Opony całoroczne czy sezonowe? Z pewnością niejeden kierowca stojąc przed wyborem ogumienia zadaje sobie to pytanie. Jeszcze do niedawna takie wątpliwości nie miały miejsca. Gdy przychodziły przymrozki, trzeba było korzystać modeli zimowych, a w cieplejsze miesiące z opon letnich. Tę naturalną równowagę zaburzyły jednak pojawiające się na rynku wersje całoroczne, które według obietnic producentów, gwarantują zrównoważone osiągi w każdym sezonie. Czy jednak mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją, czy tylko z chwytem marketingowym?
Czym się różnią opony całoroczne od sezonowych?
Opony całoroczne w swoich założeniach mają oferować zrównoważone osiągi w sezonie letnim i zimowym. W ich projektach powinniśmy więc odnaleźć rozwiązania charakterystyczne dla modeli przeznaczonych na oba te okresy, czyli zarówno sztywniejsze boki, jak i bardziej elastyczną mieszankę. Szeroką powierzchnię styku z nawierzchnią, a przy tym liczne lamele i kanaliki. Brzmi to zbyt dobrze, żeby było prawdziwe? W rzeczywistości niektóre rozwiązania niezwykle ciężko ze sobą pogodzić, tak by nie rzutowało to na osiągi opon w skrajnych warunkach.
Dlatego też modele wielosezonowe zawsze stanowią pewien kompromis. Opony przeznaczone do naszego klimatu zazwyczaj tworzy się na bazie projektów zimowych, uznając ten sezon za bardziej wymagający wobec ogumienia. Dodaje się do nich niektóre elementy z projektów letnich, tak by zrównoważyć nieco konstrukcję, jednak sama baza ma zdecydowanie bardziej zimową charakterystykę.
To jest oczywiście tylko teoria, ponieważ producenci opon prześcigają się w nowych pomysłach i rozwiązaniach, starając się zachęcić kierowców do zakupu. Dlatego też zamiast analizować konstrukcje wybranych opon z poszczególnych segmentów rynku, przyjrzymy się ich skuteczności w różnych warunkach, bazując na opiniach ekspertów.
Sprawdź opinie o oponach letnich i zimowych wystawione przez naszych Klientów.
Stworzyliśmy również rankingi opon zimowych oraz letnich właśnie na podstawie opinii wystawionych przez klientów. Zobacz!
Opony całoroczne a sezonowe w testach
W tym artykule posłużymy się danymi od jednego z najbardziej uznanych ekspertów w branży – niemieckiego automobilklubu ADAC. Na sezonowe testy tej organizacji oczekuje całe środowisko motoryzacyjne, a wielu kierowców na podstawie ich wyników podejmuje ostateczną decyzję o wyborze konkretnego modelu. Niemiecka organizacja bada zarówno ogumienie całoroczne, jak i opony letnie oraz zimowe. Zestawiliśmy ze sobą rezultaty poszczególnych testów, żeby uzyskać pogląd na zachowanie różnych typów opon w określonych warunkach. Dla przejrzystości wyników skorzystaliśmy z trzech testów dla każdego rodzaju ogumienia:
- Test opon całorocznych ADAC dla rozmiaru 235/55 R17
- Test opon letnich ADAC dla rozmiaru 185/65 R15
- Test opon zimowych ADAC dla rozmiaru 195/65 R15
Bezpośrednie zestawianie ze sobą testów dla opon w tak różnych rozmiarach nie ma dużej wartości porównawczej, dlatego warto je potraktować raczej jako przedstawienie ogólnej tendencji. Postaramy się na tym przykładzie przybliżyć, jak poszczególne typy ogumienia radzą sobie w warunkach spotykanych w trakcie całorocznej jazdy. Dlatego też pod uwagę weźmiemy przede wszystkim kategorie związane z zachowaniem opon na nawierzchniach suchych, mokrych, ośnieżonych oraz oblodzonych.
Zachowanie opon na śniegu i lodzie
Większość opon całorocznych możemy uznać za modele zimowe – przynajmniej według obowiązujących przepisów. Jeśli na ogumieniu znajduje się symbol alpejski, czyli 3PMSF (śnieżynki na tle trzech szczytów górskich) wiemy, że spełnia ono minimalne wymagania europejskie dla bezpiecznego podróżowania w tym okresie roku. Opony zimowe oznacza się często także symbolem M+S (błoto i śnieg), jednak nie jest on regulowany prawnie i może znajdować się także na ogumieniu niekoniecznie przeznaczonym na ten sezon. Nie zalecamy opierania decyzji wyłącznie na tym oznaczeniu, ponieważ stanowi ono tylko deklarację producenta o skuteczności opon w zimowych warunkach. W kilku krajach europejskich, między innymi w Niemczech czy Szwecji, opony z symbolem M+S mogą być uznawane za zimowe tylko do 2024 roku.
