Jazda na motocyklu sprawia naprawdę dużo satysfakcji, trzeba jednak zadbać, aby była jak najbezpieczniejsza. Jedną z ważniejszych kwestii w tej materii jest ogumienie. Dotyczy to nie tylko jego rodzaju, ale również troski o prawidłowe ciśnienie w oponach motocyklowych. Jakie wartości warto utrzymywać? Wszystkiego dowiesz się w dalszej części artykułu!
Odpowiednie opony to połowa sukcesu. Trzeba także zadbać o ich właściwą eksploatację.
Ogumienia motocyklowego dotyczą podobne zasady jak jego samochodowych odpowiedników. Trzeba więc wiedzieć, jakie opony do motocykla wybrać i dbać o ich właściwe użytkowanie. Tylko wtedy są w stanie zapewnić bezpieczeństwo na drodze. Zwłaszcza że w przypadku tego pojazdu mamy tylko dwa lub ewentualnie trzy punkty styku z nawierzchnią. Warto przy tym pamiętać, że nawet najdroższe modele z segmentu premium nie zagwarantują nam właściwego poziomu bezpieczeństwa, jeżeli nie będziemy używać ich zgodnie z zaleceniami producenta. Dlatego tak ważna jest dbałość o ciśnienie w oponach motocykla.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat prawidłowego dbania o ogumienie, sprawdź poradnik:
Opony motocyklowe – porady eksploatacyjne
Ciśnienie w oponach motocyklowych
Nie sposób przecenić roli, jaką w bezpiecznej jeździe odgrywa odpowiednie ciśnienie w oponie motocykla. W końcu to od niej zależy przyczepność i bezpieczeństwo. Dlatego tak istotną kwestię stanowi przestrzeganie zaleceń producenta. Nikt nie wie o pojeździe więcej, niż jego projektant. Wskazany przez niego poziom ciśnienia to wartość homologowana, którą najczęściej ustala we współpracy z firmą dostarczającą ogumienie na oryginalne wyposażenie.
Tak, jak w przypadku samochodów, informacje o zalecanym ciśnieniu w oponach motocyklowych można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Różnica polega na tym, że dla jednośladów jeszcze istotniejsza okazuje się rozbieżność w ilości wtłaczanego powietrza pomiędzy wartościami dla przedniej (front) i tylnej opony (rear). Obie wersje ogumienia często dość mocno się od siebie różnią, dlatego w zależności od umiejscowienia, stawiane są przed nimi różne wymagania.
Ciśnienie w oponach motocyklowych – tabela przelicznika jednostek
Producent pojazdu może podawać poziom zalecanego ciśnienia w różnych jednostkach. Oprócz najlepiej znanych w Polsce barów wartość może być podana również w:
Jednostka | Liczba | Liczba w przeliczeniu na bary |
Atmosfery techniczne | 1 at | 1,02 bara |
PSI (funty na cal kwadratowy) | 14,5 PSI | 1 bar |
Kilopascale | 100 kPa | 1 bar |
Należy pamiętać nie tylko o tym, aby stan ciśnienia w oponach kontrolować regularnie, ale również, aby robić to w prawidłowy sposób. Najlepiej sprawdzać ogumienie przed jazdą, a jeżeli było użytkowane, trzeba odczekać przynajmniej 2-3 godziny od wyłączenia silnika. Dlaczego jest to tak istotne? Ciśnienie w oponach motocyklowych wzrasta wraz z temperaturą, z tego powodu manometr podłączony do wentyla rozgrzanej jazdą gumy będzie wskazywał zawyżoną wartość. Wszystkie rekomendacje fabryczne dotyczą zimnych kół.
Za tym, aby utrzymywać ilość powietrza w granicach zalecanego przez producenta optimum, przemawia również aspekt ekonomiczny. Niewłaściwy poziom ciśnienia w oponie motocykla może wiązać się z jej szybszym zużyciem, podatnością na uszkodzenia i większym spalaniem paliwa.
Więcej na temat defektów ogumienia możesz dowiedzieć się w artykule:
Opony motocyklowe – zużycie i uszkodzenia
Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych? Zbyt duże może być ryzykowne!
