Samochód nie reaguje na przekręcanie kluczyka w stacyjce? Zapewne Twoje pierwsze podejrzenie padło na rozładowany akumulator. Co zrobić w takiej sytuacji oraz jak zabezpieczyć się na przyszłość, aby uniknąć takiej przykrej niespodzianki? Poniżej odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania.
Czym jest akumulator samochodowy?
Akumulator to jeden z najistotniejszych elementów w pojeździe. Sam nie wytwarza prądu, lecz przechowuje go w postaci energii chemicznej. Prąd zużyty podczas postoju lub uruchamiania jednostki napędowej, uzupełniany jest w czasie jazdy przez alternator, a cały proces zużywania i uzupełniania energii jest powtarzalny.
Wyróżniamy dwa podstawowe parametry akumulatora: pojemność oraz prąd rozruchu. Pierwszy z nich jest wyrażony w amperogodzinach (Ah), wskazując na ilość energii elektrycznej, jaką bateria jest w stanie dostarczyć przy zachowaniu odpowiednich warunków prądowych.
Drugi natomiast – określany w amperach (A) – pozwala lepiej dopasować akumulator do typu pojazdu. W samochodach z wysokoprężną jednostką napędową oraz wyposażonych w wiele odbiorników energii elektrycznej należy zamontować baterię o większej pojemności, aniżeli w pojazdach z silnikiem benzynowym.
Jaką rolę pełni akumulator w samochodzie?
Akumulator jest źródłem prądu stałego, niezbędnego do zasilania urządzeń elektrycznych w czasie, gdy samochód ma wyłączony silnik, ale też podczas jazdy. Sprawna bateria jest przy tym jednym z kluczowym elementów gwarantujących pewny „start” pojazdu, nawet w wyjątkowo mroźne dni. Prawidłowo utrzymywane ogniwo powinno działać bez zarzutu przez dłuższy czas. Warto przy tym pamiętać, że współczesne samochody cechują się większym zapotrzebowaniem na prąd niż starsze modele.
Rodzaje akumulatorów do auta
W sprzedaży dostępne są trzy podstawowe rodzaje akumulatorów samochodowych: kwasowe, żelowe i AGM. Różnią się one właściwościami oraz przeznaczeniem, dlatego podczas zakupu trzeba mieć na uwadze konkretne wytyczne. To od charakterystyki technicznej pojazdu zależą takie parametry akumulatora, jak pojemność i prąd rozruchowy. Istotne są też wymiary zewnętrzne oraz sposób mocowania urządzenia.
Akumulator kwasowy
Akumulator kwasowo-ołowiowy to najstarszy, ale wciąż pozostający w użyciu model. Jego elektrolit jest silnym roztworem kwasu siarkowego. Podczas rozładowywania tworzy się natomiast siarczan ołowiu, a po wyczerpaniu go „do zera” elektrolit staje się czystą wodą.
Akumulator kwasowy będzie odpowiedni do wielu samochodów osobowych i motocykli, wyróżniając się przystępną ceną, uniwersalnością oraz odpornością na głębokie rozładowanie.
Akumulator żelowy
Żelowy akumulator to bateria o większej wydajności niż w przypadku kwasowo-ołowiowych odpowiedników. Obecny w niej elektrolit jest mieszanką kwasu z krzemionką, przyjmując postać gęstego żelu. Cechuje ją podwyższona odporność na wstrząsy, uderzenia i ekstremalne temperatury.
Takie ogniwo będzie dobrze spisywać się zarówno w samochodach osobowych, jak również w przyczepach kempingowych i innych pojazdach, w których niezbędne jest długotrwałe zasilanie.
Akumulator AGM
Akumulator AGM to bardziej zaawansowana bateria kwasowa. Jest wyposażona w chłonną matę z włókna szklanego, która absorbuje elektrolit – zapobiegając jego wypływowi w przypadku uszkodzenia obudowy.
Takie akumulatory oferują dłuższy czas pracy, większą żywotność oraz możliwość bezpiecznego ładowania i rozładowywania. Są one dedykowane w szczególności do nowszych pojazdów – z napędem hybrydowym, systemem start-stop czy funkcją odzyskiwania energii.
Co ile wymieniać akumulator?
Dawniej ogniwa do samochodów służyły swoim właścicielom nawet kilkanaście lat. Współcześnie standardowa żywotność akumulatora 12V wynosi około 4-6 lat.
Niestety może także zdarzyć się, że stosunkowo nowa, 2-letnia bateria straci swoje właściwości i niemożliwa będzie jej naprawa. Jest to związane ze zmianą sposobu jej eksploatacji na przestrzeni lat (m.in. częstszym poruszaniem się po mieście i koniecznością wzmożonego korzystania z rozrusznika).
Akumulator do samochodu należy wymieniać w trzech sytuacjach: po jego zużyciu, trwałej awarii lub zgodnie z zaleceniami producenta.
Rozładowany lub uszkodzony akumulator – objawy
Rozładowanie ogniwa może przytrafić się zarówno właścicielom nowych, jak i starszych aut. Ta awaria – pojawiająca się najczęściej w chłodniejszym okresie roku – może skutecznie uniemożliwić dalszą eksploatację pojazdu i zatrzymać nas w domu.
Zanim używany akumulator padnie do zera, możesz zauważyć pierwsze sygnały jego słabej pracy. Jeśli silnik ma wyraźny problem z odpaleniem, a kontrolki na desce rozdzielczej zapalają się na krótką chwilę bądź nie podświetlają się już wcale – to wyraźny znak, że czas zacząć jak najszybciej działać. Objawy słabego akumulatora to także przygaszone światła – mogą one migać lub samoistnie się wyłączyć po pewnym czasie. W niektórych autach zaświeci się dedykowana ikonka (zazwyczaj jest to prostokąt z plusem i minusem). Możesz zaobserwować również ograniczenie funkcji start-stop.
Najbardziej oczywistą oznaką rozładowanego akumulatora jest brak reakcji silnika na przekręcenie kluczyka w stacyjce. W tej sytuacji najprawdopodobniej pomoże jego pełne naładowanie.
Jak sprawdzić akumulator miernikiem?
Zanim zdecydujesz się na kupno nowej baterii, możesz wykonać na tej obecnie używanej test obciążeniowy. Polega on na podpięciu ogniwa do multimetru i trwa około 10 sekund. W przypadku akumulatora 12 V prawidłowe napięcie powinno wynosić 12,5 V. Niższy wynik wskazuje na to, że nasz akumulator samochodowy jest rozładowany lub uszkodzony. Jeśli nie posiadasz odpowiedniego miernika w domu, taki test wykonasz w każdym profesjonalnym warsztacie samochodowym.
Kontrola poziomu elektrolitu – jak ją wykonać?
Obecnie najczęściej spotyka się akumulatory bezobsługowe, określane też jako żelowe. W ich przypadku nie potrzeby sprawdzania i uzupełniania elektrolitu. Służą one przez kilka lat. Natomiast jeżeli w Twoim pojeździe znajduje się bateria obsługowa (inaczej konwencjonalna), możesz samodzielnie skontrolować poziom płynu.
Jak sprawdzić akumulator obsługowy? Jest on wyposażony w korki, przez które odprowadzane są gazy oraz para wydzielające się podczas ładowania. Odkręć korki wszystkich cel i upewnij się, czy płytki czynne nie zostały odsłonięte – jest to związane z procesem odparowywania cieczy. Jeśli do tego doszło, oznacza to, że ilość elektrolitu jest zbyt niska. Możesz uzupełnić ją wodą demineralizowaną lub destylowaną. Dzięki temu płytki ulegną ponownemu zakryciu, a w konsekwencji – nie będą niszczeć.
Co przyczynia się do rozładowywania akumulatora?
Problem z padniętym akumulatorem najczęściej zaskakuje nas w okresie zimowym. Utrzymujące się minusowe temperatury znacznie obniżają wydajność baterii, szczególnie jeśli auto zaparkowane jest „pod chmurką”. Zdarzają się również sytuacje, w których całkowicie rozładowany akumulator to wyłącznie wina użytkownika.
