Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego o masie opony. Które elementy konstrukcji ważą najwięcej? Czy cięższe modele są lepsze? Co ma wspólnego masa opon z osiągami i jak istotny jest to parametr? Przed jakimi dylematami stoją producenci z branży oponiarskiej?

Masa jest jednym z najistotniejszych parametrów każdej opony. To, ile waży opona stanowi wynik wybranej przez projektantów budowy oraz rozwiązań zastosowanych w zakresie konstrukcji wewnętrznej. Wszystkie fabryki są zobowiązane respektować założoną wcześniej masę. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy dany rozmiar jest produkowany w różnych zakładach.

Czy opony lżejsze będą lepsze, a może odwrotnie? Od czego to zależy?

Czy opony lżejsze będą lepsze, a może odwrotnie?

Waga opony

Rozwój świata opon wyraźnie zmierza w kierunku stopniowego obniżania wagi ogólnej produktów. Dlaczego tak jest i co na tym zyskują kierowcy?

  • wraz z wagą zmniejszeniu ulegają także opory toczenia, a więc spada średnie zużycie paliwa i negatywny wpływ na środowisko naturalne.

  • obniżenie masy nieresorowanej gwarantuje lepsze osiągi w zakresie: hamowania, przyśpieszenia, zwiększa precyzję kierowania, komfort prowadzenia, wydłuża żywotność elementów zawieszenia.

Większość producentów decyduje się na zmniejszenie masy opon wraz z każdą kolejną generacją. Przekłada się to nie tylko na wyższe osiągi, ale również niższe koszty produkcji i pozyskania materiałów. Trochę inaczej sytuacja może wyglądać w przypadku opon do zadań terenowych, gdzie masa wciąż jest niezwykle istotnym parametrem. Takie modele mogą mieć zastosowane odmienne technologie oraz materiały.

Metody stosowane w celu obniżenia masy opon:

  • tzw. odchudzanie opon, czyli zmniejszanie masy poszczególnych elementów składowych (zwężenie opasań, bieżnika, czoła opony itd.).

  • stosowanie lżejszych koncepcji budowy, pojawiających się wraz z rozwojem technologicznym.

  • stosowanie materiałów o mniejszej wadze (np. kordy stalowe lub tekstylne wykonane z lekkich włókien).

Masa w procesie produkcyjnym opony odgrywa istotną rolę, głównie z powodu z góry przyjętych standardów dla konkretnego modelu. Istnieje oczywiście możliwość wystąpienia małych odstępstw mieszczących się w przyjętej tolerancji. Limity te są zwykle bardziej restrykcyjne, jeśli chodzi o opony homologowane.

Opony nie mieszczące się w tolerancji traktowane są jako niezgodne i nie trafiają do klientów. Zbyt mała lub zbyt duża masa względem specyfikowanej może sugerować brak pewnych elementów opony, użycie niewłaściwych mieszanek lub obecność ciała obcego, ewentualnie brak stabilności procesu produkcyjnego.

Bieżnik ma największy procentowy udział w masie opony.

Bieżnik ma największy procentowy udział w masie opony.

Ile ważą przykładowe opony?

Ile waży opona? Nie ma jednej uniwersalnej wartości, która pasowałaby do wszystkich rozmiarów. Ciężar ogumienia jest zmienny, a wpływ na niego ma wiele czynników – zastosowane w procesie produkcji mieszanki gumowe, rzeźba bieżnika czy wykorzystane technologie. Z założenia także im większy jest rozmiar ogumienia, tym cięższa jest jego masa. Przykładowo waga opon 15 cali wynosi średnio 8,5 kg. Często wybierane „16” będą ważyły ok. 9,5 kg, natomiast waga opony 17 cali może wynieść już ponad 10 kg. W przypadku ogumienia 18-calowego trzeba liczyć się ze średnią masą nawet ponad 11 kg. 

Rynek opon przeznaczonych do samochodów osobowych jest zróżnicowany, a ilość dostępnych rozmiarów jest bardzo duża. Od 13-calowych opon do niewielkich miejskich samochodów, po modele przeszło 20-calowe do samochodów typu SUV i aut sportowych. Opony różnią się od siebie także masą. Oto kilka przykładów:

  • Opona w rozmiarze 155/70 R13 może ważyć około 6,5 kg.

  • 185/70 R13 między 7,0 a 7,2 kg.

  • 175/65 R14 między 6,5 a 7,2 kg.

  • 195/65 R15 między 8,2 a 9 kg.

  • W przypadku opon 20-calowych masa może wynieść do 15 kg.

Opony do aut sportowych są statystycznie cięższe.

Opony do aut sportowych są statystycznie cięższe.

Waga opony ciężarowej 

Opony ciężarowe cechują się o wiele większą masą niż ogumienie do samochodów osobowych. Waga opony ciężarowej może wynosić od 30 kg do nawet 80 kg. Wszystko zależy od średnicy, najcięższe z reguły są koła 24 calowe.
Ile waży opona 17 calowa? Około 35 kg. W przypadku innego popularnego rozmiaru (22,5 cala) będzie to już 60 kg.

Rozbieżności w wadze opon

Spore rozbieżności w przypadku masy poszczególnych rozmiarów wynikają z zastosowania różnych rozwiązań w obrębie jednego modelu. Niektóre opony muszą przecież gwarantować odmienne osiągi dla kilku typów aut, a także wytrzymywać inny zakres prędkości i obciążeń. Zdarza się, że w ramach tego samego modelu i rozmiaru, opony cechują się nawet wyższymi indeksami prędkości oraz nośności.

Przykładowo: ogumienie typu extra load (XL) będzie cięższe niż rozmiar standardowy. Dzieje się tak dlatego, że wyposażone są one w dodatkowe elementy, które wzmacniają ich konstrukcje i zapewniają masywniejszą budowę.

Udział elementów opony w jej masie

Dowiedzieliśmy się już, ilu kilogramów może sięgać łączna masa opon w wybranych rozmiarach. Sprawdźmy, jaki udział w masie należy do jej poszczególnych elementów. Każda produkowana obecnie opona radialna przeznaczona do samochodów osobowych musi składać się z elementów takich, jak: drutówki wraz z wypełniaczem, kapy butylowej, warstwy kordu tekstylnego (osnowy), boku z paskiem stopowym, bieżnika, opasań czoła (opasań stalowych i bardzo często ekranu – paska o kącie zero stopni).


Budowa opony.

Zależnie od przeznaczenia opony, jej indeksów prędkości oraz nośności, koncepcji budowy oraz procesu produkcji stosowanego przez wytwórcę, budowa może być uzupełniana o różne elementy. Trzeba jednak pamiętać, że ich udział w całkowitej wadze jest zazwyczaj mniejszy niż podstawowych składników i nie przekracza kilku procent całkowitej masy.

W przypadku elementów podstawowych największy udział ma bieżnik, którego masa stanowi ok 35% całkowitej wagi opony. Przykładowo dla opony w rozmiarze 205/55 R16 może ona wynieść 2,8-3,2 kg. Masa bieżnika opon 13-calowych oscyluje w granicach ok. 2 kg. W przypadku modeli niskoprofilowych, cechujących się niskimi bokami, ale znaczącym obwodem i szerokim czołem, udział bieżnika w masie całkowitej jest większy i może przekroczyć 40% tego, ile waży opona samochodowa. Bieżnik to jedyny element, którego waga ulega zmianie podczas użytkowania opony. W naturalny sposób ulega on zużyciu, a stopniowe ścieranie wierzchniej warstwy sprawia, że zmniejsza się jego masa względem wyjściowej wagi.