Razem z nadejściem wiosny do życia budzi się nie tylko natura, ale również motocykliści. Już podczas pierwszych ciepłych dni łatwo spotkać na trasie grupy jadące na pierwsze zloty lub zwykłe przejażdżki. Zanim odpalimy nasz jednoślad, warto pamiętać, że aby móc poruszać się nim po drogach publicznych, musi on spełniać pewne warunki. W tym artykule poznasz najważniejsze informacje dotyczące wyposażenia motocykla i motocyklisty.
Podobnie jak w przypadku samochodów, również motocykle muszą spełniać określone normy dotyczące wyposażenia, aby mogły być dopuszczone do ruchu. Mogą być one sprawdzane nie tylko w trakcie okresowego badania sprawności technicznej pojazdu, ale również podczas niespodziewanej kontroli policji. Uchybienia będą skutkować mandatem karnym lub zabraniem dowodu rejestracyjnego. Nie ma sensu narażać się na koszty i nieprzyjemności, dlatego przed odpaleniem silnika, warto zadbać o obowiązkowe wyposażenie motocykla.
Obowiązkowe wyposażenie motocykla
Podstawą obowiązującą każdego właściciela motocykla jest ważna homologacja wystawiona przez Europejską Komisję Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych lub Unię Europejską. Tylko pojazdy, które ją uzyskały, mogą zostać dopuszczone do ruchu publicznego.
Ponadto, poza oczywistymi komponentami mechanicznymi niezbędnymi do sprawnego działania i bezpiecznego prowadzenia pojazdu, prawo wskazuje kilka szczegółowych elementów wyposażenia, które koniecznie musi mieć jednoślad, by być dopuszczonym do użytku:
- zamontowany prędkościomierz motocyklowy oraz tzw. drogomierz, czyli licznik kilometrów. Muszą one stale mieścić się w zasięgu widzenia kierującego;
- minimalnie jedno lusterko zewnętrzne po lewej stronie pojazdu (jeżeli motocykl rozwija prędkości ponad 100 km/h, wymagane jest także prawe lusterko);
- sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie (o głośności nie mniejszej niż 87 dB mierzonej z odległości 3m);
- błotniki o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony;
- posiadanie zabezpieczenia uniemożliwiającego użycie motocykla przez osoby niepowołane (stacyjka na kluczyk);
- tłumik wydechu;
- minimalnie dwa niezależne hamulce, każdy działający na jedno z kół;
- odpowiednie ogumienie pneumatyczne dostosowane do nacisku kół, zgodne z zaleceniami producenta pojazdu;
- dobrze widoczna tablica rejestracyjna umieszczona z tyłu. Niedozwolone jest jej zaginanie;
- podpórka umożliwiająca pozostawienie motocykla w stabilnej pozycji stojącej;
- uchwyt dla pasażera;
- podnóżki dla kierującego i pasażera.
Opony pneumatyczne należą do obowiązkowego wyposażenia. Sprawdź naszą ofertę:
Wymagane rodzaje świateł w motocyklu
W kwestii oświetlenia motocykla, przepisy zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury jasno określają, w jakie światła musi zostać wyposażony pojazd, aby mógł być dopuszczony do ruchu na drogach publicznych. Wymagane są:
- światła mijania (krótkie) oraz drogowe (długie);
- kierunkowskazy do motocykla (na przód i na tył);
- światła hamowania (stop);
- oświetlenie tablicy rejestracyjnej;
- światła pozycyjne;
- światła odblaskowe tylne (inne niż trójkąt).
Warto również znać obowiązkowe wyposażenie motocykla z wózkiem bocznym. Sam wózek musi znajdować się z prawej strony pojazdu i być wyposażony w światła pozycyjne przednie i tylne, odblaski oraz kierunkowskazy (w przypadku pojazdów produkowanych po 30.06.1993 r.). Zabroniony jest jednak montaż na nim świateł drogowych, mijania i przeciwmgłowych.
Dodatkowe światła w motocyklu
Zgodnie z przepisami dotyczącymi oświetlenia, dopuszczone do użytku są również dodatkowe lampy, takie jak:
- światła przeciwmgielne przednie i tylne;
- odblaski przednie;
- światła do jazdy dziennej;
- światła awaryjne.
Należy jednak pamiętać, że podobnie jak w przypadku świateł obowiązkowych, muszą one mieć odpowiednią homologację. W przeciwnym wypadku ich używanie będzie nielegalne i może skutkować konsekwencjami.
Obowiązkowe wyposażenie motocyklisty
W kwestii obowiązkowego wyposażenia motocyklisty, polskie prawo nie jest zbyt rygorystyczne. Wymaga ono w zasadzie tylko jednej, ale jakże istotnej rzeczy – kasku. Zapisane jest to w poniższym artykule Prawa o ruchu drogowym:
Art. 40. 1. Kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do motocykli fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do czterokołowców fabrycznie wyposażonych w nadwozie zamknięte i pasy bezpieczeństwa.
Warto więc pamiętać, że kask jest obligatoryjny zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, niezależnie od okoliczności. Nawet jeśli ktoś wybiera się w kilkuminutową przejażdżkę do sąsiada. Znaczenia nie ma także prędkość, z którą motocyklista się porusza.
Co więcej, w razie kontroli policyjnej, mandat otrzyma nie tylko osoba prowadząca motocykl, ale również jadący bez kasku pasażer. Warto jednak pamiętać, że to nie ewentualne koszty, ale przede wszystkim rozsądek i troska o bezpieczeństwo powinny skłaniać nas do przestrzegania wymogu dotyczącego właściwego zabezpieczenia głowy. W przypadku jego braku nawet drobna kolizja może okazać się tragiczna w skutkach.
