Gorąca felga i smród z koła mogą wystąpić w najmniej spodziewanym momencie. Czasami zdarza się, że w jednym dniu nasze auto działa bez zarzutu, a kolejnego zauważamy te niepokojące symptomy. Gdzie można szukać źródeł tego problemu i jak sobie z nim poradzić? Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać więcej informacji.

gorąca-felgaCo robić w przypadku gorącej felgi?

W aucie co jakiś czas mogą pojawić się mniejsze lub większe awarie mające różne podłoże. Bywa, że zawodzi akumulator, silnik, łożyska w kole, wycieraczki lub poszczególne układy i wiele innych elementów. Czasami samochód daje wyraźne sygnały, że coś zaczyna się dziać, co jest jasną przesłanką dla kierowcy o konieczności sprawdzenia auta. Nagrzana felga i nieprzyjemny zapach z koła to jedne z objawów, które mogą wskazywać na poważne problemy. Jeśli zauważysz te symptomy, nie warto ich ignorować, ponieważ mogą prowadzić do trwałych uszkodzeń lub zagrożenia na drodze.

Gorąca felga i smród z koła – jak rozpoznać?

Diagnozowanie gorących felg i nieprzyjemnego zapachu z koła w samochodzie wymaga przeprowadzenia kilku kroków w celu identyfikacji źródła problemu. Co można zrobić w takiej sytuacji?

  1. Po zakończonej jeździe warto sprawdzić temperaturę felg, co może pomóc w zdiagnozowaniu potencjalnych problemów. Samodzielnie jesteśmy w stanie zrobić to na dwa sposoby: delikatnie zbliżyć rękę do obręczy (należy jednak pamiętać, że mogą być one gorące, co grozi poparzeniem – trzeba być niezwykle ostrożnym) lub używając termometru bezdotykowego, który pozwoli precyzyjnie zmierzyć temperaturę i porównać ją z wartością drugiego koła z jednej osi.
  2. Zwrócić uwagę na zapachy i dźwięki wydobywające się spod koła. Najczęściej będzie to woń spalenizny bądź gumy, a nawet szum i buczenie podczas jazdy.
  3. Zweryfikować działanie hamulców, czy hamowanie odbywa się z należytą siłą i bez jakichkolwiek drgań kierownicy i ściągania na boki.

Jeśli zauważysz, któreś z tych objawów, warto niezwłocznie podjąć decyzję, czy można kontynuować jazdę, czy wezwać lawetę. Niezależnie od ich źródła, powinny być traktowane jako ostrzeżenie o możliwej poważnej usterce, co wymaga natychmiastowej diagnozy i naprawy, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze.

Jakie mogą być powody nagrzanej felgi?

Nagrzewanie się felgi samochodowej może być spowodowane różnorodnymi czynnikami, które na ogół wskazują na problemy techniczne głównie z układem hamulcowym. Ignorowanie ich może prowadzić do dalszych uszkodzeń oraz zagrożenia na drodze, dlatego zaleca się niezwłoczne skonsultowanie się z mechanikiem.

ProblemOpis
Awaria zacisku hamulcowegoZapieczony zacisk to najczęstszy powód nagrzewania się felgi oraz nieprzyjemnego zapachu wydobywającego się z koła. Gdy zacisk hamulcowy nie funkcjonuje prawidłowo, klocki stale ocierają się o tarczę, co prowadzi do nadmiernego wzrostu temperatury i obniżonej efektywności hamowania.
Uszkodzone lub zatarte łożyskaŁożyska w takim stanie generują dużą ilość ciepła podczas jazdy. Z auta wydobywa się dźwięk, a koła mogą drżeć.
Uszkodzona tarcza hamulcowaUszkodzona tarcza hamulcowa może ulegać zniekształceniom i po kontakcie z klockami hamulcowymi, skutkować, chociażby przegrzewaniem się felgi i pogorszeniem hamowania. Efekt krzywej tarczy hamulcowej przedniej osi będzie zapewne odczuwalny w postaci bicia koła kierownicy podczas hamowania.
Zapieczony hamulec ręcznyNieodbijający zacisk „ręcznego” lub korozja linki/cięgna, może być winowajcą gorącej felgi z tyłu i nieprzyjemnego zapachu spalenizny.
Jazda ze zbyt dużym obciążeniemJazda z nadmiernym ładunkiem w stosunku do ciśnienia powietrza w oponach może prowadzić do ich przegrzewania.

Jak pozbyć się problemu gorącej felgi i smrodu z koła?

Pierwszym krokiem w rozwiązaniu problemu z nagrzewającą się felgą to sprawdzenie, czy hamulec nie jest zacięty. W takiej sytuacji należy zastanowić się nad wymianą lub regeneracją zacisku hamulcowego, starannym oczyszczeniem oraz nasmarowaniem jego prowadnic.

Kolejnym istotnym krokiem jest weryfikacja stanu łożyska koła poprzez podniesienie auta na lewarku i sprawdzenie luzów. Jeżeli jest zatarte, koniecznie należy pozbyć się zużytego elementu i zastąpić nowym, przy użyciu odpowiednich narzędzi do prawidłowego demontażu i montażu.

Należy przyjrzeć się także tarczy hamulcowej pod kątem ewentualnych pęknięć, krzywizn i odbarwień, a w razie potrzeby ją zdementować. Równocześnie warto wymienić klocki hamulcowe, które są w złym stanie.

Aby rozwiązać problem z zablokowanym hamulcem ręcznym, zacznij od zdjęcia koła, co umożliwi dostęp do zacisku hamulcowego. Następnie, używając młotka, delikatnie uderz w zacisk hamulca ręcznego, aby go odblokować. Warto również użyć wielofunkcyjnego preparatu WD-40 do miejsca, w którym dźwignia styka się z zaciskiem, odczekać kilka chwil, aż zacznie działać, a następnie przedmuchać je sprężonym powietrzem, aby usunąć zanieczyszczenia. Po tych czynnościach spróbuj zaciągnąć i zwolnić hamulec – dźwignia powinna wrócić do metalowego ogranicznika. Jeśli problem nadal występuje, sprawdź linki hamulca ręcznego i wymień je, jeśli są zardzewiałe.