Ogumienie to jedyny punkt styku dwóch kółek z nawierzchnią. Z tego względu warto zadbać o to, aby zawsze było ono w jak najlepszym stanie. Regularna wymiana opon motocyklowych oraz ich właściwe wyważenie są niezbędne, aby przemieszczać się komfortowo i bezpiecznie.
Wymiana opon w motocyklu – dlaczego jest tak ważna?
Podobnie jak w przypadku samochodów, tak i w motocyklach opony powinny być co jakiś czas wymieniane. Dotyczy to między innymi dostosowania ogumienia do sezonu, szczególnie jeśli interesuje nas zimowa jazda na motorze, ale nie tylko. Dobrze wiedzieć, że zgodnie z polskim prawem, w określonych przypadkach opony nie mogą być już dłużej używane. Wiąże się to nie tylko z ewentualnymi uszkodzeniami, ale także ich zużyciem. Warto o tym pamiętać i dowiedzieć się, kiedy należy wymienić opony w motocyklu. Pozwoli nam to uniknąć mandatu za zbyt zużyty bieżnik, a przede wszystkim zapewni bezpieczeństwo na drodze.
Dlaczego to tak ważne? Ponieważ motocykl w przeciwieństwie do samochodu ma tylko dwa punkty styku z nawierzchnią, a to czyni go znacznie mniej stabilnym. Warto również pamiętać, że jednoślady poruszają się zazwyczaj ze znacznie większymi prędkościami niż auta, a działające na ogumienie siły wzrastają proporcjonalnie do szybkości jazdy. Kiedy połączymy te czynniki, to łatwo domyślić się, że w przypadku uszkodzonego bądź zbyt wyeksploatowanego ogumienia ryzyko utraty stabilności i wywrotki jest znacznie większe. Taki wypadek jest bardzo niebezpieczny, dlatego warto zadbać o nienaganny stan opon.
Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się jak naprawić oponę motocyklową.
Gdzie wymienić opony w motocyklu?
Zmiana opon motocyklowych jest znacznie trudniejsza niż samochodowych. Potrzebujemy do tego specjalistycznego sprzętu, więc raczej nie uda nam się zrobić tego u pierwszego lepszego wulkanizatora. Kiedy ogumienie ulegnie zużyciu, najlepszą decyzją będzie udanie się do renomowanego, dobrze wyposażonego warsztatu lub takiego, który zajmuje się tylko i wyłącznie pojazdami tego typu.
W celu dokładnego poznania przyczyn zużycia opon motocyklowych zachęcamy do przeczytania dedykowanego artykułu.
Pracownicy takiego punktu będą wiedzieli, jak profesjonalnie zająć się naszą maszyną. Jeśli nie masz rozeznania w temacie, odpowiedni serwis opon motocyklowych najłatwiej znaleźć w Internecie. Zamieszczone tam opinie klientów z pewnością pomogą w podjęciu decyzji.
Ile kosztuje wymiana opon w motocyklu?
Aby profesjonalnie przeprowadzić serwis, niezbędna jest specjalna montażownica o mniejszym niż w przypadku aut rozstawie szczęk. Zwykle nie obędzie się także bez demontażu części wyposażenia, np. aby zastąpić tylną oponę nową, czasem trzeba zdjąć tłumik, czy wał kardana. Z tego powodu koszty usługi wymiany opon motocyklowych są znacznie wyższe niż w przypadku samochodu i średnio wynoszą od ok. 100 do ok. 250 zł/szt. W tej cenie zazwyczaj zawarte jest także wyważanie. Najwięcej przyjdzie zapłacić właścicielom chopperów i cruiserów. Niemało wyniesie również wymiana opon w skuterze.
Jeżeli chcemy nieco zaoszczędzić, możemy podjąć się zdjęcia koła samemu i do punktu wulkanizacyjnego dostarczyć je luzem, odejmując mechanikom sporo pracy. Wówczas koszty nie powinny przekroczyć 50-100 zł. Wymaga to jednak od nas trochę wysiłku, zdolności manualnych, a także podstawowej wiedzy dotyczącej budowy motocykla.
Z kolei, jeśli interesuje nas samo wyważanie kół motocyklowych, cena będzie oscylować w graniach 40-100 zł.
