Profil opony to parametr, który zdecydowanie ma znaczenie. Wpływa nie tylko na wygląd ogumienia, ale również na to, jak prowadzi się auto. Do wyboru są zarówno modele o wysokim, jak i niskim profilu, a każdy z nich ma swoje zalety i wady. Dlatego wielu kierowców zastanawia się, jaki wariant będzie najlepszy. W tym artykule dowiesz się wszystkiego o tym parametrze.

Profil opony – co to jest?
Wielu kierowców zastanawia się, co to jest profil opony. Taka wiedza przydaje się choćby przy wyborze rozmiaru ogumienia – w końcu ten parametr stanowi jeden z trzech najważniejszych, tuż obok szerokości oraz średnicy. Najprościej rzecz ujmując, tym pojęciem określamy procentowy stosunek wysokości przekroju opony do jej szerokości.
Umownie wyróżniamy opony wysoko- i niskoprofilowe. Przeważnie, jeśli wysokość ściany bocznej stanowi ≤50% jej szerokości mówimy o profilu niskim, jeżeli wartość jest wyższa – wysokim. Wersje niskoprofilowe, jako oryginalne wyposażenie (OE) stosuje się je najczęściej w autach klasy średniej i wyższej, zwłaszcza w modelach określanych przez producentów jako sportowe lub o nadzwyczajnych osiągach.
Przykład:
W przypadku modelu w rozmiarze 195/60 R15 wysokość boku będzie stanowić 60% z szerokości 195 milimetrów, czyli 117 mm. To profil wysoki.
W przypadku modelu w rozmiarze 215/35 R18 wysokość boku będzie stanowić 35% z szerokości 215 milimetrów, czyli 75,25 mm. To profil niski.
Wybór opony – profil ma znaczenie
Omówienie tego, co oznacza profil opony mamy już za sobą, przyjrzyjmy się więc teraz, w jakich kwestiach ten parametr odgrywa ważną rolę. Nie da się ukryć, że ten parametr to jeden z najważniejszych elementów budowy opon. Relacja pomiędzy szerokością i wysokością ogumienia jest niezwykle istotna. Istnieją przynajmniej dwa konkretne powody.
Pierwszy to wygląd – opona niskoprofilowa (np. 195/45 R16) będzie się wizualnie prezentować zupełnie inaczej niż wysoka (np. 195/75 R16). Różnica ta, w połączeniu z odpowiednio wybraną felgą aluminiową może całkowicie odmienić prezentowanie się auta. Zwłaszcza, że mniejszy profil pozwala założyć większą felgę.
Drugi powód to fakt, że wysokość profilu opony realnie wpływa na sposób prowadzenia samochodu oraz osiągane przez niego parametry, zwłaszcza w przypadku modeli o skrajnej charakterystyce. Dlatego kierowcy, przy okazji wymiany ogumienia na inne, chcąc założyć tzw. zamienniki opon, często zastanawiają się jak rozbieżności w profilach wpłyną na jazdę. Niewielkie odchylenia, np. przy zmianie opon z profilem 45 na takie o profilu 50 nie będą powodowały istotnych różnic, jednak w przypadku większych zmian, np. z profilu 50 na 70, auto będzie prowadziło się inaczej.
Jeżeli zastanawiasz się, jaki rozmiar ogumienia będzie odpowiedni do Twojego samochodu, możesz skorzystać z naszego konfiguratora opon. To proste w obsłudze i wygodne narzędzie, które zaoszczędzi Twój czas i pomoże Ci sprawdzić m.in. właściwy profil.

Wysokość profilu opony przekłada się na wygląd całego auta.
Jak obliczyć różnicę w profilu opony w cm?
Przy okazji omawiania, czym jest profil opon kierowcy często zastanawiają się, jaka jest rozbieżność pomiędzy poszczególnymi profilami. W tym miejscu warto pamiętać, że różnica w takiej samej liczbie punktów procentowych np. 5, w obrębie tej samej szerokości zawsze będzie taka sama. Nie ma zatem potrzeby liczyć osobno różnicy np. między profilami 40 a 45 lub 60 a 65.
Aby lepiej to zobrazować określmy różnice między popularnymi parametrami, dla jednej z najczęściej spotykanych na drogach szerokości opon, czyli 205 mm.
- Profil opony 35 a 40 – różnica wynosi 10,25 mm, czyli 1,025 cm.
