Nie ma wątpliwości, że bieżnik opony odgrywa niezwykle ważną rolę. Odpowiada on za stabilność i przyczepność pojazdu, co w przypadku dużych oraz ciężkich samochodów, takich jak ciężarówki, jest kluczowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo na drodze. Zwłaszcza jego głębokość ma istotne znaczenie, a tym zajęliśmy się w niniejszym artykule.
Minimalna głębokość bieżnika opony ciężarowej to kwestia, którą w szczególności powinni pilnować właściciele flot transportowych, również autobusów. Zejście poniżej pewnych wartości może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno w zakresie bezpieczeństwa, jak i zachowaniu ciągłości usług. Takie modele tracą swoje właściwości trakcyjne, co zwiększa ryzyko poślizgów, a w trudnych warunkach atmosferycznych, jak deszcz czy śnieg, może to nawet prowadzić do wypadków drogowych. Dlatego regularne kontrolowanie stanu opon i ich wymiana w razie potrzeby są bardzo ważną sprawą.
Wysokość bieżnika nowej opony ciężarowej
Poziom, na którym znajduje się bieżnik nowej opony ciężarowej, nie jest konkretną, stałą wartością. Zależy on od decyzji producenta i specyfikacji modelu. Ogólnie przyjętą normą jest zakres od 8 do 12 mm. Te liczby są uznawane za optymalne, zapewniające właściwe funkcjonowanie ogumienia w różnych warunkach drogowych. W zależności od jego typu – letnia, zimowa czy całoroczna – głębokość bieżnika w oponach ciężarowych odgrywa kluczową rolę w efektywnym pokonywaniu nawierzchni zarówno suchych, mokrych, jak i ośnieżonych czy oblodzonych.
Jaka jest wysokość bieżnika nowej opony samochodowej?
O tym przeczytasz w osobnym artykule na naszym blogu.
Minimalna głębokość bieżnika opony ciężarowej – przepisy
Użytkowanie opon (każdego typu, nie tylko ciężarowych) o skrajnie zużytym bieżniku jest bardzo niebezpieczne. W całej Europie jedną z pierwszych rzeczy sprawdzanych przy kontroli ciężarówki jest właśnie jego głębokość. Jak pokazuje poniższa tabela, w wielu krajach Starego Kontynentu za graniczną wartość prawnie przyjmuje się wartość 1,6 mm. Są jednak pewne odstępstwa.
Kraje | Minimalna głębokość bieżnika w ciężarówce |
---|---|
Francja, Dania, Portugalia, Wielka Brytania | 1,0 mm |
Polska, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Finlandia, Estonia, Niemcy, Irlandia, Włochy, Łotwa, Holandia, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Szwajcaria, Turcja | 1,6 mm |
Austria, Grecja, Serbia | 2,0 mm |
Głębokość bieżnika opon ciężarowych można precyzyjnie zmierzyć za pomocą suwmiarki lub specjalistycznego miernika. Pomiar powinien być przeprowadzany w głównych rowkach ogumienia, gdzie często znajdują się wskaźniki zużycia TWI (małe klocki o głębokości 1,6 mm), co ułatwia ocenę, czy nie przekroczono dopuszczalnego poziomu. Warto pamiętać, że zużyte opony stanowią nie tylko poważne zagrożenie, ale ich użytkowanie może prowadzić do odebrania dowodu rejestracyjnego oraz nałożenia mandatu!
Dowiedz się więcej o minimalnej głębokości bieżnika opony samochodowej.
Zalecana głębokość bieżnika w oponach ciężarowych i w autobusach
Odpowiednia głębokość bieżnika oraz układ rowków wpływają na zdolność pojazdu do pokonywania różnych nawierzchni, a także na jego stabilność w trudnych warunkach atmosferycznych. Niedostateczny stan ogumienia może prowadzić do wydłużenia drogi hamowania i zwiększonego ryzyka utraty kontroli nad pojazdem. Szczególnie zimą, gdy warunki na drogach bywają ekstremalne, odpowiednia wysokość bieżnika odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu właściwej przyczepności.
W przypadku autobusów, które często przewożą liczną grupę pasażerów, odpowiednie opony oraz stan bieżnika są jeszcze bardziej istotne. To duże, ciężkie pojazdy, które wymagają lepszej wydolności hamowania i stabilności, a zatem odpowiednie ogumienie jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżujących, ale także dla bezpieczeństwa na drogach.
Kraje | Optymalna głębokość bieżnika w ciężarówce i autobusie |
---|---|
Polska, Belgia, Dania, Francja, Holandia, Irlandia, Portugalia, Szwajcaria, Wielka Brytania, Włochy | Nie ma ogólnych regulacji dotyczących opon zimowych |
Estonia, Słowacja, Słowenia | Co najmniej 3 mm |
Bułgaria, Łotwa, Serbia | Co najmniej 4 mm |
Norwegia, Szwecja | Co najmniej 5 mm |
Czechy | Co najmniej 6 mm |
Austria | Opony diagonalne co najmniej 6 mm, opony radialne – 5 mm |
Finlandia | Na osi napędowej min. 5 mm, a na wszystkich pozostałych osiach min. 3 mm |
Turcja | Co najmniej 4 mm dla ciężarówek, ciągników, cystern i autobusów, oraz 1,6 mm dla lekkich ciężarówek |
Brak jakichkolwiek regulacji w polskim prawie odnoszących się do opon zimowych nie powinien oznaczać lekceważenia istoty wysokości bieżnika opony ciężarowej. Za rekomendowaną wartość przyjmuje się co najmniej 4 mm, aby zapewnić optymalną przyczepność i bezpieczeństwo, zwłaszcza na zaśnieżonych czy oblodzonych trasach. Jak pisaliśmy wcześniej – nie powinna ona przekraczać 1,6 mm. Z kolei minimalna wysokość bieżnika w autobusie jeżdżącym z prędkością do 100 km/h będzie wynosiła 3 mm. Zejście poniżej tej głębokości grozi pogorszeniem właściwości trakcyjnych.