Felga to jeden z podstawowych elementów każdego samochodu. W dużej mierze to właśnie od niej zależy, jak będzie prezentowało się auto. Warto jednak wiedzieć, z czego się składa i na co należy zwrócić uwagę, jeśli planujemy zakup nowego kompletu do naszych czterech kółek. W tym artykule zawarliśmy najważniejsze informacje dotyczące budowy felg.
Przed zakupem nowych obręczy trzeba sprawdzić takie parametry, jak m.in. średnica felgi, ET oraz rozstaw śrub.
Mimo że budowa felgi może wydawać się nieskomplikowana, to są aspekty, którym warto przyjrzeć się bliżej. Niektóre odpowiadają za to, czy dany model w ogóle będzie można zamontować w naszym samochodzie, inne natomiast są kluczowe ze względu na walory wizualne. Choć design może nie wydawać się istotny, to jednak bardzo mocno wpływa on na ogólny wygląd samochodu.
Przed zakupem, sprawdź nasz poradnik:
Budowa felgi samochodowej i materiały
Felgi samochodowe, zarówno aluminiowe, jak i stalowe, zazwyczaj składają się z dwóch elementów, a mianowicie obręczy oraz osadzonej wewnątrz niej tarczy. Nie jest to jednak jedyne rozwiązanie, ponieważ w przypadku alufelg zdarzają się również modele wykonane z trzech części. Podobna kwestia tyczy się wykorzystanych materiałów do produkcji obręczy. Te powstają najczęściej nie z jednego, a z dwóch surowców.
Felgi stalowe zazwyczaj charakteryzują się jednolitym wzornictwem. Tarcza i obręcz są osobno wytłaczane z dwóch kawałków metalu, następnie odpowiednio ze sobą kalibrowane i spawane. Ich zaletą jest niewątpliwie niższa cena i mniejszy koszt eksploatacji. W razie uszkodzenia można zregenerować je w stosunkowo niskiej cenie. Dlatego kierowcy często decydują się na zakup takich modeli do drugiego kompletu kół, na którym założone są zazwyczaj opony zimowe.
Felgi aluminiowe najczęściej produkowane są metodą odlewu – grawitacyjnego bądź niskociśnieniowego, w której stop aluminium wtłaczany jest do formy, oddającej kształt przyszłego produktu. Można jednak spotkać również wersje kute bądź rolowane. Niektóre modele są skręcane i mogą składać się nawet z trzech elementów. Są to kolejno: środek felgi (rotor) oraz wewnętrzna i zewnętrzna obręcz, które są ze sobą łączone za pomocą śrub, przeważnie wykonanych z tytanu. Alufelgi wyróżniają się niższą masą, a ich wzornictwo jest niezwykle urozmaicone. Dlatego we współcześnie produkowanych pojazdach to właśnie one stały się standardem, wypierając wersje wykonane ze stali. Koszt sezonowej wymiany ogumienia oraz ewentualnej naprawy jest jednak w ich przypadku nieco wyższy.
Czy wiesz, że…
Kierowcy szukający oszczędności często zastanawiają się, czy w razie uszkodzenia felgi warto ją naprawić. Tak naprawdę wszystko zależy od stopnia zniszczeń, jednak największe bezpieczeństwo zapewni zakup nowej obręczy, który często może okazać się tylko minimalnie droższym rozwiązaniem.
Każda z felg, zarówno stalowych, jak i aluminiowych, ma również wewnętrzny otwór w centralnej części. Dzięki niemu obręcz może zostać założona na piastę koła. Jest także otwór zewnętrzny zakrywany za pomocą nakładek, np. z logiem producenta felgi. W zależności od wersji kapsla nieosłonięte mogą pozostać za to punkty montażowe przygotowane pod śruby, którymi mocuje się felgę do osi. Najczęściej jest ich od 4 do 6.
Obręcze mają też osobny otwór we frontowej części. Jest on przeznaczony do umieszczenia wentyla, poprzez który możemy wtłoczyć powietrze do założonej na felgę opony.
