Opony całoroczne to dobry wybór dla kierowców, którzy pokonują krótkie dystanse i nie chcą martwić się sezonową wymianą opon. Nie wiesz na jaki model całoroczny się zdecydować, aby cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą przez cały rok? Zapoznaj się z wynikami testu przeprowadzonego przez ADAC, a z pewnością wybierzesz opony dla siebie.
Opony całoroczne to pewnego rodzaju kompromis pod względem osiągów w warunkach letnich i zimowych. Musimy pamiętać, że nawet najlepsze opony całoroczne nie będą lepsze od opon sezonowych podczas konkretnych pór roku. Jest to jednak odpowiednie rozwiązanie dla kierowców, którzy jeżdżą głównie w mieście, pokonują krótkie trasy i preferują spokojny styl jazdy.
Ford Mondeo to jeden z samochodów, w których montuje się opony w rozmiarze 205/55 R16 (fot. Ford).
Niemiecki automobilklub ADAC przetestował opony całoroczne w popularnym rozmiarze 205/55 R16 V. Sprawdzono 7 modeli, które wzięły udział w szeregu konkurencji mających pokazać ich osiągi w zróżnicowanych warunkach pogodowych.
Do jakich aut opony 205/55 R16 V?
Opony w tym rozmiarze są montowane w takich autach, jak: Audi A3, A4, A6, VW Golf, Passat, BMW Seria 3, Mercedes Klasy C, Renault Laguna, Megane, Seat Leon, Skoda Octavia, Superb, Toyota Avensis, Ford Focus i Mondeo.
Nie wiesz czy opony 205/55 R16 V możesz zamontować w swoim samochodzie? Skorzystaj z naszego konfiguratora: Dobór opon do pojazdu.
ADAC sprawdził 7 modeli opon (kolejność w tabeli wg miejsc zajętych w teście)
Model opony | Oferta |
---|---|
1. Michelin CrossClimate (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
2. Vredestein Quatrac 5 (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
3. Nokian WeatherProof (dostateczna) | Zobacz ofertę |
4. Goodyear Vector 4Seasons G2 (dostateczna) | Zobacz ofertę |
5. Pirelli Cinturato All Season (dostateczna) | Zobacz ofertę |
6. Bridgestone Weather Control A001 (niedostateczna) | Zobacz ofertę |
7. Hankook Kinergy 4S H740 (niedostateczna) | Zobacz ofertę |
Najlepsze modele opon w danych konkurencjach
Sucha nawierzchnia | Michelin CrossClimate. |
Mokra nawierzchnia | Michelin CrossClimate, Goodyear Vector 4Seasons G2. |
Jazda po śniegu | Nokian WeatherProof, Goodyear Vector 4Seasons G2. |
Jazda po lodzie | Michelin CrossClimate, Vredestein Quatrac 5, Goodyear Vector 4Seasons G2, Pirelli Cinturato All Season. |
Hałas | Wszystkie modele uzyskały ocenę "zadowalającą". |
Oszczędność paliwa | Michelin CrossClimate, Vredestein Quatrac 5, Nokian WeatherProof, Goodyear Vector 4Seasons G2, Pirelli Cinturato All Season, Hankook Kinergy 4S H740. |
Odporność na zużycie | Michelin CrossClimate. |
źrodło: ADAC
Najlepsze modele według ADAC
Zaskakujące jest to, że żadna z testowanych opon nie uzyskała oceny „bardzo dobrej” ani „dobrej”. Najwyższą notą w sprawdzianie była ocena „zadowalająca”, którą otrzymały dwie opony. Trzy modele oceniono „dostatecznie”, a dwie opony zajmujące ostatnie miejsca w tabeli zdobyły notę „niedostateczną”.
Na pierwszym miejscu uplasował się Michelin CrossClimate. Model uzyskał najwyższe oceny specjalistów w zakresie zużycia, dobrze poradził sobie również na suchej i mokrej nawierzchni oraz na zaśnieżonych drogach. A jak tę oponę oceniają nasi klienci? Bardzo dobrze, model uzyskał średnia notę 5,3 (w sześciostopniowej skali) oraz został uznany za „oponę rewelacyjną”. Najwyżej ocenianym przez kierowców parametrem tej opony jest jazda na suchej nawierzchni.
Michelin CrossClimate zajął pierwsze miejsce w teście. (fot. Michelin).
