Ogumienie wielosezonowe jest wygodną alternatywą dla modeli sezonowych. W kraju o umiarkowanym klimacie, jakim jest Polska, są one dobrym wyborem dla kierowców, którzy  większość czasu poruszają się po mieście i preferują spokojny styl jazdy. Jak jednak rozpoznać, czy opona całoroczna jest nią naprawdę, czy tylko z nazwy? 


ściana boczna oponyJakie oznaczenia najczęściej umieszczane są na oponach wielosezonowych?


Czym wyróżnia się oznaczenie opon wielosezonowych?

Oznaczenia opon samochodowych dostarczają konsumentowi szczegółowych informacji na temat ich właściwościach. Nie inaczej jest w przypadku modeli całorocznych. Na ścianie bocznej tej wersji ogumienia umieszczane są specjalne symbole, które wskazują na możliwość jego użytkowania o każdej porze roku. Za uniwersalne oznaczenie opony zimowej uznaje się symbol 3PMSF. Funkcjonuje także oznaczenie M+S dla opony wielosezonowej, jednak nie jest ono oficjalną homologacją.

Dodatkowo producenci stosują hasła sugerujące użytkowanie przez cały rok, takimi jak All Season, 4Seasons czy All Weather. Część producentów stosuje własne nazewnictwo, np. Weather Control, CrossClimate, Quadraxer, także wskazujące na uniwersalny charakter ogumienia. W niektórych przypadkach, oprócz nazwy wskazującej na uniwersalność opony,  dodatkowo na ścianie bocznej umieszczany jest autorski symbol (np. połączeniem piktogramu słońca i śnieżynki), który podkreśla dobre właściwości modeli o każdej porze toku.

Opony wielosezonowe są przeznaczone do pracy w różnych warunkach pogodowych, zarówno latem, jak i zimą. Jednak samo zastosowanie fraz czy sugerujących całoroczny charakter modelu nie sprawia, że faktycznie zapewni on dobre właściwości trakcyjne o każdej porze roku. Dlatego warto znać dodatkowe symbole i oznaczenia opon całorocznych, które świadczą o ich jakości i bezpieczeństwie.

Czym sa opony M+S i 3PMSF? Sprawdź filmik!

 

Oznaczenia opon zimowych i całorocznych

Od 2012 roku Unia Europejska wprowadziła regulacje dotyczące ujednolicenia etykiet opon sprzedawanych na terenie wspólnoty. Zawiera ona obecnie najważniejsze informacje dotyczące parametrów jezdnych wybranego modelu, poziom generowanego hałasu czy efektywność paliwową. Umieszczony jest na niej także symbol homologacji zimowej (jeżeli opona zdobyła odpowiedni certyfikat). Konsumenci dzięki temu mogą łatwiej identyfikować i porównywać różne warianty pod kątem ich właściwości czy przeznaczenia.

Co oznacza 3PMSF?

Piktogram 3PMSF jest oficjalnym symbolem opony posiadającej homologację zimową. W dosłownym tłumaczeniu oznacza trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu (ang. three peak mountain snow flake). Model, na którym widnieje taki znak, przeszedł szereg rygorystycznych testów sprawdzających jego przyczepność na śniegu oraz zachowanie w niskich temperaturach. Dopiero po spełnieniu określonych wymagań, które mają zapewnić użytkownikom bezpieczeństwo na śliskich czy zaśnieżonych drogach, opona może posługiwać się certyfikacją 3PMSF. 

Symbol ten umieszczony na ścianie bocznej sprawia, że takie ogumienie w całej Europie uznawane jest za model zimowy, także z prawnego punktu widzenia. W Polsce obecnie nie ma obowiązku jazdy na oponach sezonowych, jednak wybierając się w podróż do Niemiec czy Czech, odpowiednie ogumienie można nas uchronić przed mandatem.

Co oznacza M+S na oponie?

Symbol M+S informuje, że opona została zaprojektowana do jazdy po błocie i śniegu (ang. mud and snow), jednak nie uzyskała pełnoprawnej homologacji modelu zimowego. Taki piktogram świadczy wyłącznie o tym, że w subiektywnej ocenie producenta sprawdzi się on w trudniejszych warunkach. I choć zastosowana mieszanka czy bieżnik takiego ogumienia z pewnością został zaprojektowany z myślą o sezonie zimowym, nie przeszło ono odpowiednich testów. Jeśli wybrany model ma tylko oznaczenie M+S, nie jest on uznawany za oponę zimową spełniającą wszystkie standardy bezpieczeństwa na śliskich i zaśnieżonych drogach.

Jak opona uzyskuje certyfikat 3PMSF?

Aby opona mogła oficjalnie nosić symbol 3PMSF, musi spełniać ściśle określone warunki dotyczące trakcji na śniegu i lodzie, określane przez europejskie przepisy (UNECE 117). Jest ona sprawdzana pod kątem poruszania się na ośnieżonej nawierzchni, uwzględniając przyspieszenie, hamowanie i przyczepność boczną. Badanie to powinno być wykonywane w ściśle określonych warunkach.

Wybrany model powinien być testowany na możliwie płaskim torze z ubitego śniegu, o maksymalnym stopniu nachylenia wynoszącym 2°, mającym odpowiednią długość oraz szerokość. Warstwa śniegu musi być złożona z:

  • mocno ubitej warstwy spodniej o grubości minimum 3 centymetrów,
  • warstwy wierzchniej o grubości około 2 centymetrów.

W czasie próby temperatura powietrza na poziomie 1 metra od ziemi ma wynosić pomiędzy -2 °C i -15 °C. Sam śnieg, mierzony na głębokości około 1 centymetra, powinien mieścić się w zakresie pomiędzy 4 °C a -15 °C. Zalecane jest unikanie silnego wiatru, nasłonecznienia oraz zmian wilgotności w czasie trwania badania, które mogłyby sprawiać, że wyniki będą niemiarodajne.

Testowany model uznaje się za przystosowany do użytku w surowych zimowych warunkach dopiero wtedy, kiedy posiada wyższy indeks przyczepności na śniegu względem ogumienia wzorcowego. Parametr ten może być również określany za pomocą metody pomiaru trakcji na śniegu. W tym przypadku opona musi osiągnąć indeks 1,10, czyli być lepsza od wzorcowej o 10%.

Konkretne wyniki testów nie są niestety oficjalnie publikowanie. Nie wiemy więc zatem, które modele okazały się najlepsze podczas uzyskiwania homologacji. Pogląd na osiągi danych produktów mogą dać profesjonalne testy przeprowadzane przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne.

Polecane modele na sezon zimowy:

Opony całoroczne


Opony zimowe