Sezonowa wymiana opon nie należy do czynności, które kierowcy lubią. Wiąże się nie tylko z koniecznością poniesienia kosztów za pracę serwisantów, ale również czasem, jaki trzeba poświęcić na oczekiwanie w kolejce do wulkanizatora. Te niedogodności sprawiają, że niektóre osoby zaczynają się zastanawiać nad tym, czy można jeździć na oponach zimowych latem. W tym artykule znajdziesz odpowiedź na to pytanie.


opony letnie i zimowe z drogowskazamiJazda latem na oponach zimowych nie jest dobrym pomysłem. 


Przyczyn powodujących, że kierowcy ociągają się ze zmianą ogumienia z zimowego na letnie, jest wiele. Oprócz kosztów wymiany i czasu spędzonego w kolejkach często czynnik decydujący stanowi chęć całkowitego wyeksploatowania kilkuletnich opon zimowych przed zakupem nowego kompletu. Nierzadko pojawiają się myśli, że przecież przez brak śniegu i lodu w ciepłych miesiącach opony zimowe latem będą równie efektywne. Otóż nic bardziej mylnego. Zanim jednak ulegniemy tej pokusie, warto przyjrzeć się bliżej przepisom i konsekwencjom takiego rozwiązania. 

Jazda latem na zimowych oponach – co mówią przepisy?

W wątpliwych przypadkach można powołać się na przepisy, jednak na temat jazdy na oponach zimowych latem nie znajdziemy ani jednego paragrafu. Oznacza to, że z prawnego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie, aby używać ich praktycznie przez cały rok, co niestety nadal jest uskuteczniane przez kierujących, ale na szczęście nie w bardzo dużym stopniu. Jak wynika z badania „Czy Polacy zmieniają opony?” zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie serwisu Oponeo.pl. ponad 83% polskich kierowców deklaruje, że wymienia opony przed sezonem. Do tego samego należy przekonać pozostałą część.

Jak można to zrobić w sposób skuteczny, skoro nawet policja nie ma możliwości wystawiania mandatów za wyposażenie auta w zimowe opony w lato? W takim przypadku warto skupić się na aspektach bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku.

Wyjaśniamy – czy na oponach zimowych można jeździć latem

Choć może się wydawać, że jazda na zimówkach latem to oszczędność, w rzeczywistości to droga donikąd. Paweł Skrobisz, Kierownik Działu Technicznego Continentala, ostrzega, że brak sezonowej zmiany ogumienia przynosi więcej problemów niż korzyści. Taka praktyka nie ma uzasadnienia ekonomicznego, a dodatkowo znacząco obniża komfort i bezpieczeństwo podróży zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu.

Opony zimowe z samej nazwy są przystosowane do jazdy w niższych temperaturach, niż te, jakie zwykle panują w lecie (zasada 7⁰C). Ich zimowa mieszanka w warunkach letnich jest zbyt miękka i elastyczna, a co za tym idzie, bieżnik takiego modelu będzie nienaturalnie się odkształcał, przez co łatwiej traci kontakt z nawierzchnią – szczególnie przy przyspieszaniu, hamowaniu czy pokonywaniu zakrętów. W konsekwencji opony zimowe będą dłużej hamowały, łatwiej zrywały przyczepność przy przyspieszaniu oraz traciły sterowność w zakrętach (zjawisko pływania ogumienia). Efekt ten będzie się nasilał wraz ze wzrostem prędkości, a jednak w lecie przy dobrej widoczności i warunkach atmosferycznych kierowcy chętniej wciskają pedał gazu.

Opony zimowe w lecie podczas deszczu także się nie sprawdzą, a ponadto będą szybciej się zużywać oraz generować spory hałas, ze względu na miękką mieszankę i bardziej agresywny wzór bieżnika

Warto również wspomnieć o jednym z kluczowych dla bezpieczeństwa aspektów, czyli o drodze hamowania. Zgodnie z testami opon ADAC, niezależnej organizacji motoryzacyjnej, w okresie letnim, ogumienie zimowe przy prędkości 100 km/h może wymagać nawet o 16 metrów dłuższego dystansu do całkowitego zatrzymania od modeli przeznaczonych na lato! To odległość, która w zupełności wystarczy, aby potrącić pieszego albo uderzyć w auto znajdujące się przed nami.

W skrócie, dlaczego jazda na zimowych oponach latem to zły pomysł?

  • Mieszanka gumowa i konstrukcja opon zimowych są optymalizowane do pracy w chłodniejszych warunkach, co negatywnie wpływa na ich właściwości jezdne i trwałość w lecie.
  • Miękkość i elastyczność opon zimowych w warunkach letnich powoduje nienaturalną deformację bieżnika, co wpływa negatywnie na jego pracę.
  • Pogarszające się parametry jazdy – wydłużona droga hamowania, słaba trakcja i problemy z kontrolą w zakrętach.
  • Zwiększają ryzyko poślizgu i utraty przyczepności na mokrej jezdni.
  • Szybciej się zużywają, generują większy hałas ze względu na miękką mieszankę i bardziej agresywny wzór bieżnika.
  • Opory toczenia są odczuwalnie większe, co powoduje większe zużycie paliwa.
  • Mają większa podatność na uszkodzenia mechaniczne.

Jazda latem na zimowych oponach  – gra niewarta świeczki

Mimo niezaprzeczalnie bezkonkurencyjnych osiągów w chłodniejsze miesiące, opony zimowe w lecie nie zapewnią tak dobrych właściwości jezdnych, jak modele przeznaczone do użytku o najcieplejszej porze roku. Różnice w stosowanych przy produkcji mieszankach gumowych, a także w rzeźbach bieżnika sprawiają, że ich użytkowanie przy wysokich temperaturach może być niebezpieczne. Z pozoru spodziewane oszczędności szybko mogą przerodzić się w dodatkowe koszty, a nawet ryzyko wypadku.


Zobacz także film, w którym również omawiamy zagadnienie używania opon zimowych w okresie letnim: