Opony to jedyny element łączący samochód z nawierzchnią, odpowiedzialny za stabilność pojazdu. Z tego względu powinny być one dostosowane między innymi do aktualnych warunków pogodowych. W sprzedaży dostępne są modele całoroczne lub dedykowane na konkretny sezon. Które lepiej sprawdzą się w chłodniejszej porze roku? Poniżej podpowiadamy, co jest lepsze – opony zimowe czy wielosezonowe.
Opony zimowe czy całoroczne – czyli pewniak na chłodny sezon
Zadaniem ogumienia zimowego jest zapewnienie jak najlepszej przyczepności w okresie, gdy średnia temperatura zewnętrzna nie przekracza 7 ºC. W takich warunkach opony letnie stają się twardsze, co prowadzi do zmniejszenia stabilności jazdy i wydłużenia drogi hamowania. Modele na zimę są natomiast produkowane z mieszanki gumowej dostosowanej do pracy w chłodne dni, która zachowuje swoją elastyczność – a to przekłada się na wysokie osiągi.
Ważny element wpływający na bezpieczeństwo stanowi również bieżnik opon zimowych. Jego rzeźba jest zaprojektowana z myślą o jeździe po śniegu, lodzie czy błocie pośniegowym. Dzięki dużej liczbie lameli „wgryza się” w pokrywę śnieżną – gwarantując doskonałą przyczepność, a jego obszerne rowki odprowadzają nagromadzone zanieczyszczenia na zewnątrz. Takie elementy widzimy w modelu ContiWinterContact TS850 od marki Continental.
Czy jednak możliwe jest połączenie właściwości ogumienia zimowego i letniego? Do pewnego stopnia tak. Takim kompromisem osiągów są wersje całoroczne. Choć zaprojektowanie modelu, który zapewni doskonałe parametry w upalne i mroźne dni nie jest łatwe, na rynku coraz częściej pojawiają się opony wielosezonowe o wszechstronnych właściwościach. Ich zalety potwierdzają także opinie ekspertów na temat egzemplarzy całorocznych.
Opony wielosezonowe – czy warto je kupić?
Zgodnie z danymi Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, średnia temperatura w styczniu 2023 była aż o 4 ºC wyższa, niż wieloletnia norma dla tego miesiąca. W okresie od grudnia 2022 do lutego 2023 średnie wartości przekroczyły o 2 ºC przeciętne temperatury notowane w latach 1991-2000. Nic więc dziwnego, że znaczna część kierowców rozważa zakup opon wielosezonowych, które dobrze sprawdzają się w łagodniejszych warunkach pogodowych.
Nie bez znaczenia jest również wygoda i kwestia finansowa. Wybierając ogumienie całoroczne, można na dłuższy czas zapomnieć o wizytach u wulkanizatora oraz zaoszczędzić przynajmniej kilkadziesiąt złotych za jego usługę. Nie trzeba także martwić się o wygospodarowanie miejsca na przechowywanie aktualnie nieużywanego kompletu. I choć opony wielosezonowe zazwyczaj nie należą do najtańszych – koszt ich zakupu będzie i tak niższy, niż w przypadku dwóch osobnych zestawów na zimę i lato, a nierzadko także dodatkowego kompletu felg.
Jeżeli obawiasz się o trwałość opon wielosezonowych, obejrzyj nasz film, w którym zawarliśmy najważniejsze informacje w pigułce:
Opony wielosezonowe a zimowe – o czym należy pamiętać?
Masz dylemat, czy wybrać opony zimowe, czy całoroczne? Pierwsze rozwiązanie jest atrakcyjne dla każdego oszczędnego kierowcy. Niestety są dwie strony medalu. Ogumienie wielosezonowe – pracując w skrajnych warunkach – może zużywać się szybciej. W konsekwencji okres jego eksploatacji bywa krótszy, a konieczność zakupu nowego kompletu nadejdzie prędzej. Ponadto każdy kierowca powinien pamiętać o regularnym przeglądzie opon, niezależnie od ich rodzaju. Zgodnie z zaleceniami koncernu Bridgestone, przynajmniej dwa razy w roku warto umówić się na wizytę w serwisie, który wyważy koła lub sprawdzi szczelność wentyli.