Drugą lokatę zajął Vredestein Quatrac 5, który podobnie jak Michelin CrossClimate uzyskał ocenę „zadowalającą”. To model stworzony z myślą o codziennej jeździe – oferuje zrównoważone osiągi, a dzięki asymetrycznemu bieżnikowi gwarantuje pewność na mokrej nawierzchni. Test ADAC wykazał, że opona najlepiej poradziła sobie pod względem jazdy na lodzie, oszczędności paliwa i odporności na zużycie.
Ostatnie miejsce na podium przypadło oponie Nokian Weatherproof. Model uzyskał ocenę „dostateczną” i zdecydowanie wyróżnił się w zakresie jazdy na śniegu – zdobył w tej konkurencji lepsze noty od opon, które znalazły się wyżej w tabeli. Kierowcy oceniający ten model na naszym portalu zwracają szczególną uwagę na bezpieczeństwo jazdy jakie daje, a także na bardzo dobre parametry bez względu na porę roku.
Kup zwycięzcę testu ADAC - opony Michelin CrossClimate
Goodyear Vector 4Seasons G2 i Pirelli Cinturato All Season to kolejne opony z zestawienia z oceną „dostateczną”. Nasi klienci, którzy kupili te modele oceniają je znacznie wyżej niż ADAC. Vector 4Seasons G2 na Oponeo uzyskał notę 5,5, a Cinturato All Season 5,1. W sprawdzianie przeprowadzonym przez specjalistów opony uzyskały gorsze wyniki we wszystkich kluczowych konkurencjach – na mokrej i suchej nawierzchni oraz na śniegu.
Przed wyborem opon najlepiej porównać oceny specjalistów z opiniami kierowców (fot. ADAC).
Modele, które uplasowały się najniżej i otrzymały notę „niedostateczną” to Bridgestone Weather Control A001 i Hankook Kinergy 4S H740. Obie opony nie sprawdziły się w teście, a najgorzej wypadły w zakresie jazdy na śniegu i lodzie. Także na suchej nawierzchni ich osiągi nie okazały się wystarczające.
W jaki sposób ADAC testuje opony? Ostateczna ocena modelu zależy od składowych branych pod uwagę w czasie poszczególnych konkurencji sprawdzianu. Każdej konkurencji przypisana jest odpowiednia waga. Najważniejsze parametry brane pod uwagę to przyczepność na mokrej nawierzchni (30%), osiągi na śniegu (20%) i suchej jezdni (15%). Mniej istotna w opinii ADAC jest odporność na zużycie, spalane paliwa i jazda na oblodzonej nawierzchni (po 10%), a także hałas emitowany przez opony (5%).
Zanim kupisz opony
Poszukiwanie odpowiednich opon najlepiej rozpocząć od określenia rozmiaru. Jeżeli nie jesteś pewien jaki rozmiar jest odpowiedni do Twojego auta, informację na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu, na klapce wlewu paliwa lub na naklejce znajdującej się na słupku drzwi kierowcy.
Istotne jest również to, ile nowych opon zamierzamy zamontować. Najlepszym wyjściem jest wymiana całego kompletu – zapewnia to najlepsze osiągi i bezpieczeństwo prowadzenia. Wedle prawa jazda na dwóch różnych rodzajach opon jest dopuszczalna, jednak trzeba pamiętać, że nowe opony należy zawsze montować na tylnej osi. Dzięki temu zapewnimy sobie optymalny komfort jazdy i zrównoważone parametry.
Niemiecki automobilklub ADAC co sezon testuje opony pod kątem różnych osiągów (fot. ADAC).
Należy także zastanowić się nad rzeźbą bieżnika. Jaką wybrać? Na to pytanie nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. To, na jakie opony się zdecydujemy, zależy w głównej mierze od preferencji kierowcy i stylu jazdy. Każda z rzeźb bieżnika sprawdza się w innych warunkach i charakteryzuje określonym zachowaniem na zróżnicowanych nawierzchniach.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto również zapoznać się z opiniami innych kierowców, a także z wynikami testów przeprowadzanych przez rozmaite organizacje i magazyny motoryzacyjne. Cenne okazać się mogą również opinie ekspertów o oponach całorocznych. Informacje te pomogą w podjęciu najlepszej decyzji i wybraniu opon dopasowanych do przeznaczenia oraz potrzeb kierowcy.