Nieprzypadkowo temat prawidłowego ciśnienia w oponach poruszany jest bardzo często. Tylko właściwie napompowane ogumienie jest w stanie zapewnić optymalne parametry jezdne, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Czym grozi niskie ciśnienie w oponach?
Ciśnienie w oponach
Według przeprowadzonych badań, 40% kierowców w Europie i Stanach Zjednoczonych bardzo rzadko kontroluje ciśnienie w oponach. W związku z tym po drogach porusza się wiele pojazdów, które mają zbyt niskie ciśnienie w kołach.
Statystyki mówią, że ponad 60% samochodów osobowych w Europie porusza się z niższym ciśnieniem niż zalecane. Organizacje dbające o bezpieczeństwo drogowe, producenci opon i media branżowe prowadzą różne kampanie mające na celu poprawę świadomości kierowców, ale nadal jest ona niska. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach ma wpływ na wiele elementów związanych z naszym komfortem i bezpieczeństwem. Niestety najczęściej zbyt wysokie lub za niskie ciśnienie przyczyny znajduje w zaniedbaniach kierowców.
Zbyt niskie ciśnienie w oponach wpływa na dwa obszary:
bezpieczeństwa,
ekonomiczno – ekologiczny.
Niskie ciśnienie w oponach a bezpieczeństwo
wydłużona droga hamowania na mokrej nawierzchni o kilkanaście metrów (szerokość dwóch przejść dla pieszych),
obniżona odporność opon na aquaplaning,
opóźnione i mniej precyzyjne reakcje samochodu,
ryzyko wystąpienia nadsterowności lub podsterowności pojazdu,
trudniejsze wykonywanie manewrów parkingowych (zwłaszcza w autach bez wspomagania kierownicy),
duże prawdopodobieństwo wystrzału opony,
podwyższone ryzyko przebicia lub innego uszkodzenia opony,
szybsze zużycie elementów układu kierowniczego.
Skutki niskiego ciśnienia w oponach to często różnego rodzaju uszkodzenia. Sprawdź: Uszkodzenia opon - usterki eksploatacyjne
Niskie ciśnienie w oponach – wpływ na ekonomię i ekologię
ciśnienie obniżone o 0,5 bara zmniejsza trwałość bieżnika o 20-30%,
szybsze zużycie barków opon,
ryzyko nieregularnego zużywania się opony,
możliwość uszkodzenia struktury wewnętrznej opony,
powstawanie tak zwanego zużycia marmurkowego.
Obniżenie ciśnienia o 0,5 bara powoduje wzrost zużycia paliwa nawet o 5%. Dzieje się tak w wyniku zwiększonego ugięcia, a co za tym idzie generowania większych temperatur i większego oporu toczenia. Wzrost oporów toczenia w takim przypadku może wynosić 15%. W zależności od pokonywanych dystansów za niskie ciśnienie może się przełożyć na pełen bak lub więcej w skali roku. W oczywisty sposób powoduje to zwiększoną emisję dwutlenku węgla.
Niewłaściwy poziom ciśnienia może spowodować również wzrost emisji hałasu o 2dB(A).
Informacje o odpowiednim ciśnieniu znajdziemy zwykle na klapce wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi pojazdu.
Niskie ciśnienie w oponach – zalety?
Wielu kierowców twierdzi, że ciśnienie obniżone względem wartości nominalnej daje odczucie poprawy komfortu jazdy. Potwierdzają to profesjonalni kierowcy testowi. Przy obniżeniu ciśnienia o 0,5 bara, oceniając komfort podróżowania są skłonni podwyższyć swoją ocenę o 10%. Oczywiście jednocześnie niżej oceniają prowadzenie i kierowalność.
Niskie ciśnienie jest też stosowane przez pasjonatów jazdy w ciężkim terenie, w tym na luźnych nawierzchniach. Obniżenie ciśnienia ma na celu poprawę właściwości trakcyjnych.