Zużycie opon motocyklowych nierzadko bywa następstwem zbyt dużej prędkości, z jaką się poruszamy. Niemniej jednak czynników wpływających na ten proces jest znacznie więcej. Stan ogumienia w dużej mierze odpowiada za bezpieczeństwo, dlatego tak ważne jest, aby zwracać szczególną uwagę na wszystkie, nawet najmniejsze, niepokojące sygnały. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co powoduje jego przedwczesną eksploatację, a także jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzeń mechanicznych, koniecznie przeczytaj nasz artykuł.
Zużycie opon motocyklowych – najczęstsze przyczyny
Już na samym początku warto zaznaczyć, że opony motocyklowe w porównaniu do samochodowych cechuje mniejsza wytrzymałość, co za tym idzie, na jednym komplecie zrobimy znacznie krótsze przebiegi. Żywotność tego typu ogumienia określa się na ok. 15 000 km. Zdarza się jednak, że po przejechaniu zaledwie kilku tysięcy kilometrów dostrzec można nierównomierne zużycie opon motocyklowych. Zjawisko to występuje również w pojeździe posiadającym sprawny układ jezdny. Przytrafia się także właścicielom motocykli, w których ciśnienie w oponach jest systematycznie kontrolowane. Dlatego pamiętaj – regularnie monitoruj stan ogumienia, ponieważ nawet najmniejsze jego uszkodzenie może doprowadzić do przewrócenia się motocykla, a w konsekwencji do groźnego w skutkach wypadku.
Co ma wpływ na zużywanie się opon?
- Prędkość jazdy,
- Styl i umiejętności jazdy,
- Typ nawierzchni,
- Wiek motocykla,
- Zbyt duży ciężar motocykla wraz z ładunkiem,
- Rok produkcji opony,
- Sposób składowania.
Zużycie opon motocyklowych to problem, który dotyczy posiadaczy różnych rodzajów maszyn, zarówno motocykli, jak i skuterów. Dynamiczna jazda, a także gwałtowne przyśpieszanie i hamowanie mogą powodować szybsze wytarcie się bieżnika. Producenci ogumienia zalecają, aby zmniejszyć prędkość, z jaką się poruszamy ze 120 do 100 km/h. Taki zabieg zwiększa żywotność gumy, średnio o 30%. Wpływ na zużycie opon motocyklowych ma również rok produkcji opony oraz sposób, w jaki są one składowane. Ważne, aby przechowywać je w zamkniętym pomieszczeniu, najlepiej w garażu lub piwnicy, gdzie nie dochodzą promienie słoneczne. Guma jest bowiem bardzo wrażliwa, stąd ich stała ekspozycja nie będzie najlepszym pomysłem. Istotnym jest również, aby z uwagi na niskie temperatury nie pozostawiać ogumienia na zewnątrz, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Prawidłowo przechowywane opony posłużą Ci nawet przez 5-6 sezonów. Dlatego warto zadbać o odpowiednie miejsce do ich składowania.
Opona nadmiernie zużyta w części środkowej bieżnika.
Styl i umiejętności jazdy to kolejne czynniki, które mają wpływ na przedwczesne zużycie opon motocyklowych. Może zdarzyć się tak, że bieżnik będzie bardzo wytarty z jednej strony, a z drugiej jego głębokość wciąż będzie spełniać dopuszczalne normy. Warto mieć na uwadze także typ nawierzchni, po której się poruszamy. Na ogół nie ma on większego znaczenia, lecz pamiętaj, że jeżdżąc zwłaszcza po drogach szutrowych, zużycie opon motocyklowych będzie o 30% większe aniżeli podczas przejażdżki po asfalcie.
Odpowiednio dobrane rozmiary opon motocyklowych to gwarancja bezpiecznej jazdy. Aby uniknąć kosztownej pomyłki w wyborze, skorzystaj z naszego konfiguratora opon motocyklowych.
Zużyta opona motocyklowa – kiedy wymieć?
W zależności od posiadanego przez nas rodzaju motocykla, a także sposobu i częstotliwości jego użytkowania, zużycie opon motocyklowych może być różne. Dlatego przy dokonywaniu oceny stanu ogumienia zawsze bierz pod uwagę te fragmenty, gdzie zużycie jest największe. Warto wiedzieć, że w większości przypadków na środku stopień eksploatacji jest większy aniżeli na bokach opony.
