Według norm prawnych minimalna, dopuszczalna głębokość bieżnika opony wynosi 1,6 mm. Poniżej tej wartości ogumienie uznaje się za wyeksploatowane i należy je wymienić, dlatego jeżeli kierowca chce bezpiecznie podróżować swoim autem, powinien w szczególności interesować się tym parametrem. Czy producenci, tworząc nowe modele również, muszą stosować się do pewnych standardów i zwracać uwagę na wysokość bieżnika nowej opony? Ile powinna wynosić?
Bieżnik to bardzo ważna część opony wpływająca na przyczepność pojazdu do drogi. Nic więc dziwnego, że nad jego projektem producenci ogumienia pracują bardzo skrupulatnie, opracowując go tak, by zagwarantować jak najlepsze przyleganie do powierzchni, co ma gwarantować kierującemu i podróżującym bezpieczeństwo podczas jazdy.
Dowiedz się więcej o minimalnej głębokości bieżnika.
Od czego zależy głębokość bieżnika nowej opony?
Bieżnik nowej opony jest bardzo wyraźny i przede wszystkim głęboki. Widać w nim dokładnie każdy rowek, poszczególne bloki, lamele oraz barki. Jego wysokość wynosi kilka milimetrów i jest dostosowywana do określonych wymagań, a także zastosowań. Z tego względu nieco inna będzie wynosiła w ogumieniu przeznaczonym na sezon letni, zimowy czy cały rok. Wynika to z faktu różnorodnych warunków użytkowania, stąd odmienne konstrukcje, ale też głębokości bieżnika. W nowej oponie dedykowanej do użytku w ciepłych miesiącach będzie nieco niższa niż w wersjach na śnieg i gołoledź. Wartości mogą też różnić się w zależności od indywidualnych ustaleń producenta i poszczególnych modeli. Znaczenie ma także profil i szerokość ogumienia.
Ile wynosi wysokość bieżnika nowej opony zimowej?
Jazda autem zimą nie należy do najłatwiejszych, a panujące o tej porze roku warunki na drodze nie ułatwiają wcale tego zadania. Zarówno świeżo padający śnieg, jak i ten ubity, pokrywający nawierzchnię czy oblodzenia są dla kierujących nie lada wyzwaniem, dlatego duże znaczenie odgrywa ogumienie, które może znacząco poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Bieżnik nowej opony zimowej ma głębokie rowki i liczne lamele śnieżne, dzięki którym „wgryza się” w śnieg, a także skutecznie odprowadza go oraz wodę na zewnątrz. Te możliwości wpływają na przyczepność ogumienia, stabilność pojazdu i krótką drogę hamowania. Producenci takich modeli zwracają uwagę, by głębokość bieżnika nowej opony zimowej była możliwie jak największa. Zwykle trzymają się blisko wartości 8 mm, a wersje przeznaczone na naprawdę trudne warunki mogą mieć nawet 10 mm bieżnik.
Wysokość bieżnika nowej opony letniej
W konstrukcji wersji przeznaczonych do jazdy w ciepłych miesiącach w roku nie ma dodatkowych nacięć i lameli śnieżnych. Żebra są długie, a rowki łagodnie wyprofilowane. Nacisk kładziony jest głównie na efektywnie odprowadzanie wody, pochodzącej z opadów deszczu. Aby opona zachowywała przyczepność, a kierowca nie doświadczył aquaplaningu, stosuje się przemyślany układ kanałów, którymi odbywa się jej transport na bok.
Z uwagi na te założenia głębokość bieżnika nowej opony letniej nie musi być tak samo duża jak w modelach zimowych. Szacunkowo mówi się o wysokości 7,5-8 mm tej zewnętrznej części ogumienia i w nielicznych przypadkach wynosi ona mniej lub więcej.
Ile milimetrów ma wysokość bieżnika nowej opony wielosezonowej?
W autach, oprócz ogumienia letniego i zimowego może znajdować się także wielosezonowe, które łączy właściwości obu tych wersji. Zostało ono tak zaprojektowane, aby gwarantować odpowiednią przyczepność zarówno na suchych, jak i mokrych nawierzchniach, a także w umiarkowanych warunkach zimowych oraz letnich. W zastosowanej konstrukcji często stosuje się szerokie i głębokie rowki, które odprowadzają wodę, a także mniejsze nacięcia poprawiające przyczepność na śliskiej nawierzchni.
Przechodząc do postawionego pytania, ile wynosi wysokość bieżnika nowej opony wielosezonowej, odpowiedź może nieco zaskakiwać. Specyficzny dla tej wersji ogumienia układ „w jodełkę” sprawia, że ta część nie jest wcale wysoka. Statystycznie może ona wynosić od 6,5 mm do niewielu ponad 8,5 mm w zależności od modelu i producenta.