Niemal każdy kierowca wie, jak istotne dla komfortu jazdy są odpowiednio napompowane koła. Dzięki temu zachowujemy również wszystkie właściwości jedne ogumienia, a także wydłużamy żywotność kompletu ogumienia. Jaki jednak wpływ ma długotrwała jazda z za dużym ciśnieniem w oponach? 



Czym grozi jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem w oponach?


Czym objawia się za duże ciśnienie w oponach?

Dobrym nawykiem każdego kierowcy powinno być regularne sprawdzanie poziomu napompowania kół. Szczególnie w okresie zimowym, kiedy przez dłuższy czas utrzymują się niskie temperatury, częsta kontrola ciśnienia w oponach jest niezwykle istotna. Problem jazdy z wartościami innym niż zalecane przez producenta zazwyczaj dotyczy sytuacji, kiedy w kołach znajduje się za mało powietrza. Jest to bowiem naturalnym zjawiskiem związanym z eksploatacją samochodu. Czasem może się zdarzyć jednak, że kierowca nawet nieświadomie ustawi na kompresorze zbyt wysoką wartość, a to przełoży się na za duże ciśnienie w oponach. Objawy tego zjawiska są zazwyczaj bardzo szybko zauważalne.

Zbyt mocno napompowane koła znacznie pogarszają komfort jazdy. W takiej sytuacji guma staje się bardziej naprężona i traci swoją elastyczność. Nierówności są dużo gorzej tłumione, a ogumienie nie oferuje wszystkich swoich właściwości jezdnych. Auto jest bardziej sztywne, a komfort podróżny niższy. Zauważalne będzie również większe odczuwanie wstrząsów podczas przejazdu po nierównym terenie. W skrajnych przypadkach niektóre elementy wyposażenia wnętrza mogą zacząć trzeszczeć lub nawet się poluzować.

Kolejnym sygnałem, który może świadczyć o za dużej ilości powietrza w oponach, jest zwiększone spalanie. Nieprawidłowy kontakt ogumienia z nawierzchnią podnosi opory toczenia, co wpływa na zwiększony pobór paliwa.

Przyczyny za dużego ciśnienia w oponach

Do najczęstszych przyczyn za mocno napompowanych kół w samochodzie jest ustawienie złych wartości na kompresorze. Część kierowców preferuje jazdę na mocniej napompowanych kołach, jednak taka praktyka zdecydowanie nie jest zalecana.

Poziom ciśnienia powinien być również wyrównany po dłuższej jeździe ze zwiększonym obciążeniem, np. po wakacyjnym wyjeździe. W pełni naładowane auto wymaga bowiem nieco mocniejszego uzupełnienia powietrza.

Skutki zbyt wysokiego ciśnienia w oponach

Chwilowe utrzymywanie się za dużego ciśnienia w oponach nie powinno negatywnie wpłynąć na stan ogumienia. Jednak długotrwała jazda ze zbyt mocno napompowanymi kołami może już nieść ze sobą spore konsekwencje. Do najczęstszych skutków zbyt dużej ilości barów w kołach należą:

Gorsza przyczepność

Za duże ciśnienie w oponach powoduje, że powierzchnia styku bieżnika z nawierzchnią jest mniejsza. Ma to wpływ na pogorszenie się przyczepności, a także zmniejszenie stabilności pojazdu. Prowadzenie samochodu może być utrudnione, szczególnie w gorszych warunkach pogodowych.

Nierównomierne ścieranie się warstw bieżnika

Nieprawidłowe przyleganie opony do podłoża negatywnie wpływa na stan bieżnika. Klocki ścierają się nierównomiernie, a żywotność ogumienia znacznie się skraca. W przypadku za dużego ciśnienia w oponach najszybciej wyciera się jej środkowa część. Takie zniekształcenie profilu jest jednoznaczne z utratą niektórych właściwości jezdnych, jak też zwiększa się ryzyko uszkodzenia opony związane z jej nieprawidłową eksploatacją.

Ryzyko uszkodzeń podwozia

Zwiększone wstrząsy powodowane niedostatecznym tłumieniem nierówności na drodze przyspieszają zużywanie się elementów zawieszenia. Za dużo powietrza w oponach ostatecznie może doprowadzić do poważnej awarii układu kierowniczego lub elementów podwozia, a co za tym idzie – wiąże się z koniecznością dokonania kosztownych napraw.