Odpowiednie opony zimowe to jeden z najważniejszych czynników wspierających bezpieczeństwo kierowców. Już jesienią warto rozpocząć poszukiwania ogumienia, które przy pierwszych opadach śniegu lub nagłym spadku temperatury pozwoli komfortowo i pewnie podróżować. Z pomocą niezdecydowanym przychodzą organizacje motoryzacyjne, które na bieżąco testują popularne modele. Do najbardziej prestiżowych należą badania niemieckiego automobilklubu ADAC, których wyniki regularnie publikujemy na naszym portalu.
Odpowiednie ogumienie zapewnia bezpieczeństwo podczas jazdy w zimowych warunkach
Czym zajmuje się ADAC?
Niemieckie zrzeszenie od ponad 100 lat zajmuje się bezpieczeństwem w ruchu drogowym, a wyniki jego testów powszechnie uznaje się za jedne z najbardziej miarodajnych. Obecnie ADAC jest jedną z największych tego typu organizacji na świecie, zrzesza już ponad 20 milionów członków.
Nie tylko opony znajdują się w kręgu zainteresowań automobilklubu. Czuwa on również nad jakością innych elementów, które mają wpływ na bezpieczeństwo podróżujących. Z jednej strony bada strefy zgniotu i rekomenduje foteliki dla dzieci, z drugiej natomiast weryfikuje przejezdność tuneli i przepustowość promów. Pozycja zrzeszenia jest na tyle wysoka, że także nowe modele samochodów są konsultowane ze specjalistami z jej szeregów.
ADAC to także aktywny promotor ruchu drogowego oraz sportów motoryzacyjnych. Wydaje magazyny branżowe, atlasy i mapy oraz prowadzi sieć pomocy drogowej, czym zyskuje uznanie kierowców na całym świecie.
Zobacz, jakie modele wypadły najlepiej w testach ADAC 2018/2019:
Zobacz, jakie modele wypadły najlepiej w testach ADAC 2017/2018:
Jak odczytać wyniki testów ADAC?
Celem testów jest sprawdzenie, czy dane ogumienie jest przystosowane do różnych warunków pogodowych i gwarantuje kierowcy bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.
Pod lupą ADAC znajduje się 8 parametrów:
zachowanie na suchej nawierzchni (15% ogólnej noty),
zachowanie na mokrej nawierzchni (30% ogólnej noty),
zachowanie na ośnieżonej nawierzchni (20% ogólnej noty),
zachowanie na oblodzonej nawierzchni (10% ogólnej noty),
emitowany hałas i komfort jazdy (5% ogólnej noty),
zużycie paliwa (10% ogólnej noty),
żywotność (10% ogólnej noty)
W każdej z kategorii wystawiana jest ocena w skali od 1 do 5.
Ocena | Ocena | Odczyt | |
---|---|---|---|
1 | sehr gut | bardzo dobra | ocena nieprzyznawana |
2 | gut | dobra | opona polecana |
3 | befriedigend | zadowalająca | opona polecana |
4 | ausreichend | dostateczna | opona spełnia podstawowe wymagania |
5 | mangelhaft | niedostateczna | opona niepolecana |
Przygotowując wyniki testów, ADAC szczególną uwagę zwraca na bilans opony. Oznacza to, że polecany model musi otrzymać dobre noty we wszystkich kategoriach. Jeżeli część parametrów zostanie oceniona bardzo dobrze, natomiast pozostałe będą poniżej standardów, ogumienie nie otrzyma pozytywnej opinii.
Co ciekawe, organizacja zakładając rozwój rynku opon aktualnie nie przyznaje najwyższej, bardzo dobrej oceny. Maksymalna nota przeznaczona jest dla modelu, który dopiero powstanie w wyniku postępu technologicznego. Za sprawą dodatkowego stopnia, parametry innowacyjnego rozwiązania będzie można z łatwością porównać z dostępnymi teraz produktami.
Czy wiesz, że…
Producenci nie mają wpływu na dobór modeli poddawanych testom. Opony wybierane są w oparciu o panującą sytuację na rynku. W zestawieniu ujmowane jest zarówno ogumienie klasy premium, jak i z niższej półki cenowej. Wszystkie poddawane badaniom egzemplarze kupowane są w publicznych miejscach dystrybucji.
ADAC zajmuje się także m.in. pomocą drogową
Gdzie znaleźć wyniki testów?
Jeżeli interesującego Cię modelu nie ma w rankingu ADAC, sprawdź wyniki renomowanych testów przeprowadzonych przez takie organizacje jak m.in. AutoBild, AutoZeitung, Auto&Moto&Sport i Allrad. Możesz też poszukać informacji w publikacjach z wcześniejszych lat lub dotyczących innych rozmiarów.
Na naszym portalu na bieżąco zamieszczamy wyniki testów ADAC oraz innych prestiżowych instytucji motoryzacyjnych. Z łatwością porównasz je z opiniami naszych klientów, którzy mieli okazję poddać ogumienie najcięższym próbom.