W jakich warunkach grozi Ci pęknięcie opony? Co zrobić, aby tego uniknąć? Dla własnego bezpieczeństwa sprawdź, jak właściwie użytkować ogumienie oraz jak reagować przy nagłej awarii. W telegraficznym skrócie przedstawiamy najważniejsze informacje na temat pękających opon.
Pęknięta opona – przyczyny
Powodów takiego uszkodzenia może być wiele. Ze wszystkich potencjalnych przyczyn wyróżniliśmy te najpopularniejsze:
rozciągnięcia podczas jazdy, którego prawdopodobieństwo wzrasta, gdy opona ma niewłaściwe ciśnienie lub obciążenie,
kwaśne deszcze,
wpływ pyłu powstałego podczas hamowania (opiłki z tarcz hamulcowych),
substancje chemiczne wchodzące w reakcję gumą,
nadmiernie długa ekspozycja na światło słoneczne,
częste zmiany temperatury i pogody.
Pęknięta opona a bezpieczeństwo
Występowanie niewielkich bruzd nie oznacza od razu konieczności wymiany ogumienia. Małe pęknięcia mogą mieć charakter powierzchowny i nie są groźne. Jeśli jednak dojdzie do tego, że przekroczą one zewnętrzną powierzchnie gumy, wedrą się głębiej, wtedy opona może stać się bezużyteczna.
Kwestię oceny możliwości reperacji konkretnego egzemplarza najlepiej zostawić wulkanizatorowi. Czasami nawet perfekcyjnie przeprowadzone łatanie opony może nie przywrócić mu pożądanej gwarancji bezpieczeństwa. W niektórych przypadkach tylko specjalista o ugruntowanej wiedzy i doświadczeniu może ocenić, czy naprawianie opon jest jeszcze możliwe.
Naprawa opony uszkodzonej z boku
Boczna część opony jest bardzo podatna na zniszczenia. Nie ma tam bieżnika, który chroni gumę przed ścieraniem i przetarciami. Dlatego w przypadku, kiedy dojdzie do uszkodzenia tej strefy ogumienia, może ono wystrzelić podczas jazdy. Spowodowane jest to nagłą różnicą ciśnień. Konsekwencje takiej awarii bywają naprawdę groźne, szczególnie podczas jazdy z dużą prędkością, np. na autostradzie.
Wiele osób zastanawia się, czy można dalej używać opony, na której bocznej części pojawiło się uszkodzenie. Jeżeli to tylko lekkie przetarcie, nie powinno ono stanowić problemu, jednak jakiekolwiek głębsze zniszczenia, rozcięcia, pręgi czy wybrzuszenia oznaczają, że trzeba zainwestować w nowy model. Dlaczego od razu mamy kupować inną? Powód jest bardzo prosty – bocznych części opony z reguły się nie reperuje, ponieważ konstrukcja na to nie pozwala.
Przy niewielkich szkodach, w niektórych zakładach wulkanizacyjnych możliwa jest co prawda tzw. naprawa boku opony na gorąco. W skrócie polega ona na oczyszczeniu zniszczonego miejsca, zastosowaniu w nim odpowiedniego wypełnienia, a następnie ogrzaniu go przy pomocy dedykowanego urządzenia i wklejenie wzmocnionej łatki. Proces ten zajmuje jednak sporo czasu, wymaga dedykowanych przyrządów i jest kosztowny. Z tego względu często bywa po prostu nieopłacalny. Dodatkowe utrudnienie stanowi fakt, że na tego typu zabiegi decyduje się raczej niewiele serwisów.
Naprawa rozciętej opony z boku nie jest możliwa, szczególnie kiedy widoczne są już elementy wewnętrznego zbrojenia. Najbezpieczniejszym wyjściem będzie wówczas zmiana na nowy model. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami, jednak bezpieczeństwo nie ma swojej ceny.
Co zwiększa ryzyko pojawienia się pęknięć na oponie?
Najważniejszymi czynnikami podwyższającymi ryzyko występowania pęknięć są:
długotrwałe parkowanie poza garażem,
otarcia ścianek bocznych wywołane np. tarciem o krawężnik,
nadmierne stosowanie środków czyszczących i konserwujących do opon,
długie okresy postoju,
małe przebiegi.
Pęknięta opona a gwarancja
Gwarancja obowiązuje pod warunkiem, że badanie wewnętrzne opony nie wykaże, że była ona użytkowana niezgodnie z powszechnie uznanymi zasadami eksploatacji: dotyczy to przede wszystkim właściwego ciśnienia, przechowywania, a także kilku innych aspektów.
Zapobieganie pękaniu opon
Aby ustrzec się niepożądanych pęknięć, należy przede wszystkim zadbać o sprawy elementarne, czyli:
regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach,
nie jeździć przeładowanym pojazdem.
Do czego mogą prowadzić pęknięcia?
Wszystkie możliwe skutki są trudne do przewidzenia, ale te najczęściej występujące to:
przedostanie się wody do wnętrza ogumienia, co powoduje korozję opasań stalowych. W konsekwencji opona będzie wymagała utylizacji,
odklejenie się bieżnika,
wystrzał opony – w ekstremalnych przypadkach mikropęknięcia mogą doprowadzić do niebezpiecznej eksplozji ogumienia.