Miłośnicy motoryzacji bardzo często zastanawiają się nad tym, w jaki sposób podkreślić wygląd swojego auta. Jednym z najpopularniejszych sposobów jest wymiana felg stalowych na aluminiowe. Kolejnym krokiem, nad którym zastanawia się lwia część kierowców, bywa zastąpienie standardowego ogumienia oponami niskoprofilowymi. Rozwiązanie to ma niemal tyle samo wad, co zalet. O czym należy wiedzieć przed podjęciem ostatecznej decyzji?
Stojąc przed zakupem ogumienia, bierzemy pod uwagę kolejno średnicę felgi, szerokość oraz wysokość profilu, czyli na przykład: R16 205/55. Ostatni parametr oznacza właśnie profil, czyli wymiar ściany bocznej, której wartość wyrażona jest w procentach.
Wszystkie atrybuty składające się na rozmiar są ze sobą powiązane, co oznacza, że chcąc zmienić dla danego auta jeden z parametrów, musimy dostosować również pozostałe. Wynika to z konieczności zachowania całkowitej średnicy koła (wysokości koła), przewidzianej przez producenta samochodu.
Jak obliczyć profil opony?
Wysokość profilu, inaczej określana jako seria, to stosunek pomiędzy wysokością i szerokością przekroju opony. Profil opony nie jest wartością bezwzględną, ale wiąże ze sobą szerokość i wysokość.
Przykład: W rozmiarze 205/55 R16 liczba 55 to inaczej 55% z 205.
Zgodnie ze wzorem wysokość boku opony w rozmiarze 205/55 R16 będzie mniejsza niż w przypadku 225/55 R16. W drugim przykładzie automatycznie wyższa będzie też średnica całkowita (całkowita wysokość opony).
Niskoprofilowe opony – czyli jakie?
Opony z niskim profilem to modele, w których wysokość ściany bocznej jest wartością stosunkowo małą względem szerokości. Najczęściej to wielkość równa bądź mniejsza 50%, bez względu na to, czy myślimy o oponach niskoprofilowych 17-calowych czy oponach niskoprofilowych 18-calowych. Dla przykładu: w rozmiarze 205/40 R17 profil stanowi 40%, a w 215/35 R18 - 35%.
Warto podkreślić, że nie ma jednoznacznej definicji tego pojęcia, jednak głównym kryterium musi być bezpośredni związek wysokości i szerokości. Dla przykładu: zdecydowanie łatwiej uznać za opony o niskim profilu modele 185/55 R15, których faktyczna wysokość boku jest znacznie mniejsza niż w przypadku 205/55 R16.
Niski profil opony bywa chętnie wybierany przez fanów tuningu samochodowego, którzy korzystają przy okazji wprowadzanych zmian z możliwości zamontowania większej felgi. Ta drobna zmiana sprawia, że samochód zyskuje bardziej sportowy i dynamiczny charakter.
Z biegiem lat to pojęcie „niskoprofilowości” zmieniło swoje znaczenie. Jeszcze w latach 70-tych każdy model o profilu poniżej 80 traktowano jako mały. Standardy Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg z 2009 roku definiują jako najniższy profil opony serię 20, a dokładnie rozmiar 375/20 R21. Okazuje się jednak, że powstają na świecie modele jeszcze mniejszych rozmiarów. Podczas północno-amerykańskich targów Sema, zaprezentowane zostały publiczności pierwsze na świecie opony serii 15:
- Nexen N3000 w rozmiarze 365/15 ZR 24
- Kumho Ecsta SPT KU31 w rozmiarze 385/15 ZR 22.
Opona z niskoprofilem – zalety
Na rynku dostępne są zarówno opony niskoprofilowe 13”, jak i opony niskoprofilowe 19”. Ogumienie tego typu wybierane jest nie tylko po to, aby odmienić wygląd auta, a zarazem zamontować większe, bardziej atrakcyjne obręcze. Okazuje się, że zmiana niesie za sobą wiele również inne korzyści.
