W branży motoryzacyjnej funkcjonują trzy typy opon do aut osobowych: letnie, zimowe i wielosezonowe. Każdy z nich został zaprojektowany z myślą o specyficznych warunkach pogodowych i potrzebach kierowców. Najważniejsze różnice między nimi mają odzwierciedlenie w konkretnych parametrach ogumienia, które przenoszą się na osiągi samochodu, nasz komfort i bezpieczeństwo. W tym artykule pomożemy zrozumieć ich przeznaczenie i podpowiemy m.in. jak rozpoznać opony wielosezonowe, letnie i zimowe.


mężczyzna trzymający oponęJak odróżnić opony zimowe od letnich?


Różnice między poszczególnymi wariantami są zauważalne na kilku płaszczyznach. Przede wszystkim dotyczą one cech takich, jak: rzeźba bieżnika, zastosowana mieszanka, osiągi, oznaczenia na boku opony czy człony w nazwie modeli wskazujące na przeznaczenie ogumienia.

Jak rozpoznać opony zimowe?

Pierwszym, najbardziej oczywistym znakiem, który wskazuje na opony zimowe, jest ich charakterystyczna rzeźba bieżnika. Takie modele mają głębokie rowki, złożone wzory, które pomagają w odprowadzaniu wody i błota, a także zwiększają przyczepność na śniegu i lodzie. Widać liczne, poprzeczne lamele i nacięcia, które, choć wyglądają niepozornie, są niezastąpione w trudnych warunkach. Dzięki nim łatwiej steruje się samochodem, a droga hamowania jest możliwie najkrótsza.

Po czym poznać opony zimowe, biorąc pod uwagę inne cechy? Ich bloki rozstawione są wąsko, a pomiędzy nimi znajdują się rowki obwodowe. Ponadto są wykonane z miękkiej mieszanki zawierającej dużo krzemionki, która pozostaje elastyczna nawet w niskich temperaturach. Dzięki temu podczas siarczystych mrozów spełniają swoje zadanie.

Można także sprawdzić oznaczenia na boku opony zimowej. Jak rozpoznać zawarte tam informacje? Wiele modeli będzie miało symbol płatka śniegu w górach (3PMSF), co jest międzynarodowym potwierdzeniem ich skuteczności w zimowych warunkach.  

Sama nazwa ogumienia także mówi bardzo wiele o jego przeznaczeniu. Jak sprawdzić, czy opony są zimowe? Słowa takie jak: „winter”, „snow”, „snowcontrol” to charakterystyczne określenia dla takich właśnie wariantów. Stosują je różni producenci, chociażby Continental, tytułując jedną ze swoich opon WinterContact TS 870, Kormoran nazywając model Snow, czy Pirelli, które opatrzyło produkt nazwą Snowcontrol Serie III

Jakie są cechy charakterystyczne opon letnich?

Opony letnie wyróżniają się zazwyczaj płytką rzeźbą bieżnika, co sprzyja efektywnemu odprowadzaniu wody i zmniejsza ryzyko aquaplaningu, a jednocześnie odpowiada za pewne prowadzenie.

Powstają ze stosunkowo twardej mieszanki gumowej, co pozwala na uzyskanie lepszej przyczepności i stabilności na suchych nawierzchniach. Dodatkowo ich konstrukcja wpływa na zmniejszenie oporów toczenia, co nie tylko przekłada się na lepsze osiągi pojazdu, ale także przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Opony letnie mają również odpowiednią sztywność boczną, która odpowiada za dobrą kontrolę nad pojazdem podczas pokonywania zakrętów. Gwarantuje też stabilność przy wyższych prędkościach.

Skąd wiemy, że konkretny model jest doskonały na porę letnią? W przypadku nazw ogumienia na ten sezon producenci rzadko dają jednoznaczne wskazówki umożliwiające ich prawidłową identyfikację. Kormoran SUV Summer to przykład ogumienia przeznaczonego do jazdy w najcieplejszych miesiącach w roku. Człon „summer” w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza lato. Jednak w większości przypadków sugerowanie się nazwą, może niewiele mówić o przeznaczeniu na dany sezon. Przykładowo, Primacy 4+, Road Performance, Ecodriver 5 czy FM601 są modelami letnimi, na co jednoznacznie nie wskazuje ich nazewnictwo. W takim wypadku warto bardziej zagłębić się w temat.

Opony wielosezonowe – jak rozpoznać takie modele?

Opony wielosezonowe zazwyczaj mają rzeźbę bieżnika, która łączy cechy opon letnich i zimowych, oferując elastyczność w zmieniających się warunkach pogodowych. Najczęściej będzie to wzór „jodełki”. Znajduje się on w kultowym modelu CrossClimate 2, popularnych Quatrac czy Vector 4Seasons G2. Bloki, które układają się kierunkowo od środka do zewnątrz, pozwalają zachować większą precyzję kierowania również przy dużych prędkościach. Nie zmienia to faktu, że rzeźby asymetryczne i symetryczne także wykorzystywane są w wersjach całorocznych. 

