Na dobre prowadzenie samochodu wpływ ma wiele czynników. Jednym z nich jest właściwa temperatura opon. Odpowiada ona za dobrą przyczepność auta, a utrzymywana na właściwym poziomie pozwala w pełni cieszyć się najlepszym komfortem jazdy. Podpowiadamy, jakie wartości są prawidłowe w samochodach osobowych oraz ochronić swoje ogumienie przed nadmiernym rozgrzaniem.


Auto pokonujące zakręt z dużą prędkościąOdpowiednio rozgrzane opony znacznie poprawiają przyczepność samochodu

Prawidłowa temperatura opon podczas jazdy

Zachodzące w trakcie jazdy tarcie pomiędzy kołem a nawierzchnią sprawia, że ogumienie stopniowo się nagrzewa. Im jest ono bardziej rozgrzane, tym guma staje się bardziej elastyczna, przez co zwiększa się także jej przyczepność. Według ekspertów, w samochodzie osobowym prawidłowa temperatura opon podczas jazdy to ok. 60°C. Jednak by osiągnąć optymalny poziom, auto powinno pozostawać w ruchu co najmniej 30 minut.

Odpowiednio rozgrzane ogumienie nie tylko poprawia przyczepność samochodu, ale wykazuje także wydajniejszą efektywność energetyczną. Dzieje się tak, gdyż wraz ze wzrostem poziomu ciepła oraz lepszym przyleganiem gumy do podłoża, zmniejszają się opory toczenia, co to przekłada się na niższy poziom spalania paliwa.

Podczas podróży należy pamiętać, że każda przerwa w jeździe obniża temperaturę opon. Szczególną ostrożność powinniśmy zachować w trakcie postoju na drodze szybkiego ruchu. Chcąc ponownie wrócić na trasę, musimy mieć na uwadze, że ogumienie przez pewien czas nie będzie dysponowało najlepszą przyczepnością, a każdy gwałtowniejszy manewr może skończyć się wpadnięciem w poślizg.

Jakie czynniki prowadzą do przegrzania opony?

Długotrwała jazda ze zbyt wysoką temperaturą wewnątrz opony nie tylko negatywnie oddziałuje na jej stan, ale również może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Do przegrzania opony najczęściej dochodzi bowiem w momencie, kiedy przez dłuższy czas podróżujemy szybciej, niż wskazuje na to indeks prędkości danego modelu. Długotrwałe przekraczanie tej wartości powoduje nadmierne rozgrzanie gumy, co prowadzi do jej przedwczesnego zużycia. Dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy wybrać ogumienie dostosowane do naszego stylu jazdy.

Temperatura opon gwałtownie wzrasta podczas hamowania. Jeżeli auto wyposażone jest w ABS (układ zapobiegający blokowaniu kół podczas uślizgu), ich ciepłota podniesie się maksymalnie do 80 stopni. Jeżeli jednak pojazd nie posiada w standardzie takiego systemu bezpieczeństwa, po nagłym zatrzymaniu samochodu na asfalcie pozostają kawałki startej rozgrzanej gumy. Wtedy właśnie powstają charakterystyczne czarne ślady na jezdni.

ślady hamowania na asfalcieCharakterystyczne czarne ślady na jezdni to pozostałości gumy zdartej z opon podczas gwałtownego hamowania

Do przegrzania opon możemy doprowadzić także podróżując zbyt przeładowanym samochodem. Zwiększony nacisk na oś przekłada się na zbyt duże obciążenie kół. Wpływa to nie tylko na pogorszenie właściwości jezdnych ogumienia, ale prowadzi również do dużego rozgrzewania gumy.

Jak utrzymywać prawidłową temperaturę opon?

Jazda na zimnym ogumieniu wiąże się ze znacznie zmniejszoną przyczepnością. Jednak zbyt gorące opony w samochodzie również negatywnie wpływają na komfort prowadzenia. Dzięki przestrzeganiu kilku zasad będziemy mieli pewność, że uchronimy je przed nadmiernym nagrzewaniem, a przez to wydłużymy żywotność modeli zamontowanych w naszym samochodzie.  

Pierwszym krokiem, który pozwoli nam zapobiegać przegrzaniu opony, jest utrzymywanie właściwego poziomu ciśnienia w ogumieniu. Niska liczba barów może doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury, powodowanego mocniejszym odkształcaniem się ściany bocznej. Skutkuje to powstawaniem uszkodzeń opony w jej wnętrzu, co ma także wpływ na zwiększenie oporów toczenia.

Nie bez znaczenia pozostaje również stan bieżnika. Z upływem czasu guma twardnieje, staje się bardziej krucha i podatna na pęknięcia. Wraz z utratą elastyczności, pogarszają się również właściwości jezdne modelu. Jazda z dużą prędkością i zbyt wysokie rozgrzanie gumy może doprowadzić nawet do wystrzału opony. Poprzez powstałe mikropęknięcia ucieka powietrze, przez co utrzymanie  odpowiedniego poziomu ciśnienia staje się praktycznie niemożliwe, a temperatura wewnątrz koła staje się zbyt wysoka. Dlatego tak istotne jest regularne kontrolowanie stanu technicznego ogumienia oraz głębokości bieżnika.

Temperatura opon a pora roku

Rozwiązania technologiczne zastosowane w modelach sezonowych sprawiają, że opony te dostosowane są do pracy w skrajnie różnych warunkach atmosferycznych. Mieszanka gumowa wersji letnich sprawia, że najlepiej pracują w ciepłe dni czy podczas deszczowej pogody. Ogumienie zimowe zaś najlepsze osiągi uzyskuje, kiedy średnia dobowa temperatura utrzymuje się poniżej 7°C. Taka charakterystyka nie pozostaje bez wpływu na parametry optymalnego poziomu ciepła w jego wnętrzu.

W sezonie zimowym, szczególnie gdy przez dłuższy czas temperatury utrzymują się poniżej 0°C, ogumienie może potrzebować nieco więcej czasu, by odpowiednio się rozgrzać. Co więcej, w tym okresie należy częściej kontrolować poziom powietrza w kołach. Jest to powiązanie z faktem, że niskie wartości na termometrze powodują szybsze spadki ciśnienia opony.