Niski profil często wiąże się z większą szerokością opony, a to może pozytywnie wpływać na zachowanie samochodu na suchej nawierzchni — zarówno w czasie hamowania, jak i na zakrętach. Oznacza także większą sztywność, która jest szczególnie cenną cechą w przypadku dynamicznej jazdy po krętych drogach. Mniejszy profil opony zapewnia również lepszy „kontakt z samochodem”. Kierowca ma większą kontrolę nad autem oraz jest w stanie lepiej przewidzieć jego zachowanie. Zdecydowanie mniej odczuwalne są również przechyły boczne.
Do zalet związanych ze stosowaniem opon niskoprofilowych można zaliczyć poprawę wyglądu naszego pojazdu, a w połączeniu z felgą o dużej średnicy nadaje kołom bardziej sportowy charakter.
Jedną z najważniejszych zalet stosowania opon niskoprofilowych jest ich zachowanie podczas pokonywania zakrętów. Dają poczucie większej stabilności pojazdu, w porównaniu do opon o wysokim profilu.
Niestety przy stosowaniu takich opon zauważalnie zmniejsza się komfort prowadzenia. W mniejszym stopniu tłumią one hałas i drgania oraz trzeba zachować szczególną ostrożność podczas jazdy po nierównej drodze.
Paweł Skrobisz
Kierownik Działu Technicznego
Opony niskoprofilowe – wady
Ciśnienie w oponach niskoprofilowych należy na bieżąco kontrolować. Nie może być zbyt niskie, ponieważ ogumienie staje się bardziej podatne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Szczególną ostrożność należy zachować podczas najeżdżania na krawężnik. W przypadku modeli o niskim profilu chwila nieuwagi może skutkować uszkodzeniem elementów podwozia.
Wymieniając model na taki o mniejszym profilu, zwiększamy również ryzyko uszkodzenia felg aluminiowych. Chociaż dla tego typu ogumienia cechą charakterystyczną jest rant ochronny, nie uratuje nas on przed uszkodzeniem, jeśli wpadniemy w dziurę na jezdni.
Żywotność opony niskoprofilowej 18”, jak i pozostałych rozmiarów, jest ściśle zależna od stylu jazdy kierowcy i charakteru pojazdu. Ogumienie tego typu często zakładane zostaje na auta sportowe, w których producent, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta, stawia na wysoki poziom przyczepności, co odbywa się kosztem szybszego zużycia opony.
Układ jezdny i zawieszenie pojazdu muszą być właściwie zaadoptowane do większych felg i opon, które w mniejszym stopniu amortyzują nierówności. W innym tym przypadku ogumienie o niskim profilu powoduje szybsze zużycie wszystkich elementów zawieszenia.
Podejmując decyzję o wymianie ogumienia na oponę niskoprofilową lub inną o wielkości różniącej się od oryginalnej, warto sprawdzić, jakie rozmiary są rekomendowane, aby zamontować je do naszego auta. Możesz zweryfikować to między innymi w naszym kalkulatorze zamienników opon. To ważne, ponieważ wymiana wpływa znacząco na niektóre z parametrów jazdy, jak chociażby długość drogi hamowania czy odprowadzanie wody.
Pamiętaj, że jeśli wysokość koła zostanie zmieniona o 5 mm, konieczna będzie korekta ustawień świateł pojazdu.
Opony o niskim profilu – warto?
Producenci samochodów wskazują rekomendowany rozmiar opony do każdego auta. Kierowcy niekoniecznie jednak muszą decydować się na wybór dedykowanego rozwiązania, a wielkość ogumienia mogą dostosować do indywidualnych preferencji. Część właścicieli aut zmienia szerokość profilu opony ze względów estetycznych, część ma na uwadze głównie komfort jazdy. To, czy wybierzemy wysoki, czy niski profil opony to kwestia indywidualna. Ważne, aby decyzja była podjęta po przeanalizowaniu wad i zalet, a ogumienie zostało bezpiecznie dopasowane.