Najczęstsze przyczyny spadku napięcia w akumulatorze samochodowym, to:
- utrzymujące się niskie temperatury,
- zanieczyszczenie ogniwa,
- pozostawienie włączonych świateł/radia/ładowarki samochodowej przy zgaszonym silniku,
- rzadkie użytkowanie pojazdu,
- niedomknięte drzwi powodujące ciągłe palenie się światła w kabinie,
- nieprawidłowości w działaniu alternatora,
- źle dobrany akumulator do auta,
- uszkodzenia mechaniczne,
- spięcie instalacji elektrycznej.
Musisz jednak pamiętać, że nawet najlepiej konserwowany i utrzymywany akumulator może się rozładować. Jak wspominaliśmy, średnia żywotność wynosi od 4 do 6 lat – po tym czasie traci on swoje właściwości dostarczania i przechowywania energii. Jeśli po upływie tego okresu podładowanie ogniwa nie przynosi efektu, jego czas użytkowania najprawdopodobniej dobiegł końca i konieczna będzie wymiana na nowy.
Miej również na uwadze, że rozładowany akumulator do zera nie tylko nie pozwoli na uruchomienie silnika. Nie będą działać również żadne podzespoły, do których funkcjonowania potrzebny jest prąd elektryczny.
Co rozładowuje akumulator?
Współczesne pojazdy osobowe wyposażone są w szereg udogodnień, jak wbudowana nawigacja czy system audio, których nieprawidłowe ustawienie może bardzo negatywnie wpływać na stan akumulatora. Aby sprawdzić, co dokładnie jest odpowiedzialne za nadmierne zużycie energii, najlepiej udać się do profesjonalnego warsztatu.
Średnie dopuszczalne zużycie energii akumulatora samochodowego na postoju nieco różni się w zależności od marki i modelu auta. Nie powinno ono jednak przekraczać 40 mA. Wszystkie wyniki powyżej tej normy wskazują, że jakiś komponent auta nadmiernie obciąża baterię i może doprowadzić do jej szybkiego rozładowania.
Jak naładować akumulator samochodowy?
Jeżeli przydarzyła Ci się sytuacja, w której akumulator rozładował się do zera, możesz spróbować poradzić sobie z nią na własną rękę. Najskuteczniejszym sposobem jest ładowanie prostownikiem. Jeśli jesteś w jego posiadaniu, uzupełnienie baterii nie będzie problemem. Należy jedynie pamiętać o kilku ważnych kwestiach i zachować odpowiednie środki ostrożności.
Jak ładować akumulator prostownikiem? Pierwszy krok to zajrzenie do instrukcji pojazdu. Nowsze samochody nie wymagają wymontowywania baterii na czas jej uzupełniania, warto się jednak upewnić. Jak odpiąć akumulator, jeśli to konieczne? Cały proces rozpocznij od odkręcenia klem – najpierw odłącz ujemną (oznaczoną kolorem czarnym), następnie dodatnią (kolor czerwony). Niektóre starsze modele ogniw będą także wymagały wymontowania bezpieczników. Należy też sprawdzić, czy bateria nie jest dodatkowo przytwierdzona śrubami. Mając pewność, że odłączone zostały wszystkie mocowania, można wyjąć akumulator samochodowy i umieścić go w bezpiecznym miejscu.
Koniecznie pamiętaj, aby baterię ładować w suchym, dobrze wentylowanym pomieszczeniu, z dala od źródła ognia. Jest to niezwykle ważne, gdyż podczas tej czynności mogą wydzielać się trujące i silnie łatwopalne opary wodoru.
Jeśli otoczenie jest już odpowiednio zabezpieczone, można rozpocząć ładowanie. W takim razie jak podłączyć akumulator do prostownika? Zamocuj odpowiednio zaciski prostownika – najpierw czerwony do bieguna dodatniego, oznaczonego symbolem „+”, a następnie zacisk w kolorze czarnym do bieguna ujemnego, oznaczonego „-”. Teraz podłącz prostownik do gniazdka oraz ustaw odpowiednie natężenie prądu i napięcie ładowania (odpowiednie dla Twojej baterii).
