Wycieraczki samochodowe to niepozorny, ale jednocześnie niezwykle ważny element wyposażenia samochodu. Ich stan techniczny wpływa na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Co jednak zrobić, gdy wycieraczki przestają działać? Jak dokonać wymiany i z jakimi kosztami należy się liczyć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.
Jak działają wycieraczki samochodowe?
Działanie wycieraczek samochodowych jest stosunkowo proste. Gdy szyba jest mokra lub zabrudzona, kierowca przesuwa stosowną dźwignię, znajdującą się przy kierownicy i uruchamia przednie lub tylne wycieraczki. Gumowe pióra przesuwają się po szybie i zbierają z niej to, co ogranicza widoczność. Wycieraczki mogą działać w kilku trybach prędkości, dzięki czemu można dostosować ich pracę choćby do intensywności opadów. Ich ruch jest zsynchronizowany poprzez specjalny zawias, a cały mechanizm napędza przekaźnik.
Co istotne, aby element mógł dobrze wypełniać swoje zadanie, pióro musi być w bliskim kontakcie z szybą. Na skuteczność działania wycieraczek wpływ ma siła oraz rozłożenie ich docisku do szklanej powierzchni.
Wycieraczki do samochodu – rodzaje
Wycieraczki samochodowe dzieli się na trzy podstawowe rodzaje. Kierowcy mają do wyboru:
Wycieraczki szkieletowe
Często określa się je też jako wycieraczki przegubowe. Spotykane są przede wszystkim w starszych modelach samochodów. Składają się z metalowego stelaża, do którego montowane jest wymienne, gumowe pióro. Wycieraczki szkieletowe charakteryzują się zaawansowanym profilem, który jest w pełni dopasowany do kształtu przedniej lub tylnej szyby. Na rynku dostępne są modele z różnymi systemami montażowymi oraz zaciskami, dostosowanymi do konkretnych potrzeb. Atuty tego typu rozwiązania to:
- mocne ramię wykonane metalu,
- pióro wyprodukowane z zagęszczonej gumy,
- kilka punktów docisku, co wpływa na efektywne i równomierne czyszczenie szyby, stosunkowo niska cena.
Wycieraczki bezszkieletowe
Tym razem nie mamy do czynienia z metalowym stelażem. Kierowcy chętnie wybierają wycieraczki bezszkieletowe (określane też jako wycieraczki płaskie) ze względu na dobre przyleganie do szyby oraz skuteczne radzenie sobie z kroplami wody czy zalegającymi zanieczyszczeniami – nawet przy większych prędkościach. Są one nie tylko funkcjonalne, ale i dobrze się prezentują. Sprawdzają się przez cały rok. Atuty tego typu rozwiązania to:
- równomierny docisk do szyby i efektywne zbieranie wody,
- aerodynamiczny profil,
- odporność na niskie temperatury, przymarzanie oraz rdzę.
Wycieraczki hybrydowe
To połączenie rozwiązań stosowanych w wycieraczkach bezprzegubowych oraz tradycyjnych – szkieletowych. W tym przypadku pióro jest zintegrowane z metalowym ramieniem i osłonięte obudową. Wycieraczki hybrydowe mają niskoprofilowy charakter, łączący funkcjonalność z aerodynamiką, a także estetyką. Co ważne, oferują one dobry docisk do każdego profilu szyby (nawet w starszych autach, w których szyby były bardziej wypukłe). Atuty to:
- zamknięta, estetyczna forma,
- niski profil, bardziej aerodynamiczny niż w przypadku rozbudowanego szkieletu,
- łatwy montaż.
Dlaczego warto wymieniać wycieraczki w samochodzie?
Jak już wspominaliśmy, wycieraczki samochodowe mają ogromny wpływ na wiele czynników związanych z jazdą. Dobry stan wycieraczek znacznie zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Pełna widoczność pozwala na szybszą reakcję w razie jakichkolwiek problemów.
Musisz też wiedzieć, że wycieraczki samochodowe ze względu na charakterystykę i środowisko pracy bardzo szybko się zużywają. Urządzenia są stale narażone na działanie czynników atmosferycznych takich jak deszcz, grad lub śnieg, co niejednokrotnie prowadzi do usterek oraz przyśpieszonego procesu niszczenia konstrukcji lub gumowych piór. To nie tylko wpływa na pogorszenie efektywności ich pracy. Uszkodzone wycieraczki samochodowe mogą uszkodzić szybę. W sytuacji, gdy pióra są zużyte, często dochodzi do rysowania szklanej powierzchni.
