W przypadku ciężkich samochodów transportowych dobór odpowiedniego ogumienia ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. Do przeanalizowania jest jednak sporo czynników, a każdy z nich wpływa na inne parametry pojazdu. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak wybrać odpowiednie opony do samochodu ciężarowego oraz na co warto zwrócić uwagę.

Wybór odpowiednich opon do samochodu ciężarowego zwiększa bezpieczeństwo na drodze.

Wybór odpowiednich opon do samochodu ciężarowego zwiększa bezpieczeństwo na drodze.

Opony ciężarowe – kiedy trzeba zastanowić się nad ich wymianą?

Ogumienie, podobnie jak inne wyroby eksploatacyjne, z biegiem czasu ulega zużyciu. Wraz ze spadkiem wytrzymałości, traci ono również część swoich właściwości. Stanowi to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy.

Jednak czas to niejedyny czynnik wpływający na stan opon. W przypadku modeli ciężarowych warto zastanowić się nad ich wymianą, gdy:

  • opony już nie nadają się do dalszego użytkowania,

Jeśli opony w samochodzie ciężarowym uległy uszkodzeniu uniemożliwiającemu ich pełną naprawę, należy bezwzględnie wymienić je na nowe. Warto zwrócić uwagę na wszelkie pęknięcia, przetarcia lub nierówności występujące na ich powierzchni. Do wymiany kwalifikuje się także ogumienie mocno zużyte (minimalna wysokość bieżnika opony ciężarowej to 1,6 mm) lub użytkowane dłużej niż 10 lat.

Wysokość bieżnika nowej opony ciężarowej wynosi zazwyczaj między 8-12 mm, a wymianę ogumienia zaleca się po 5-6 latach (w przypadku modeli sezonowych).

  • nabyłeś nowy pojazd i nie jesteś pewny stanu jego opon,

Warto zastanowić się nad wymianą także wtedy, gdy kupujesz używany samochód ciężarowy i nie wiesz, jaka jest przeszłość opon lub kiedy ich stan budzi jakiekolwiek wątpliwości. Inny właściciel pojazdu zawsze oznacza odmienne wyzwania stawiane przed samochodem. Zmiany pokonywanych dystansów, miejsca użytkowania czy rodzaju przewożonych towarów również mają wpływ na ogólny stan opon.

  • zdecydowałeś się unowocześnić wyposażenie swojego pojazdu.

Nie zawsze zmiana opon musi być podyktowana ich złym stanem. Kierowcy często decydują się na wymianę szukając poprawy ogólnych przebiegów, wytrzymałości, sterowności, czy po prostu estetyki opon. Dynamicznie rozwijająca się branża motoryzacyjna sprawia, że z każdym rokiem pojawiają się nowe rozwiązania technologiczne, które mogą pozytywnie wpłynąć na osiągi naszego samochodu ciężarowego.

Jak dobrać opony ciężarowe?

Podejmując decyzję o zakupie nowych opon ciężarowych zacznij od ustalenia parametrów technicznych. Weź pod uwagę: dopasowanie opony do danego typu pojazdu, jej rozmiar, indeks nośności oraz indeks prędkości.

Ważne jest również przeznaczenie ogumienia na poszczególną oś pojazdu. Wróżniamy opony na:

  • oś kierowaną (prowadzącą), często oznaczaną symbolem F lub S.

  • oś napędową (sterującą oraz pędną), opisaną jako D.

  • oś wleczoną (opony naczepowe), z symbolem T.

  • oś uniwersalną (opony będące kompromisem między wszystkimi osiami), oznaczoną jako Z.

Oznaczenia nie są jednak regulowane przepisami i każdy producent ma prawo stosować własny system. Dlatego należy uważnie czytać opisy produktów, a w przypadku wątpliwości skontaktować się ze specjalistą.

Kupując opony zwróć baczną uwagę na indeksy nośności oraz prędkości.

Kupując opony zwróć baczną uwagę na indeksy nośności oraz prędkości.

 Oznaczenia opon ciężarowych - jak odczytać rozmiar?

Techniczne parametry ogumienia wpływają na prawidłowe funkcjonowanie pojazdu. Podstawowym elementem, który powinniśmy określić w trakcie doboru opon, jest ich rozmiar. Zapisywany jest on w formie kodu składającego się z cyfr i znaków.