Budowa felgi aluminiowej – wzór frontu
Felgi aluminiowe wyróżniają się znacznie ciekawszym i bardziej atrakcyjnym designem niż ich stalowe odpowiedniki. Z tego powodu często wybierają je osoby, którym bardzo zależy na jak najbardziej spersonalizowanym wyglądzie samochodu, czyli np. pasjonaci tuningu. Chętnie decydują się na nie także zwykli kierowcy, starający się, aby ich auto po prostu dobrze wyglądało. Budowa felgi aluminiowej naprawdę pozwala projektantom popuścić wodze fantazji. Najpopularniejsze są następujące wzory:
pięcioramienny – to najbardziej klasyczny i standardowy typ. Od centralnej części obręczy w kierunku jej brzegów rozchodzi się pięć ramion. Mogą one mieć różne kształty, zazwyczaj jednak są dość szerokie, choć czasem na środku mają otwory, jak np. w modelu RC Design RC 26 SGVP. Takie rozwiązanie zazwyczaj nie sprawia też większych problemów przy czyszczeniu.
Dbanie o czystość alufelg pozwoli zachować ich atrakcyjny wygląd. Jeśli zastanawiasz się, jak to zrobić, sprawdź artykuł:
Czyszczenie felg aluminiowych – środki czyszczące oraz domowe sposoby (poradnik)
podwójny pięcioramienny – to nieco zmieniona wersja wzoru pięcioramiennego. Ramiona zostały w niej podzielone na dwie części, są węższe, a tym samym w feldze jest więcej otwartych przestrzeni. Dzięki dwóm osobnym prętom producenci mogą tworzyć bardziej wymyślne wzory, tak jak w modelu RIAL Lucca Black przypominającym kwiat.
wieloramienny – składa się z wielu ramion. Ich układ może mieć zróżnicowane formy, w modelu CMS C24 CBG przypomina wirnik samolotu. Ten rodzaj świetnie sprawdza się zwłaszcza w autach sportowych lub wykorzystywanych podczas pokazów motoryzacyjnych.
szprychowy – wzór szprychowy, jak sama nazwa wskazuje, opiera się na wielu szprychach zakrywających większą część otworu felgi. Takie modele mogą kojarzyć się z autami wyścigowymi, w których często są wykorzystywane. Widać to nawet w nazewnictwie, choćby w feldze OZ Superturismo WRC.
mesh – prawdziwa gratka dla fanów tuningu oraz osób stawiających na unikalne rozwiązania. Wzór typu mesh jest najbardziej zróżnicowanym ze wszystkich. Tak naprawdę może przyjąć dowolny kształt, co producenci chętnie wykorzystują, tworząc niezwykłe projekty, jak np. w modelu GMP Italia Matisse Black Diamond.
Szukasz nowego kompletu alufelg? W takim razie pomoże Ci:
Kluczowe parametry felg
Omawiając budowę felg samochodowych, nie sposób pominąć jej najważniejszych parametrów. To od nich zależy, czy konkretny model będzie mógł zostać zamontowany na danym samochodzie. Informacje o tym, jakie wymiary są odpowiednie do naszego auta, można znaleźć m.in. w instrukcji pojazdu.
Jeśli planujemy zakup nowego kompletu alufelg bądź obręczy stalowych, zwróćmy uwagę na następujące parametry felgi:
- średnicę obręczy – mocno wpływa ona na ogólną ekspozycję felgi i wygląd auta, musi być odpowiednio dobrana, ponieważ zbyt duża może nie zmieścić się w nadkolu.
- rozstaw śrub – określa liczbę punktów montażowych i średnicę okręgu, na jakim je rozstawiono. Oznaczany jest ciągiem cyfr, np. 5x100, z których pierwsza mówi nam o tym, ile jest otworów montażowych, a druga określa wspomnianą wcześniej średnicę okręgu.
- szerokość – w dużej mierze zależna jest od średnicy. Opony muszą być do niej odpowiednio dobrane.
- ET – określa, jak głęboko w nadkolu osadzona jest obręcz. Należy pamiętać, że nie może ona wystawać poza obrys auta.
Więcej o ET i szerokości felg w artykule: