Sezonowa wymiana opon nie należy do czynności, które kierowcy lubią. Wiąże się nie tylko z koniecznością poniesienia kosztów za pracę serwisantów, ale również czasem, jaki trzeba poświęcić na oczekiwanie. Te niedogodności sprawiają, że niektóre osoby zaczynają się zastanawiać nad tym, czy można używać opon zimowych w lecie. W tym artykule znajdziesz odpowiedź na to pytanie.

Wiele czynników zewnętrznych wpływa na właściwości ogumienia.

Wiele czynników zewnętrznych wpływa na właściwości ogumienia.

Przyczyn powodujących, że kierowcy ociągają się ze zmianą ogumienia z zimowego na letnie, jest wiele. Oprócz kosztów wymiany i czasu spędzonego w kolejkach często czynnik decydujący stanowi chęć całkowitego wyeksploatowania kilkuletnich opon zimowych przed zakupem nowego kompletu. Tymczasem warto pamiętać, że takie działanie tylko na chwilę odroczy wydatki, a jego konsekwencją może być poważny spadek bezpieczeństwa.

Zobacz także film, w którym również omawiamy zagadnienie używania opon zimowych w okresie letnim:

Opony zimowe latem – co mówią przepisy?

Czy można jeździć na zimowych oponach latem? Nie jest to zalecane, ale polskie przepisy w żaden sposób tego nie zabraniają. Oznacza to, że z prawnego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie, aby używać ich praktycznie przez cały rok. Nie trzeba więc się obawiać, że podczas kontroli funkcjonariusz policji ukarze nas za nieprzystosowane do określonej pory roku ogumienie. Warto jednak pamiętać, że nie może być ono uszkodzone ani zbyt zużyte.

Choć nie grozi nam mandat za opony zimowe w lecie, to zgodnie z prawem głębokość bieżnika nie może być niższa niż 1,6 mm. Niedostosowanie się to tego przepisu może skutkować nie tylko karą finansową, ale nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego. Warto jednak zaznaczyć, że specjaliści zalecają zakup nowych opon już wtedy, kiedy bieżnik stanie się płytszy niż 4 mm. Poniżej tej wartości osiągi znacznie spadają, co w oczywisty sposób przekłada się na mniejsze bezpieczeństwo. Nie warto ryzykować i lepiej szybko oddać stare ogumienie do utylizacji. W ten sposób można nie tylko zapewnić sobie właściwą kontrolę nad pojazdem, ale również dać oponom drugie życie, ponieważ materiały ze zużytych modeli mogą być wykorzystane na wiele różnych sposobów.

Więcej na temat bieżnika dowiesz się z artykułu:

Minimalna głębokość bieżnika opony

Zimowe opony latem – co różni obie opony?

Zanim przejdziemy do omówienia tego, jak zachowują się opony zimowe latem, przybliżymy pokrótce najważniejsze różnice dzielące oba produkty dostosowane do dwóch, zupełnie innych sezonów. O ich wskazanie poprosiliśmy specjalistę jednej z największych na świecie firm zajmujących się produkowaniem ogumienia z segmentu premium – marki Continental.

Opony letnie a zimowe - czym się różnią?

Opony letnie i zimowe różnią się między sobą przede wszystkim mieszanką bieżnika, jego wzorem oraz licznymi nacięciami na bieżniku, tzw. lamelami. (...) Zachęcamy do sezonowej wymiany opon, gdyż tylko opony odpowiednio dobrane do pory roku zapewnią nam maksymalne bezpieczeństwo na drodze w każdych warunkach.

                                                                                                                                                               Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

Continental

Nie da się ukryć, że opony zimowe są doskonale dopasowane do użytku w mroźne dni. Zapewniają właściwą przyczepność na śniegu oraz dobrą trakcję przy ujemnych temperaturach. Jednak czy to oznacza, że w lecie sprawdzą się równie dobrze?

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o różnicach dzielących nie tylko opony letnie i zimowe, ale również całoroczne, przeczytaj ten artykuł:

Jak odróżnić opony zimowe, letnie i wielosezonowe?

Jazda latem na zimowych oponach – czego można się spodziewać?

Wbrew pozornym korzyściom, jazda na zimowych oponach latem może przynieść więcej szkody niż pożytku. Zapytaliśmy specjalistę Continentala o to, czego możemy się spodziewać, jeżeli nie zdecydujemy się na sezonową wymianę ogumienia.

Jak zimowe opony zachowują się latem?

Opony zimowe z samej nazwy są przystosowane do jazdy w niższych temperaturach, niż te, jakie zwykle panują w lecie (zasada 7⁰C). Zimowa mieszanka bieżnika w warunkach letnich jest zbyt miękka i elastyczna, a co za tym idzie, bieżnik takiej opony będzie nienaturalnie się odkształcał i łatwiej tracił kontakt z nawierzchnią szczególnie przy przyspieszaniu, hamowaniu, pokonywaniu zakrętów. W konsekwencji opony zimowe będą dłużej hamowały, łatwiej zrywały przyczepność przy przyspieszaniu oraz traciły sterowność w zakrętach (zjawisko pływania opony). Efekt ten będzie się nasilał wraz ze wzrostem prędkości, a jednak w lecie przy dobrej widoczności i warunkach atmosferycznych kierowcy chętniej wciskają pedał gazu. Opony zimowe w deszczu także się nie sprawdzą. Warto również dodać, że opona zimowa będzie szybciej się zużywała oraz będzie głośniejsza, ze względu na miękką mieszankę i bardziej agresywny wzór bieżnika

Podsumowując, jazda na oponach zimowych latem nie ma uzasadnienia ekonomicznego, a dodatkowo znacząco obniża komfort i bezpieczeństwo podróży zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

Continental

Jak widać zalety, które opony zimowe oferują w najchłodniejszą porę roku, mogą stać się przyczyną wielu problemów w okresie letnim. Przy wysokich temperaturach nie tylko szybciej się zużywają, ale również nie zapewniają tak dobrych osiągów, jak wersje zaprojektowane na lato. Pogarszają się nie tylko podstawowe parametry jazdy, ale także komfort podróżowania, ponieważ ogumienie letnie generuje mniejszy hałas. Opory toczenia są odczuwalnie większe, co powoduje większe zużycie paliwa. Dodatkowo opona zimowa w lecie jest bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne.

Warto również wspomnieć o jednym z kluczowych dla bezpieczeństwa aspektów, czyli o drodze hamowania. Zgodnie z testami opon ADAC, niezależnej organizacji motoryzacyjnej, w okresie letnim, ogumienie zimowe przy prędkości 100 km/h może wymagać nawet o 16 metrów dłuższego dystansu do całkowitego zatrzymania od modeli przeznaczonych na lato! To odległość, która w zupełności wystarczy, aby potrącić pieszego albo uderzyć w auto przed nami.

Jazda na zimowych oponach latem – gra niewarta świeczki

Mimo niezaprzeczalnie bezkonkurencyjnych osiągów w okresie zimowym, opony zimowe w lecie nie zapewnią tak dobrych parametrów, jak modele przeznaczone do użytku o najcieplejszej porze roku. Różnice w stosowanych przy produkcji mieszankach gumowych, a także w rzeźbach bieżnika sprawiają, że ich użytkowanie przy wysokich temperaturach może być niebezpieczne. Z pozoru spodziewane oszczędności szybko mogą przerodzić się w dodatkowe koszty, a nawet ryzyko wypadku.