W testach ADAC opony całoroczne traktowane są jak modele w pełni zimowe. Poddawane są tym samym kryteriom oraz standardom oceniania. Opony letnie nie są testowane na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach, więc wykluczymy je z tego porównania. Szczególnie, że zdecydowanie nie zaleca się ich stosować zimą, ze względu na zbyt sztywną mieszankę.
zobaczmy więc, jak wypadły opony zimowe i całoroczne w testach. Poznajmy ich miejsca na podium. ADAC przyznaje noty w skali:
- bardzo dobra – 0,5 do 1,5
- dobra – 1,6 do 2,5
- zadowalająca – 2,6 do 3,5
- dostateczna – 3,6 do 4,5
- niedostateczna – 4,6 lub wyższa
Wyróżnione opony całoroczne | Zachowanie na śniegu | Zachowanie na lodzie |
---|---|---|
1. Continental AllSeasonContact | 3,0 (zadowalająca) | 2,4 (dobra) |
2. Goodyear Vector 4Season Gen-2 | 3,6 (dostateczna) | 2,4 (dobra) |
3. Michelin CrossClimate + | 3,9 (dostateczna) | 2,4 (dobra) |
autor: Thomas Kroher, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/ganzjahresreifen/235-55-r17/
Wyróżnione opony zimowe | Zachowanie na śniegu | Zachowanie na lodzie |
---|---|---|
1. Dunlop Winter Response 2 | 2,0 (dobra) | 2,4 (dobra) |
2. Goodyear UltraGrip 9+ | 2,0 (dobra) | 2,0 (dobra) |
3. Michelin Alpin 6 | 2,2 (dobra) | 2,0 (dobra) |
autor: Thomas Kroher, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/195-65-r15/
Zestawienie ocen na śniegu dla wszystkich opon w obu testach:
Opony zimowe | Opony całoroczne | |
---|---|---|
Liczba opon w teście: | 16 | 7 |
Nota bardzo dobra | - | - |
Nota dobra | 14 | - |
Nota zadowalająca | - | 3 |
Nota dopuszczalna | 2 | 2 |
Nota niedopuszczalna | - | 2 |
Średnia ocena: | 2,2 | 3,87 |
Zestawienie ocen na lodzie dla wszystkich opon w obu testów:
Opony zimowe | Opony całoroczne | |
---|---|---|
Liczba opon w teście: | 16 | 7 |
Nota bardzo dobra | - | - |
Nota dobra | 16 | 5 |
Nota zadowalająca | - | 2 |
Nota dopuszczalna | - | - |
Nota niedopuszczalna | - | - |
Średnia ocena: | 2,25 | 2,48 |
Jak można wywnioskować z wyników testów, opony zimowe lepiej hamują na nawierzchni pokrytej śniegiem. Wynika to najczęściej ze stopnia skomplikowania systemu lameli, którego zadaniem jest wczepianie się w puch i zwiększenie przyczepności samochodu. Opony jednak bardzo podobnie sprawdziły się na oblodzonej nawierzchni. Różnice są zauważalne, choć nie tak duże, jak można by się spodziewać.
Podsumowanie: Opony zimowe wciąż są lepszym wyborem, jeśli często pokonujemy nieodśnieżane trasy lub w naszym regionie zdarzają się częste opady. Gdy jednak poruszamy się głównie w obszarach ze standardem „czarnej drogi” (regularnie odśnieżane odcinki), a naszym jedynym, poważnym rywalem w sezonie są oblodzone nawierzchnie, to dobre opony całoroczne również powinny się sprawdzić.
Jeśli szukasz najlepszych opon na śnieg i lód, zapoznaj się z rankingiem, który powstał na bazie opinii kierowców.
Zachowanie opon w warunkach letnich
W przypadku testów w warunkach letnich najważniejsze jest zachowanie opon na suchej i mokrej nawierzchni. Ze względu na duże znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców, rozdzielimy te kategorie i przeanalizujemy ich wyniki osobno. Zacznijmy od jazdy po suchej nawierzchni.
Zachowanie opon na suchej nawierzchni
Niezależnie od przeznaczenia opon wszystkie modele badane są pod kątem zachowania w trakcie jazdy na suchej nawierzchni. Dzięki zastosowaniu jednakowych metod badawczych, możemy uzyskać dość wyraźny obraz zachowania poszczególnych typów ogumieniach w sezonie letnim.
