Opony rajdowe i wyścigowe, jak same nazwy wskazują, przeznaczone są do rywalizacji. Wyzwania, z jakimi muszą mierzyć się na zawodach wymagają od ich producentów przemyślanych rozwiązań. Czym zatem różni się takie ogumienie od tego, które wykorzystywane jest codziennie na ulicach miast i na innych drogach publicznych? Tego dowiesz się w dalszej części artykułu.
Wykorzystywane podczas rajdów i wyścigów opony muszą być bardzo wytrzymałe. To one w dużej mierze odpowiadają nie tylko za osiągi, ale też za przyczepność, a więc i bezpieczeństwo kierowcy, ale też nawigatora. Dlatego przy ich produkcji stosowane są najlepsze mieszanki oraz najnowocześniejsze technologie. Nie będzie żadną przesadą stwierdzenie, że tego typu ogumienie jest swego rodzaju crème de la crème w branży oponiarskiej. Poszczególne dyscypliny wymagają jednak innych rozwiązań, dlatego osobne części poświęciliśmy dla modeli rajdowych, wyścigowych i sportowych z homologacją drogową.
Opony rajdowe
Rajdy samochodowe, takie jak choćby niezwykle popularne World Rally Championship (WRC), to niezwykle wymagające zawody, które odbywają się w bardzo zróżnicowanych warunkach. Trasy mogą być suche i sypkie, mokre oraz błotniste, a nawet pokryte śniegiem. Sam wyścig odbywa się natomiast zarówno za dnia, jak i nocą. Tak odmienne okoliczności sprawiają, że kierowcy muszą wykazać się naprawdę wielkimi umiejętnościami prowadzenia auta, piloci doskonałą nawigacją, a zespoły wsparcia powinny umiejętnie dobierać ogumienie do rodzaju drogi. Na różne nawierzchnie przeznaczone są inne rodzaje opon.
Opony rajdowe na drogi asfaltowe
Na utwardzonych asfaltowych drogach, niezwykle ważne jest połączenie miękkiej mieszanki ze znaczną wytrzymałością. Jazda z dużą prędkością, niejednokrotnie po mocno rozgrzanym asfalcie, wiąże się ze sporymi obciążeniami, zwłaszcza przy ostrym hamowaniu i gwałtownym wchodzeniu w zakręty. W tego typu ogumieniu stosowane są przeważnie bieżniki typu semi-slick. Łączą one niskie opory toczenia i świetne „klejenie się” do asfaltu z efektywnym odprowadzaniem wody podczas poruszania się w czasie deszczu. Wszystko za sprawą specjalnych rowków. Zapobiega to nagłej utracie przyczepności wywołanej np. zjawiskiem aquaplaningu.
Szutrowe opony rajdowe
Odcinki szutrowe często prowadzą przez polne drogi, których pokonanie jest bardzo wymagające zarówno dla zawodników, jak i dla ogumienia. W słoneczne dni nawierzchnia będzie sucha i sypka, co przy dużych prędkościach może powodować problemy z utrzymaniem przyczepności na zakrętach, natomiast w czasie deszczu drogi są błotniste, przez co walka o właściwą trakcję staje się jeszcze trudniejsza. Dlatego opony rajdowe Pirelli (marka jest wyłącznym dostawcą ogumienia do WRC w latach 2021-2024), ale także innych marek produkowane są z różnych mieszanek – miękkich i twardych. Jest ich kilka rodzajów, a każdy wykorzystuje się w innych warunkach.
Czy wiesz, że…
We wcześniejszych latach ogumienie do WRC dostarczały także inne firmy. Stosowane były np. opony rajdowe Michelin, Dmack czy Matador. Obecnie firma Pirelli jest dostawcą nie tylko opon rajdowych, ale również wyścigowych, przeznaczonych na zawody Formuły 1.
Koniecznie trzeba zwrócić uwagę również na bieżnik. W takich warunkach nietrudno o uszkodzenie opony, a na naprawę zniszczonego ogumienia nie ma czasu ani miejsca, dlatego jest on gruby i wyposażony w liczne, głębokie rowki. Dzięki temu zapewnia świetną przyczepność w zróżnicowanych warunkach, a jednocześnie nie ściera się po pokonaniu niewielkiego dystansu, wyróżniając się także dużą odpornością na przebicia.
Opony rajdowe zimowe
Opony przeznaczone na warunki zimowe są nieco węższe od stosowanych na inne rodzaje nawierzchni, co sprawia, że ciężar auta wywiera bardziej punktowy nacisk na podłoże. Dzięki temu kierowcy łatwiej jest utrzymać trakcję podczas jazdy z dużą prędkością.
Do pokonywania ośnieżonych i oblodzonych nawierzchni, bardzo często wykorzystywane są opony rajdowe z kolcami. To rozwiązanie powszechnie stosowane na zawodach odbywających się w najzimniejszych zakątkach. Za przykład posłużyć może choćby Rally Sweden odbywający się zazwyczaj w lutym. Specjalne bolce mocno wgryzają się w nawierzchnię, co pozwala na pokonywanie mocno oblodzonych fragmentów.
Często stosuje się również odpowiednie kleje, którymi pokrywany jest bieżnik opony. Dzięki nim jeszcze lepiej trzyma się podłoża.
Slicki, czyli opony wyścigowe
Opony slick wykorzystywane są tylko na torach, np. w wyścigach F1. To specyficzny rodzaj ogumienia, który całkowicie pozbawiony jest bieżnika. Dzięki temu na równych, zadbanych, asfaltowych trasach, w suchych warunkach, zapewnia doskonałą przyczepność – opona dosłownie klei się do drogi. Dzieje się tak jednak dopiero po osiągnięciu przez nią odpowiedniej temperatury. To cecha, która wyróżnia slicki. Opony tego typu zazwyczaj przed założeniem na bolid F1 dogrzewane są specjalnymi, elektrycznymi kocami, a później ich temperaturę zwiększają sami kierowcy podczas okrążenia rozgrzewkowego i dynamicznych ruchów kierownicą.
Więcej o oponach typu slick dowiesz się w artykule:
Opony w F1 – ogumienie do zadań specjalnych
Sportowe opony przystosowane do ruchu publicznego
Nie wszystkie opony przeznaczone do aut o wysokich osiągach służą jedynie do celów sportowych. Istnieją również tzw. semi-slicki, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane na torach, ale dzięki uzyskaniu homologacji drogowej sprawdzą się także podczas codziennego poruszania po drogach publicznych (oczywiście w okresie letnim). Takie ogumienie często wykorzystywane jest w samochodach marek premium. To idealny wybór dla kierowców, którzy nie ścigają się zawodowo, a jedynie od czasu do czasu zaglądają na tor, aby spróbować jazdy z większą prędkością. Opony tego typu są często bardzo podobne do opon rajdowych na asfalt, jednak do WRC stosowane jest specjalne, dedykowane modele.
Przeczytaj nasz artykuł: