Odpowiedź na pytanie, jakie opony na zimę są najlepsze, nie należy do najłatwiejszych. Mnogość dostępnych na rynku modeli na śnieg i lód może przyprawić o zawrót głowy! Z myślą o kierowcach szczegółowo analizujących parametry ogumienia sporządziliśmy zestawienie pozycji, które najlepiej wypadły w testach zimowych.


auto jadące po zaśnieżonej ulicyOpony zimowe znacznie zwiększą bezpieczeństwo jazdy w mroźne, śnieżne dni


Jakie opony na zimę wyróżniliśmy?

Przygotowując ranking, zaczerpnęliśmy informacji z publikacji niemieckiej organizacji ADAC. Przeprowadzane przez nią testy są niezależne i wyróżniają się na tyle klarowną metodologią, że trudno zarzucić im brak rzetelności. W tym roku na ocenę końcową wpływały dwa główne kryteria.

Pierwszą składową, dającą 70% oceny całkowitej, było bezpieczeństwo jazdy. W jej ramach kategorii sprawdzano zachowanie opon na suchej, mokrej oraz zimowej nawierzchni. Drugą, zapewniającą 30% oceny końcowej, była równowaga środowiskowa.

Na kryterium bezpieczeństwo w warunkach zimowych składały się poniższe czynniki:

  • Zachowanie na śniegu – pomiar wykonywany na torze testowym w Finlandii. Na ocenę cząstkową w tym kryterium składa się: hamowanie (25% oceny), przyczepność (15%) oraz prowadzenie (40%).
  • Zachowanie na lodzie – badanie odbywało się na specjalnym lodowym torze testowym marki Continental, przy czym droga hamowania na lodzie wynosiła 20% oceny cząstkowej.

ADAC wystawia noty od niedostatecznej do bardzo dobrej, przyznając punkty w kilku kategoriach. Skala ocen to od 0 do 5, przy czym im mniej punktów tym lepiej. Aby opony, które znalazły się w poniższym zestawieniu były rzeczywiście warte zainteresowania, wzięliśmy pod uwagę jedynie te modele, jakie w ocenie końcowej zostały uznane za bardzo dobre, dobre lub zadowalające.

Najlepsze opony na śnieg i lód

W tym roku specjaliści z niemieckiej organizacji testowali opony w dwóch popularnych rozmiarach: 215/55 R17 oraz 205/55 R16. Sprawdziliśmy, które z nich najlepiej poradziły sobie w warunkach zimowych, czyli na śniegu i lodzie. Następnie, by ułatwić kierowcom decyzję, jakie opony zimowe wybrać, przyjrzeliśmy się nieco bliżej zwycięzcom danej kategorii.

Pozycje, które uzyskały najlepsze wyniki w danej kategorii:

MiejsceModel*RozmiarNawierzchniaNota
1.
Vredestein Wintrac Pro
215/55 R17
zimowa
1,7
2.
Goodyear UltraGrip Performance 3
215/55 R17
zimowa
2,0
3.
Pirelli Cinturato Winter 2
215/55 R17
zimowa
2,0
4.
Firestone Winterhawk 4
215/55 R17
zimowa
2,1
5.
Dunlop Winter Sport 5
215/55 R17
zimowa
2,2


MiejsceModel*RozmiarNawierzchniaNota
1.
Continental WinterContact TS 870
205/55 R16
zimowa
1,6
2.
Dunlop Winter Sport 5
205/55 R16
zimowa
1,7
3.
Goodyear UltraGrip Performance 3
205/55 R16
zimowa
2,0
4.
Michelin Alpin 6
205/55 R16
zimowa
2,0
5.
Hankook Winter i*cept RS3
205/55 R16
zimowa
2,1

*Kolejność opon w przypadku remisu została uzależniona od ogólnej pozycji w rankingu. W przypadku takich samych not, wyróżnione zostało ogumienie o wyższej ocenie ogólnej.

