Felgi samochodowe to elementy, które wpływają zarówno na wygląd, jak i na bezpieczeństwo we współczesnych autach. Niestety są one narażone na wiele rodzajów uszkodzeń takich jak otarcia o krawężniki, pęknięcia spowodowane wjechaniem w dziurę, czy korozja oraz utlenianie. W takich sytuacjach zawsze stajemy przed dylematem. Czy warto naprawiać felgę, czy lepiej jest kupić nową? Zająć się tym samemu, czy oddać do profesjonalnego warsztatu? Czy spawanie felgi jest bezpieczne? W tym artykule przyjrzymy się rodzajom uszkodzeń, jakie możemy spotkać, sprawdzimy, jak wygląda proces renowacji i czy jest to w ogóle opłacalne.
Uszkodzenia felg — rodzaje i przyczyny
Jeżdżąc codziennie autem, trzeba być przygotowanym na różne okoliczności. Nigdy nie wiemy, co wydarzy się na drodze, czy w wyniku kolizji lub uderzenia w krawężnik uszkodzeniu nie ulegnie felga w naszym samochodzie . W dużej mierze to właśnie od konkretnego zdarzenia zależy to, w jakim stopniu zniszczy się obręcz i jakiego rodzaju będzie to defekt.
Otarcie felgi o krawężnik
Otarcie felgi to prawdopodobnie najpopularniejszy rodzaj uszkodzenia, jaki możemy spotkać. Powstaje najczęściej podczas parkowania wymagającego wjechania przynajmniej jedną stroną auta na chodnik. Jeśli zrobimy to nieumiejętnie lub ze zbyt dużą prędkością może dojść do kontaktu krawędzi felgi z betonowym krawężnikiem. W ten sposób powstają otarcia, które wyglądają, jakby ktoś przejechał po feldze pilnikiem.
Szczególnie musimy uważać, jeśli nie posiadamy opony z rantem ochronnym lub mamy tzw. naciąg. W takiej sytuacji fragment styku felgi z oponą jest bardziej narażony. Lekkie zarysowania nie są niebezpieczne, ale posiadają negatywny wpływ na ogólny wygląd samochodu i często wiążą się z koniecznością naprawy ubytków felg aluminiowych. Głębsze otarcia mogą już spowodować poważniejsze konsekwencje.
Krzywa felga — objawy
Tego typu uszkodzenie ma już znaczenie w kwestii naszego bezpieczeństwa. Tak zwane bicie felgi odczujemy przede wszystkim poprzez intensywne drgania kierownicy.
Istnieją dwa rodzaje skrzywienia. Pierwszy z nich to wgnieciony rant felgi aluminiowej lub stalowej. Może do tego doprowadzić m.in. mocne uderzenie w krawężnik lub wjechanie w dziurę. Skrzywiona felga powoduje wibracje zawieszenia przenoszące się przez koło na cały pojazd. Do częstych objawów należy również rozszczelnienie opony, które doprowadza do ubytku powietrza w miejscu zgięcia rantu. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia jej struktury o ostrą krawędź felgi lub poprzez uderzenie w samą przeszkodę. Poza drganiami, w przypadku samochodów wyposażonych w system kontroli ciśnienia w oponie, otrzymamy także komunikat o spadku ciśnienia.
Drugi rodzaj uszkodzenia to tak zwane „bicie” felgi. Jeśli koło w momencie obrotu odchyla się w górę lub dół (bicia radialne) lub na boki (bicia poprzeczne), wydając przy tym charakterystyczny pusty dźwięk, jest to sygnał alarmowy dla kierowcy.
Nieregularne zachowanie koła może doprowadzić nie tylko do drgań oraz uszkodzenia struktury opony. Odczuwalne będą także zmiany w zachowaniu pojazdu takie jak ściąganie na uszkodzoną stronę, przycieranie koła o nadkole lub hamowanie z różną intensywnością.
Jednym z możliwych objawów krzywej felgi tylnego koła jest charakterystyczne bujanie się auta podczas powolnego toczenia się, na przykład w korku. Jesteśmy wtedy w stanie zaobserwować, patrząc we wsteczne lusterko, że tył auta kołysze się w lewo i w prawo.
Przy mocnym, odczuwalnym odkształceniu konieczna jest naprawa lub wymiana felgi. Dłuższe korzystanie z zakrzywionej obręczy skutkować może szybszym zużyciem łożysk piasty oraz zawieszenia. Dodatkowo odbije się to na żywotności opony oraz komforcie jazdy (generowane będą drgania na karoserii oraz układzie kierowniczym).
Pęknięta felga
Pęknięcie felgi to dużo poważniejszy problem. Bez względu na to, z jakiego materiału posiadamy obręcze — stalowe czy aluminiowe — tego typu uszkodzenie to duże zagrożenie dla bezpieczeństwa. Powody oraz jego objawy są podobne jak przy skrzywieniu. Niestety często trudniej je wykryć, ponieważ potrafią być ukryte pod oponą lub są na tyle małe, że nie widać ich na pierwszy rzut oka.
Naprawa pęknięcia bywa problematyczna, ponieważ wymaga ona już spawania felgi, co może wpłynąć na wytrzymałość materiału. Tym samym, próby przywrócenia obręczy sprawności powinny być ostatecznością i zdecydowanie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zakup nowego modelu.
Utlenienie felgi oraz korozja
Zarówno felgi stalowe, jak i aluminiowe są podatne na działanie czynników atmosferycznych, oraz zanieczyszczenia. Zwłaszcza w Polsce, gdzie w okresie opadów śniegu jest sypana sól, a same obręcze są wystawione na ekstremalne warunki, warto o tym pamiętać, szczególnie przy wyborze felg na zimę.
W przypadku aluminium mamy do czynienia z utlenianiem, co objawia się jasnymi plamami oraz bąblami pod lakierem. Powodem jest tworzenie się tlenków na powierzchni felgi w miejscu, gdzie powłoka przestała spełniać swoje zadanie. Metal wchodzi w reakcję z wilgocią, solą i brudem stopniowo niszcząc jego strukturę.
Z drugiej strony mamy felgi stalowe, a ich największy problem to korozja, na którą niezabezpieczona stal jest bardzo podatna. Biorąc pod uwagę dość często występujące w okresie zimowym opady deszczu oraz śniegu, wszelkie naruszenia lakieru lub pozostawienie nieumytej obręczy na dłuższy czas będzie skutkowało pojawieniem się rdzawego nalotu.
Początkowo uszkodzenia te mają znaczenie tylko wizualne, jednak utlenianie się felg aluminiowych oraz korozja obręczy stalowych będą mieć coraz większy wpływ na trwałość kół.
Naprawa felg — metody ratowania uszkodzonych kół
Mając już zdiagnozowany problem, warto poznać sposoby pozbywania się poszczególnych wad. Poza tym sprawdzimy, jaki mają one wpływ na materiał oraz czy jesteśmy w stanie niektóre z napraw przeprowadzić we własnym zakresie.
Prostowanie felg
Przez prostowanie należy rozumieć działania mające przywrócić obręczy jej wyjściowy kształt – tak by móc z niej bezpiecznie korzystać. Wykorzystywane są do tego maszyny, które dzięki elastyczności stopów, z których wykonane są felgi, niwelują odkształcenia.
Metody prostowania alufelg różnią się od tych wykorzystywanych przy stalówkach. Nie zawsze jednak są one idealne i zgięta felga może się nie nadawać do dalszej eksploatacji. To czy dana obręcz kwalifikuje się do naprawy, powinien określić specjalista, jednak najbezpieczniej będzie po prostu wymienić ją na nową.
Prostowanie felg stalowych
Szacuje się, że zdecydowana większość przypadków wszystkich napraw obręczy stalowych dotyczy modeli z rantem wygiętym od najeżdżania na dziury. Jak wyprostować felgę stalową? Zazwyczaj wykonuje się to bez szczególnego rozgrzewania, przy pomocy specjalnych maszyn.
W przypadku większych uszkodzeń regeneracja felg stalowych często jest niemożliwa lub zbyt droga, w porównaniu do nowego egzemplarza. Po tego typu serwisie obręcz nierzadko wymaga lakierowania, co generuje kolejne koszty. Dlatego często tańszym rozwiązaniem jest po prostu zakup innej felgi.
Prostowanie felg aluminiowych
Prostowanie alufelg wygląda inaczej niż w przypadku stalówek. Żeby obręcz nie pękła, trzeba ją podgrzewać. Dodatkowo aluminium jest mniej plastyczne, co wymaga o wiele większej precyzji oraz uwagi. Im lepszy stop, tym łatwiej taką felgę naprawić. Wiele zakładów nie podejmuje się napraw alufelg, które pochodzą od nieznanego lub niepewnego producenta. Niskiej jakości materiał nie daje gwarancji bezpiecznego użytkowania po dokonaniu naprawy.
Spawanie felg
Czy spawanie felgi jest bezpieczne? Jak zwykle odpowiedź przy tak ogólnych pytaniach brzmi „to zależy”. To, czy dana obręcz nadaje się do tego typu renowacji, wymaga konsultacji ze specjalistą, który to oceni.
Z całą pewnością nie należy podejmować próby naprawy, jeśli uszkodzeniu uległy ramiona lub szprychy. Gdy pęknięcie jest niewielkie, a sam proces nie wpłynie negatywnie na jej strukturę, to można przystąpić do pracy.
Jednak podobnie jak przy konsultacji, takie zadanie trzeba bezwzględnie powierzyć osobie z doświadczeniem w tej dziedzinie. Spawanie alufelg w szczególności wymaga wiedzy o materiałach oraz odpowiedniego zaplecza warsztatowego.
Pamiętaj, aby w swój budżet wliczyć koszt malowania felg aluminiowych.
Czy wiesz, że...
w Niemczech wprowadzono przepis, który mówi, że spawana felga nie nadaje się do dalszego użytku na drogach publicznych. Według tamtejszego rządu ingerencja w strukturę materiału powoduje zmianę jej parametrów, a co za tym idzie utratę homologacji.