Konsekwencją jazdy ze zbyt wysokim ciśnieniem jest obniżenie bezpieczeństwa jazdy. Przekroczenie wskazań producenta wiąże się ze zmniejszeniem powierzchni styku opony z nawierzchnią, a w konsekwencji z gorszą przyczepnością. „Przepompowanie” oznacza także dotkliwsze odczuwanie wstrząsów podczas jazdy po nierównej drodze. Ma to również niekorzystny wpływ na sam motocykl, którego zawieszenie jest w takich okolicznościach mocnej obciążane, przez co może się szybciej zużywać.
Ile powietrza w oponach zapewni kierowcy odpowiedni komfort i bezpieczeństwo jazdy?
Ile powietrza w motocyklu? Na pewno nie za mało!
W jeździe na oponach z niskim poziomem ciśnienia lubują się zwłaszcza motocykliści, którzy uprawiają jazdę sportową na specjalnie do tego przeznaczonych torach. Sposób ten praktykowany jest przede wszystkim ze względu na to, że pozwala na lepsze „dogrzanie” torowego ogumienia. Można dzięki temu dłużej korzystać z pełni możliwości zarówno opony, jak i motocykla. Trzeba jednak zaznaczyć, że opony podczas wyścigów zmieniane są bardzo często, nawet po jednym starcie w zawodach.
Warto pamiętać, aby rozwiązań stosowanych na torze nie przenosić na drogi publiczne. Podczas normalnej, przepisowej jazdy po ulicach, zbyt niski poziom powietrza sprawia, że guma nadmiernie się przegrzewa. Czyni ją to bardziej podatną na uszkodzenia. Oprócz tego jej konstrukcja może odkształcać się pod dużym i nieabsorbowanym w żaden sposób ciężarem.
Podsumowując, jazda na ciśnieniu niższym niż homologowane przez producenta, skutkuje krótszą żywotnością ogumienia, a także gorszą stabilnością i precyzją kierowania.
Jednym ze skutków jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem jest tzw. ząbkowanie. Więcej o tym zjawisku dowiesz się z artykułu:
Tabela ciśnienia w oponach motocyklowych
Trudno jednoznacznie określić, jakie powinny być ogólne wartości ciśnienia w oponach motocyklowych. W dużej mierze zależy to nie tylko od rodzaju pojazdu, ale również konkretnego modelu, masy maszyny, motocyklisty, pasażera oraz bagażu, a także stylu jazdy. Zupełnie inne będzie ciśnienie w oponach motocyklowych chopper niż w modelach sportowych.
Szczegółowe dane można odnaleźć w instrukcjach pojazdów i ich należy bezwzględnie przestrzegać. W większości przypadków, przy codziennej jeździe wartości ciśnienia wynoszą około:
Rodzaj koła | Ciśnienie minimalne | Ciśnienie maksymalne |
Przednie | 2,1 bar | 2,5 bar |
Tylne | 2,3 bar | 2,9 bar |
Warto pamiętać, że odmienne będzie także ciśnienie w oponach motocyklowych do 125 cm3 pojazdów. Chodzi np. o motocykle i skutery, które można prowadzić, mając prawo jazdy kategorii B. Dysponują one mniejszą mocą, są lżejsze, a stosowane w nich ogumienie z reguły jest mniejsze.
Niezależnie od rodzaju motocykla, zawsze najbezpieczniej jest zapoznać się z informacjami od producenta pojazdu i napompować koła zgodnie z podanymi przez niego wartościami. Jeżeli pojazd został zakupiony jako używany, bez instrukcji, można spróbować uzyskać pomoc w dziale obsługi klienta firmy odpowiedzialnej za produkcję maszyny.
Nie bagatelizuj ciśnienia powietrza w oponach motocyklowych
Trzymanie się zalecanych wartości ma naprawdę ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dobitnie świadczą o tym dane zbierane przez drogówkę. Z policyjnych statystyk wynika, że w 2022 roku problemy z ogumieniem okazały się przyczyną 16,2% wypadków, których powodem był zły stan techniczny pojazdów. Aby temu zapobiec, powinniśmy regularnie kontrolować kondycję opon motocyklowych. Sprawdzenie ciśnienia zajmuje dosłownie kilka minut, podobnie jak dopompowanie, a poświęcenie tej chwili może uratować życie.