Montaż kół w aucie nie należy do trudnych czynności, nie oznacza to jednak, że nie trzeba przy nim uważać. Kluczową kwestią podczas mocowania obręczy jest moment dokręcania śrub w samochodach. Jak mocno trzeba je przytwierdzić, aby pewnie trzymały się piasty, a jednocześnie nie uległy uszkodzeniu? Wszystkiego dowiesz się w tym artykule.

Dokręcanie koła kluczem dynamometrycznymDo sprawdzenia momentu dokręcania koła niezbędny jest klucz dynamometryczny.

Konieczność zdjęcia i ponownego założenia obręczy może spotkać każdego kierowcę. Nawet jeśli ktoś wszystkie prace serwisowe zleca w warsztatach, to i tak istnieje ryzyko, że uszkodzi oponę na trasie i będzie zmuszony na montaż tzw. zapasu. Należy wówczas pamiętać m.in. o odpowiedniej kolejności mocowania śrub. Bardzo ważne jest także to, z jaką siłą dokręcamy koła, ponieważ zarówno wykorzystanie zbyt dużej, jak i za małej mocy może skutkować niebezpiecznymi zjawiskami podczas jazdy.

Demontaż felg może być również konieczny do ich prawidłowego wyczyszczenia. Jeśli planujesz umyć obręcze, zapoznaj się z naszym artykułem:

Czyszczenie felg aluminiowych – środki czyszczące oraz domowe sposoby (poradnik)

Moment dokręcania kół – dlaczego jest tak ważny?

Siła dokręcania kół w samochodzie to niezwykle istotny aspekt, o którym niestety wiele osób zapomina. Dotyczy to nie tylko samych kierowców, ale często również pracowników warsztatów wulkanizacyjnych. Często serwisanci skupiają się tylko na tym, jak wymienić oponę krok po kroku, a dokręcenie koła traktują rutynowo. Tymczasem to, z jaką mocą przytwierdzimy śruby, w dużej mierze przekłada się na bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Włożenie w tę czynność niewystarczającej lub zbyt dużej siły może skutkować różnymi, niebezpiecznymi następstwami. Dlatego warto mieć na względzie to, jaki moment dokręcania śrub kół samochodowych wykorzystujemy podczas sezonowej wymiany lub innych prac serwisowych.

Zbyt mała siła dokręcania kół

Jeżeli przy dokręcaniu kół zastosujemy za mało siły, to może wystąpić drganie kierownicy podczas jazdy i trudności w utrzymaniu właściwej trakcji. Znacznie obniży to komfort prowadzenia, zwłaszcza podczas długich tras. Jeśli zlekceważymy te z pozoru drobne objawy, powstanie ryzyko wystąpienia znacznie groźniejszych zjawisk, takich jak choćby poluzowanie się śrub, a następnie ich wysunięcie lub złamanie czego konsekwencją będzie odpadnięcie koła. Nietrudno sobie wyobrazić, jak niebezpieczna byłaby taka sytuacja, zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością, np. na autostradzie.

Nawet jeśli obręcz nie spadnie, to jej nierównomierna praca może doprowadzić do uszkodzenia wrażliwych układów w samochodzie albo czujników od systemów takich, jak ABS czy ESP.


Dokręcanie koła kluczem pneumatycznymPrzykręcanie koła kluczem pneumatycznym powinno być traktowane tylko jako wstępne.


Zbyt duża siła dokręcania śrub

Analogiczne zagrożenie powoduje zbyt wysoki moment dokręcania śrub koła. Rzadko, jednak zdarza się, że użycie siły większej, niż zalecana przez producenta może doprowadzić do uszkodzenia gwintu. W konsekwencji cała konstrukcja śruby zostanie znacznie osłabiona. Pojawi się więc ryzyko, że podczas jazdy, koło obracając się z dużą prędkością urwie śruby i odpadnie.

Mniej niebezpiecznym, jednak bardzo uciążliwym następstwem zastosowania zbyt dużego momentu obrotowego jest problem z późniejszym odkręceniem kół. Odczuwalne będzie to zwłaszcza na trasie, kiedy w zasięgu znajdą się tylko kompaktowe narzędzia, takie jak krótkie klucze bez przedłużki.