Różnica polega na tym, jak duży wpływ ten czynnik ma na końcową ocenę opony w całym zestawieniu. Dla modeli letnich nota na suchej nawierzchni stanowi 20% ogólnej oceny modelu, dla zimowych i całorocznych jest to 15%. Dysproporcje te są jeszcze bardziej odczuwalne w przypadku warunków deszczowych.
Przyjrzyjmy się więc ponownie najlepszym oponom w zestawieniach ADAC:
Wyróżnione opony całoroczne | Zachowanie na suchej nawierzchni |
---|---|
1. Continental AllSeasonContact | 3,6 (dopuszczalna) |
2. Goodyear Vector 4Season Gen-2 | 3,8 (dopuszczalna) |
3. Michelin CrossClimate + | 2,6 (zadowalająca) |
autor: Thomas Kroher, źródło, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/ganzjahresreifen/235-55-r17/
Interesuje Cię zakup opon całorocznych w rozmiarze 235/55 R17? Sprawdź ofertę Oponeo! Poznaj również inne modele opon wielosezonowych 17 cali.
Wyróżnione opony letnie | Zachowanie na suchej nawierzchni |
---|---|
1. Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,3 (dobra) |
2. Bridgestone Turanza T005 | 1,8 (dobra) |
3. Michelin Primacy 4 | 1,8 (dobra) |
autor: Thomas Kroher, źródło, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/sommerreifen/185-65-r15-88h/
Zaufaj najlepszym! Wybierz opony letnie 17 cali renomowanych marek. W ofercie Oponeo znajdziesz również modele opon letnich 185/65 R15.
Wyróżnione opony zimowe | Zachowanie na suchej nawierzchni |
---|---|
1. Dunlop Winter Response 2 | 2,0 (dobra) |
2. Goodyear UltraGrip 9+ | 2,3 (dobra) |
3. Michelin Alpin 6 | 1,9 (dobra) |
autor: Thomas Kroher, źródło, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/195-65-r15/
Wybierz opony zimowe w rozmiarze 195/65 R15 z oferty Oponeo. Sprawdź również inne modele opon zimowych 15 cali, które znajdziesz w naszym sklepie.
Zestawienie ocen na suchej nawierzchni dla wszystkich opon w testach:
Opony całoroczne | Opony letnie | Opony zimowe | |
---|---|---|---|
Liczba opon w teście: | 7 | 16 | 16 |
Nota bardzo dobra | - | - | - |
Nota dobra | - | 12 | 11 |
Nota zadowalająca | 2 | 4 | 5 |
Nota dopuszczalna | 5 | - | 1 |
Nota niedopuszczalna | - | - | - |
Średnia ocena: | 3,53 | 2,32 | 2,58 |
Na bazie trzech testów przeprowadzonych przed ADAC wyraźnie widać, że dedykowane ogumienie letnie najlepiej sprawdza się na suchej nawierzchni. Tylko cztery opony uzyskały ocenę niższą niż „dobra”. Nieco gorzej wypadły modele zimowe, wśród których noty rozłożyły się między notą „dobra” a „zadowalająca”. Jeden model zakwalifikowano nawet jako „dopuszczalny”. Tymczasem opony całoroczne pod względem otrzymanej punktacji mogą być sporym rozczarowaniem dla części kierowców, preferujących bardziej dynamiczną jazdę w sezonie letnim. Specjaliści ADAC określili testowane modele w przedziale „zadowalające” i „dopuszczalne”.
Jednak dlaczego nie warto korzystać z opon zimowych latem, jeśli otrzymują pozytywne opinie ekspertów? Przede wszystkim ze względu na miękką mieszankę gumową, która będzie szybko się zużywać w dodatnich temperaturach. Dodatkowo taka opona zacznie generować większy hałas w trakcie jazdy oraz może wpływać na opory toczenia. Opony letnie są stabilniejsze przy dużych prędkościach dzięki sztywniejszej konstrukcji bocznych stref bieżnika.
Zachowanie opon na mokrej drodze
Deszczowe warunki mogą towarzyszyć jeździe niezależne do pory roku. Mokra nawierzchnia stanowi więc niezwykle ważny aspekt przy projektowaniu opon, a producenci nieustannie starają się przekonać klienta, że ich modele skutecznie chronią przed poślizgiem czy aquaplaningiem.
W badaniach niemieckiego ADAC mokra nawierzchnia ma kluczowe znaczenie dla końcowego wyniku opony w całym zestawieniu. Dla modeli letnich stanowi aż 40% noty, a dla zimowych i całorocznych 30%. Jest to więc aspekt nawet ważniejszy od jazdy na suchej nawierzchni.
Które opony są najlepiej przystosowane do tego typu warunków? Ponownie przyjrzyjmy się trzem testom niemieckiego ADAC i wyróżnionym w nich modelom:
Wyróżnione opony całoroczne | Zachowanie na mokrej nawierzchni |
---|---|
1. Continental AllSeasonContact | 2,6 (zadowalająca) |
2. Goodyear Vector 4Season Gen-2 | 2,6 (zadowalająca) |
3. Michelin CrossClimate + | 2,7 (zadowalająca) |
autor: Thomas Kroher, źródło, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/ganzjahresreifen/235-55-r17/
Wyróżnione opony letnie | Zachowanie na mokrej nawierzchni |
---|---|
1. Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,0 (dobra) |
2. Bridgestone Turanza T005 | 1,7 (dobra) |
3. Michelin Primacy 4 | 2,0 (dobra) |
autor: Thomas Kroher, źródło, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/sommerreifen/185-65-r15-88h/
Wyróżnione opony zimowe | Zachowanie na mokrej nawierzchni |
---|---|
1. Dunlop Winter Response 2 | 2,1 (dobra) |
2. Goodyear UltraGrip 9+ | 1,8 (dobra) |
3. Michelin Alpin 6 | 2,5 (dobra) |
autor: Thomas Kroher, źródło, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/195-65-r15/
Zestawienie ocen na mokrej nawierzchni dla wszystkich opon w testach:
Opony całoroczne | Opony letnie | Opony zimowe | |
---|---|---|---|
Liczba opon w teście: | 7 | 16 | 16 |
Nota bardzo dobra | - | - | - |
Nota dobra | 1 | 7 | 8 |
Nota zadowalająca | 6 | 9 | 8 |
Nota dopuszczalna | - | - | - |
Nota niedopuszczalna | - | - | - |
Średnia ocena: | 2,58 | 2,54 | 2,58 |
Jak wyraźnie widać w wynikach testów ADAC, większość modeli na rynku w dobry lub zadowalający sposób radzi sobie na mokrej nawierzchni, niezależnie od tego z jakiego rodzaju ogumieniem mamy akurat do czynienia.
Podsumowanie: W przypadku deszczowych warunków znaczna większość przetestowanych przez niemiecką organizację opon uzyskała rekomendację, a ich oceny były bardzo zbliżone. Nie ma więc wyraźnej różnicy czy decydujemy się na model letni, zimowy czy całoroczny, co nie powinno dziwić, zważywszy na częste występowanie opadów w trakcie roku. Znaczącą różnicę zauważyć można za to w zachowaniu modeli na suchej nawierzchni. Ogumienie letnie wypadło w testach zdecydowanie najlepiej - większość z przebadanych opon uzyskała notę dobra. W modelach zimowych i całorocznych wyniki były bardziej podzielone, głównie między notami „dobra” a „zadowalająca”.
Które opony są najlepsze?
Uniwersalna odpowiedź na to pytanie niestety nie istnieje. Jednak na podstawie testów można spróbować określić, jaki rodzaj ogumienia będzie najlepiej odpowiadał indywidualnym potrzebom kierowcy.
Opony sezonowe polecane są przede wszystkim na warunki skrajne. Gdy dominują bardzo wysokie temperatury lub wręcz przeciwnie, wyraźnie ujemne, to dwa komplety ogumienia zimowego i letniego będą najlepszym rozwiązaniem. Wynika to w dużej mierze z uśrednionych osiągów opon całorocznych, których zadaniem jest sprawdzać się w każdych warunkach. Z tego względu mieszanka gumowa nie oferuje takiej sztywności jak oryginalne ogumienie letnie, ani nie jest tak elastyczna jak w przypadku dedykowanych modeli zimowych.
Nie oznacza to jednak, że opon całorocznych nie można traktować jako poważnej alternatywy. To rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w regionach zurbanizowanych, w których drogi są zadbane, regularnie odśnieżane, a kierowcy pokonują mniejsze dystanse. Jak pokazały powyższe testy, modele całoroczne przeznaczone są do raczej spokojniejszego stylu jazdy. Jeśli preferujemy bardziej dynamiczne prowadzenie, szczególnie w sezonie letnim, to opony dedykowane będą lepszym rozwiązaniem.
Sucha nawierzchnia | Mokra nawierzchnia | Oblodzona nawierzchnia | Ośnieżona nawierzchnia | |
---|---|---|---|---|
Opony letnie | +++ | +++ | Nie brały udziału | Nie brały udziału |
Opony zimowe | ++ | ++ | +++ | +++ |
Opony całoroczne | + | ++ | ++ | ++ |