Przyjrzyjmy się bliżej wybranym modelom opon, które osiągnęły najlepsze rezultaty na zimowej nawierzchni w rozmiarze 215/55 R17.

Miejsce 1 – Vredestein Wintrac Pro 

W tegorocznych testach na śniegu i lodzie bezkonkurencyjny okazał się Vredestein Wintrac Pro. Nie powinno to dziwić – jest to bowiem opona, która łączy w sobie sportowe osiągi modelu UHP z bezpieczeństwem oraz komfortem jazdy na trudnej, zimowej nawierzchni. Wszystko za sprawą dopracowanego jodełkowego bieżnika. Układ rowków został zaprojektowany z myślą o maksymalnej przyczepności oraz skutecznym odprowadzaniu wody i błota pośniegowego, co zwiększa bezpieczeństwo na mokrych drogach. Duża liczba lameli zapewnia dobrą kontrolę nad pojazdem w zimowych warunkach.

Ta przedstawicielka klasy premium oferuje wysoką stabilność boczną, dzięki czemu auto trzyma się pewnie na zakrętach nawet przy dynamicznej jeździe. Wzmocniona konstrukcja karkasu dodatkowo zwiększa wytrzymałość opony na uszkodzenia, jednocześnie wydłużając jej żywotność. Mimo swojego sportowego charakteru, model oferuje przyjemną kulturę jazdy, co jest istotne zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i na dłuższych trasach. Vredestein Wintrac Pro dzięki odpowiedniemu wzmocnieniu może być montowana w SUV-ach.


Miejsce 2 – Goodyear UltraGrip Performance 3

Odpowiednią dozę bezpieczeństwa na zimowej nawierzchni zapewni opona Goodyear UltraGrip Performance 3, która zajęła drugie miejsce w tej kategorii w tegorocznym rankingu ADAC. Model z segmentu premium oferuje doskonałe osiągi na śniegu i lodzie, co znacznie poprawia komfort prowadzenia w tej nieprzyjaznej porze roku. Zastosowany kierunkowy bieżnik opracowany został w technologii Snow Protect, dzięki czemu ogumienie zachowuje pełną przyczepność nawet w głębokim śniegu. Opona dobrze reaguje na zmiany kierunku jazdy, co poprawia bezpieczeństwo w dynamicznej jeździe zimą. Duża liczba lameli oraz szersze rowki wpływają na szybkie oczyszczanie się bieżnika, przez co guma przez cały czas ma pełen kontakt z nawierzchnią. Wybór modelu UltraGrip Performance 3 to także gwarancja bezpieczeństwa. Dzięki technologii ActiveBraking, ogumienie znacznie zmniejsza drogę hamowania na mokrych drogach.


Miejsce 3 – Pirelli Cinturato Winter 2

Równie dobrze na śniegu poradziła sobie Pirelli Cinturato Winter 2. Opona została zaprojektowana z myślą o montażu w autach kompaktowych i mniejszych SUV-ach. Wybór tego modelu pozwoli cieszyć się pewnym prowadzeniem oraz dobrą stabilnością auta, nawet podczas podróżowania w ciężkich warunkach. Innowacyjna konstrukcja kierunkowego bieżnika z zaawansowaną technologią lameli 3D sprawia, że ogumienie szybko reaguje na zmiany w pogodzie, dając pewne prowadzenie oraz pełną kontrolę nad kierunkiem jazdy na każdej zimowej nawierzchni. Układ klocków przekłada się na idealne przyleganie opony do nawierzchni dzięki czemu znacznie skraca się także droga hamowania. Dopełnieniem całej konstrukcji jest zoptymalizowany skład mieszanki gumowej, przez co Cinturato Winter 2 utrzymuje elastyczność nawet w niskich temperaturach.