Bieżnik ze skłonnością do ząbkowania.
Jak określają przepisy, minimalna wysokość bieżnika wynosi 1,6 milimetra. Wymiana ogumienia zalecana jest w jednak w momencie, kiedy poziom gumy spadnie do 2 milimetrów. Wartość (1,6 mm) oznaczona jest na oponie przez tzw. punkty TWI, czyli niewielkie wzniesienia, te łatwo dostrzeżesz w poszczególnych zagłębieniach bieżnika. Nieco trudniej mają posiadacze modeli nieposiadających zbyt dużej ilości nacięć w środkowej części bieżnika. Wtedy znacznie ciężej jest określić zużycie opon motocyklowych, a samych punktów TWI należy szukać po bokach. W obu przypadkach, gdy powierzchnia opony jest równa z punktem TWI właściciel zobowiązany jest do wymiany ogumienia na nowe.
Przeczytaj nasz artykuł o naprawie opon motocyklowych
Ząbkowanie opon w motocyklu
Ząbkowanie opon motocyklowych to nic innego jak nierównomierne ścieranie się segmentów bieżnika. Powstające wówczas charakterystyczne nierówności, czyli tak zwane „ząbki”, łatwo wyczuć ręką, wystarczy przeciągnąć dłonią po oponie. Zjawisko ząbkowania jest powszechne nie tylko wśród ogumienia przeznaczonego do motocykli, ale przede wszystkim do samochodów. To nietypowe zużycie bieżnika powinno być dla każdego właściciela pojazdu sygnałem, którego nie można zignorować.
Ząbkująca opona przednia.
Ząbkowanie opony w motocyklu – jak temu zaradzić?
Regularnie sprawdzaj, czy ciśnienie w oponach motocyklowych jest odpowiednie. To bardzo ważne, ponieważ jego poziom spada samoistnie średnio o 0,1 bara na miesiąc. Niskie ciśnienie zwiększa przyczepność ogumienia do nawierzchni, jednak negatywnie wpływa na stabilność oraz prowadzenie pojazdu, zwłaszcza w zakrętach. Ogumienie jest także bardziej podatne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Ponadto niskie ciśnienie rzutuje na niewłaściwe zużywanie się bieżnika, jak również nadmierne przeginanie osnowy opony w czasie jazdy. W konsekwencji ogumienie znacząco się nagrzewa, co może prowadzić do pękania osnowy.
Ząbkująca opona tylna.
Utrzymanie zbyt wysokiego poziomu ciśnienia również może nieść za sobą nieprzyjemne konsekwencje. Co prawda opory tarcia oraz zużycie paliwa zostają zmniejszone, jednak znacznemu pogorszeniu ulega przyczepność do nawierzchni, przez to, że opona jest cały czas niedogrzana. Co za tym idzie, jazda na oponach ze zbyt wysokim ciśnieniem może być niebezpieczna.
Ząbkowanie opon motocyklowych – najczęstsze przyczyny:
- Zbyt niskie ciśnienie.
- Nierówna praca amortyzatorów.
- Niekorzystny rozkład obciążenia.
- Zły stan nawierzchni dróg.
Ponadto nieprawidłowa praca amortyzatorów negatywnie wpływa też na nierównomierne zużywanie się bieżnika, dlatego regularnie kontroluj jakość oleju w teleskopach przedniego widelca. Ząbkowanie opon motocyklowych może być także skutkiem niewłaściwej ilości cieczy lub przestarzałego oleju.
Nie zapominaj również, że nieodpowiedni rozkład mas w motocyklu sprzyja powstaniu wspomnianego zjawiska, dlatego staraj się rozkładać ciężar na dwie opony, a nie tylko na jedną. Ząbkowanie opony motocyklowej może występować także w sytuacji, kiedy koło zostało źle wyważone, ale także w chwili, kiedy uszkodzono obręcz lub wnętrze opony. W takim wypadku niestety konieczna będzie wymiana ogumienia na nowe.
Wpływ na ząbkowanie opon motocyklowych może mieć również stan nawierzchni dróg, po których się poruszamy. Liczne nierówności oraz koleiny mogą być przyczyną uszkodzenia ogumienia.