Opony wielosezonowe, mające gwarantować zrównoważone osiągi przez cały rok, wykonywane są ze specjalnych mieszanek gumowych, co wpływa na dłuższą żywotność. Parametry zastosowanego do ich wytworzenia materiału są na tyle uniwersalne, że ogumienie całoroczne w porównaniu z letnim będzie mniej sztywne, ale jednak twardsze niż zimowe. 

Oznaczenia opon całorocznych M+S (Mud and Snow), jak i 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) mogą znajdować się na ich boku, co potwierdza zdolność do pracy w różnych warunkach atmosferycznych. Dlatego trudno na pierwszy rzut oka ocenić, które modele naprawdę spełnią oczekiwania kierowcy w zmieniających się warunkach pogodowych.

Nieco łatwiej odpowiedzieć na pytanie, jak sprawdzić, czy opony są wielosezonowe? Warto zwrócić uwagę na fragment w nazwie: „all season”, „all weather”, „4 season”. Właśnie w taki sposób marki nakierowują potencjalnie zainteresowanych na konkretnie modele przystosowane do jazdy przez cały rok. Oto przykłady: 

Jak odróżnić opony zimowe od letnich?

Wybór odpowiedniego ogumienia do pojazdu jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a jeden z najważniejszych aspektów stanowi zdolność do pracy w specyficznych warunkach pogodowych. Oczywistym pytaniem staje się, jak odróżnić opony zimowe od letnich. Istnieje kilka kluczowych cech, które pozwalają na właściwe rozpoznanie tych modeli i ich przeznaczenia.

Opony zimowe a letnie – różnice w mieszankach

Składy mieszanek stosowanych w oponach letnich i zimowych są odmienne, ponieważ muszą one pracować w rozbieżnych temperaturach. Dlatego producenci wykorzystują w różnych proporcjach takie składniki jak m.in. kauczuki syntetyczne i naturalne, sadza, krzemionka czy żywice oraz oleje, otrzymując w ten sposób gumę o ustalonych właściwościach.

Opony letnie montuje się, gdy średnia temperatura osiąga co najmniej 7℃. Zazwyczaj są twarde i nie powinny ulegać zmiękczeniu nawet przy bardzo wysokich temperaturach. Muszą one dobrze funkcjonować również w czasie gorących dni, gdy nawierzchnia intensywnie się nagrzewa.

Letnie opony w zimie będą twardnieć, co znacząco pogorszy ich przyczepność. Auto zacznie wówczas ślizgać się, nie do końca reagując na polecenia ze strony układu kierowniczego. Natomiast zimówki w wyższych temperaturach zaczynają się dużo szybciej zużywać – co jest nieekonomiczne i na bakier z ekologią.

Droga hamowania i inne parametry – czym się różnią opony zimowe od letnich?

Różnicę odczuć można w portfelu, na co wpływają szybkość zużywania się ogumienia oraz opory toczenia, przekładające się na zużycie paliwa. Ten ostatni aspekt związany jest z jazdą na nieodpowiednich oponach. Wybór wariantów zimowych na lato może kosztować nas większy pobór paliwa, ale także prowadzić do pojawienia się uciążliwego szumu dobiegającego spod kół do wnętrza auta.

Wiele słyszy się też o różnicy w poziomie hałasu opon letnich a zimowych. Jak rozpoznać je po tym parametrze? O głośną pracę posądza się zimowe modele, co producenci często tłumaczą ich budową opracowaną pod kątem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa na drodze. Różnica wbrew pozorom nie jest wcale duża, lecz niejeden kierowca od razu ją wychwyci. Oponom zimowym stosowanym latem przypisuje się szybszą eksploatację i mniejszą trwałość bieżnika. Jeżeli odwrócimy sytuację, modele letnie gorzej radzą sobie z zimowymi warunkami – nie gwarantują przyczepności, komfortowej i bezpiecznej jazdy.

Jak odróżnić opony zimowe od wielosezonowych?

Z reguły identyfikacja wizualna takiego ogumienia jest dość trudna. Model całoroczny w zależności od indywidualnych założeń producenta może mieć gładkie bloki, za to centralną część gęsto poznaczoną lamelami. Warto zwrócić uwagę również na wysokość bieżnika. Wersje „all season” będą miały go wyśrodkowanego, co oznacza, że z jednej strony jest on większy niż w oponach letnich, a z drugiej mniejszy niż w zimowych. Definiuje je też zarys wokół bieżnika na kształt kwadratu. Opony wielosezonowe mają kompromisową mieszankę, która jest zaprojektowana do pracy w szerszym zakresie temperatur, ale w ekstremalnych warunkach mogą nie spełniać oczekiwań.