Niewiele osób spoza branży moto mogłoby coś powiedzieć na temat budowy i oznaczeń na oponach motocyklowych. Ci, którzy znają ten temat doskonale, nie mają problemów z wymienieniem poszczególnych elementów ogumienia czy z rozwinięciem danego skrótu znajdującego się na jego boku. Znajdą się jednak tacy, co nie mają o tym pojęcia i chcieliby uzupełnić swoją wiedzę.
głównie na etapie ich doboru, by jeździć na nich pewnie i stabilnie. Ważnym aspektem, nad którym warto pochylić się będzie z pewnością ich rozmiar, ale też dopasowanie do właściwości danego jednośladu, co wskazują stosowne oznaczenia na oponie motocyklowej.
W każdym pojeździe ogumienie jest jednym z najważniejszych elementów wpływających przede wszystkim na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Nie tylko samochodowe, ale też opony motocyklowe wymagają szczególnej uwagiBudowa opony motocyklowej – najważniejsze elementy
Patrząc na ogumienie moto wydaje się, że jego konstrukcja nie jest niczym skomplikowanym. Zasadniczo różni się ona od wersji samochodowej, ale pewne elementy są jednak wspólne. Oto, co wyróżniamy w budowie opony motocyklowej:
- Szkielet zwany karkasem lub osnową, zbudowany z bardzo wytrzymałej tkaniny, której zadaniem jest nadanie oponie odpowiedniego kształtu i pochłanianie nierówności czy obciążeń.
- Bieżnik, który odpowiada za właściwości trakcyjne motocykla oraz odprowadzanie wody, piasku i innych zanieczyszczeń poza czoło opony.
- Ścianki boczne będące najcieńszym elementem, ale mimo to cechujące się bardzo dużą odpornością na odkształcenia.
W oponach motocyklowych, inaczej niż w przypadku samochodowych, istnieje rozgraniczenie między modelami przednimi i tylnymi, które różnią się od siebie budową.
Bieżnik przedniej sztuki jest klejony w inny sposób niż tylnej, co przekłada się na ich właściwości. Ze względu na siły działające podczas przyspieszania czy hamowania ma to istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Zdarza się, że w tylnych i przednich oponach występują różne mieszanki gumowe. Producenci wiedzą doskonale, że obie te wersje nie zużywają się jednakowo w takim samym stopniu, stąd rozbieżności konstrukcyjne. Modele, które mają znaleźć się z tyłu, często budowane są na bazie dwuskładnikowej mieszaniny gumowej, ponieważ w trakcie normalnej jazdy ulegają szybszemu ścieraniu niż te frontowe. Inaczej jest podczas hamowania – wówczas na większe zużycie narażony jest przód.
Należy pamiętać, aby bezwzględnie przestrzegać poleceń producenta i montować daną oponę zgodnie z jej przeznaczeniem. Jest to konieczne ze względu na bezpieczeństwo motocyklisty i zachowanie optymalnych parametrów jazdy.
Dowiedz się więcej na ciśnienia w oponach motocyklowych.
Diagonalne, diagonalne opasane i radialne – co to za opony moto?
Pochylając się nad konstrukcją szkieletu opony, warto zwrócić uwagę, że układ osnowy znajdujący się w tym miejscu nie zawsze będzie wyglądał tak samo, co ma swoje uzasadnienie. Pozwala to na rozpoznanie konkretnej wersji ogumienia, mającej określone właściwości. Aby zweryfikować, które modele są diagonalne, diagonalne opasane i radialne, wystarczy poszukać danej literki skrywającej się pośród innych oznaczeń opony motocyklowej.
Rodzaj opony | Symbol | Charakterystyka |
---|---|---|
Opona diagonalna | „-” |
|
Opona diagonalna opasana | „B” |
|
Opona radialna | „R” |
|
Sprawdź wszystkie rodzaje opon motocyklowych i ich zastosowanie.
Oznaczenia opon motocyklowych
Dzisiejsze ogumienie motocyklowe ma wiele zaszyfrowanych informacji, które bardzo dużo mówią nam o rozmiarze opony, jej wieku, miejscu produkcji czy rodzaju konstrukcji. Oznaczone są również indeksy opon motocyklowych – prędkości nośności.