Ogromne znaczenie przy tego typu renowacji ma jakość posiadanych obręczy. Jeśli mamy drogie modele znanego producenta, bez względu na to, czy są to alufelgi, czy stalówki, surowiec, z którego są wykonane, będzie zdecydowanie lepszej jakości. Ma to wpływ zarówno na wytrzymałość, jak i łatwość obróbki w przypadku napraw.
Renowacja felgi poprzez malowanie i polerowanie
Tego typu zabiegi przeprowadzamy najczęściej, kiedy na powierzchni felgi pojawia się korozja lub materiał się utlenia. Warto się tym zająć jeszcze zanim będą one w zaawansowanym stadium. Ułatwi to pracę oraz zapobiegnie nadmiernemu zniszczeniu obręczy.
Proces zaczyna się od usunięcia starej powłoki lakierniczej. Następny krok stanowi szlifowanie miejsc uszkodzonych aż do usunięcia korozji. W przypadku aluminium stosuje się odpowiednio dobrane preparaty do polerowania, ponieważ materiał ten jest delikatniejszy od stali. W razie konieczności większe ubytki są uzupełniane specjalnymi wypełniaczami. Na koniec powierzchnie są zabezpieczane lakierem. Jedną z trwałych metod ochrony jest malowanie proszkowe.
Czy naprawę felg można przeprowadzić samemu?
Kiedy już zauważymy, że nasze felgi wymagają odnowienia, musimy podjąć decyzję, czy powierzymy to zadanie firmie, która wykona je za nas, czy postanowimy uporać się tym sami.
Jeśli czujemy się na siłach oraz posiadamy pewien zakres umiejętności, możemy zająć się usunięciem powłoki lakierniczej oraz szlifowaniem i polerowaniem. Na rynku dostępne są zestawy naprawcze do felg aluminiowych, które pozwalają również samodzielnie pozbyć się niewielkich ubytków. Pamiętajmy jednak, że tego typu środki stosujemy tylko do drobnych uszkodzeń, a efekt końcowy raczej nie będzie tak satysfakcjonujący, jak przy profesjonalnej renowacji.
Wszelkie poważniejsze prace, takie jak prostowanie alufelgi czy spawanie, należy bezwzględnie powierzyć zakładowi, który posiada odpowiedni sprzęt oraz doświadczenie w tego typu naprawach. Ich odpowiednie przeprowadzenie będzie miało wpływ nie tylko na wygląd, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu.
Ile kosztuje naprawa felgi? Czy warto to robić?
Na opłacalność takiego procesu ma wpływ wiele czynników. Warto pamiętać, że często oprócz samego kosztu pozbycia się uszkodzeń konieczne jest również ponowne malowanie.
Za tego typu usługę, w zależności od miasta oraz zakresu prac, będziemy zmuszeni wyłożyć od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.
Przy najpopularniejszym rodzaju naprawy, czyli prostowaniu felg, cena zaczyna się od około 100 zł za model 15 cali z aluminium. Jeśli więc posiadamy tanie felgi, występuje duże prawdopodobieństwo, że całość kwoty, którą przyjdzie nam przeznaczyć, przewyższy koszt zakupu nowej.
Sytuacja zmienia się, jeśli nasze obręcze są:
- drogie,
- zabytkowe,
- unikatowe.
W takim wypadku podjęcie decyzji o naprawie może nie tylko się opłacać, ale także okaże się jedynym sposobem na dalszą eksploatację danego modelu. W każdej innej sytuacji musimy dokładnie sobie przeliczyć, czy nie lepszym wyborem będzie zakup nowego egzemplarza. W każdym przypadku stanowi to najbezpieczniejszy wybór.
Uszkodzone felgi - wymieniać czy naprawiać?
Podsumowując, kiedy już stajemy przed dylematem, czy kupić nową, czy ratować starą obręcz musimy wziąć pod uwagę przede wszystkim dwa czynniki.
Po pierwsze, czy uszkodzenie na pewno nadaje się do naprawy. Bezpieczeństwo jest najważniejsze i nigdy nie powinniśmy ryzykować nawet z najrzadszą lub najpiękniejszą felgą, jeśli specjalista odradza nam jej renowację.
Kwestia numer dwa to opłacalność takiego zabiegu. Może się okazać, że koszt ratowania obręczy będzie większy niż jej wymiana. Szczególnie jeśli przyjdzie nam jeszcze zainwestować w ponowne malowanie. W tej sytuacji lepszą opcją będzie zakup nowego egzemplarza. Nie musimy się też wtedy martwić o to, czy zakład, w którym dokonaliśmy napraw, nie popełnił żadnego błędu, ponieważ otrzymujemy fabrycznie nową obręcz.
A jeśli zdecydujesz się na wymianę całego kompletu i nie wiesz, czy wybrany model będzie pasował do twojego samochodu, skorzystaj z naszego konfiguratora felg.