Posiadanie gotowego kompletu kół na przekładkę to niesamowita wygoda dla właściciela pojazdu. Mając skompletowane dwa zestawy możemy zaoszczędzić naprawdę sporo czasu u wulkanizatora, a także unikniemy ryzyka uszkodzenia opony podczas sezonowej wymianie. 


komplet czterech kół leżący na podłodze warsztatuJakie są zalety posiadania dwóch kompletów kół?


Dlaczego warto mieć gotowy komplet kół?

Zmiana ogumienia bardzo często kojarzy się kierowcom z przykrym obowiązkiem, dodatkowymi wydatkami oraz szukaniem godnego zaufania warsztatu. Na sam koniec z dużą pewnością spędzimy sporo czasu na czekaniu w kolejce na wymianę opon. Rozwiązaniem, które nieco usprawni sezonową wymianę ogumienia, jest posiadanie dwóch gotowych kompletów kół do samochodu.

Cena usługi

Koszt wymiany kompletnych kół jest niższy od ceny wymiany samych opon.
Nawet jeśli oszczędność wyniesie tylko kilka złotych, to okazja do zmniejszenia wydatków nadarza się aż dwa razy do roku.

Czas

Zmiana samych opon zajmuje więcej czasu niż kompletnego zestawu kół. Wulkanizatorowi łatwiej więc będzie umówić nas na wizytę w warsztacie, szczególnie w najbardziej gorącym okresie. Założenie nowego ogumienia trwa od 30 do nawet 60 minut, w zależności od wielkości auta oraz stopnia skomplikowania przełożenia, natomiast przekładka kół samochodowych i ich wyważenie to zaledwie około 15 minut.

Uszkodzenia

Wymiana samych opon wiąże się z ryzykiem uszkodzeń mechanicznych obręczy oraz ogumienia. Można je zminimalizować poprzez wymianę całego kompletu, niezależnie czy są to felgi stalowe czy alufelgi z oponami. Wymieniając same opony, może dojść m.in. do naruszenia konstrukcji stopki, co skróci żywotność modelu.

Sezonowa zmiana w autach, które wyposażone są w czujniki ciśnienia TPMS, wiąże się również z ryzykiem uszkodzenia samego urządzenia. Koszt nowego egzemplarza wynosi minimum 150 zł za sztukę.

Warto wspomnieć, że nie wszystkie felgi posiadają specjalną powłokę zimową, która zabezpiecza model przed skutkami użytkowania w zimie np. korozją. Jazda na takiej obręczy w chłodniejsze dni może doprowadzić do jej szybszego niszczenia i koniecznością szybszego zakupu nowego kompletu felg.

Przechowywanie

Przechowywanie samych opon niesie za sobą ryzyko, że przy długotrwałym składowaniu, np. w punktach depozytowych różnych firm, ulegną one odkształceniu. Aby temu zapobiec, zaleca się przekładanie ogumienia co jakiś czas z jednej strony na drugą. Oddając zdemontowane sztuki do depozytu, nie mamy jednak kontroli czy są one magazynowane zgodnie z zaleceniami. Całe koło samochodowe jest bardziej stabilne, przez co znacznie minimalizujemy ryzyko odkształcenia się gumy. 

Wygląd

Jeżeli kierowcy zdecydują się na posiadanie dwóch kompletów, to wraz z sezonową zmianą opony mogą również modyfikować wygląd koła. Ta sytuacja dotyczy w szczególności felg aluminiowych. 

Chcąc zwiększyć komfort jazdy zimą, kierowca na ten sezon może wybrać felgi o mniejszej średnicy, co według ekspertów pozytywnie wpływa na właściwości jezdne auta o tej porze roku. Latem właściciele aut mogą wybrać model o większej średnicy, co zmniejszy profil opony, a samochód będzie wyglądał atrakcyjniej.

Jak wybrać odpowiedni zestaw kół?

Odpowiedni dobór koła do samochodu nie jest łatwy, zwłaszcza dla osób, które nie interesują się motoryzacją. Na szczęście istnieje wiele narzędzi, które szybko przeprowadzą Cię przez ten proces.