Jak często wymienia się wycieraczki w samochodzie?
Jeśli chodzi o zalecaną częstotliwość wymiany wycieraczek, to jest ona uzależniona od konkretnego producenta. Nietrudno znaleźć opinię, że wycieraczki powinny być wymieniane co pół roku, ale w praktyce okazuje się, że nie zawsze jest taka potrzeba. Rozsądnym rozwiązaniem wydaje się obserwacja stanu wycieraczek i wymiana wtedy, gdy dostrzeżemy niepokojące sygnały. Dzięki takiemu podejściu unikniesz niepotrzebnych kosztów, ale jednocześnie będziesz mieć pewność, że Twoje wycieraczki są zawsze w idealnym stanie. Dokonuj przeglądu minimum przed rozpoczęciem sezonu – letniego i zimowego.
Czytaj także: Dobre opony na mokrą nawierzchnię – czyli jakie ogumienie wybrać na deszcz?
Jakie są objawy uszkodzonych wycieraczek?
Skoro mowa o obserwacji stanu technicznego wycieraczek, warto poświęcić kilka zdań sygnałom, które powinny zwrócić Twoją uwagę. Poniżej znajdziesz listę najczęściej pojawiających się symptomów, dzięki której łatwiej zidentyfikujesz potencjalny problem.
Wycieraczki nie działają
Gdy wycieraczki raz działają, raz nie – pomimo uruchamiania, przyczyną może być przepalony bezpiecznik. Rozwiązaniem jest wymiana bezpiecznika na nowy, dlatego warto wozić w aucie zapasowy zestaw. Nie jest to czynność skomplikowana, ale bywa, że trudności przysparza zlokalizowanie skrzynki z bezpiecznikami. Wówczas wystarczy zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu, w której powinny znajdować się informacje o lokalizacji oraz sposobie otwarcie skrzynki.
Piszczące wycieraczki
Często pojawiającym się problemem jest charakterystyczne piszczenie wycieraczek podczas eksploatacji. Okazuje się, że najczęściej jest to spowodowane popękaną gumą na powierzchni piór. W takiej sytuacji nie obędzie się bez wymiany wycieraczek na nowe. W innym wypadku mogą one rysować szybę. Bywa jednak, że guma jest w nienagannym stanie, a mimo to wycieraczki piszczą. Wówczas warto ponownie wyregulować elementy, tak aby były skierowane do szyby pod kątem 90 stopni. Regulacja polega na obracaniu piór na ramieniu. Musisz jednak wiedzieć, że należy robić to przy użyciu niewielkiej siły, aby nie uszkodzić delikatnych elementów. Jeśli masz wątpliwości, co jest nie tak, udaj się do profesjonalnego warsztatu.
Czy wiesz, że?
Regulacja wycieraczek daje najlepsze rezultaty, gdy jest przeprowadzana w czasie deszczu. Woda na powierzchni szyby daje możliwość wielokrotnego sprawdzenia nowych ustawień i uniknięcia usterek wynikających z porysowania powierzchni szyby.
Wycieraczki nie chcą się włączyć
Jeśli borykasz się z tym problemem to znak, że możesz mieć problem z silniczkiem. Ta sama usterka może powodować również, że nowe wycieraczki skaczą po szybie. W tej sytuacji najczęściej konieczna jest wymiana silniczka wycieraczek, który mógł ulec awarii, wynikającej z całkowicie normalnego zużycia. Za niepokojący sygnał uszkodzenia silnika lub innej części mechanizmu wycieraczek z całą pewnością należy uznać też pojawienie się zapachu spalenizny.
Nieregularna praca wycieraczek
Za taki stan rzeczy w większości przypadków odpowiedzialny jest przekaźnik. Składa się na niego wiele elementów, dlatego bardzo trudno jest ustalić, która część tego podzespołu jest uszkodzona. Przekaźnik znajduje się pod maską samochodu, we wspomnianej już wcześniej skrzynce bezpieczników. Co ważne, tego elementu się nie naprawia a wymienia na nowy. To powinno wystarczyć, aby nieregularna praca wycieraczek przestała być kłopotem.
Jak wymienić wycieraczki w samochodzie?
Gdy uda Ci się zidentyfikować źródło problemów może okazać się, że jedynym rozwiązaniem jest wymiana wycieraczek na nowe. W jaki sposób to zrobić? Poniżej znajdziesz opis krok po kroku całego procesu.