Zwycięzcy w kategorii jazda na mokrej nawierzchni

Obfite opady śniegu w Polsce stają się już rzadkością. Aura panująca zimą zmusza producentów do zmodyfikowania profilu modeli sezonowych. By dostosować ogumienie do panujących warunków, w fazie projektowej coraz większy nacisk kładzie się na poprawę zachowania modeli w czasie prowadzenia i hamowania na wodzie. Również w zimowych testach opon ADAC w kategorii bezpieczeństwo jazdy jednym z kryteriów jest zachowanie na mokrej nawierzchni, wynoszące aż 40% oceny końcowej.

Poniżej przedstawiamy ranking opon zimowych, które okazały się bezkonkurencyjne w testach na wodzie:

MiejsceModel*RozmiarNawierzchniaNota
1.
Dunlop Winter Sport 5
215/55 R17
mokra
2,0
2.
Pirelli Cinturato Winter 2
215/55 R17
mokra
2,1
3.
Goodyear UltraGrip Performance 3215/55 R17
mokra
2,2
4.
Firestone Winterhawk 4
215/55 R17
mokra
2,2
5.
Continental WinterContact TS 870 P
215/55 R17
mokra
2,3


MiejsceModel*RozmiarNawierzchniaNota
1.
Continental WinterContact TS 870
205/55 R16
mokra
1,9
2.
Goodyear UltraGrip Performance 3
205/55 R16
mokra
2,2
3.
Nokian Tyres Snowproof 2
205/55 R16
mokra
2,4
4.
Michelin Alpin 6
205/55 R16
mokra
2,5
5.
Dunlop Winter Sport 5
205/55 R16
mokra
2,5

*Kolejność opon w przypadku remisu została uzależniona od ogólnej pozycji w rankingu. W przypadku takich samych not, wyróżnione zostało ogumienie o wyższej ocenie ogólnej.

Analizując właściwości opon, które uzyskały najlepsze wyniki na mokrej nawierzchni, pod lupę bierzemy rozmiar 205/55 R16.

Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 870

W testach na wodzie na najwyższym stopniu podium znalazła się przedstawicielka klasy premium - Continental WinterContact TS 870. Zoptymalizowana konstrukcja bieżnika zwiększa precyzję prowadzenia, a ekologiczna mieszanka gumy poprawia wydajność paliwową, co czyni WinterContact TS 870 doskonałym wyborem dla kierowców ceniących bezpieczeństwo i oszczędność. Kierunkowy wzór odpowiada za skuteczne odprowadzanie wody oraz błota pośniegowego spod kół, co redukuje ryzyko aquaplaningu.

Dzięki wzmocnieniu barku zwiększyła się sztywność opony, a także poprawiła powierzchnia styku bieżnika z nawierzchnią. Tak zoptymalizowana konstrukcja zmniejsza opory toczenia, co pozwala na bardziej efektywne zużycie paliwa i redukcję emisji CO₂.  Do produkcji WinterContact TS 870 producent zastosował mieszankę gumową Cool Chili, która zwiększa przyczepność na mokrych, śliskich nawierzchniach. Jej właściwości sprawiają, że guma zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, co przekłada się na lepszą kontrolę nad pojazdem.


Miejsce 3 – Nokian Tyres Snowproof 2

Pełen komfort prowadzenia w deszczowe, zimowe dni zapewni kierowcom Nokian Tyres Snowproof 2. Innowacyjny bieżnik dzięki zastosowanym rowkom Hydroflow skutecznie odprowadza spod czoła opony wodę i błoto pośniegowe, zapewniając doskonałą przyczepność przez cały czas. W połączeniu z mieszanką gumową bogatą w krzemionkę zyskujemy gwarancję  doskonałej elastyczności ogumienia nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. Ogumienie równie dobrze sprawdza się na zimowej nawierzchni dzięki zastosowanej technologii Alpine Sense Grip. Wpływa ona bowiem na zwiększenie trakcji oraz stabilności pojazdu na zmrożonych i śliskich nawierzchniach.

Nokian Tyres Snowproof 2 to także rozwiązanie ekonomiczne. Opona została zoptymalizowana pod kątem zmniejszenia oporów toczenia, co przekłada się na niższe zużycie paliwa oraz mniejszy wpływ na środowisko. Wyróżnia ją także niski poziom hałasu, przez co podróż jest komfortowa. Co istotne, model Snowproof 2 może być montowany również w autach elektrycznych i hybrydowych.