Jeżeli szukasz nowego ogumienia to koniecznie sprawdź opinie o oponach motocyklowych
Wymiana opony motocyklowej – zrób to sam!
Jeżeli jesteś znawcą jednośladów możesz pokusić się o własnoręczną wymianę opony motocyklowej. Stanowczo odradzamy to rozwiązanie laikom. Proces ten jest trudny i wymaga od nas posiadania fachowych narzędzi, w tym wyważarki. Serwisu pod żadnym pozorem nie należy przeprowadzać w warunkach garażowych. Taka próba najprawdopodobniej skończy się uszkodzeniem koła.
Aby wymienić oponę, najpierw należy spuścić z niej powietrze. Kolejnym krokiem jest umieszczenie ogumienia na montażownicy, w imadle lub prasie hydraulicznej i odczepienie go od felgi. Niezbędne będą łyżki do opon motocyklowych. By ułatwić sobie demontaż, możesz nasmarować gumę środkami natłuszczającymi. Po wyjęciu jednego boku, w ten sam sposób zabieramy się za drugi. Pamiętaj, by felgi osłonić ochronnymi obręczami, które zabezpieczą je przed uszkodzeniem.
Kiedy uda nam się zdjąć starą oponę, nową również smarujemy środkiem poprawiającym poślizg w celu ułatwienia sobie pracy, po czym umieszczamy ją na feldze. Początkowo powinno być to dość proste zadanie, dopiero drugi bok należy mocno docisnąć, najlepiej korzystając z czyjejś pomocy. Wtedy odczepiamy wentyl.
Następnie dokładnie umiejscawiamy oponę na obręczy poprzez jej napompowanie. Wtłaczamy powietrze, aż do momentu, gdy nie usłyszymy charakterystycznych dwóch kliknięć, potwierdzających pełne przymocowanie. Ciśnienie w oponach motocyklowych odgrywa ogromną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, więc warto kontrolować jego stan na manometrze.
Po napompowaniu pozostaje już tylko wyważanie koła. Jest ono konieczne, ponieważ fabryczna budowa opon motocyklowych nie zawsze zapewni nam odpowiednie parametry jezdne. Przeprowadzenie procesu wyważania na własną rękę, jest bardzo trudne i nie obędzie się bez zakupu profesjonalnego sprzętu, czyli wyważarki. Jej koszt to ok. 500 zł.
Jak powinno wyglądać wyważenie? Należy sprawdzić, gdzie koło jest najcięższe poprzez zakręcenie nim. Naprzeciwko miejsca, w którym najchętniej się zatrzymuje, trzeba przykleić obciążenie i zweryfikować, czy teraz obraca się płynniej. Postępujemy tak aż do momentu, gdy będzie poruszać się ono całkowicie swobodnie i równomiernie. Jazda bez odpowiedniego dociążenia kół może powodować tzw. zygzakowanie, które jest niebezpieczne, szczególnie przy wysokich prędkościach.
Nowe opony motocyklowe i ich docieranie
Wymiana ogumienia na nowy komplet opon motocyklowych zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo oraz parametry jezdne. Aby osiągnąć pełnię możliwości nowych gum, trzeba je jednak najpierw dotrzeć. Proces ten jest konieczny ze względu na ich budowę oraz środki, jakie producenci stosują, aby ułatwić wyciągnięcie nowych gum z form.
Pozbycie się z powierzchni opon specjalnej substancji wymaga zazwyczaj przejechania od kilkudziesięciu do kilkuset kilometrów, jednak cały proces można łatwo przyspieszyć. Wystarczy przetrzeć nowy zestaw papierem ściernym oraz szmatką nasączoną alkoholem. W ten sposób nadamy bieżnikowi właściwej, chropowatej struktury i zmyjemy większość warstwy fabrycznie nałożonej substancji. Pozostała część zetrze się w trakcie jazdy.
Warto o tym pamiętać, bo choć przy spokojnej jeździe nie wpływa to na bezpieczeństwo w sposób znaczący, to jednak w skrajnych przypadkach może uchronić nas przed poślizgiem.
Niektórzy producenci unikają stosowania substancji ułatwiających wyciąganie opon z form, co eliminuje konieczność docierania. Za przykład posłużyć może marka Continental i opracowana przez nią technologia Traction Skin Technology.