Przykładowo, oznaczenia opon ciężarowych 205/75 R17.5 124/122 M odczytamy w taki sposób:

  • Pierwsza wartość określa szerokość opony, w tym przypadku będzie to 205 mm.

  • Druga wartość to tzw. profil opony, czyli stosunek procentowy jej wysokości do szerokości. 75 będzie więc oznaczać 75% z 205 mm.

  • Oznaczenie opon ciężarowych literą „R” wskazuje na ogumienie radialne (D – diagonalne), a 17.5 to średnica felgi, na którą zamontować należy oponę.

  • 124/122 to wartości określające indeks nośności opon ciężarowych (maksymalne obciążenie ogumienia podczas poruszania się z największą dopuszczalną prędkością). W przeciwieństwie do modeli osobowych określamy tu dwie wartości. Pierwsza oznacza obciążenie dla osi pojedynczych, a druga dla bliźniaczych. Na tym przykładzie będzie to 1600 kg oraz 1500 kg.

  • „M” określa indeks prędkości, czyli maksymalną prędkość z jaką można poruszać się pojazd na oponie przy pełnym obciążeniu zdefiniowanym przez indeks nośności. W tym przypadku będzie to 130 km/h.

Zamienniki opon ciężarowych

Różnica w cenach za komplet tych samych opon, ale w różnym rozmiarze, może być naprawdę znacząca. Nic więc dziwnego, że właściciele samochodów ciężarowych rozglądają się za potencjalnymi zamiennikami. Warto jednak pamiętać, że każda wariacja rozmiaru oznacza zmianę właściwości trakcyjnych oraz poziomów oporów toczenia. Wpływa to na komfort podróży, ale także na spalanie paliwa.

Decydując się na zamienniki, należy pamiętać że całkowita średnica opony ciężarowej wraz z felgą nie powinna odbiegać od kompletu homologowanego. Niewłaściwy dobór rozmiaru może stanowić zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu lub nawet doprowadzić do jego poważnej awarii.

Nie wiesz jakie zamienniki opon ciężarowych możesz wykorzystać w swoim pojeździe?
Skorzystaj z naszego kalkulatora.

Opony ciężarowe muszą radzić sobie nawet z trudnymi warunkami.

Opony ciężarowe muszą radzić sobie nawet z trudnymi warunkami.

Przeznaczenie pojazdu a dobór opon ciężarowych 

Opony zależnie od przeznaczenia wykorzystują różne technologie, posiadają odmienne parametry techniczne oraz kompetencje drogowe. Warto więc dobrać model idealnie pasujący do pracy, jaką wykonywać będzie pojazd, wyposażony w nowe ogumienie. Producenci nie są zgodni w kwestiach klasyfikacji, jednak przyjmuje się następujący podział:

  • opony do transportu długodystansowego,

  • opony do transportu regionalnego,

  • opony do transportu zimowego,

  • opony do transportu miejskiego,

  • opony do transportu mieszanego,

  • opony do transportu terenowego.

Należy również wspomnieć, że im niższa półka cenowa, tym mniej rodzajów ogumienia jest dostępnych. W segmentach średnim oraz ekonomicznym opony najczęściej stanowią hybrydowe połączenia kilku rodzajów. Niektóre wyspecjalizowane opony spotkasz jedynie w najwyższej klasie jakościowej (premium).

Opony ciężarowe zimowe czy całoroczne?

Wybór między ogumieniem wielosezonowym a zimowym jest jeszcze trudniejszy w przypadku samochodów ciężarowych niż osobowych. W końcu w dużej mierze zależy to od pokonywanych tras oraz przydzielanych pojazdowi zadań.

Jeśli często jeździmy w klimatach, w których dominują zimowe warunki (np. tereny Europy Północnej lub Alp) warto zdecydować się na wariant sezonowy. Modele całoroczne są zdecydowanie popularniejsze w regionach o klimacie umiarkowanym (Europa Centralna, Południowa oraz Zachodnia), gdzie warunki pogodowe są łagodniejsze, a drogi regularnie oczyszczane.

Warto jednak pamiętać, że zimowe opony ciężarowe są w niektórych krajach są obowiązkowym wyposażeniem na osiach napędowych lub napędowych i kierujących.

