Złe wyważenie to problem dotykający od czasu do czasu niemal wszystkich kierowców. Dowiedz się, co powoduje kłopoty z wyważeniem oraz jak często powinno się to regulować, aby uniknąć problemów w czasie jazdy.
Jakie są przyczyny niewyważenia koła?
Wyważanie to proces rozkładania mas wokół osi obrotu kół. Dobrze skalibrowane mogą znacznie poprawić komfort jazdy, natomiast wyważone źle mogą okazać się niebezpieczne na drodze. Z czego wynika nieprawidłowe rozłożenie ciężarów w kole? Oto najczęstsze przyczyny:
niedoskonała produkcja opon i felg,
nieprawidłowe ułożenie opony i felgi względem siebie,
niedokładność w osadzeniu i umocowaniu na piaście,
niewyrównoważenie bębnów lub tarcz hamulcowych,
zużycie opony (np. nierównomierne starcie bieżnika),
zużycie amortyzatora lub felgi (np. najechanie na krawężnik).
Skutki jazdy na niewyważonych kołach
Złe wyważenie opon negatywnie wpływa na jazdę samochodem. Do najczęściej spotykanych skutków takiej jazdy należą:
szybsze zużycie się amortyzatorów, łożysk, drążków kierowniczych i opon,
pogorszona kierowalność pojazdu oraz wydłużona droga hamowania,
słabsza przyczepność,
obniżony komfort jazdy.
Po czym poznam, że mam niewyważone koła?
Problem z wyważeniem kół to bolączka wielu kierowców. Na szczęście łatwo można się zorientować się, że mamy z tym kłopot. Najczęstsze objawy to:
drganie całego nadwozia oraz wrażenie zarzucania tyłu pojazdu przy ostrych zakrętach (niewyważenie tylnych kół),
drganie kierownicy (w przypadku niewyważenia przednich kół) – niekiedy znikają one wraz ze wzrostem prędkości,
nietypowe zużycie bieżnika,
charakterystyczny szum.
Wyważanie kół – co to jest?
Zgodnie z definicją wyważenie koła polega na równomiernym rozłożeniu mas wokół osi obrotu koła, gdzie środek ciężkości pokrywa się ze środkiem obrotu. Mówiąc prościej: chodzi o to, aby nie występowały w nim miejsca o większej lub mniejszej masie.
Jak wyważyć koło? Należy to zrobić w serwisach samochodowych przy użyciu wyważarki – maszyny, która określa miejsca, gdzie należy zamontować ciężarek równoważący (odważnik).
Jak często wyważać koła?
Zastanawiasz się „co ile wyważać koła” w swoim aucie? Zabieg ten powinno się przeprowadzać:
gdy opona jest zdejmowana z felgi (na przykład przy okazji sezonowej wymiany opon). Zakładanie ogumienia zawsze powinno iść w parze z wyważaniem,
co przejechane 5000 km – po takim przebiegu lepiej odwiedzić wulkanizatora, aby sprawdzić czy z kołami jest wszystko w porządku.
Kiedy należy wyważyć koła?
Ponowny montaż opon lub przejechanie 5000 km to nie jedyne okoliczności, kiedy należy wyważyć koła. Są to również następujące sytuacje:
udział w wypadku drogowym lub kolizji,
uderzenie w coś lub wpadnięcie w większą dziurę,
dłuższa jazda po bardzo nierównej nawierzchni,
dłuższa jazda w trudnych warunkach (głębokie błoto lub śnieg).
Wyważanie dynamiczne kół | Wyważanie statyczne |
Wyważanie dynamiczne kół wirników umożliwia korektę położenia masy wzdłuż osi. Sprowadza się do zweryfikowania, czy koło nie „odbija” na boki. | Wyważanie statyczne umożliwia wykrycie położenia środka masy poza osią obrotu. Polega na zrównoważeniu mas w kole wokół osi jego obrotu. |
Ceny wyważania kół
Ile kosztuje wyważenie kół stalowych? A ile kosztuje wyważenie kół aluminiowych? Ceny są zróżnicowane, trzeba liczyć się z tym, że wyważanie alufelg jest droższe od stalowych. Profil opony również może mieć wpływ na ostateczną cenę. Opony niskoprofilowe mogą być droższe w optymalizacji. Oto przykładowy koszt takiej usługi w Warszawie:
samochód osobowy | stalowe – 40 zł za komplet |
samochód terenowy | 60 zł komplet |
samochód ciężarowy | 50 zł za sztukę |
samochód dostawczy | 25 zł za sztukę |
25 zł za sztukę |