Podobnie jak wielu kierowcom, także i Tobie zależy na przedłużeniu żywotności ogumienia? Bez względu na to, czy kieruje Tobą chęć zaoszczędzenia pieniędzy, czy troska o środowisko – istnieje metoda, która pozwoli Ci na poprawę długowieczności opon. Jest nią rotowanie, czyli zamiana kół miejscami. W jaki sposób oraz jak często ją przeprowadzać? Na co uważać podczas tej czynności? Podpowiadamy, jak możesz zadbać o swoje ogumienie.
Na czym polega rotacja opon?
Właściwa konserwacja kół – systematyczne kontrolowanie stanu technicznego czy poziomu ciśnienia – to jedna z głównych metod poprawy ich trwałości. Tuż obok niej wartą wdrożenia czynnością jest rotowanie opon. Polega ono na ich przekładaniu pomiędzy osiami. To proste działanie, które pomaga zrównoważyć zużycie bieżnika w poszczególnych egzemplarzach. Modele zamontowane na osi napędowej ścierają się w szybszym tempie, niż te umiejscowione na wale nośnym.
Takie zjawisko ma miejsce także w samochodach z napędem 4x4. Przednie koła obracają się w nich szybciej i ulegają większym przeciążeniom, a w konsekwencji – bardziej się zużywają.
Dlaczego warto pamiętać o rotowaniu kół?
Zamiana kół miejscami to podstawowa metoda, która pozwala na zniwelowanie różnic będących skutkiem użytkowania ogumienia. Nieproporcjonalnie starty bieżnik ma znaczny wpływ na komfort kierowania, jak również bezpieczeństwo na drodze. Może skutkować pogorszoną przyczepnością i nierównym hamowaniem, zwiększając tym samym ryzyko wypadków. W trakcie ekstremalnej pogody – takiej jak chociażby ulewny deszcz – może nawet decydować o powodzeniu przeprowadzanych manewrów.
Rotacja opon umożliwia również wydłużenie ogólnej trwałości posiadanego kompletu. Dzięki niej każdy egzemplarz jest równomiernie obciążany w trakcie całego okresu swojej eksploatacji, a bieżnik wszystkich kół w pojeździe ulega harmonijnemu zużyciu. W konsekwencji konieczność zakupu nowej pary lub zestawu ogumienia zostaje odłożona w czasie, pozwalając Ci na poczynienie pewnych oszczędności.
Zamiana kół miejscami - jak często je przekładać?
Rotacja opon w samochodzie będzie efektywna wyłącznie wtedy, gdy zrealizujemy ją w określonych interwałach czasowych. Zazwyczaj określa się je, biorąc pod uwagę liczbę przejechanych kilometrów. Warto kierować się tu wytycznymi największych producentów ogumienia:
- Jak wskazuje marka Michelin, rotowanie kół powinno nastąpić co 5000 - 10 000 kilometrów.
- Zdaniem specjalistów z koncernu Bridgestone, w samochodach z napędem na jedną oś zamianę kół miejscami należy przeprowadzać co 8000 – 12 000 kilometrów. W autach 4x4 rotację warto natomiast ponawiać nawet co 6000 kilometrów.
Powyższe wartości to tylko przybliżone wskazówki. Dokładne informacje w tym zakresie są ujęte w instrukcji obsługi pojazdu. Znajdziesz w niej także określony schemat przekładania kół, zalecany przez producenta.
Doskonałym momentem na rotację opon asymetrycznych bądź kierunkowych jest również sezonowa zmiana ogumienia. Dopilnuj jedynie, aby pracownik serwisu odpowiednio oznaczył każdy egzemplarz – co ułatwi jego optymalne zamontowanie w innym miejscu podczas kolejnej przekładki.
Co przyspiesza konieczność wykonania rotacji kół?
Wiesz już, jak często powinna mieć miejsce rotacja opon. Czasami zdarzają się jednak sytuacje, w których nie należy sugerować się wyłącznie przebiegiem, lecz przeprowadzić tą czynność szybciej. Mowa tu o takich okolicznościach, jak:
- Nierównomierne zużycie bieżnika. Jeśli ma ono miejsce w Twoim aucie, jak najszybciej zdecyduj się na zamianę kół miejscami. Warto wówczas również sprawdzić geometrię kół.
- Styl jazdy. Agresywny sposób prowadzenia, podróżowanie na dalekich trasach czy wożenie znacznej ilości bagażu również mogą wpływać na nieharmonijne ścieranie się bieżnika.
- Ząbkowanie opon. Nieregularne niszczenie rzeźby bieżnika, będące skutkiem jego zużycia to zjawisko, które wskazuje na konieczność przełożenia uszkodzonego egzemplarza w inne miejsce.
- Hałas opon. W trakcie jazdy słyszysz szum, buczenie, stukanie lub tarcie? Takie dźwięki powinny skłonić Cię do skontrolowania stanu ogumienia i w razie potrzeby – jego przekładki.
Rotowanie opon - na co uważać?
Zamiana kół miejscami to działanie nieskomplikowane, które możesz przeprowadzić samodzielnie. Musisz jednak koniecznie wziąć pod uwagę typ bieżnika, jak również sposób wykonania tej czynności – uwzględniający cztery lub pięć sztuk ogumienia (a więc polegający na wymianie również koła zapasowego). Jak przebiega rotowanie opon całorocznych lub sezonowych, zależnie od ich wzoru?
Rotacja opon kierunkowych
Ogumienie kierunkowe powinno być zawsze zakładane w określony sposób. Koniecznie zwróć uwagę wzór bieżnika – determinujący stronę, w którą obraca się dany egzemplarz. Kierunek oznaczony jest zazwyczaj strzałką. Tylko prawidłowy montaż zagwarantuje, że ogumienie zachowa swoje właściwości. Pamiętaj, że rotacja opon kierunkowych jest możliwa tylko w ramach jednego boku pojazdu.
Rotacja opon symetrycznych i asymetrycznych
W przypadku modeli asymetrycznych lub symetrycznych, dopuszczalne jest przekładanie ogumienia pomiędzy osiami. Upewnij się, aby strona oznaczona jako inside znajdowała się od wewnątrz pojazdu (w kierunku „do auta” czy piasty). Bok z symbolem outside powinien natomiast zostać umieszczony od zewnątrz, czyli być widoczny spoza pojazdu. Tylko takie rotowanie opon asymetrycznych sprawi, że zapewnią maksimum bezpieczeństwa podczas podróżowania.
Nie czujesz się na siłach, aby własnoręcznie wykonać rotację opon? Zleć tę czynność specjalistom, którzy – prócz zamiany kół miejscami – zadbają także o ich wyważenie.