Jeśli często pokonujesz trasy pokryte śniegiem, wybierz opony zimowe.

Jeśli często pokonujesz trasy pokryte śniegiem, wybierz opony zimowe.

Segmenty cenowe opon ciężarowych

Bardzo ważnym elementem podczas zakupu opon jest określenie budżetu. Pomaga to w wybraniu odpowiedniego segmentu cenowego. Podobnie jak w przypadku modeli do samochodów osobowych, wyróżniamy trzy podstawowe klasy opon ciężarowych:

  • Klasy wyższa (premium)

Najbardziej zaawansowane technologicznie opony ciężarowe. Charakteryzują się najlepszymi osiągami i wysoką trwałością. Dodatkowo producenci premium oferują najszerszy katalog dostępnych rodzajów ogumienia. Najbardziej znani producenci z segmentu to Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental, Pirelli.

Przykładowe modele opon ciężarowych klasy premium: Pirelli TH65, Bridgestone M729, Continental HTR2, Michelin XZY3, Dunlop SP444.

  • Klasa średnia (medium)

Nieco tańsze od opon klasy premium. To produkty, które stoją na dobrym poziomie jakościowym, korzystają z nowoczesnych technologii, ale jednocześnie są dostępne w atrakcyjnych cenach. Samochody ciężarowe najczęściej wyposażane są w opony klasy średniej od marek Uniroyal czy Firestone.

Przykładowe modele opon ciężarowych klasy średniej: Fulda REGIOFORCE, Firestone TSP3000, Firestone FS400, Falken RI 128.

  • Klasa ekonomiczna (budget)

Najtańsze opony ciężarowe. Korzystają ze starszych technologii i są nieco mniej odporne na zużycie od produktów z klas medium czy premium. Wybierane są do samochodów przeznaczonych na krótsze trasy oraz mniejsze obciążenia. Popularne marki ekonomiczne opon ciężarowych to Kormoran oraz Sava.

Przykładowe modele opon ciężarowych klasy ekonomicznej: Goodride CR960A, Goodride CM986, West Lake CR 976A, Fullrun TB755.

Opony ciężarowe bieżnikowane

Tanie opony ciężarowe z pewnością kuszą wielu kierowców – i nic w tym dziwnego. Cały komplet ogumienia wyższej klasy potrafi kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego sporą popularnością cieszą się opony umożliwiające ich ponowne bieżnikowanie, czyli pogłębianie wzoru po jego zużyciu.

Opony ciężarowe używane mają jednak kilka problemów. Zdecydowanie bardziej od produktów nowych są narażone na uszkodzenia oraz rozwarstwianie. W oponach bieżnikowanych wydłuża się również droga hamowania, co wymusza wolniejszą jazdę.

Opony bieżnikowane ciężarowe stanowią alternatywę, jeśli cenimy sobie oszczędności. Dowiedz się więcej o wadach i zaletach tego rozwiązania w naszym dedykowanym artykule.

Dobrze dobrane opony to nie tylko bezpieczeństwo, ale i lepsza ekonomia jazdy.

Dobrze dobrane opony to nie tylko bezpieczeństwo, ale i lepsza ekonomia jazdy.

Kilka wskazówek doboru opon ciężarowych

Montując opony na samochodzie ciężarowym, zawsze miej na uwadze przepisy prawa. Nie korzystaj z opon o niewłaściwym indeksie nośności i prędkości. Przestrzegaj także wytycznych producenta dotyczących opon, które można zastosować w danym pojeździe.
 

Uważaj na używane opony ciężarowe. Ich zakup zawsze jest ryzykowny, bo często nie wiadomo z jakiego źródła pochodzą i czy nie mają jakiś ukrytych wad, mogących wpłynąć na bezpieczeństwo użytkowania.

Na jednej osi zawsze montuj opony o takim samym bieżniku i o tym samym poziomie zużycia. Pamiętaj, że nawet ten sam model w parze „nowy-zużyty” może zachowywać się nieprzewidywalnie na drodze.

Z doborem związane jest również pojęcie rotacji opon, czyli zmianą poszczególnych osi ze względu na różny stopień zużycia obecnie używanego ogumienia.