Wymiana wycieraczek – instrukcja
Pamiętaj, że poniższa instrukcja jest jedynie poglądowa ze względu na różnice konstrukcyjne poszczególnych samochodów. Przed przystąpieniem do pracy zweryfikuj, jak należy postępować w przypadku konkretnego pojazdu.
- Wymiana pióra wycieraczki powinna być dokonywana w słoneczny dzień przy zgaszonymi silniku. Przed rozpoczęciem prac najlepiej wyciągnij kluczyki ze stacyjki.
- Następnym krokiem jest uniesienie ramion wycieraczek, dzięki czemu uzyskasz dostęp do mocowań. Warto wiedzieć, że nie w każdym samochodzie będzie to możliwe, a wtedy ten krok zostanie pominięty.
- Aby ściągnąć starą wycieraczkę odszukaj dźwignię zaczepu, która znajduje się na styku pióra z ramieniem. Używając niewielkiej siły naciśnij ją, a następnie zacznij przesuwać uwolnione pióro wzdłuż ramienia.
- Pora przejść do montażu nowych elementów. Pamiętaj, że każdy produkt ma swoje przeznaczenie, dlatego przy zakupie należy sprawdzić na opakowaniu, do jakich aut pasują dane wycieraczki. Wymiana wymaga posiadania dedykowanego adaptera, który powinien znaleźć się bezpośrednio w bazie mocującej. W momencie, gdy adapter znajdzie się w metalowym haku, zamontuj nowe pióra (pociągnij je zdecydowanym ruchem w górę ramienia). Usłyszysz ciche kliknięcie, które jest oznaką prawidłowego montażu.
Jak długo trwa wymiana wycieraczek?
Czas trwania wymiany w większości przypadków nie jest dłuższy niż 3-4 minuty. Jeśli jednak jesteś właścicielem nowego samochodu, może okazać się, że wymiana potrwa jeszcze krócej. Producenci stosują bowiem specjalne zatrzaski, które maksymalnie ułatwiają cały proces i sprawiają, że wymiana trwa zaledwie kilkadziesiąt sekund.
Dowiedz się więcej o eksploatacji samochodu z naszej strony.
Koszty wymiany wycieraczek
Ceny samych piór zaczynają się już od kilkunastu złotych, jednak podanie uniwersalnej informacji na temat kosztów wymiany wycieraczek jest trudne, a wręcz niemożliwe. Wszystko zależy od rodzaju i klasy wybranych produktów, a także od tego, czy skorzystamy z usługi profesjonalnego warsztatu, czy nie.
Znaczenie ma też samo auto, do którego poszukujemy nowych części. Przykładowo za markowe wycieraczki do samochodu Skoda Octavia III zapłacimy w przybliżeniu między 80 a 150 zł za komplet. Właściciele Volkswagena Passata B5 poniosą podobne koszty, choć oczywiście wciąż można wybierać z tańszych rozwiązań. Ceny bywają bardzo rozbieżne, co doskonale widać w ofertach sklepów. Wycieraczki do Audi A4 mogą kosztować od 30 do 50 zł za tylne pióra, a za przednie od 30 do nawet 200. Co więcej, nietrudno znaleźć też modele sprzedawane za więcej niż 500 zł za komplet.
Jeżeli chcesz poznać koszty wymiany wycieraczek wykonanej przez profesjonalistę zasięgnij informacji w warsztacie lub ASO, z którego usług korzystasz. Z jakim wydatkiem trzeba się liczyć? Dla przykładu – wymiana tylnego pióra w Toyocie Auris II, w autoryzowanym serwisie, to koszt 50 zł. Za przód zapłacisz do 200 zł, w zależności od wybranej konstrukcji.
Wiesz już, jak wymienić wycieraczki w samochodzie
Jak widzisz, wycieraczki do szyb często ulegają uszkodzeniom, a co za tym idzie, wymagają wymiany lub naprawy. Na szczęście w większości przypadków nie wiąże się to z wysokimi kosztami oraz koniecznością oddawania samochodu do mechanika na długi czas. Zanim jednak przystąpisz do prac, dobierz wycieraczki do swojego samochodu, aby mieć pewność, że będą działać prawidłowo.
Jeśli nie czujesz się na siłach, skorzystaj z pomocy profesjonalnego mechanika, który pomoże Ci w wymianie części. Unikniesz w ten sposób popełnienia błędu, mogącego doprowadzić do uszkodzenia szyby. Inwestuj też tylko w produkty renomowanych marek, które dają gwarancję wysokiej jakości wykonania oraz długiej pracy.