Piszczenie opon może mieć zarówno przyczyny techniczne, jak i związane ze stylem jazdy. Jednak jest to dźwięk, którego kierowca nie powinien ignorować. Przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom powstawanie tego zjawiska oraz sposobom, jak jemu zapobiegać.

Dlaczego opony piszczą?
Zjawisko piszczenia opon samo w sobie nie zawsze oznacza bezpośrednie zagrożenie. Jego pojawienie się jest jednak sygnałem, że ogumienie traci przyczepność z nawierzchnią, co może prowadzić do niebezpiecznej utraty kontroli nad pojazdem. Szczególną uwagę należy zachować, jeśli występuje ono przy normalnej, spokojnej jeździe. Może to bowiem świadczyć o problemach z oponami, zawieszeniem lub układem kierowniczym.
Styl jazdy a piszczenie opon
Agresywne manewry często prowadzą do utraty przyczepności kół. Gdy kierowca wciska pedał gazu zbyt mocno, szczególnie w samochodach o dużej mocy, ogumienie może zacząć się ślizgać. Podobnie dzieje się w przypadku gwałtownego hamowania – blokujące się koła mają dużo gorszą trakcję, a opony mogą wydawać charakterystyczny dźwięk. Kiedy słyszymy piszczący dźwięk podczas próby zatrzymania samochodu, może to świadczyć także o nieprawidłowej pracy układu hamulcowego.
Kolejnym alarmującym sygnałem jest pisk opon przy skręcaniu. Podczas ostrego wchodzenia w zakręt guma musi wytrzymać ogromne siły boczne. Koła narażone są na utratę przyczepności, zwłaszcza jeśli samochód porusza się z dużą prędkością. Jeśli jednak piszczenie towarzyszy również spokojnej jeździe, może być to oznaka problemów z układem kierowniczym.
Warto pamiętać, że niektóre rodzaje nawierzchni jak gładki beton, mokra nawierzchnia czy polerowany asfalt, mają niższy współczynnik tarcia, co sprzyja ślizganiu się i powoduje charakterystyczny hałas opon. Natomiast piszczenie podczas jazdy po nierównej nawierzchni może zwiastować problemy z zawieszeniem.
Piszczenie opon a ciśnienie ogumienia
Przyczyną piszczenia opon podczas jazdy może być również nieodpowiedni poziom ciśnienia. Kiedy liczba barów w ogumieniu jest niezgodna z zaleceniami producenta samochodu, powierzchnia styku z nawierzchnią się zmniejsza. To sprawia, że koła nie mają dostatecznej przyczepności, a właściwości jezdne zamontowanego w aucie modelu się zmniejszają. Taka sytuacja, oprócz wydawania specyficznego dźwięku, może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon.
Utrzymywanie ciśnienia na poziomie zalecanym przez producenta pojazdu jest nie tylko kluczowe dla zachowania odpowiedniej kondycji opon, ale zwiększa również bezpieczeństwo jazdy.
Warto pamiętać, że ciśnienie zmienia się w zależności od temperatury otoczenia. Dlatego dobrym nawykiem jest częstsze korzystanie z kompresora na stacji benzynowej w okresie zimowym.
Zły stan opon przyczyną piszczenia
Kondycja ogumienia ma ogromny wpływ na przyczepność samochodu. Nadmiernie zużyty bieżnik czy zamontowanie modeli niskiej jakości również mogą być przyczyną obniżonej trakcji. Dlatego jeśli piszczenie opon towarzyszy codziennej, spokojnej jeździe, warto umówić się na wizytę w zakładzie wulkanizacyjnym. Być może pojawiły się uszkodzenia lub drobne pęknięcia, które na pierwszy rzut oka nie są dostrzegalne. Nie można zapominać o regularnej rotacji opon, która pomaga w równomiernym zużywaniu się bieżnika.
W przypadku konieczności zakupu nowego ogumienia zachęcamy do skorzystania z konfiguratora doboru opon. Pozwoli on w prosty i szybki sposób dobrać modele odpowiednie do posiadanego przez nas auta.
Piszczenie powodowane problemami z zawieszeniem i geometrią kół
Źle ustawiona zbieżność kół, zużyte amortyzatory lub inne usterki w układzie zawieszenia mogą powodować nierównomierne obciążenie opon, co zwiększa ryzyko ich ślizgania się oraz piszczenia. Jeżeli wykluczyliśmy nieprawidłowe ciśnienie oraz niedostosowanie stylu jazdy do warunków, dobrym rozwiązaniem będzie umówienie się na wizytę u zaufanego mechanika.
Alternatywne przyczyny piszczenia kół
Piszczenie kół nie zawsze wynika z problemów technicznych czy zużycia opon. Często jest efektem nieodpowiedniego dopasowania ogumienia do warunków pogodowych, jak np. jazda latem na oponach zimowych. Ogumienie przeznaczone na chłodniejszy sezon wykonywane jest z miększej mieszanki, która najlepiej sprawdza się w temperaturze poniżej 7ºC. W wyższych temperaturach nie dysponują one odpowiednią przyczepnością oraz elastycznością, co może powodować charakterystyczne piszczenie.
Zachęcamy do zapoznania się z przygotowanym przez Oponeo.pl przewodnikiem dotyczącym eksploatacji samochodu.

Jak zapobiegać piszczeniu opon?
Jeżeli mamy pewność, że piszczenie opon nie jest powodowane złym stanem zawieszenia lub układu kierowniczego, powinniśmy przede wszystkim skupić się na zmianie stylu jazdy. Nad czym powinniśmy popracować?
- Dostosowanie stylu jazdy do panujących warunków: należy unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania. Wchodzenie w zakręty powinno być płynne, bez nagłych ruchów kierownicą. Prędkość musi być dostosowana do warunków drogowych.
- Dobór odpowiednich opon: ogumienie założone w samochodzie musi być odpowiednie do warunków pogodowych oraz dobrane do sezonu. Warto wybierać opony renomowanych producentów o dobrej jakości mieszanki gumowej.
- Unikanie śliskich nawierzchni: na mokrej lub gładkiej nawierzchni należy jechać ostrożniej oraz unikać gwałtownych manewrów. Kierowca powinien również zachować ostrożność na świeżo malowanych pasach i w miejscach, gdzie może gromadzić się piasek lub olej.
Nie można zapominać także o regularnej kontroli stanu technicznego auta. Szybka reakcja na pierwsze oznaki pojawiającego się problemu pomoże uchronić nas przed sporymi kosztami związanymi z naprawą samochodu. Sprawdzanie geometrii kół przynajmniej raz w roku lub po każdej wymianie opon, a także dbanie o zachowanie amortyzatorów oraz innych elementów zawieszenia w dobrej kondycji sprawi, że jazda będzie nie tylko bardziej komfortowa, ale przede wszystkim bezpieczniejsza.