Skąd wiedzieć, z jaką siłą dokręcać koła?

Wiele osób zastanawia się, skąd czerpać informacje o tym, na ile Nm dokręcać koła. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest sprawdzenie, jakie wartości zaleca producent pojazdu. Informacje o takich parametrach można znaleźć np. w instrukcji obsługi samochodu.

Jeżeli jednak auto kupiliśmy z drugiej ręki i nie otrzymaliśmy od poprzedniego kierowcy całej fabrycznej dokumentacji, to nic straconego. Często wszelkie niezbędne wiadomości można znaleźć na stronach internetowych danej marki.

W razie jakichkolwiek wątpliwości warto również skontaktować się z biurem obsługi klienta producenta auta, gdzie powinniśmy otrzymać wszystkie szczegółowe informacje dotyczące posiadanego przez nas modelu samochodu.

Momenty dokręcania śrub kół – tabela

Aby zobrazować różnice w kwestii tego, z jakim momentem dokręcać koła w poszczególnych autach, przedstawiamy tabelę stworzoną przez znaną markę Continental. Wyszczególniono w niej producentów samochodów, a także konkretne modele. W zestawieniu przedstawione zostały momenty obrotowe zarówno dla felg stalowych, jak i aluminiowych. Koniecznie trzeba jednak pamiętać, że zawsze należy sprawdzić wartości podane przez producentów danego pojazdu oraz mocowanych na nim felg i to one powinny być wykorzystywane podczas dokręcania kół.

Tabela momentów dokręcania śrub

Marka autaModelObręcz stalowa (Nm)Obręcz aluminiowa (Nm)
Alfa RomeoMito, Giuletta90120
147, 156, 166, Spider / GTV do 2006 r.
100100
159, Brera / Spider
120120
GT
84100
Audi
Wszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)120120
*RS 2130130
*RS 4 (8D), A6 / A8 (Security), S8 (4E)140140
*Q3, Q5140140
*Q7160160
BMWWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
140140
*1,3 Coupe/Cabrio (E92/93), Z4, X1120120
CadillacBLS, SRX110-
CTS, STS120-
ChevroletMatiz100100
Epica110110
Kalos, Spark, Nubira, Lacetti120120
Aveo od 2011 r., Captiva, Cruze, Orlando, Trax, Volt140140
ChryslerWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
135135
*300C, SRT8/Touring150150
*Crossfire, SRT6/Roadster110110
Citroën
Wszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
100100
*C2, DS3, C4 do 2011r., DS4, C5 do 2008r. Xsara, Nemo9090
DaciaWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
105-
*Dokker, Duster, Lodgy110-
DaihatsuWszystkie rodzaje
110110
DodgeAvenger135-
Caliber125-
Nitro150-
Journey130-
FiatWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
9098
*Idea, Stilo9898
*Punto, Grande Punto, Croma od 2005r, Ulysse110110
*Freemont135-
FordKa, Fiesta, Fusion100100
Focus, Mondeo, C-Max110110
Tourneo, Ranger120120
Kuga, Grand C-Max, Maverick130130
B-Max, Ecosport135135
Galaxy, S-Max160160
HondaWszystkie rodzaje 
108108
HyundaiWszystkie rodzaje 
100100
IsuzuWszystkie rodzaje
118118
JaguarWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
125125
*X-Type80103
*S-Type-128
JeepCompass, Patriot120-
Wrangler130-
Cherokee135-
Grand Cherokee140-
KiaWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
110110
*Carnival, Sorento130130
LanciaY, Delta, Musa8698/100/120
Kappa, Thesis9898
Phedra, Zeta100100
Thema150-
Voyager160-
Land RoverWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
140-
*Defender105-
*Freelander od 2006r, Range Rover Evoque133-
LexusWszystkie rodzaje
103103
MazdaWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
103103
*CX-5, 3 od 2013r., 6 od 2013 r.128-
*MX-59898
Mercedes-BenzA, B, C, CLA, CLS, E, SL, SLS, G130130
S, CL, R, M, GL, GLK150150
CLC, SLK110110
MiniWszystkie rodzaje 
140140
MitsubishiWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
108108
*Pajero, Pajero Sport120120
*L200135-
NissanPixo, Cube85-
Micra, Tiida, Juke, 370 Z, Murano, X-Trail108-
Note105-
Leaf112-
Qashqai, Pathfinder113-
Patrol133-
Opel/VauxhallWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
110110
*Agila100100
*Ampera, Antara, Astra od 2010r., GT, Mokka, Zafira140140
Insignia150150
PeugeotWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
100100
*206, 307/CC, 407, 6079090
*4008, 807, Expert110110
*508120120
PorscheWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
-130
*Cayenne, Macan, Panamera-160
RenaultWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
110110
*Clio, Twingo105105
*Fluence, Grand Scenic130130
*Laguna, Latitude160160
Saab 9-3, 9-5
110110
SeatWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
120120
*Mii110-
Alhambra do 2010r.170170
Alhambra od 2010 r.140-
SkodaWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
120120
*Citigo110110
SmartWszystkie rodzaje 
110110
Ssang YongKorando, Musso130-
Kyron, Rodius140-
SubaruWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
100100
*Trezla110110
*BRZ, B9 Tribeca, WRX120120
SuzukiWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
9090
*Ignis, Swift, SX49595
*Jimny, Grand Vitara110110
ToyotaWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
110110
*Avensis od 2009 r.135135
*GT86, Hilux120120
*Land Cuiser130130
VolvoC30, S40, V40, V50, C70110110
S60, V70, S80, XC60, XC70, XC90140140
VWWszystkie rodzaje (z wyłączeniem*)
120120
*Up110-
*Tiguan, Sharan od 2010r.140140
Sharan, T4170170
*Touareg, T5, Amarok180180
*Zwróć także uwagę na ewentualne zalecenia producentów obręczy