Nim zdecydujemy się przeglądać oferty pod kątem technicznym, powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Aby dokonać właściwego wyboru, warto wziąć pod uwagę:

  • ilość kilometrów pokonywanych w ciągu sezonu,
  • typ nawierzchni oraz warunki drogowe, po których poruszamy się najczęściej,
  • klasę samochodu oraz jego wymagania techniczne (np. indeks prędkości oraz nośności),
  • opinie użytkowników, którzy posiadają podobny typ auta jak nasze,
  • wyniki testów opon przeprowadzanych przez niezależne organizacje motoryzacyjne.

Dobór opon do samochodu to niezwykle istotna kwestia. Jednak nie wszyscy kierowcy posiadają wiedzę o tym, jaki rozmiar jest właściwy dla ich auta. Na szczęście taka informacja zapisana jest w pojeździe w łatwo dostępnych miejscach. 

Zapis zalecanego rozmiaru opon do auta znajduje się na wewnętrznej stronie klapki od wlewu paliwa lub na słupku za fotelem kierowcy. Wartość ta składa się z trzech wielkości: szerokości, wysokości profilu oraz wielkości felgi, która jest wyrażona w calach.

Jeśli wiemy już, jaki rozmiar opony będzie pasował do naszego samochodu, możemy zająć się doborem odpowiedniej felgi do pojazdu. W tym przypadku nadal warto kierować się zaleceniami producenta, jednak dopuszczalne są pewne różnice w rozmiarach dedykowanych modeli. 

Najważniejszą kwestią jest wybór odpowiedniego rozstawu śrub, gdyż te wartości są niezmienne. Każde odstępstwo od tej wartości uniemożliwia montowanie felgi w samochodzie, a stosowanie różnego rodzaju przejściówek czy modyfikacji w celu założenia obręczy może doprowadzić do uszkodzenia układu kierowniczego, czy elementów zawieszenia.  

Więcej swobody mamy natomiast w przypadku średnicy obręczy. Producent zazwyczaj dopuszcza pewien zakres wysokości felgi. Pamiętajmy, że różne wartości przekładają się nieznacznie na kulturę jazdy. Im większa felga, tym niższy profil ogumienia. Opony niskoprofilowe wyglądają zdecydowanie atrakcyjniej, jednak zmniejszona warstwa gumy nie amortyzuje tak dobrze nierówności na drodze. Auto podczas jazdy prowadzi się bardziej „sztywno”, znacznie zmniejszając komfort podróży.

Opony z felgami – gotowe zestawy

Posiadanie dwóch gotowych zestawów kół to bardzo duże udogodnienie, jednak oba komplety muszą być w pełni dopasowane do modelu auta, jakie posiadamy pod kątem parametrów technicznych. Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji warto skonsultować się ze specjalistami, którzy rozwieją wszelkie wątpliwości co do wyboru odpowiednich. 

Poniżej prezentujemy kilka przykładowych kompletów na każdą porę roku przygotowanych przez naszych ekspertów. 

Na sezon letni: 


lub



Na mroźniejsze dni: 


lub



Do użytku całorocznego:


lub


Kiedy należy odwiedzić zakład wulkanizacyjny?

Zakup nowego kompletu ogumienia wiąże się z większym wydatkiem, lecz nie warto odkładać tego na później. Opony stanowią jedyny element łączący samochód z nawierzchnią, mając bardzo duży wpływ na bezpieczną i komfortową jazdę.

Ogólnie przyjęta norma prawna mówi, że za ogumienie niezdatne do dalszej eksploatacji uznaje się takie, którego bieżnik nie przekracza 1,6 mm. Czołowi producenci z branży oponiarskiej wskazują jednak, że bezpieczną granicą jest głębokość rowków wynosząca nie mniej, niż 3 mm dla modeli letnich oraz 4 mm dla zimowych.

Głębokość bieżnika to kwestia dominująca, lecz nie jedyna, jeśli chodzi zużycie opon. Długotrwała eksploatacja oraz używanie niezgodnie z przeznaczeniem (jazda na zimówkach latem lub nieprawidłowe przechowywanie) mogą znacznie wpłynąć na ogólną kondycję ogumienia. Dobrym momentem na sprawdzenie stanu gumy jest również coroczny przegląd auta.