Miejsce 4 – Michelin Alpin 6

Michelin Alpin 6 to opona, która zasłynęła ze swoich wyjątkowych właściwości. Jest ona synonimem trwałości i bezpieczeństwa na zimowych drogach. Równie dobrze radzi sobie także na wodzie. Układ rowków zastosowany w tym modelu zapewnia doskonałą odporność na aquaplaning, efektywnie odprowadzając wodę i błoto pośniegowe. W trakcie jazdy po mokrej nawierzchni koło nie traci kontaktu z podłożem, zachowując przez cały czas idealną przyczepność.

Za sprawą wykorzystanej technologii EverWinterGrip, model oferuje niezrównaną przyczepność przez cały okres użytkowania, nawet przy zaawansowanym zużyciu bieżnika. Innowacyjne lamele adaptacyjne zapewniają doskonałą trakcję na śniegu, a zoptymalizowana mieszanka gumowa wpływa na oszczędność paliwa i wydłużoną żywotność opony.

Alternatywny wybór

Zimowe testy ADAC pokazały, które opony warto rozważyć planując zakup nowych egzemplarzy. Czołowe miejsca zajmowały opony, które zaliczane są do klasy premium. Poniżej prezentujemy alternatywny z segmentu środka, które w przeprowadzanych testach również zaprezentowały się nadzwyczaj dobrze.

Firestone Winterhawk 4

Propozycja amerykańskiego producenta na sezon zimowy z pewnością spełni oczekiwania kierowców ceniących sobie bezpieczeństwo i pewność prowadzenia w trudnych warunkach zimowych. Zarówno na śniegu, lodzie, na mokrej czy suchej nawierzchni, model ten oferuje pełną kontrolę nad kierunkiem jazdy. Rowki bieżnika w oponie układają się w charakterystyczny kształt litery V z licznymi nacięciami. Wzór ten najlepiej sprawdza się w warunkach zimowych, w szczególności na ośnieżonej drodze. Pozwala on także sprawnie odprowadzać wodę spod kół, minimalizując ryzyko poślizgu. Wybierając model Winterhawk 4, kierowca zyskuje odpowiednią stabilność auta na zakrętach, precyzyjną reakcję na ruchy kierownicą, a także co istotne – krótką drogę hamowania.

 

Hankook Winter i*cept RS3

Zaawansowana opona zimowa Hankook Winter i*cept RS3 została stworzona dla kierowców poszukujących optymalnej przyczepności i bezpieczeństwa w okresie zimowym. Dzięki specjalnie zaprojektowanemu bieżnikowi, wyposażonemu w duże bloki oraz z zygzakowate lamele 3D, ogumienie skutecznie radzi sobie na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni, zapewniając pewność prowadzenia nawet w najcięższych warunkach. Zoptymalizowana mieszanka gumowa pozwala zachować pełnię właściwości jezdnych w niskich temperaturach. Dzięki temu kierowca może cieszyć się dobrą trakcją oraz kontrolą nad pojazdem. Winter i*cept RS3 wyróżnia się także wysoką odpornością na aquaplaning dzięki efektywnemu systemowi odprowadzania wody.

Jeden parametr to nie wszystko

Warto pamiętać o tym, że najlepsze ogumienie poznaje się nie po jednym świetnie dopracowanym parametrze, ale po zrównoważeniu wszystkich kluczowych właściwości. Dlatego odsyłamy również do ogólnych wyników testów opon ADAC, gdzie podsumowujemy wnioski niemieckiej organizacji. Liczymy, że niniejsze zestawienie będzie cenną wskazówką dla kierowców zastanawiających się nad tym, na które opony warto postawić, by nie zawiodły w żadnej sytuacji. Może okazać się to niezwykle przydatne zwłaszcza dla osób poruszających się często w obszarach górskich.