Dzięki poniższej tabeli rozszyfrujesz oznakowanie opon motocyklowych:
Skrót | Znaczenie |
---|---|
- | opona diagonalna |
B | opona diagonalna z opasaniem |
R | opona radialna |
TT | opona dętkowa (Tube Types) |
TL | opona bezdętkowa (Tubeless) |
M/C | typ opony m/c tylko do motocykli |
A | opona w wersji specjalnej |
NHS | not for highway service – opona na tor bez homologacji drogowej |
RF | opona wzmacniania |
Rear | opona przeznaczona na tył |
Front | opona przeznaczona na przód |
Indeks prędkości opon motocyklowych
Podobnie jak na ogumieniu samochodowym, także na tym przeznaczonym do motocykli widnieją litery określające dany indeks opon motocyklowych. Te odnoszące się do maksymalnie dopuszczalnej prędkości dwukołowca pod maksymalnym obciążeniem zaczynają się od A, a kończą na Y.
Skrót | Znaczenie | Skrót | Znaczenie | Skrót | Znaczenie | Skrót | Znaczenie | Skrót | Znaczenie |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A1-A8 | 5-40 km/h | F | do 80 km/h | L | do 120 km/h | R | do 170 km/h | W | do 270 km/h |
B | do 50 km/h | G | do 90 km/h | M | do 130 km/h | S | do 180 km/h | Y | do 300 km/h |
C | do 60 km/h | H | do 210 km/h | N | do 140 km/h | T | do 190 km/h | ||
D | do 65 km/h | J | do 100 km/h | P | do 150 km/h | U | do 200 km/h | ||
E | do 70 km/h | K | do 110 km/h | Q | do 160 km/h | V | do 2400 km/h |
Jeżeli napotkamy oznaczenie opon motocyklowych ZR, warto wiedzieć, że oznacza ono prędkości powyżej 240 km/h.
Indeks nośności opon motocyklowych
Od indeksu prędkości zależny jest indeks nośności opony motocyklowej, mający duże znaczenie. To dzięki niemu właściciel jednośladu wie, ile maksymalnie kilogramów obciążenia może przypadać na ogumienie moto. Im wyższa liczba (indeks), tym większy dopuszczalny ciężar.
Przykład (indeks nośności od 50 do 65):
Indeks nośności | Znaczenie | Indeks nośności | Znaczenie |
---|---|---|---|
50 | 190 kg | 58 | 236 kg |
51 | 195 kg | 59 | 243 kg |
52 | 200 kg | 60 | 250 kg |
53 | 208 kg | 61 | 257 kg |
54 | 212 kg | 62 | 265 kg |
55 | 216 kg | 63 | 272 kg |
56 | 224 kg | 64 | 280 kg |
57 | 230 kg | 65 | 290 kg |
Rozmiar opon motocyklowych
Nieodpowiednio dobrane do obręczy ogumienie nie spełnia swojego zadania, a co za tym idzie, może być zagrożeniem. Zwróć uwagę, że opony do skutera będą inne niż dobre opony motocyklowe sportowe. Wynika to z różnych zadań, jakie mają one spełniać – np. znacząco wpływać na osiągi danego pojazdu.
Przykład:
Oznaczenie powyżej dotyczy opon motocyklowych diagonalnych. Poznać to można po zastosowaniu myślnika pomiędzy szerokością i średnicą opony. Jeżeli zamiast myślnika pojawia się literka B, mamy do czynienia z oponami diagonalnymi z opasaniem, natomiast jeśli widoczna jest tam literka R – są to opony o budowie radialnej.
Na rynku funkcjonuje jeszcze jeden rodzaj opisywania rozmiarów opon: np. 2,25 – 16, gdzie szerokość i średnicę opony podaje się w calach.
Jeżeli nowy komplet opon motocyklowych jest na Twoim celowniku, dokładnie sprawdź zalecenia producenta w zakresie ich doboru. Różnice zauważyć można w zależności od modelu, roku produkcji maszyny, pojemności silnika i oczywiście przeznaczenia.
Wybór jest ogromny, ale co najważniejsze, wymiary opon motocyklowych powinny zgadzać się z podanymi w instrukcji pojazdu. W danym rozmiarze bez trudu znajdziesz model, który odpowiada Twoim potrzebom.