- Profil opony 40 a 45 – różnica wynosi 10,25 mm, czyli 1,025 cm
- Profil opony 45 a 50 – różnica wynosi 10,25 mm, czyli 1,025 cm
- Profil opony 55 a 65 – różnica wynosi 20,5 mm, czyli 2,05 cm
- Profil opony 60 a 65 – różnica wynosi 10,25 mm, czyli 1,025 cm
- Profil opony 65 a 70 – różnica wynosi 10,25 mm, czyli 1,025 cm
Jak widać jedyny odmienny wynik wyszedł w przypadku 10-punktowej różnicy między profilami.
Jak przeprowadzić obliczenia krok po kroku?
Dla przykładu weźmy ponownie szerokość opony 205 mm. Chcąc policzyć różnicę miedzy profilem 45 a 50 na kalkulatorze, można wykorzystać trzy sposoby.
Sposób pierwszy:
- Szerokość 205 mm mnożymy razy 50%, co daje nam wynik 102,5mm.
- Szerokość 205 mm mnożymy razy 45%, otrzymując wynik 92,25 mm.
- Na koniec od 102,5 mm odejmujemy 92,25 mm, co daje nam różnicę – 10,25 mm.
- Otrzymany w milimetrach wynik przeliczamy na centymetry.
Sposób drugi:
- Od 50 odejmujemy 45, co daje nam wynik 5 punktów procentowych, czyli różnicę.
- Szerokość 205 mm mnożymy razy 5%, uzyskując wynik 10,25 mm.
- Otrzymany w milimetrach wynik przeliczamy na centymetry.
Sposób trzeci, to skorzystanie z naszego kalkulatora zamienników opon, który wskaże, czy dotychczas użytkowane ogumienie może być zastąpione wariantem w innym rozmiarze i jakie są różnice w poszczególnych parametrach.
Jaki profil opony wybrać?
Jednym z podstawowych zagadnień, jakie bierzemy pod uwagę, szukając nowego ogumienia jest to, jak wysokość profilu opony wpływa na komfort jazdy. Rzeczywiście, rozmiar opony ma ogromny wpływ na jakość podróży. Miłośnicy każdej z wersji są w stanie przedstawić szereg pozytywnych aspektów wybranego przez siebie rozwiązania. W chwili, gdy zastanawiamy się, jaki profil opony będzie odpowiedni do naszego auta, warto poznać wady i zalety każdej z możliwości. Wówczas podjęcie właściwej decyzji stanie się dużo łatwiejsze.
Niski profil opony
Wielu kierowców, których pojazdy pierwotnie miały zamontowane standardowe ogumienie o wysokim profilu, decyduje się na zmianę i montaż „niskoprofilówki”. Modele tego typu stały się ostatnimi laty prawdziwym trendem. Pożądają ich zwłaszcza osoby dbające o podkreślenie unikalnego charakteru swojego samochodu. Ale dlaczego właściwie spora część fanów motoryzacji śni o nich po nocach?
Prezentują się one dużo atrakcyjniej, dobrze trzymają się drogi oraz zapewniają lepsze prowadzenie samochodu w zakrętach. Efektowny, modny wygląd to jednak nie wszystko. Kierowcy zauważają odczuwalne ograniczenie nadsterowności czy dobrą trakcję przy większych prędkościach.
Mocne auta jadą zdecydowanie płynniej, a w modelach sportowych odczujemy wyraźnie bardziej dynamiczne rozpędzanie się. Ponadto, użytkownicy zauważają, że w suchych warunkach drogowych hamowanie przebiega bardziej efektywne. Jednocześnie dla wielu kierowców atutem jest możliwość zamontowania większych tarcz hamulcowych.

Miasto to domena wysokich profili.
Lista pozytywów prezentuje się zachęcająco. Należy pamiętać o tym, że każda opona jest swego rodzaju kompromisem. Zalety w pewnych dziedzinach wiążą się z wadami w innych.
Niskoprofilowe opony dużo słabiej tłumią dziury i nierówności, przez co komfort jazdy może okazać się niewystarczający. Bywają także dużo głośniejsze od modeli wysokoprofilowych. Innym problemem jest brak właściwej ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi. Felga nie zostanie w tym przypadku należycie zabezpieczona i każdy kontakt z większą dziurą lub krawężnikiem może sprawić, że konieczna będzie wulkanizacja opon lub nawet ich wymiana. Pomagają w tym ranty ochronne w ogumieniu, jednak nie wszyscy producenci stosują wystarczająco duże elementy zabezpieczające.
