Zakłady zajmujące się wulkanizacją wpisały się w nasz krajobraz na stałe. Nie każdy jednak kierowca zdaje sobie sprawę z tego, czym właściwie jest wulkanizacja opon oraz dlaczego wielu specjalistów ją odradza. Poniżej wyjaśnimy Ci to pojęcie oraz przybliżymy jej metody.

Wulkanizacja opon – co to?

Zaczniemy więc od odpowiedzi na postawione powyżej pytanie, a mianowicie, czym jest wulkanizacja opon? Proces ten zasadniczo polega na utwardzaniu i uelastycznianiu gumy. Za jej twórcę uznaje się Charlesa Goodyeara, który to opracował metodę cieplnej obróbki kauczuku. Pod wpływem wysokiej temperatury materiał ten staje się bardziej plastyczny i elastyczny, co pozwala na jego dalszą obróbkę. 

felgi i opony leżące na stosie.Wulkanizacja jest kluczowa dla całego rynku opon.

Wulkanizowanie opon umożliwia także naprawę uszkodzonego ogumienia. Przeprowadzający ją specjalista zna się zazwyczaj również na wykonywaniu wszelkiego rodzaju testów oraz na konserwowaniu opon.

Czym w praktyce jest wulkanizacja?

Każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że dobrze dobrane, solidne i mocne opony sprawiają, że poruszanie się samochodem jest nie tylko bezpieczniejsze, lecz także bardziej komfortowe. Jednak nawet najlepsze ogumienie zużywa się podczas użytkowania. Przede wszystkim ściera się jego bieżnik. Ponadto mogą pojawić się inne uszkodzenia spowodowane najechaniem na krawężnik lub ostry przedmiot. Właśnie w takich okolicznościach wielu kierowców udaje się do zakładu zajmującego się wulkanizacją opon, gdzie specjaliści weryfikują stan ogumienia, czasem podejmując się próby jego naprawy.

Lista czynności, których dokonuje wulkanizator, jest dość długa. Znajduje się na niej między innymi:

  • naprawa uszkodzonych opon samochodowych – czyli klejenie ogumienia za pomocą specjalnych łat, eliminacja usterki przy użyciu chemii, sprężonego powietrza lub poprzez szlifowanie,
  • konserwacja bieżników opon i ich wymiana, czyli bieżnikowanie.
  • odświeżanie całych opon i kół,
  • prostowanie, renowacja, naprawa felg,
  • wymiana opon lub całych kół w pojeździe.

Metody wulkanizacji – klejenie opon na gorąco i na zimno

„Potrzeba matką wynalazków” – to powiedzenie ma doskonałe odzwierciedlenie w wulkanizacji. Właśnie potrzeba jak najdłuższego użytkowania opon w pojazdach spowodowała jej rozwój i powstanie zakładów, które zajmują się ogumieniem w sposób profesjonalny. Współcześnie w większości tych miejsc stosuje się dwie metody wulkanizacji opon. Są to:

  • naprawa opon na gorąco – uelastycznianie gumy poprzez jej rozgrzewanie. To dość skomplikowana metoda, jednak czasem pozwala ona na regenerację trudnych uszkodzeń, takich jak boczne usterki;
     
  • klejenie opon na zimno – zdecydowanie szybszy i łatwiejszy sposób wulkanizacji. Często do wykonania naprawy wystarczy wykorzystanie specjalnej substancji i pokrycie nią uszkodzonej części opony. Wulkanizacja na zimno może się sprawdzić w przypadku punktowych uszkodzeń, czyli np. najechania na gwóźdź.
infografika o metodach wulkanizacji na zimno i gorąco.

Opona wulkanizowana – czy jest bezpieczna?

Wielu kierowców zastanawia się, czy klejona opona jest bezpieczna. Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy tak naprawdę od sytuacji oraz wielkości uszkodzeń. W niektórych przypadkach wulkanizacja, czyli naprawa opon motocyklowych lub samochodowych, będzie wystarczająca, a w innych konieczna okaże się wymiana ogumienia na nowe. Kiedy więc warto udać się do wulkanizatora, a kiedy lepiej szukać nowego modelu?

Naprawa opon – kiedy jest możliwa?

Jeśli podczas podróży doszło do uszkodzenia ogumienia, to warto rozważyć jego tymczasową wymianę na zapasowe lub dojazdowe koło, bądź wykorzystanie zestawu naprawczego. Oba te rozwiązania zazwyczaj pozwolą udać się bezpiecznie do zakładu wulkanizacyjnego, gdzie specjaliści mogą spróbować naprawić oponę w przypadku uszkodzeń takich jak:

  • niewielkie rozcięcie ścianki bocznej, którego skutkiem jest odstający kawałek gumy,
  • przetarta guma na ściance bocznej, którą może być efektem otarcia się opon o krawężnik w trakcie jazdy,
  • zagłębienia ścianki bocznej – również efekt otarcia o krawężnik,
  • płytkie przebicie opony – nie głębsze niż 5 milimetrów,
  • wyząbkowanie opony – jest możliwe do naprawy. Ogumienie po takiej regeneracji będzie jednak generowało większy hałas, a co za tym idzie, wpłynie negatywnie na komfort jazdy.
Przebita opona w samochodzie osobowym.W przypadku przebicia opon możemy skorzystać z zestawu naprawczego.

Kiedy wulkanizacja opony nie pomoże?

Jak już jednak wyżej wspomnieliśmy, przeważnie naprawa opony na gorąco nie jest możliwa. Tak naprawdę w większości przypadków dla własnego komfortu i bezpieczeństwa podróży uszkodzone ogumienie powinno się wymienić. Do takich sytuacji należą:

Powyższe uszkodzenia sprawiają, że ogumienie nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Ponadto istnieje jeszcze jeden przypadek. Jest to mianowicie naprawa opon runflat. Nie każdy model tego typu można naprawić. Niektóre z nich po przebiciu i przejechaniu 80 km nadają się tylko do wymiany z uwagi.

Wulkanizacja opon – podsumowanie

Jak więc widzisz, usługa wulkanizacji opon to bardzo szerokie pojęcie. Nie jest to tylko klejenie ogumienia na gorąco, lecz także jego konserwacja. Warto odwiedzać zakłady zajmujące się wulkanizacją opon, chociażby w celu pozbycia się wątpliwości np. co do stanu bieżnika. Tylko specjalista jest w stanie prawidłowo ocenić jakość ogumienia w Twoim pojeździe i wykonać przy nim odpowiednie czynności. A jeśli doradzi Ci jak najszybszą wymianę, to nie zwlekaj z tym ani chwili. Od tego zależy bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu drogowego.