Należy mieć na uwadze, że segment ogumienia całorocznego nieustannie się rozwija. Jego producenci nie szczędzą wysiłków, aby egzemplarze opuszczające fabryki były coraz bardziej konkurencyjne. Jak wpływa to na ich właściwości? Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym zestawieniu porównującym, jak w testach wypadają poszczególne modele, co może pomóc Ci w podjęciu decyzji, na jakie ogumienie postawić – wielosezonowe czy zimowe.
Opony całoroczne czy zimowe? Co będzie optymalnym wyborem?
Decyzja o zakupie opon wielosezonowych lub zimowych powinna być w pełni indywidualna. Należy wziąć pod uwagę własne wymagania i możliwości finansowe, styl jazdy oraz przestrzeń, po której zazwyczaj się poruszamy. Bardzo ważnym aspektem będzie również typ samochodu i wymiary pasującego do niego ogumienia.
W niektórych latach przez większą część zimy na znacznym obszarze kraju nie odnotowano opadów śniegu, a dzienna temperatura utrzymywała się w okolicach 5 ºC. W takich warunkach opona całoroczna zapewni optymalne właściwości. Jednocześnie w rejonach górskich bądź w przypadku nadejścia frontu mogą wystąpić intensywne śnieżyce czy wyjątkowo niskie temperatury. Wtedy model wielosezonowy, w przeciwieństwie do zimowego, nie zapewni maksymalnego panowania nad torem jazdy, a wyjazd z posesji czy parkingu może być utrudniony. W takich ekstremalnych warunkach zimówka będzie bezkonkurencyjna.
Opony całoroczne – kiedy lepsze?
Czy opony wielosezonowe są dobre na zimę? Sprawdzą się one w chwili, gdy:
- przemieszczasz się głównie w terenie miejskim, w którym ulice są dobrze utrzymane i systematycznie odśnieżane,
- zazwyczaj nie stosujesz sezonowego ogumienia, cały rok korzystając z jednego kompletu,
- każdego roku pokonujesz niewielkie dystanse, nieprzekraczające 10 000-12 000 km,
- preferujesz spokojny styl kierowania.
Zanim podejmiesz decyzję o zakupie, dowiedz się także, czym różni się ogumienie całoroczne od letniego. Dzięki temu zyskasz pewność, które rozwiązanie najlepiej zaspokoi Twoje wymagania.
Opony zimowe – kiedy lepsze?
Masz dylemat, czy wybrać opony wielosezonowe, czy zimowe? Postaw na zimówki, jeżeli:
- podróżujesz dużo i pokonujesz znaczne dystanse,
- silnik Twojego samochodu cechuje się dużą mocą,
- lubisz dynamiczny styl prowadzenia,
- przemieszczasz się w trybie mieszanym (trasa/miasto) bądź w terenie wiejskim, w którym nawierzchnie są gorzej odśnieżane,
- zależy Ci na maksymalnym bezpieczeństwie podróżowania,
- doceniasz cichą pracę opon i komfort w trakcie jazdy.
Opony całoroczne a zimowe – przepisy
Zastanawiasz się, czy ze względu na przepisy lepiej wybrać opony całoroczne, czy zimowe? W ujęciu formalnym większość ogumienia wielosezonowego jest uznawana za opony zimowe. Potwierdzeniem tego faktu będzie symbol płatka śniegu na tle gór, nazywany 3PMSF. I choć nadaje się ono także do eksploatacji w cieplejszym sezonie, jest doskonale dostosowane do najtrudniejszych warunków na drogach. W konsekwencji dzięki takiemu oznakowaniu możesz jeździć na oponach całorocznych wszędzie tam, gdzie istnieje obowiązek korzystania z modeli na zimę. Jeżeli zatem planujesz wyjazd za granicę, a na Twoim ogumieniu widnieje wspomniany wcześniej symbol – nie musisz obawiać się ewentualnego mandatu za brak właściwych opon.