity, GreenWay czy EV+. 

Korzyści płynące z jazdy autem elektrycznym to nie tylko niższe koszty podróży. To również wysoki komfort jazdy. Poziom hałasu generowany przez samochody niskoemisyjne jest minimalny. Nie odczuwamy także drgań, jakie generuje pracujący silnik spalinowy. Co więcej, użytkowanie samochodu niskoemisyjnego z pewnością wymaga od kierowcy zmiany nawyków jazdy.  

Polskich kierowców do elektromobilności mogą zachęcić dopłaty z programu Mój Elektryk nadzorowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przy zakupie nowego auta w pełni elektrycznego z programu można otrzymać od 18 750 do nawet 27 000  złotych.

Polska infrastruktura drogowa dla aut elektrycznych

Według danych zaprezentowanych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, pod koniec sierpnia 2023 roku na polskich drogach jeździło już niemal 50 tysięcy aut elektrycznych.*** Wraz ze wzrostem popularności samochodów niskoemisyjnych rozwija się także infrastruktura ich ładowania. Na koniec drugiego kwartału 2023 roku na polskich drogach kierowcy mogli skorzystać z 3003 stacji ładowania pojazdów.

Obecnie wzdłuż polskich autostrad znajduje się 20 ładowarek. GDDKiA do końca 2024 roku ma w planach utworzenie kolejnych 18 punktów.

Sieć autostrad w Europie na wyciągnięcie ręki

Autostrady w Europie jeszcze nigdy nie były tak przystępne dla kierowcy, jak współcześnie. Poruszanie się nimi to bardzo szybka, komfortowa i wyjątkowo praktyczna forma podróżowania. Korzystanie z tras europejskich pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale także umożliwia odwiedzenie najatrakcyjniejszych zakątków Starego Kontynentu. Nim jednak wyruszymy w trasę, powinniśmy się do niej odpowiednio przygotować.


para jadąca na wycieczkę samochodemPodróżowanie po Europie jest wygodne jak jeszcze nigdy wcześniej!


Odrobina planowania pozwoli nam uniknąć niepotrzebnego stresu oraz nieprzyjemnych niespodzianek na trasie. O czym warto pamiętać, zanim wsiądziemy do samochodu? Oto kilka podpowiedzi:

  • Zapoznajmy się z limitami prędkości na autostradach w krajach, przez które będziemy przejeżdżać. Ograniczenia szybkości nie są w Europie unormowane, i w każdym państwie obowiązują inne zasady ruchu drogowego.

  • Sprawdźmy aktualny cennik za przejazd płatnymi drogami. Może zdarzyć się tak, że w momencie wyjazdu opłaty ulegną zmianie, znacznie się podnosząc. Dotyczy to również aktualnych cen winiet.

  • Zweryfikujmy obostrzenia obszarowe oraz okresowe. Przykładowo, w Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach sezonowych, jednak w niemal każdym państwie europejskim stosowanie ogumienia zimowego jest wymagane. Sprawdź, gdzie obowiązuje obowiązek posiadania opon zimowych w Europie.

  • Rozplanujmy postoje wypoczynkowe i tankowanie. Wcześniejsze przygotowanie planu podroży pozwoli nam uniknąć zbytniego przemęczenia jazdą i uchroni nas przed pustym bakiem.

  • Skontrolujmy stan techniczny samochodu. W trakcie długiej wyprawy ryzyko awarii znacznie wzrasta. Naprawa auta w obcym kraju nie tylko bardzo obciąży budżet, a także znacznie opóźni całą wyprawę i niewątpliwie popsuje nastroje.

Po zebraniu wszystkich interesujących nas informacji oraz odpowiednim przygotowaniu auta jesteśmy gotowi, by zmierzyć się z drogami Starego Kontynentu. Pozostaje tylko zapiąć pasy i ruszyć w trasę.

Życzymy szczęśliwej podróży!


*źródło: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tran_sf_roadro__custom_7814188/default/table?lang=en
** źródło: https://ambergo.pl/baza-wiedzy/jak-najtaniej-przejechac-100-km-samochodem
*** źródło: https://pspa.com.pl/2023/informacja/licznik-elektromobilnosci-po-polskich-drogach-jezdzi-juz-prawie-50-tys-samochodow-calkowicie-elektrycznych/