*źródło: https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/1080706/71cfb5154e939befc74980e98145e9a3/download-torque-settings-data.pdf. Dane z roku 2015.

Niezbędne narzędzia – dokręcanie kół kluczem dynamometrycznym

Do montażu obręczy niezbędne są odpowiednie narzędzia. Wstępne dokręcenie śrub można z powodzeniem wykonać podstawowymi przyrządami, takimi jak klucz ręczny. Doskonale sprawdzi się przy tym także model pneumatyczny – znacznie przyspieszy i ułatwi cały proces.

Nie bez powodu tego typu akcesoria wykorzystuje się w warsztatach samochodowych, w których obsługa stara się jak najszybciej obsłużyć klientów, aby opanować kolejki, będące częstym zjawiskiem na początku sezonu letniego i zimowego.

Warto wiedzieć, że odpowiednią siłę dokręcania kół samochodowych zapewni nam wyłącznie klucz dynamometryczny. To właśnie on powinien być wykorzystywany do finalnego dokręcenia obręczy, o czym niestety często się zapomina.

Choć nazwa tego narzędzia może sprawiać wrażenie skomplikowanej, to jego obsługa jest niezwykle prosta. Wystarczy ustawić liczbę Nm, z jaką chcemy dokręcić śrubę. Dzięki temu zawarty w przyrządzie mechanizm poluzuje się i ustąpi po osiągnięciu żądanej mocy.

Prawidłowa technika dokręcania kół

Warto także wspomnieć, że ważny jest nie tylko odpowiedni moment dokręcenia koła, ale również prawidłowa technika. Na szczęście nie ma w niej nic trudnego.

Po nałożeniu obręczy na piastę należy włożyć śruby montażowe, a następnie stopniowo dokręcać je na skos (jest to zależne od budowy felgi samochodowej i jej parametrów – w przypadku nieparzystej liczby, np. w mocowaniach 5x100, dokręcać na przemian przeciwlegle). Dzięki temu nacisk zostanie równomiernie rozłożony, a każdy punkt mocujący będzie podobnie obciążony. Przełoży się to na idealne ułożenie felgi i płynne obroty.

Jeżeli zastanawiasz się, jak bezpiecznie zmienić koło w aucie, sprawdź nasz poradnik:

Jak zmienić koło w samochodzie?