Jeśli chodzi o typ kasku, to nie jest on w żaden sposób szczegółowo uregulowany. Musi mieć jedynie odpowiednią homologację potwierdzoną właściwym certyfikatem. Na rynku znaleźć można wiele rodzajów kasków: otwarte, integralne, szczękowe oraz terenowe. Warto przed zakupem sprawdzić wiarygodność producenta. Należy pamiętać, że jeżeli z jakichś względów wybieramy model pozbawiony osłony oczu, powinniśmy także wyposażyć się w gogle.
Motocyklem po Polsce, czyli co jeszcze powinien mieć motocyklista
Obowiązkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty to jedno, ale rozsądnie będzie także zadbać o ekwipunek niewymagany przez przepisy, a jednak niezwykle istotny podczas przejażdżek.
Przede wszystkim warto zainwestować w kompletny strój motocyklowy. Odzież powinna być wykonana z wytrzymałego materiału, najlepiej ze skóry, ponieważ świetnie zabezpiecza ona przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Należy pamiętać, że poruszanie się na motocyklu jest znacznie bardziej niebezpieczne niż prowadzenie samochodu. Upadek, czyli tzw. szlif, już przy niskich prędkościach może skończyć się tragicznie, dlatego przenigdy nie powinno się jeździć bez odpowiedniego zabezpieczenia. Świetne rozwiązanie stanowią też ochraniacze, a zwłaszcza specjalne zbroje, zabezpieczające kręgosłup i klatkę piersiową, a w wielu modelach również ramiona, przedramiona oraz łokcie. Warto też zdecydować się na mocne rękawice, gwarantujące pewny chwyt nawet w deszczu oraz wysokie obuwie.
Oprócz ochronnej odzieży dobrze będzie także wyposażyć się w kamizelkę odblaskową. Co prawda nie jest ona być może szczytem elegancji i stylu, ale ma ogromny wpływ na widoczność motocyklisty na drodze. A jeśli ktoś przykłada dużą wagę do swojej prezencji i szczególnie ważne są dla niego np. emblematy klubowe, które kamizelka by zasłaniała, warto zdecydować się na odblaskową szarfę. Ta będzie dyskretniejsza, można ja łatwo zdjąć i schować, a również sprawia, że motocyklista jest dostrzegalny z dalszej odległości.
Kolejny ważny element wyposażenia stanowi apteczka. Kosztuje niewiele, nie zajmuje dużo miejsca, a może uratować życie. Powinna być wyposażona w chustę trójkątną, lateksowe rękawiczki, maseczkę do RKO, bandaże, kompresy, środek odkażający i plastry. Nieocenione mogą okazać się także tzw. plastry ściągające, przydatne do zamykania drobnych rozcięć, koc termiczny (tzw. folia NRC) oraz nożyczki do bandaży.
Bardzo ważny element dodatkowego wyposażenia to zestaw naprawczy do opon. Może on naprawdę uratować nas w razie przebicia ogumienia na trasie. Więcej na ten temat dowiesz się w artykule:
Dobrze jest także wozić ze sobą zapasowe bezpieczniki oraz żarówki, trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę (warto rozważyć zakupienie znacznie lżejszego i poręczniejszego sprayu gaśniczego). Z racji tego, że taki ekwipunek wymaga przestrzeni bagażowej, konieczny może okazać się montaż na motocyklu niewielkiego kufra, jeżeli pojazd nie jest w niego wyposażony fabrycznie i istnieje możliwość jego założenia.
Motocyklem po Europie
Wybierając się na wycieczkę motocyklową za granicę, warto wiedzieć, że większość krajów Europy jest sygnatariuszami tzw. Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym, ułatwiającej podróżowanie. Oznacza to, że przemieszczając się po Europie, nie powinniśmy mieć problemów, poruszając się na motocyklu dopuszczonym do ruchu w Polsce.
Obowiązkowe wyposażenie motocykla na Słowacji, w Czechach czy w Niemczech jest jednak nieco inne, co pomimo obowiązywania konwencji może utrudniać bądź wydłużać kontrolę policji. Dlatego warto każdorazowo przed wyjazdem upewnić się co do regulacji w państwach, przez które planujemy przejeżdżać, a przede wszystkim pamiętać o zabraniu wszelkich niezbędnych dokumentów, takich jak prawo jazdy, dowody osobisty i rejestracyjny, ubezpieczenie OC. Jeżeli na wyjazd wybieramy się motocyklem, który nie należy do nas, trzeba mieć przy sobie również upoważnienie od właściciela pożyczonego pojazdu sporządzone w języku urzędowym obowiązującym w danym kraju.
Czy wiesz, że…
Planując wyjazd motocyklowy poza granice Unii Europejskiej, konieczne będzie wyrobienie Międzynarodowego Certyfikatu Ubezpieczenia Komunikacyjnego, czyli tzw. zielonej karty, która chroni motocyklistę przed odpowiedzialnością, w razie wyrządzenia osobom trzecim szkód w trakcie wycieczki.
Warto również mieć przy sobie dodatkowe elementy ekwipunku, wymienione wyżej. Dzięki temu będziemy przygotowani na każdą okazję, a ewentualne kontrole policji mogą przebiec szybciej. Pozwoli to uniknąć stresu i niepotrzebnej straty czasu. Apteczka, żarówki czy kamizelka odblaskowa są wymagane m.in. na Słowacji i w Czechach.
Przed długą trasą koniecznie trzeba sprawdzić stan ogumienia i dokonać wymiany opon motocyklowych, jeżeli zajdzie taka potrzeba. To jeden z najważniejszych aspektów w kwestii bezpieczeństwa. Dotyczy jednak również komfortu podróżowania, zwłaszcza podczas dalekich wyjazdów.