Jeśli zdałeś kurs na prawo jazdy, ale nie do końca czujesz się pewnie za kółkiem lub wsiadasz za kierownicę swojego auta po dłuższej przerwie, z naszym cyklem artykułów o technice jazdy przypomnisz sobie, jak pokonywać zakręty samochodem.
Jednym z podstawowych i najczęściej wykonywanych przez kierowców manewrów na drodze jest przejechanie zakrętu, które wymaga od uczestników ruchu drogowego nie tylko odpowiedniej wiedzy zdobytej podczas kursu na prawo jazdy, ale również opanowania samej techniki. Zdecydowanie najważniejszą rzeczą bez względu na prezentowany przez kierowców poziom umiejętności jest ostrożność – tej nigdy za wiele! Warto, żeby szła ona w parze z rozwagą i zdrowym rozsądkiem.
Dlatego chcieliśmy zwrócić naszym czytelnikom szczególną uwagę na to, jak pokonywać zakręty samochodem. To istotna kwestia zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy drogi są mokre i śliskie. Bardzo ważne, aby kierowca miał świadomość, że po deszczu, lub w dni, kiedy temperatura spadnie poniżej zera, panowanie nad pojazdem jest znacznie utrudnione, zwłaszcza jeśli do pokonania mamy drogę pełną zakrętów. Jak zgodnie podkreślają instruktorzy – nawet jazda na suchej nawierzchni w okresie wiosenno-letnim, gdzie na trasie nie brakuje krętych odcinków drogi, bywa niebezpieczna.
Jak pokonywać zakręty samochodem? Zróbmy to krok po kroku!
- Zwolnij dwie sekundy przed zakrętem.
- Zredukuj biegi i dostosuj prędkość.
- Wejdź w zakręt po łagodnym łuku.
- Zwróć uwagę, aby pozostać na swoim pasie ruchu.
- Przy wychodzeniu z zakrętu dodaj lekko gazu i stopniowo zwiększ prędkość.
Zacznijmy od początku
Jeśli widzisz, że zbliżasz się do zakrętu, pamiętaj, aby zmniejszyć prędkość. W zależności od tego, jak szybko jedziesz, zahamuj kilka sekund wcześniej, w momencie gdy zaczniesz wchodzić w zakręt. Ten krótki, ale niezwykle potrzebny czas pozwoli na odpowiednią reakcję. Niby błahostka, a jednak wielu kierowców podczas wykonywania tego manewru hamuje nagle. Zmniejszenie prędkości pozwoli uniknąć wejścia w zakręt z poślizgiem. Dzięki temu mamy również pewność, że nie wjedziemy na sąsiedni pas ruchu. Szybkość, z jaką pokonujemy łuk, ma olbrzymie znaczenie. Niezastosowanie się do tego może skutkować nawet wypadnięciem z drogi. To bardzo niebezpieczna sytuacja, która często niesie za sobą tragiczne skutki. Pamiętaj, jeśli zakręt jest bardzo ostry, lub w chwili, gdy nie czujesz się pewnie, możesz zredukować prędkość nawet do 20-25 km/h. Bezpieczeństwo przede wszystkim!
Zwalniając, na kilka sekund przed wejściem w zakręt zredukuj biegi, tak, aby nie robić tego podczas jazdy po łuku. Jadąc ze zbyt dużą prędkością, powinniśmy zmienić go z wyższego na niższy, co pozwoli na hamowanie dzięki jednostce napędowej. Kolejny ważny krok – wejdź w zakręt po łagodnym łuku. Pamiętaj, aby rozpocząć od zewnętrznej krawędzi pasa, po którym się poruszasz. Będąc w połowie, zbliż samochód do wewnętrznej krawędzi pasa. Wychodząc z zakrętu, powinieneś ponownie zbliżyć się do jak najbardziej zewnętrznej strony drogi, kolejno wracając do jej środka. Pamiętaj, aby w trakcie wykonywania manewru Twoje ręce spoczywały na kierownicy. To istotna kwestia, która znacząco wpływa na prawidłowe utrzymanie kontroli nad pojazdem.
Wychodząc z zakrętu, dodaj gazu. Przyspieszenie należy wykonać delikatnie i płynnie. Pamiętaj, aby wykonując wszystkie czynności być szczególnie ostrożnym. Pod żadnym pozorem nie wjeżdżaj na przeciwny pas. Takie zachowanie stwarza zagrożenie życia pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Czy wiesz, że..
Producenci w nowoczesnych samochodach montują systemy, które mają za zadanie wspomagać kierowcę podczas pokonywania zakrętów. Modele z systemem 4Control z czterema kołami skrętnymi, zwiększą bezpieczeństwo podczas jazdy po łuku poprzez prawidłowe trzymanie się drogi. Zachowanie aut wyposażonych w tę technologię jest podobne do modeli posiadających napęd 4x4. Samochody coraz częściej posiadają również specjalny system kontroli trakcji ASR.
Jak pokonywać zakręty samochodem w sytuacji awaryjnej?
Należy wspomnieć również o wyjątkowo niebezpiecznej sytuacji, kiedy podczas pokonywania zakrętu na drodze znajduje się przeszkoda. Zdarza się również, że podczas jazdy zwierzę niespodziewanie wybiegło na jezdnię. Z uwagi na to, że hamowanie awaryjne na łuku należy do niebezpiecznych manewrów, pamiętaj, aby zachować szczególną ostrożność. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, jak najszybciej i bardzo mocno wciśnij pedał hamulca i sprzęgło. Takie postępowanie dotyczy wyłącznie samochodów wyposażonych w system ABS. W chwili, gdy nasze auto go nie ma, najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie hamowania pulsacyjnego. Polega ono na naprzemiennym wciskaniu hamulca ze zmienną siłą. Należy wykonać jak najwięcej takich „pulsacji”, ponieważ dzięki temu koła będą blokować się naprzemiennie i tym samym odzyskają przyczepność. Pozwoli to na zwiększenie szansy pozostania pojazdu na jezdni.