Pierścienie centrujące to niewielkie, ale bardzo praktyczne akcesoria, które dla wielu kierowców okazują się niezwykle pomocne. W tym artykule zawarliśmy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tych elementów. Dowiesz się, czym są, jak działają, ile kosztują oraz dlaczego w niektórych przypadkach są konieczne do prawidłowego montażu felg.


Montaż felgiJeżeli otwór felgi jest większy od średnicy piasty, potrzebny będzie pierścień centrujący.


Wiele osób decydując się na zakup nowych obręczy, pamięta o sprawdzeniu parametrów takich, jak: średnica, szerokość, ET, czy rozstaw śrub. Mimo dopasowania wspomnianych kryteriów zdarza się jednak, że piasta samochodu i otwór centralny felgi nie będą ze sobą dokładnie spasowane. W tej sytuacji może przydać się właśnie niepozorny pierścień centrujący.

Czym jest pierścień centrujący?

Pierścienie centrujące do felg stalowych oraz aluminiowych to niewielkie akcesoria w kształcie okręgu, których zadaniem jest zniwelowanie różnic między rozmiarem piasty w samochodzie a średnicą otworu centralnego w obręczy. Ujmując to w łatwiejszy sposób, można nazwać je swego rodzaju wkładkami, które po zamocowaniu w obręczy zmniejszają jej otwór, gwarantując prawidłowe przyleganie do piasty o mniejszej średnicy.

Warto jednak wiedzieć, że takie rozwiązanie działa tylko w przypadku, kiedy to otwór w feldze jest zbyt duży. Kiedy będzie on mniejszy od kołnierza piasty, zamocowanie takiego produktu w aucie będzie niemożliwe.

Z czego zrobione są pierścienie centrujące do felg aluminiowych i stalowych?

Do produkcji pierścieni centrujących 72.6 na 57.1 i wszystkich innych rozmiarów wykorzystuje się przede wszystkim plastik, aluminium lub inne stopy metali. Najczęściej spotykane są modele wykonane z tworzywa. Choć wielu kierowców obawia się o trwałość takiego rozwiązania, to zdecydowanie nie ma powodów do niepokoju. Materiały, z których zrobione są pierścienie, są wystarczająco trwałe.

To, czy wybierzesz pierścienie centrujące aluminiowe, czy plastikowe nie jest tak istotne, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego? Jak sama nazwa wskazuje, ich zadaniem jest wycentrowanie felgi na piaście. Gdy już się to zrobi i odpowiednio dokręci felgę, to trzymanie będą zapewniały śruby, a pierścień jedynie zapobiegnie powstawaniu „bicia”. Pierścienie nie przenoszą żadnych obciążeń. Z aluminium mogą być wykonane takie, które muszą być bardzo cienkie.

Jak dobrać pierścienie centrujące?

Widząc te niewielkie części, ciężko na pierwszy rzut oka zorientować się, na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu. Nie należy sugerować się w pierwszej kolejności kolorami pierścieni mocujących do felg, a rozmiarami. Dokładniej chodzi o wymiary dwóch średnic – zewnętrzny dotyczy otworu centralnego naszej felgi aluminiowej bądź stalowej, a wewnętrzny odpowiada kołnierzowi mocującemu piasty w samochodzie.  

Jeżeli nie znamy tych parametrów, nie musimy się martwić. Z pomocą przychodzą sprawdzone źródła, w których odnajdziemy to, czego szukamy. Producenci felg podają w specyfikacji swojego produktu średnicę otworu centralnego, a drugi wymiar dotyczący piasty znajdziemy w dokumentach swojego auta lub w Internecie. Zawsze istnieje też opcja, aby posłużyć się suwmiarką i samodzielnie dokonać pomiarów.

Należy pamiętać, że otrzymane wyniki możemy zaokrąglić maksymalnie do 0,1 mm. Większa dysproporcja wpłynie negatywnie na efektywność pierścienia. Czasem o pomoc warto poprosić również fachowców. Wówczas będziemy mieć większą pewność, że wymierzą oni wszystko bardzo dokładnie.

Przykładowo, widząc pierścień centrujący 66,5 na 57,1 obie podane liczby będą określały wielkość średnicy w milimetrach – pierwsza otworu w feldze aluminiowej, a druga piasty. Rozmiar piast 66,6 mm pasuje do Mercedesa, szybkiego Porsche lub kompaktowego Mini. Z kolei 57,1 mm znajdziemy w VW, Audi, Skodzie czy Seacie.


Zasada działania pierścienia centrującegoPierścień centrujący pozwala optymalnie dopasować felgę do piasty.


Felga za pomocą pierścienia zostaje zamontowana stabilnie i jest wówczas odpowiednio wycentrowana. Nie ma żadnych luzów między nią a piastą. Drgania i wibracje odczuwalne na kierownicy są w ten sposób skutecznie wytłumione. Jazda staje się komfortowa oraz, co ważniejsze, bezpieczna.

Zasada działania jest taka sama w przypadku pierścieni centrujących 74.1 na 72.6 i wszystkich innych rozmiarów. Bardzo ważny jest więc wybór produktu o odpowiednich parametrach.

Jak założyć pierścienie centrujące do felg?

Montaż nawet dużych pierścieni centrujących 70.1 na 57.1 nie jest skomplikowany, trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Najlepiej rozpocząć od przeczyszczenia piast. Można wykorzystać do tego szczotkę ze sztywnym włosiem lub drucianą. Usunięcie pyłów i innych zanieczyszczeń sprawi, że poszczególne elementy będą odpowiednio przylegały, co umożliwi prawidłową pracę koła.

Pierścień centrujący do felg aluminiowych lub stalowych należy najpierw wsunąć do otworu obręczy. Można delikatnie dobić go gumowym młotkiem, żeby wyrównać jego położenie i mocno osadzić na miejscu. Nigdy nie należy zakładać tego elementu najpierw na piastę.

Ile kosztuje pierścień centrujący do felg?

Niezależnie od tego, czy potrzebny Ci pierścień centrujący 66.6 na 57.1, czy w innym wariancie, na szczęście nie musisz obawiać się dużych wydatków. Ceny zaczynają się już od kilku złotych. Warto jednak nie decydować się na najtańsze dostępne opcje, tylko wybierać produkty od sprawdzonych marek. Będą one trwalsze, a co za tym idzie, posłużą przez dłuższy czas.

Duży wpływ na cenę ma przede wszystkim materiał. Pierścienie wykonane z metalu czy aluminium są droższe, mogą kosztować kilkadziesiąt złotych lub jeszcze więcej, jeśli muszą być wykonane na zamówienie.

Gdzie kupić pierścienie centrujące?

Pierścienie centrujące można kupić np. w sklepach motoryzacyjnych. Ich szeroka oferta dostępna jest zarówno w Internecie, jak i w punktach stacjonarnych. Jeżeli nie mamy pewności, jaki produkt będzie nam potrzebny, czy będzie to np. pierścień centrujący 72.6 na 65.1, czy 73.1 na 57.1, najlepiej udać się gdzieś osobiście lub skontaktować z fachowcem telefonicznie. Specjaliści z pewnością doradzą właściwe rozwiązanie.

Czy pierścienie centrujące są bezpieczne?

Wiele osób zastanawia się, czy pierścienie centrujące są potrzebne, a przede wszystkim bezpieczne. Odpowiedź na oba pytania jest twierdząca. To właśnie one zwiększają bezpieczeństwo, kiedy otwór centralny ma wymiary większe od średnicy piasty. Bez nich występowałyby bicia, które w długiej perspektywie mogłyby powodować uszkodzenie śrub, a w konsekwencji nawet odpadnięcie koła w trakcie jazdy.

W przypadku zakupu obręczy z otworem większym niż średnica piasty, zdecydowanie warto zdecydować się na zakup pierścienia. Niewielkim kosztem można sprawić, że felga będzie dobrze dopasowana, a samo prowadzenia auta bezpieczne i komfortowe.