Wysoki profil opony
W opozycji do przedstawionego powyżej rozwiązania stoją opony o wysokim profilu. Charakteryzuje je przewaga elementów gumowych i niewyeksponowana obręcz. Duży procentowy stosunek wysokości do szerokości przekrojów opony zapewnia przede wszystkim ochronę felgi oraz dobre tłumienie nierówności. Z tego powodu najlepiej sprawdzają się podczas chaotycznej jazdy miejskiej.
Ich zwolennicy wskazują na szereg dodatkowych atutów. Przede wszystkim są dużo bardziej wytrzymałe, co chroni je bezpośrednio przed uszkodzeniami mechanicznymi. Lepiej sprawdzają się w deszczowe dni, ponieważ efektywnie chronią przed aquaplaningiem. Jeżeli poruszamy się po zanieczyszczonych drogach, bez wątpienia wyróżnią się krótszą drogą hamowania niż wersje „odchudzone”.
Generują znacznie mniej hałasu, co podnosi komfort jazdy. Bez wątpienia to także opcja bardziej ekonomiczna. Ogumienie jest tańsze, a jednocześnie zapewnia lepsze tłumienie drgań i wstrząsów, co przekłada się bezpośrednio na wolniejsze zużycie zawieszenia.

Bezpieczniejszym wyborem zimą okazuje się wyższy profil opony.
Profil opony w Polsce – na co zwrócić uwagę?
Wysoki profil to dobre zabezpieczeniem przed dziurami, koleinami i krawężnikami, kosztem efektownego wyglądu oraz osiągów przy dużych prędkościach. Poszczególne profile opon mają swoje mocne i słabe strony. Wielu kierowców zastanawia się, jaki profil opony na polskie drogi będzie najlepszym. Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Bez wątpienia wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Podejmując decyzję, należy zwrócić uwagę na szereg czynników, a następnie zastanowić się, jakie rozwiązanie będzie dla nas optymalne.
Bardzo często pada stwierdzenie, że lepszym wyborem jest wysoki profil w oponie. Zwolennicy tej tezy argumentują swoje stanowisko uproszczeniem: Polskie drogi są w złym stanie. Faktycznie, znajdziemy jeszcze wiele miejsc, w których nawierzchnie pokryte są dziurami i koleinami. Tam jazda na niskim profilu będzie niekomfortowa, a nawet niezalecana. Stojąc przed dylematem zakupowym, warto zastanowić się, jak wyglądają najczęściej odwiedzane przez nas miejsca. Może okazać się, że przeważnie wybieramy ulice dobrej lub bardzo dobrej jakości, a co za tym idzie, nawet profil opony 45 będzie sprawdzał się znakomicie.
Kolejnymi czynnikami, jakie warto wziąć pod uwagę, są: model samochodu, którym się poruszamy oraz nasz styl prowadzenia auta. Osoby jeżdżący dynamicznie, sportowo i głównie po autostradach lub drogach ekspresowych, mogą śmiało zdecydować się na niski profil. Natomiast dużo przemieszczający się po mieście lub trasach z bardzo kiepskim stanem nawierzchni, powinni zainteresować się wyższym profilem opony.
Jaki profil opony na zimę, a jaki na lato?
Chociaż śnieg pojawia się później niż jeszcze kilkanaście lat temu, a opady przeważnie są mniej intensywne, polscy kierowcy, zastanawiając się nad wyborem ogumienia, muszą wziąć pod uwagę kwestię sezonowości.
W przypadku standardowych, dosyć uniwersalnych rozmiarów, wysokość opony nie ma tak dużego znaczenia. Pora roku nie powinna warunkować żadnej zmiany. Nie oznacza to jednak, że oba rodzaje będą sprawdzać się równie dobrze przez 12 miesięcy. Jaki profil opony na zimę? Zimą zdecydowanie lepiej będzie jeździło się na „wysokoprofilówkach”. Mogą bez uszkodzeń znieść więcej „drogowych niedogodności”. Poza tym, aura jesienią i zimą rzadko pozwala na cieszenie się pełnią osiągów, dlatego korzyści płynące z użytkowania niskiego profilu okazują się zredukowane do minimum.
Inaczej jest latem. Suche i pozbawione ubytków drogi, dobra widoczność oraz zdecydowanie lepsza pogoda umożliwiają korzystanie z możliwości auta na oponach letnich. Do szybkiej jazdy oraz dynamicznego wchodzenia w kolejne zakręty, idealnie nada się sportowe ogumienie o niższym profilu.