Jak długo ładować akumulator? Cały proces zajmie około 10-12 godzin. Co jakiś czas kontroluj stan naładowania – jeśli będzie on już na odpowiednim poziomie, odepnij ogniwo od źródła zasilania. Jak podłączyć akumulator ponownie w samochodzie? Nim zamontujesz go w pojeździe, odczekaj pół godziny. Pamiętaj także o odpowiedniej kolejności mocowania klem.
Czy wiesz, że…
średni koszt porządnego prostownika wynosi ok. 300 zł. Warto mieć go na wyposażeniu, aby uniknąć kosztownej wizyty w warsztacie. Oczywiście nie jest to jedyny sposób na uruchomienie auta przy rozładowanym akumulatorze.
Odpalenie samochodu na kable rozruchowe także jest skuteczne. Nie jest ono jednak rekomendowane przez ekspertów, zatem staraj się je wykorzystywać tę metodę w ostateczności. Wiąże się to z tym, że dostarczasz do akumulatora jedynie energię potrzebną do rozruchu. Rozładowana bateria otrzymuje duży ładunek energii (nawet do 50 A), przy czym poprawne tempo ładowania nie powinno przekraczać 1/10 jej pojemności.
Przeładowanie akumulatora
Czy można przeładować akumulator? Zbyt długie podłączenie do ładowania negatywnie wpływa na stan i żywotność baterii. Może być ono równie niebezpieczne i szkodliwe, jak jej częste rozładowywanie, ostatecznie prowadząc do trwałego uszkodzenia ogniwa.
Na szczęście istnieją dość jasne wskazówki co do tego, ile ładować akumulator rozładowany do zera. Standardowy czas to 10-12 godzin. Cały proces nie powinien trwać jednak dłużej niż pół doby. Oznaki przeładowania, jakie możesz zaobserwować to m.in. ślady odparowanego elektrolitu na ściankach czy nieprzyjemny zapach. Zmiany dostrzec można także na wskaźniku prostownika, który zazwyczaj ma wyraźnie zarysowaną skalę.
Pamiętaj, że również zbyt częste „podładowywanie” akumulatora samochodowego bardzo negatywnie wpływa na jego żywotność. Aby zadbać o jak najlepszą pracę ogniwa, ładuj je tylko kiedy nastąpi taka konieczność, jednocześnie nie doprowadzając do zbyt dużych ubytków energii.
Czy rozładowany akumulator sam się naładuje?
Nawet słaba bateria jest w stanie samoistnie podładować się w czasie jazdy. Warunkiem koniecznym jest jednak sprawny alternator. To właśnie on jest odpowiedzialny za generowanie prądu, wykorzystywanego w czasie jazdy do zasilania elektronicznych komponentów auta. Produkowane przez niego napięcie pozwala także na doładowywanie akumulatora. W związku z tym przejechanie odpowiednio długiej trasy pozwoli znacznie podnieść poziom naładowania baterii.
Czy akumulator może rozładować się podczas jazdy? Zawsze istnieje taka możliwość, choć nie jest to częsty przypadek. Jeśli po długiej jeździe poziom naładowania akumulatora nie wzrasta, przyczyny poszukaj w uszkodzonym alternatorze. W tym przypadku warto zwrócić się o pomoc do specjalisty.
Obecnie cena akumulatora do samochodu wynosi od 200 zł do nawet 1000 zł. Jeśli sytuacja zmusiła Cię do takiej inwestycji, nie decyduj się na najtańsze opcje. Lepiej postawić na sprawdzonych producentów i modele cieszące się zaufaniem użytkowników – ważne jednak, aby były one dopasowane do posiadanego samochodu oraz jego wersji silnikowej. Należy wystrzegać się też kupowania akumulatorów w hipermarketach oraz „z drugiej ręki” o niewiadomym pochodzeniu i historii. Dzięki temu zyskasz pewność, że nie spotka Cię przykra niespodzianka.
Na czym polega wymiana akumulatora?
Twoja bateria w samochodzie nie nadaje się do dalszego użytku? W takiej sytuacji konieczne będzie zamontowanie nowego egzemplarza. Wymiana akumulatora wymaga wyłączenia wszystkich odbiorników prądu w aucie, unieruchomienia silnika i odczekania, aż ostygnie. Następnie zdejmij klemy z biegunów ogniwa, pamiętając o zachowaniu odpowiedniej kolejności (najpierw ujemna, później dodatnia).
Jak wyjąć akumulator? Za pomocą odpowiedniego klucza wykręć śruby mocujące i ostrożnie wyciągnij urządzenie. W jego miejscu umieść nową baterię oraz przykręć ją, na zakończenie mocując klemy – na początku dodatnią, a później – ujemną.
W nowoczesnych samochodach warto rozważyć podłączenie auta do tymczasowej baterii na czas wymiany – pozwoli to uniknąć zresetowania urządzeń elektronicznych. W przypadku nowych modeli aut wyposażonych w układ zarządzania energią, aby podmienić akumulator konieczne będzie udanie się do profesjonalnego serwisu. Specjaliści zadbają, by komputer zarejestrował nieużywane wcześniej ogniwo w sterowniku i nie potraktował go jako niesprawnego sprzętu.
Uwaga! Powyższe informacje służą wyłącznie jako wskazówki. Jeżeli masz wątpliwości, jak wymienić akumulator w samochodzie – poproś o pomoc fachowca lub zajrzyj do instrukcji obsługi pojazdu.
Dowiedz się więcej na temat eksploatacji samochodu.
Ile trwa wymiana akumulatora?
Niedoświadczonemu kierowcy wymiana akumulatora zajmie od kilkudziesięciu minut do nawet dwóch godzin. Specjaliści w serwisie mechanicznym będą w stanie zamontować ogniwo w ciągu 15-30 minut. Czas takiej procedury może różnić się w zależności od marki i modelu pojazdu oraz doświadczenia czy umiejętności fachowca.
Ile kosztuje wymiana akumulatora?
Cena wymiany akumulatora może być bardzo zróżnicowana. Wpływ na jej wysokość będzie mieć między innymi region kraju, wielkość baterii, a także jej parametry czy marka.
Przykładowo nowe ogniwo do Opla Astry generacji K w jednym ze sklepów to koszt od 230 zł do 880 złotych. Na podobny wydatek powinni przygotować się właściciele Forda Focusa Mk3 oraz Peugeota 308 II generacji, do których akumulatory kosztują odpowiednio 190-760 zł oraz 370-800 zł. Nieco więcej zapłacą właściciele BMW 5 gen. E90 – w ich przypadku cena nowej baterii może wahać się od 290 zł do nawet 1000 złotych. Rozstrzał cenowy jest wiec naprawdę duży.
Ile kosztuje wymiana akumulatora u mechnika?
Wartość takiej usługi wynosi zazwyczaj kilkadziesiąt złotych. Podczas przeglądania ofert warsztatów możesz jednak trafić na informację, że w przypadku zamówienia u nich nowej baterii, sama wymiana jest bezpłatna. Jeśli natomiast nie masz możliwości dotarcia do serwisu, możesz wezwać specjalistę pod wskazany adres. Cena wymiany akumulatora z dojazdem najczęściej waha się od 50 zł do 200 zł. Do tej kwoty dolicz koszt samej baterii.
Uwaga! Zgodnie z polskim prawem obowiązuje kaucja za akumulator samochodowy. Jeśli przystępujesz do jego wymiany, przy zakupie nowego ogniwa musisz oddać stary egzemplarz. W sytuacji, gdy nie dostarczysz zużytej baterii, musisz liczyć się z koniecznością opłaty kaucji w wysokości 30 złotych.
Dodatkowe informacje – o to pytają kierowcy!
Czy nowy akumulator trzeba ładować?
W większości przypadków ładowanie baterii po zakupie nie jest konieczne.
Jak naładować akumulator bez prostownika?
Jeśli nie masz dostępu do prostownika, doraźnym rozwiązaniem będzie podładowanie baterii za pomocą kabli rozruchowych, podpiętych do ogniwa innego, sprawnego pojazdu.
Ile czasu musi pracować silnik, żeby naładować akumulator?
Aby nie dopuścić go głębokiego rozładowania, przynajmniej raz na kilka dni należy pokonać dystans 15-20 km. Ostateczny czas zależy jednak od wieku baterii oraz jej zużycia.